HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aldrig mera SD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:59:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjena Pekka!

I boken "Elektroakustik" står det inget om hållfasthetslära...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:07:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Hej Pär!
Visst kan man fördela trycket olika. Ett tryck på 6,25 kg i en punkt skulle möjligen kunna motverka en vibration i just den punkten. Men om man promenerar förbi en högtalare och golvet svajar till så känner ju golvet samma 25 kg som om högtalarna hade stått direkt på det. Det var ungefär bara det jag ville ha fram.

Som det så fint uttrycjtes matematiskt ovan med massa/a.e. är det hela utrett.
Han skrev aldrig att HÖGTALAREN väger mer än sina 25kg. Däremot resoneras det kring det ökade trycket (massa/a.e). Det är intressant.
Vidare borde högtalarens egenskaper var minst lika intressant. Vilka resonanser KAN högtalaren överhuve taget vidarebefodra? Tas de isf bort mest effektivt med taggar eller kuddar?

quote:

Vet inte om den sista frågan är riktad till mig, men jag kan ju svara ändå. Jag föredrar att öka min kunskap om ljudåtergivning genom att ta del av teoretiska/vetenskapliga resonemang och resultat av kontrollerade tester. Däremot har jag, liksom andra inklusive många som skriver i hifi-pressen, inte möjlighet/tid/lust att göra kontrollerade tester här hemma.
Bristen på möjlighet till egna relevanta testmetoder är väl för övrigt en av anledningarna till att många vilseledande resonemang, t ex om spikars välsignande egenskaper, har fått status som sanning i branschen.
Att det finns människor som från grunden ägnar en stor del av sin tid att öka kunskapen om hela kedjan från musikuppförande till återgivning i hemmen borde vi vara glada för - i stället för att kväsa dem genom olika påhopp eller utestängning från diverse diskussionsfora. Den som vill får naturligtvis ägna sig åt subjektiva metoder, men jag har svårt att se att det skulle gagna utvecklingen mot bättre ljudåtergivning.
När det gäller känslorna inför musiken, däremot, är jag den förste att i allehanda subjektiva termer prisa musik som är kul, engagerande, melodisk, mystisk, utmanade och nyskapande, bara för att nämna några egenskaper som tilltalar mig. För att maximera min upplevelse är jag mån om att tekniken inte får vara i vägen för musiken. Därav bl a mina älskade dämpväggar! :-)
Med lika vänlig hälsning
Pekka

Ja hu vad hemskt med uttalade sanningar! Sanningar som många subjektivt uppfattat som positiva tweaks i sin ljudåtergivnings-system. Dom borde förbjudas. Usch!

När DU nu valde svara på frågan så...
Visst är dom teoretiska resonemangen intressanta för folk med en viss läggning - den teoretiska diton. Jag själv kan svära mig till den skaran folk, i viss mån. Det är inget som skall packas på folk i tid och otid.
Jag ser att många av mina resonemang används helt omvänt hos många musik/hifi-älskare samtidigt som andra annamar samma resonemang som mig. Det hela stör mig föga. De flesta verkar trivas även i ovissheten om de bakomliggande teoretiska argumenten.
Du skriver nått om bristande testmöjligheter. Märkligt. Hemma hos mig finns, när jag är närvarande, två öron, ca 230 volt i uttaget, och ett litet men trevligt cd/vinyl/DVD bibliotek. Vilket saknar du, förutom då MINA öron?

// Pär Engelholm

Edited by - epkpeng on 2003/02/11 14:10:17
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:35:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok vibrationssnubbar. Detta hittade jag på speakerbuilding.com:

" Now, how on Earth do we make a cabinet that suits our monster? The cabinet will be quite big, 125x46x32 cm in total. With this size, wall resonances becomes a factor we must deal seriously with. All materials that vibrate produces sound waves. It is very fair to consider the cabinet walls as a second speaker cone. Since we have dealt a lot with decibels and cone areas the last minutes, let us investigate the cabinet walls with the same methods.

The final Toccata cabinet has two walls of 125x46 cm and a rear wall of 125x32 cm. This gives the astonishing area of 15 500 cm2 -- sixteen times larger than the drivers; equal to twenty 15" drivers! If this area (15 500 cm2) moves 0,0625 mm p-p, they will generate the same sound level as when the speaker cones moves 1 mm! At 270 Hz (a frequency where MDF and chipboard usually have strongest resonances) a movement of only 0,01 mm p-p will generate a sound level of 90 dB!

That is theory. But tests made by Colloms(6) agree, and state that many cabinets at certain frequencies can give higher output than the drivers. And the sound the cabinet produces is distortion and distortion only. Some speaker manufacturers claim they tune their cabinets like a guitar, to the A note of 440 Hz, to the Italian violin maker tradition of the 16th century, or to whatever that appears "musical" in the advertisements.
"

Så varför använda spikes som leder ner vibrationer i golvet....???

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:40:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Så varför använda spikes som leder ner vibrationer i golvet....???

För att man upplever ljudet och musiken som bättre, roligare att lyssna på och mer äkta!

Självklart är lådvibrationerna av ondo.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:44:52  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Johan: OK, men det står en massa annat roligt i boken som jag ännu inte hunnit läsa!
Pär: Märk väl att jag inte förbjudit någon att framföra subjektiva testmetoder eller åsikter. Det vore mig totalt främmande. Men om sanningen är den signal som skickas in i en apparat får man försöka hitta metoder att mäta och lyssna på förvrängningen genom just den apparaten. Då kan man nå något som liknar en sanning om återgivningsförmågan. Det är inget som kan avgöras genom en demokratisk omröstning, utan genom just kontrollerade tester där man eventuellt kommer fram till att den här apparaten var ohörbart färgande för den här publiken med det här programmaterialet vid det här tillfället. Om det blir resultatet kan jag tänka mig att göra ett inköp! Däremot säger mig enkel logik att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att komma till några relevanta slutsatser med de testmetoder som flera hifi-tidningar använder sig av, just för att man har så ytterligt svårt för att låta allt annat vara lika. I stället envisas man med att byta ut flera i anläggningen ingående delar samtidigt. Hur ska man då på något sätt veta vad det är man utvärderar? Om det finns distorsion så är det ett ovälkommet bidrag för den som önskar så god ljudåtergivning som möjligt - även om några subjektivt kan finna det tilltalande. Kan vi inte vara överens om det? Tekniska resonemang är inte särskilt intressanta i sig, men de är ibland nödvändiga för att förklara sakernas tillstånd. I jakten på bättre musikåtergivning kan de vara ytterst intressanta. Mycket av det här antar jag är relevant för dig när du konstruerar högtalare, även om högtalare är rumsberoende på ett helt annat sätt än annan utrustning.
Med kraven ovan blir det svårt att göra relevanta egna tester hemma. Det är svårt att skifta samtidigt som man lyssnar. Det är svårt att pröva blint eftersom man ju hela tiden vet vad man gör. Man bör ha omkopplare som behandlar de olika testobjekten exakt lika. Att koppla genom alternativt förbi en apparat kräver särskild apparatur osv. Noggranna och relevanta tester kräver alltså extra utrustning, människor och tid! Visst kan man göra tester utan krav på exakthet, men då riskerar man åter att famla i mörkret. Ganska talande är ju den uppsjö av apparater som hamnar i second hand-annonserna när folk, inte minst efter att ha läst hifi-pressen, på måfå försöker kombinera ihop sin anläggning. Jag har själv varit inne i den karusellen. Min intuition och mina öron säger mig att den testmetodik som jag beskriver ovan är mer framkomlig i jakten på den goda ljudåtergivningen. Att jag är skeptisk till både min egen och andras förmåga att komma framåt genom egna subjektiva tester beror alltså på att jag inser subjektiva metoders begränsningar - inte på någon form av intolerans.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/02/11 14:52:45
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:08:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo man kan tycka att det låter bättre, jag har inget problem med det. De flesta vibrationer kommer dock från stående vågor och ljudtryck i rummet som också sätter möbler, golv och väggar i rörelse = kan avge eller absorbera ljud. Detta är ju likt "live" situationen. Om man betänker att instrument på en scen också är kopplade till golvet (vissa är det ju) så kan ju dessa ge effekter som skall reproduceras via mekanisk koppling till golvet (om man ska reproducera live situationen). Men detta ljud spelas ju också in i själva inspelningen, så egentligen borde salongen som man lyssnar i vara frikopplad från mekanisk koppling (dock ej akustisk). De kännbara mekaniska vibrationerna ifrån direkt mekanisk koppling uteblir dock i en salong = detta måste återskapas artificiellt. En soffskakare kan va nåt.

T

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:18:02  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Har inte läst allt så risken är att det varit uppe tidigare!

quote:
Och nej, jag fick inte spelaren att skippa.

Detta är ju i princip endast intresant information om du tidigare fick den att skippa utan dom nya fötterna. Man måste jämföra för att se om det blivit bättre. Jag antar att dom flesta på forumet inte kan få sina spelare att skippa skivor. Det krävs rejäla bastryck för det. Om man inte kan det är det ju bara vilseledande att berätta att skivorna inte skippade med dom nya fötterna.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:45:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Pudelns kärna då alltså: "kraven ovan" som Pekka uttryckte det hela KRÄVER alltså en procedur..... (som vi/de flesta inte kan göra hemma)

Vems krav?

En liten klick besatta testmänniskor till storms mot "etablissemanget"?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:48:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Pär: Märk väl att jag inte förbjudit någon att framföra subjektiva testmetoder eller åsikter. Det vore mig totalt främmande. Men om sanningen är den signal som skickas in i en apparat får man försöka hitta metoder att mäta och lyssna på förvrängningen genom just den apparaten. Då kan man nå något som liknar en sanning om återgivningsförmågan. Det är inget som kan avgöras genom en demokratisk omröstning, utan genom just kontrollerade tester där man eventuellt kommer fram till att den här apparaten var ohörbart färgande för den här publiken med det här programmaterialet vid det här tillfället. Om det blir resultatet kan jag tänka mig att göra ett inköp! Däremot säger mig enkel logik att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att komma till några relevanta slutsatser med de testmetoder som flera hifi-tidningar använder sig av, just för att man har så ytterligt svårt för att låta allt annat vara lika. I stället envisas man med att byta ut flera i anläggningen ingående delar samtidigt. Hur ska man då på något sätt veta vad det är man utvärderar? Om det finns distorsion så är det ett ovälkommet bidrag för den som önskar så god ljudåtergivning som möjligt - även om några subjektivt kan finna det tilltalande. Kan vi inte vara överens om det? Tekniska resonemang är inte särskilt intressanta i sig, men de är ibland nödvändiga för att förklara sakernas tillstånd. I jakten på bättre musikåtergivning kan de vara ytterst intressanta. Mycket av det här antar jag är relevant för dig när du konstruerar högtalare, även om högtalare är rumsberoende på ett helt annat sätt än annan utrustning.
Med kraven ovan blir det svårt att göra relevanta egna tester hemma. Det är svårt att skifta samtidigt som man lyssnar. Det är svårt att pröva blint eftersom man ju hela tiden vet vad man gör. Man bör ha omkopplare som behandlar de olika testobjekten exakt lika. Att koppla genom alternativt förbi en apparat kräver särskild apparatur osv. Noggranna och relevanta tester kräver alltså extra utrustning, människor och tid! Visst kan man göra tester utan krav på exakthet, men då riskerar man åter att famla i mörkret. Ganska talande är ju den uppsjö av apparater som hamnar i second hand-annonserna när folk, inte minst efter att ha läst hifi-pressen, på måfå försöker kombinera ihop sin anläggning. Jag har själv varit inne i den karusellen. Min intuition och mina öron säger mig att den testmetodik som jag beskriver ovan är mer framkomlig i jakten på den goda ljudåtergivningen. Att jag är skeptisk till både min egen och andras förmåga att komma framåt genom egna subjektiva tester beror alltså på att jag inser subjektiva metoders begränsningar - inte på någon form av intolerans.
Med vänlig hälsning

Men det vi får, menar du, är distortion (ang lådresonanser). Denna kan vara positiv, menar jag (ta det lugnt........).
Folk lyssnar på rörförstärkare. Dessa distar (oftast) friskt, har halvdan drivning som är känslig för impedansvariationer etc. Uppenbarligen är det ett VAL folk gör, med avseende på upplevd musikalisk glädje! En fråga, om än något off topic, är om du reagerar lika hårt och teoretiskt "mot" rörförstärkare som vid valet mellan spikar och kuddar? En SET historia borde ju vara "minst" lika stort problem som en rörförstärkare (nåja, kanske inte disten är 90dB som var nått tal nån tog upp vid en beräkning av lådytan...)...

Om det finns distorsion så är det ett ovälkommet bidrag för den som önskar så god ljudåtergivning som möjligt - även om några subjektivt kan finna det tilltalande.

Så sannt så sannt. "Problemet" är att alla inte definierar "god ljudåtergivning" på samma sätt.

// Pär
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:15:45  Show Profile Send nin a Private Message
Vilket trams....

Att det finns människor som från grunden ägnar en stor del av sin tid att öka kunskapen om hela kedjan från musikuppförande till återgivning i hemmen borde vi vara glada för - i stället för att kväsa dem genom olika påhopp eller utestängning från diverse diskussionsfora. Den som vill får naturligtvis ägna sig åt subjektiva metoder, men jag har svårt att se att det skulle gagna utvecklingen mot bättre ljudåtergivning.

Om dessa personer kunde peta ur öronvaxet och ta huvudet ur böckerna och LYSSNA på musiken istället

I manualen till MIN högtalare står det att dom är UTVECKADE för dom spikes som följer med, och att dom låter endast bäst med dessa under.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:23:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

står det vilket golv de är utvecklade med också? I vilket fall som helst kan man ju själv testa vilket som låter bäst.....

För övrigt, mina Mirsch NG8/NG9 leverades med sorbothanekuddar.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:26:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Aha, skall man plötsligt lyssna fram vilket som låter bäst????

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:30:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
'"Problemet" är att alla inte definierar "god ljudåtergivning" på samma sätt.'

Riktigt. Somliga definierar det ju fel. Det är inte helt lätt att argumentera för hög upplevd ljudkvalitet som definition på god återgivning, eftersom det för med sig att "god återgivning" kan betyda vad som helst beroende på lyssnare, programmaterial etc. Man kan ju rent hypotetiskt tänka sig en anläggning som helt sonika byter ut den inspelade musiken mot helt annan musik. Många kanske skulle uppskatta en anläggning som bytte ut Vikingarna mot Ravel eller David Bowie, men någon återgivning av det inspelade är det ju inte fråga om.

"I manualen till MIN högtalare står det att dom är UTVECKADE för dom spikes som följer med, och att dom låter endast bäst med dessa under."

Visst, och det är tillverkarens ord som gäller, eller hur. Vad du själv tycker spelar ingen roll, eller?
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:31:44  Show Profile Send Frux a Private Message
"Min förstärkare låter bättre om jag sätter en förgylld gnuggis på volymratten. Hur gnuggisen skulle kunna påverka ljudet? Äh, sånt vetenskapligt trams skiter jag i! Det låter ju bättre!"

Jag anar en mörk framtid där hifi-butikerna mest säljer gnuggisar i olika material och färger, särskilda folier att lägga mellan böckerna i bokhyllan, och särskilda sorters schampo som ska förbättra upplevelsen vid musiklyssning.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:38:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Magnuz: Det tog inte många sekunder innan någon bet på den kroken. Tillverkaren har inte ringt och frågat de få i landet som KAN något. Han har förstås fel...

Frux: Tråden handlar inte om dina förutfattade meningar och ingen har anfört gnuggisar som vägen till välljud. Jag TROR att vi hade reagerat då ganska många. Inte har jag sett något om folie mellan böcker eller speciella schampon för musiklyssning heller. Det verkar vara en farlig värd därute med människor som inte sover på fyrkantiga kuddar eller hör sådant de inte först förstått teoretiskt. Var skall allt sluta?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:50:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bet på den kroken? Jag vet inte, jag. Jag syftade mest på att nin alltid brukar hävda att man ska lyssna och bedöma själv utifrån vad man tycker låter bra, så helt plötsligt är det högtalartillverkaren man ska lyssna på. Konsekvent...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:55:06  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by sladd
Frux: Tråden handlar inte om dina förutfattade meningar och ingen har anfört gnuggisar som vägen till välljud. Jag TROR att vi hade reagerat då ganska många. Inte har jag sett något om folie mellan böcker eller speciella schampon för musiklyssning heller.

För mig är kablar och spikes lika lustigt som gnuggisar och schampo för musiklyssning eller för den delen att man har rätt sorts smör i kylskåpet för bästa ljud...

Med andra ord, de få som reagerar på gnuggisarna och schampot blir förlöjligade istället!

quote:

Det verkar vara en farlig värd därute med människor som inte sover på fyrkantiga kuddar eller hör sådant de inte först förstått teoretiskt. Var skall allt sluta?

Tja, så farliga vet jag inte om ni är, era gnuggis-köpare. Ni får gärna fortsätta för min skull. Faktum är att jag tycker att jag kommer överens med alla gnuggis, schampoo och smörförespråkare. Bara jag får ha min fyrkantiga kudde ifred!

mvh
Jonas Persson

Edited by - j.persson on 2003/02/11 16:57:31
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:08:40  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:

Pudelns kärna då alltså: "kraven ovan" som Pekka uttryckte det hela KRÄVER alltså en procedur..... (som vi/de flesta inte kan göra hemma)

Vems krav?

En liten klick besatta testmänniskor till storms mot "etablissemanget"?

Nä, snarare ett gäng musikälskare som inget hellre önskar än att ta bort tekniken som hinder för musiken. I denna strävan kan det vara värt att göra sig besväret att gå metodiskt tillväga.
Flera av oss tycker t o m att det är värt att lägga ner tid på att sprida vår kunskap så att fler kan komma närmare musiken. Min ömma moder ringde t ex härom dagen och tackade för att hon och pappa nu kan njuta av betydligt bättre ljud hemma (jag hade ordnat ny CD-spelare och högtalare åt dem). Likaså känns det roligt när man, för några tior, kan bjuda en god vän på bättre kablar och få hans uppskattning över ljudförbättringen. Ja, så kan vi musikbesatta vara funtade.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:13:39  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:

ingen har anfört gnuggisar som vägen till välljud. .... Inte har jag sett något om folie mellan böcker eller speciella schampon för musiklyssning heller.

Nej, inte än... Jag försöker bara dra mitt lilla lilla strå till stacken och försöka motverka att vi hamnar där också.

Och vad har du emot schampot förresten? Tror du inte att det skulle kunna funka? Du har väl inte, o hu hemska tanke, en förutfattad mening?! Ja, dagen då hifi-shampona dyker upp kommer jag förespråka blindtest, samtidigt som jag blir ombedd att lyfta näsan från skolboken och lyssna istället...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:19:03  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Bet på den kroken? Jag vet inte, jag. Jag syftade mest på att nin alltid brukar hävda att man ska lyssna och bedöma själv utifrån vad man tycker låter bra, så helt plötsligt är det högtalartillverkaren man ska lyssna på. Konsekvent...

Jag tror nog nin fortfarande står fast vid att man ska lyssna själv och avgöra saken. Att han skulle lita till 100% att hans högtalare låter bäst på de spikes som följer med läser jag med en smula ironi i bakhuvudet.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:19:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Visst är det synd att sådan vilseledande propaganda om hemflätade kablar skall torgföras som "sanningar"....

Musikälskare? Var det inte Linn som hade ensamrätt på den?

Helt förvirrande detta och J Persson hjälper ju bra till med att kablar och spikes är att jämställa med smör och schampo och Magnuz missade poängen med 400 meter eftersom högtalartillverkaren hade fel namn.

Nu börjar vi få upp nivån på denna tråd, tramsgubbar!

Kan vi nu allra ödmjukast be att gängena fyller igen sina dogmer och absoluta idéer om vad som är sanning och inte. Som vanligt blir de som förespråkar "lyssna själv" förlöjligade av de som "kan" eller deras mindre kunniga uppbackare. Detta är inte platsen att sprida de absoluta läror på som ni strävar efter. Höj utgivningstakten på de egna kanalerna i stället. Det har sagts tidigare ett flertal gånger i denna tråd men kanske förtjänar att upprepas: Om detta råder det delade meningar. jag och många med mig har hört poitiva saker med båda "systemen", hur det hänger ihop är alldeles säkert relaterat till både rum, golv, högtalarmodell/storlek samt flera andra parametrar. Nöj er med detta. Kentkreitler har redogjort för sina upplevelser, tack för det, det är alltid roligt att läsa. Det andra tragglandet har vi nu läst till leda.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:49:34  Show Profile Send pekka.j a Private Message
[quote]Originally posted by epkpeng
Folk lyssnar på rörförstärkare. Dessa distar (oftast) friskt, har halvdan drivning som är känslig för impedansvariationer etc. Uppenbarligen är det ett VAL folk gör, med avseende på upplevd musikalisk glädje! En fråga, om än något off topic, är om du reagerar lika hårt och teoretiskt "mot" rörförstärkare som vid valet mellan spikar och kuddar? En SET historia borde ju vara "minst" lika stort problem som en rörförstärkare (nåja, kanske inte disten är 90dB som var nått tal nån tog upp vid en beräkning av lådytan...)...

Svar: Hej Pär! Tack för en trevlig diskussion i en trevlig ton! Jag har själv haft rörförstärkare som ett led i den tidsresa jag ville göra med den kompletta Quad 60-talsanläggning jag hade tidigare. De flesta som väljer rörisar är medvetna om deras brister och förtjänster, och söker kanske ett mer nostalgiskt ljud. Rörisarna har på något sätt sin plats i audiohistorien. Spikes är däremot ett nytt (nåja, ett par decennier) påfund som försämrar ljudåtergivningen oavsett vilken slags förstärkare man använder. Därför har jag svårt att se nyttan med dem.

"Problemet" är att alla inte definierar "god ljudåtergivning" på samma sätt.

Svar: Det är nog riktigt, och kanske borde man vara ännu tydligare med hur man definierar olika begrepp. God ljudåtergivning handlar alltså om att återge ljudet som det lät vid inspelningstillfället. Varje avvikelse (dynamisk, frekvensmässig, distorsionsmässigt) för oss då längre från musiken. Därför är vi några som försöker skilja på begreppen "bra ljud" (som jag tyckte mig ha från min retro-anläggning som återskapade hemmaljudet från 60-talet) och "god ljudåtergivning" eller kanske "ursprungstroget ljud" (high fidelity) där målet är att ge en så god bild som möjligt av hur det lät vid inspelningstillfället.
För övrigt tycker jag fortfarande att rörförstärkare äger en viss charm (och är vackra!), men charmas numera hellre av musik återgiven via mindre färgande apparater.
Med vänlig hälsning
Pekka

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:05:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Svar: Hej Pär! Tack för en trevlig diskussion i en trevlig ton! Jag har själv haft rörförstärkare som ett led i den tidsresa jag ville göra med den kompletta Quad 60-talsanläggning jag hade tidigare. De flesta som väljer rörisar är medvetna om deras brister och förtjänster, och söker kanske ett mer nostalgiskt ljud. Rörisarna har på något sätt sin plats i audiohistorien. Spikes är däremot ett nytt (nåja, ett par decennier) påfund som försämrar ljudåtergivningen oavsett vilken slags förstärkare man använder. Därför har jag svårt att se nyttan med dem.

Tack själv.
Njäe, har lite svårt att se hur man kan välja rörisar med "uppenbara fel" på nostalgiska själ, och inte nått nytt. Om det är nytt borde man kunna omsätta nostalgi till "modern hype", eller liknanade.

quote:

"Problemet" är att alla inte definierar "god ljudåtergivning" på samma sätt.
Svar: Det är nog riktigt, och kanske borde man vara ännu tydligare med hur man definierar olika begrepp.

Än så länge med...MEN:
quote:

God ljudåtergivning handlar alltså om att återge ljudet som det lät vid inspelningstillfället. Varje avvikelse (dynamisk, frekvensmässig, distorsionsmässigt) för oss då längre från musiken. Därför är vi några som försöker skilja på begreppen "bra ljud" (som jag tyckte mig ha från min retro-anläggning som återskapade hemmaljudet från 60-talet) och "god ljudåtergivning" eller kanske "ursprungstroget ljud" (high fidelity) där målet är att ge en så god bild som möjligt av hur det lät vid inspelningstillfället.
För övrigt tycker jag fortfarande att rörförstärkare äger en viss charm (och är vackra!), men charmas numera hellre av musik återgiven via mindre färgande apparater.
Med vänlig hälsning
Pekka

Får man vara petig och önska ett förtydligande VEMS definition detta är!??

High Fidelity har jag satt samman med "hög trovärdighet". Detta behöver enligt mig INTE betyda enligt din beskrivning. Kan färga som faan, men ändå ge illisionen av trovärdighet.

vänligen
// Pär
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:22:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Magnuz missade poängen med 400 meter eftersom högtalartillverkaren hade fel namn"

Que? Namn? Jag måste vara dummare än vanligt idag för jag fattar verkligen ingenting.
Sladd, ursäkta för att jag tjatar vidare om det här men vad menar du?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:39:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mäta mot Lyssna diskussioner blir oftast tjatiga och mycket tråkiga... Men eftersom man inte mäter musiken utan lyssnar.. så kan man väl sätta det först innan mätning? Alltså... låter det bra så gör det också det... Sd fötter/spikes eller vad som!!

Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000