| Author |
Topic  |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:59:58
|
quote: Har allt sedan inköpet av dessa fötter (till högtalarna) varit väldigt nöjd. Har liksom inte tänkt så mycket på det hela. Och så idag fick jag för mig att prova orginal-spikesen. VA!! Allt blev mycket bättre!! Precis som om nån putsat ett fönster. Ljudbilden blev mer exakt och det lät mycket rappare. Så nu är SD-tassarna förpassade till min lilla pryllåda. Funderar ev på att ha dem som vibrationsdämpare, till soffan... Alla ni med heta prylar verkar ju gilla att ha puckar under era spikes, vad är det för nåt?
//Henrik
Håller med dig, mina erfarenheter säger också att spikarna totalt utklassar dämpkuddar. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 12:18:44
|
quote: Varför inte använda både spikes och kuddar. Borde man inte få det bästa från båda då?
Dom ger väldigt olika resultat. Man skulle kunna säga att om man gillar filmjölk och man dessutom gillar köttfärssås så medför det inte per automatik att köttfärssås i filmjölken är dubbelt så gott.
I dom flesta fall tror jag att SD-fötter medför mindre färgningar och spikar mer färgningar. Färgningar kan vara förförande för många och detta skulle då borga för att många säger att spikar är det som gäller. Alltså är det nog mindre vanligt att man väljer båda två då den ena motverkar den andra. Men vissa kanske tycker att detta är att fine tuning?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:26:58
|
Det är komik på högsta nivå att läsa om alla kommentarer kring stela fötter och vibrationsisolatorer   !!
Väldigt underhållande faktiskt!!   |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:34:50
|
Det är nog första gången i historien som en tråd går från spikes/pads till tvättmaskiner??!!  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:52:25
|
Hehe.. jo.. 
|
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 14:29:26
|
Jag sitter och läser en del av inläggen och väntar mig hela tiden ett "äh, jag bara skojar såklart" i slutet.
Jovisst är det kul med hifi! Trevlig lyssning! |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 14:59:39
|
Timbre & Co: Kan man dra någon parallell mellan de nu berömda hockeypuckarna och fötter av sorbotangummi?
/P
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 15:54:54
|
"Timbre & Co: Kan man dra någon parallell mellan de nu berömda hockeypuckarna och fötter av sorbotangummi?"
Är det dom där degiga klumparna du menar så finns det nog inga paralleller.
Knoppen, jag bjuder gärna på underhållningen om det kan hjälpa till att få bort SD-kuddarna från marknaden.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:12:34
|
Timbre, jag själv är inte heller intresserad av SD-fötter då jag ser massor av alternativa vibrationsisolatorer. Jag har inte heller haft allvarliga problem med vibrationer som påverkar mitt ljud så jag har inte behövt varken hårda eller mjuka fötter hemma hos mig. De mest allvarliga vibrationerna kommer från min granne som brukar banka i golvet under långvariga stunder . Han har inte förstått sig på min trevliga musik! En gång vibrerade min ytterdörr av hammarslag som gjorde stora djupa märken. Kanske man skulle klä dörren med något mjukt som inte ger bestående märken? Likaså mitt balkongbord som gick sönder när han slängde glasburk på det (den egentliga avsikten var att träffa mig i huvudet !!), kanske man skulle ha någon skyddsduk eller dylikt på balkongen. Jag funderar på att störa ut hans parabolantenn med radiovågor, någon som har tips? Eller så kanske man kan ge han lite massage med infraljud som han inte kan lokalisera?
MEN, om man ska såga något, så tycker jag att man ska ha mycket väl underbyggda resultat som verkligen stämmer. Annars kan man lätt uppfatta det lite som en hatkampanj, likaväl som man kan läsa genom raderna när det gäller vissa hyllningskampanjer.
Som du säkert läst finns det flera skandinaviska hifitidningar som tycker att vibrationsisolatorer är bra. Sedan att du inte tycker att det inte funkar hos dig behöver inte betyda att det är så även för andra. Tänk om jag skulle såga dina Staxlurar bara för att jag tycker att de har ett alldeles för distorsionsfritt ljud. Då skulle du bli ledsen och tycka att jag är dum. Fasiken vad Stax é bra!
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:15:21
|
En god vän är rädd för att basen fortplantar sig ned till hans granne, jag rekommenderade att ställa högtalaren på ett lager tjockt typ, eller investera i kuddar.
vad säger ni om det?
hur göra |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:19:27
|
Niklas, det hjälper inte tyvärr. Grannen får njuta av lika mycket ljud ändå.
Däremot kan man bygga ett flytande golv som är totalt 10 - 12 cm tjockt och väger några ton. Det brukar ge 10 dB förbättring av ljudisoleringen. Vill man förbättra ytterligare, så måste man åtgärda väggarna också på grund av s k flanktransmission.
/Johan |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 17:23:41
|
Tack för det svaret, skall jag vidarebefodra! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 09:02:18
|
Hoppas ni orkar med lite mer... Annars får ni PM:a att jag ska gräva ner mig eller nåt... 
Jag bestämde mig igår för att bli lite puckad... Det var rätt kul i Intersportsbutiken när jag frågade efter pris på hockeypuckar och han kom med en... "Nej, jag vill ha sex stycken" sa jag. "Ska jag hämta fem till åt dig då??" (förundrad min). "Ja tack..." Undrar vad han tänkte, jag har ingen aning om det är så ovanligt att köpa många puckar på en gång...? Kanske vi alla som tänkt köpa puckar i Göteborg skulle gå till samma butik?? Jag var hos Intersport i Nordstan, de tog 15:-...
I alla fall, bort med SD-kuddarna och dit med enkla puckar (inga hoplimmade) under CD och förstärkare, de räckte gott till på höjden på mina apparater(en av Svenska Hockeyförbundet godkänd puck är 2,54 cm hög, jag har kollat i deras regelbok!). Jag satte lite vanlig tunn dubbelhäftande tejp mellan apparat och puck då ytan kändes ganska hal...
Hur lät det då? Jo... Jag var trött så jag såg tre anläggningar igår kväll så det blev ingen långvarig lyssning (fast jag har märkt att det är oftast då som jag kan lyssna som mest kritiskt, kanske sinnena inte "orkar" störas av andra intryck?), det får bli mer i helgen... Men:
Förbättringar:
- Hela ljudbilden flyttade en bit bakåt och "rummet"/mixning/ekopålägg o.d. hörs bättre.
- Diskanten gick ner i nivå och blev MYCKET mjukare, jag har aldrig haft så rena "S"-ljud!
- Jag har haft lite bumlig bas på vissa frekvenser, har trott att det berott på resonanser i rummet. Men de försvann...
- Övertonsåtergivningen blev klart bättre, exvis stråkar låter helt ljuvligt!
Förändringar:
Jag lade märke till en sak som jag behöver "utreda"; jag tycker att ljudet fick en viss "grundkaraktär" som inte fanns innan. Jag vet inte om det beror på att någon annat fel i anläggningen helt plötsligt hörs, det är ingen exklusiv anläggning jag har, den har sina fel och brister...
Så långt överväger fördelarna klart. Nu får de sitta där ett tag så får jag se om intrycken består, jag brukar ganska snart efter en förändring märka om nåt är fel, lyssnandet ger inte samma välbehag som vanligt... Men jag körde några av mina "förändringstestskivor" igår och de lät bättre än nånsin, körde bl a "Rudy" med Supertramp och andra satsen ur Saint Saens orgelsymfoni, fick ståpäls av den sistnämnda!
Så Timbre, det kan faktiskt hända att du har fått mig att ändra ståndpunkt! Om intrycken består och puckarna blir kvar (jag köper inget exklusivare, det blir för dyrt i min anläggning) så böjer jag mig och ger dig titeln "överpuck(o)" 
Fast under högtalarna blir SD kvar, där har till och med Timbre godkänt dem tidigare i den här tråden! 
/P
|
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 09:18:22
|
Per Berger: Kul att läsa om dina upplevelser! Välkommen i puckomaffian 
/Mattias |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 12:25:35
|
Antar att ni dricker pucko när ni lyssnar :-D
(jag har faktiskt också 8st hockypuckar under ett par baslådor dom är dock ej inkopplade förnaärvarande)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 13:27:32
|
Blir man förflyttad till "Elitserien" om man använder puckar?? 
Ursäkta, det är fredag... Hoppas ingen blir förnärmad av tramset...
/P
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 13:59:24
|
"Blir man förflyttad till "Elitserien" om man använder puckar??"
Det beror helt på hur man sätter dit dom...
Man kan alltså laborera med trepuckskombinationen tills man hittar det inbördes förhållande som passar apparat och lyssnare bäst. Tejp kan va´ lurigt. Varför inte testa puck direkt i samband med omkringflyttandet...  Ingenting att rekommendera inför en fredagskväll förstås...
Högtalarpuckar är nog fortfarande en öppen fråga. Kanske inte alls stämmer i vissa fall. Vi får invänta rapporter från Zalve. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 14:32:52
|
Jag provade en gång en fast koppling till min skivspelare. Den vart mycket känsligare för stötar och för vibrationer (feedback). In med avkopplande fötter, och den blev inte alls känslig...
Jag kände också på på högtalarkabinettet med fast och mjuk koppling. Med mjuk koppling vibrerade de mindre. Och det lät bättre.
Jag hade en gång ett trafo som brummade svagt. När jag ställde den direkt på golvet så förstärktes ljudet många gånger och blev klart hörbart från lyssningspositionen. När jag ställde den på mjuka kuddar försvann det.
Alltså, vad tror ni mjuka kuddar respektive hårda spikes gör?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 15:17:44
|
Jag kan testa även utan tejp (om jag orkar) men jag tänkte att det följer ju med tunn tejp med Superspikes vilket de även rekommenderar att man använder. Men det var kanske fel tänkt...
Jag har satt ett kryss av denna typ av tejp fast lite smalare och dubbelhäftande:

/P
|
 |
|
|
paa
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 16:25:40
|
Hej,
Jag ser att debatten kryddas med anspelningar på att kopplingar till LTS och IÖ skulle vara speciellt diskvalificerande, speciellt när det gäller SD-fötter. Jag registrerade mig därför för att skriva detta enda inlägg:
Jag startade Sonic Design tillsammans med min fru för drygt tio år sedan med småskalig högtalarkonstruktion i sikte. Under utvecklingsstadiet av dessa högtalare kom jag till frågan om den skulle vara utrustad med spikes eller inte, jag var inte speciellt övertygad att det skulle vara bäst att leda ner vibrationerna i parketten. Jag hade just blivit medlem i LTS och kom att läsa Ingvars ursprungliga spik/mjukfots-artikel. Jag ringde då upp Ingvar och diskuterade fram och tillbaka runt detta. Jag nämnde också att jag hade en ide om hur man skulle kunna konstruera en fot som hade större komplians än vad som hittills fanns på marknaden, och därmed kunna isolera från underlaget i hela frekvensregistret, och han fann iden klart intressant. Ingvar och SD har aldrig haft något avtal hit eller dit om produkten eller företaget eller något sådant. Han har bara funnit det naturligt att använda fötterna på sina egna högtalare samt att skriva om dem i MoLT liksom han gör om allt som han finner intressant i HiFi-branschen. Jag har även försökt vara en aktiv medlem i MoLT och skrivit några tester av surroundapparater mm samt den långa intervjun av IÖ som nu även ligger på SD's hemsida. Där ligger också vissa av de artiklar som Ingvar skrivit i MoLt som jag funnit extra intressanta och som inte har någon motsvarighet i andra sammanhang. Jag har därför fått tillåtelse av Ingvar att översätta dessa till engelska och publicera dem på vår hemsida för en större publik. Jag har själv översatt dem, har inte betalat något för dem, ej heller tagit något betalt för översättningen. Det verkar extremt svårt att försöka blanda idealitet med affärer, men jag är säker på att det förekommer på andra ställen i HiFi-branschen också, kanske av flera här på forumet…
Några frågor återstår:
Är det meningen att man skall bli pestsmittad i detta forum för att man talat med IÖ några gånger? Vad menar Timbre med att försöka få bort SD-kuddarna från marknaden? Vad menar Pjotre med att ”kopplingen Sonic Design - Ingvar Öhman - LTS lite..... Hmmmmmmmm..... ” Är allt som Ingvar skrivit helt fel? Hur många regler på forumets policy har brutits av inläggen i denna tråd? Vänliga hälsningar, Per Arne |
paa *******
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 16:48:31
|
Tack Per-Arne!
Bakgrunden har IÖ själv redogjort för här på forumet tror jag och den överensstämmer vad jag minns väl med din beskrivning.
Dina avslutande frågor behöver vi ta upp känner jag.
Du skrev: Är det meningen att man skall bli pestsmittad i detta forum för att man talat med IÖ några gånger?
Näpp, jag har själv talat med IÖ flera gånger ocgh här finns ett flertal debattörer som är vän med honom samt är aktiva i LTS.
Vad menar Timbre med att försöka få bort SD-kuddarna från marknaden?
Detta lämnar jag till Timbre själv.
Vad menar Pjotre med att ”kopplingen Sonic Design - Ingvar Öhman - LTS lite..... Hmmmmmmmm..... ”
Samma här, Pjotre får berätta om detta Är allt som Ingvar skrivit helt fel?
Det kan jag inte tänka mig. Han förefaller vara synnerligen kompetent.
Hur många regler på forumets policy har brutits av inläggen i denna tråd?
Där finns ju en fråga att tänka på för oss alla. Jag har inte läst alla inläggen men brukar vara vaksam så att inte IÖ angrips som person eftersom det blir så mycket inkommande mail i lådan då Allvarligt talat så får vi alla se upp ibland så att inte kommentarerna skenar iväg. Detta gäller alla de "läger" som finns här.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:01:20
|
Ingen är pestsmittad. Min inställning till SD-foten har ingenting med personer eller organisationer att göra överhuvudtaget. Det handlar om en produkt som jag tycker är rena skräpet och jag hoppas att fler hifiintresserade upptäcker detta innan dom öppnar plånboken.
Många andra produkter har kritiserats på detta och andra forum så varför inte Sonic Design Kuddar...
Hälsningar Timbre
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:06:19
|
Är det bara Öhmans/lts påstådda eller rekomenderade produkter som får sågas i forumet ??
Eller är det ok att såga det man tycker är skräp ??
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Stigo
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:48:17
|
Jag har provat SD "fötter" och jag tycker som kentkreitler
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:55:10
|
n00b, det är väl mycket som har häcklats på detta forum utan att det skulle ha någon anknytning till eller rekommendation av LTS... Snarare är det väl så att detta är den första LTS-rekommenderade produkt som några av oss (läs Timbre) sågar rakt av...  |
 |
|
Topic  |
|