HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aldrig mera SD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:57:13  Show Profile Send nin a Private Message
Aha, skall man plötsligt lyssna fram vilket som låter bäst????

Ja, när det passar dom så...

Bet på den kroken? Jag vet inte, jag. Jag syftade mest på att nin alltid brukar hävda att man ska lyssna och bedöma själv utifrån vad man tycker låter bra, så helt plötsligt är det högtalartillverkaren man ska lyssna på. Konsekvent...

Ja, jag säger ALLTID att man ska lyssna själv. Det jag tog fram var bara vad som stod i min manual till högtalaren. Sedan så kan jag själv testa vad som låter bäst för MIG och mina förhållande, något som vissa har jäkla svårt att förstå.

Nä, snarare ett gäng musikälskare som inget hellre önskar än att ta bort tekniken som hinder för musiken. I denna strävan kan det vara värt att göra sig besväret att gå metodiskt tillväga.

Jaså, det märker jag inte.

Flera av oss tycker t o m att det är värt att lägga ner tid på att sprida vår kunskap så att fler kan komma närmare musiken.

Men frågan är, vill vi alla ha denna "kunskap"?? Jag gillar detta med religion, vill man lyssna på prästen i kyrkan så går jag dit, vill jag inte så går jag inte dit. Men att bli tvingad till det är något som jag inte finner kul. Vill jag gå med i en s*** så gör jag det, annars så håller jag mig undan.

De flesta som väljer rörisar är medvetna om deras brister och förtjänster, och söker kanske ett mer nostalgiskt ljud.

Tror det är ytterst få som köper rörförstärkare för att få ett "nostalgiskt ljud". Jag använder rörförstärkare för att jag personligen anser att det ger med bästa och mest naturtrogna ljudet. Alltså närmast original master. Att Sladd eller Timbre anser sig få det via transistor är såklart deras egna uppfattning och såklart lika mycket rätt och okej för dom själva. Denna debatt om vad som är mest rätt är tråkigt och man kommer ingenstans. Kolla tråden om kora bästa mässa ljudet. Varför tycker folk olika när det var samma rum, samma apparater som spelade samma musik? Jo, för att vi inte hör likadant alla...Subjetivt är hörseln...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/11 :  19:28:51  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag skulle vilja tacka Timbre för det goda rådet att testa puckarna. Skulle vilja uppmana skeptiker och andra nyfikna att prova. Jag byter inte tillbaka till kuddar, ens under pistolhot.
//Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  19:31:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Varför tycker folk olika när det var samma rum, samma apparater som spelade samma musik? Jo, för att vi inte hör likadant alla..."

Var det inte någon som för inte allt för länge sedan påstod att åsikterna i sådana här frågor ofta var ganska likartade...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:05:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Borde det inte, åtmistone teoretiskt, vara ett problem med kuddar under högtalare i det att högtalarna 'gungar bakåt' när ljudet trycks framåt (för att uttrycka mig lekmannamässigt). Det där med att varje kraft åt något håll motsvaras av en annan åt motsatt håll. Ställer inte det till det? Det kan ju inte vara idealiskt att högtalarna inte står stilla.

Obs, jag har inga kuddar att lyssna på, jag bara funderar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:11:57  Show Profile Send peder47 a Private Message
Neodynium...du skrev

*Mäta mot Lyssna diskussioner blir oftast tjatiga och mycket tråkiga... Men eftersom man inte mäter musiken utan lyssnar.. så kan man väl sätta det först innan mätning? Alltså... låter det bra så gör det också det... Sd fötter/spikes eller vad som!!*

Precis...eller som Ivor Tiefenbrun uttryckte det...* If it sounds better,IT´S BETTER*... as simple as that*

Personligen tar jag inte med mig ngn mätutrustning när jag går på live´-uppträdanden....jag låter öronen ta emot det musikaliska budskapet.
Att sen konstruktörer måste mäta...självklart,men jag föredrar öronen när jag LYSSNAR till musik....ganska självklart för mig och alla jag känner.

Vad man sen själv föredrar i sin systeminstallation är ju upp till var och en att bedömma..ngr kriterier att ta hänsyn till har ju redan diskuterats här så jag tar inte upp det igen.

Use your ears

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:17:18  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Vem definierar vad god ljudåtergivning är? undrar Pär i sitt senaste inlägg i vår diskussion. Jag menar att uttrycket är självdefinierande. Att återge betyder precis vad det låter som, dvs att återge ljudet som det lät vid inspelningen och ge oss illusionen av att det är levande musiker som musicerar, denna gång i vår hemmiljö. "Bra ljud" däremot kan betyda i stort sett vad som helst, helt beroende på vad var och en anser vara bra.
"Bra ljud" är således ett värdeomdöme, medan god ljudåtergivning är något objektivt. Ett exempel som vi varit inne på tidigare är distorsion som stör återgivningen. Ett annat tydligt exempel är ett ekande och kalt vardagsrum som absolut inte fanns med vid inspelningen, och som därför bör åtgärdas åtminstone i någon grad om vi ska närma oss illusionen av verkliga människor som musicerar i inspelningslokalen. Menar du Pär, som utvecklar högtalare, att även denna aspekt kan förbises på subjektiva grunder när man placerar högtalarna i hemmiljö? Typ att "om det låter bra, så är det bra"... Dessa reflexer ger ju oerhört mycket större förvrängning av ljudet (det kan röra sig om tiotals dB i nivå) än de knappt märkbara förändringar av kablar, spikes, kuddar osv som diskuteras i dessa spalter (därmed inte sagt att dessa saker inte bör optimeras). Jag blir lika förvånad varje gång jag läser en fem sidors tråd om test av en anläggning för flera hundra tusen, och så kommer det en bild på slutet där högtalarna står underligt uppställda i ett kalt rum som måste eka som en kyrka - när väl poängen är att man ska känna sig förflyttad till kyrkan där inspelningen gjorts? Hur mycket ska vi offra på subjektivismens altare (apropå religionsspåret...:-))?
Den som läser tidig hifi-litteratur finner oftare referenser till hur verkligheten klingar. Det kanske beror på att akustisk musik var mer dominerande i hifins barndom, och att verkligheten i högre utsträckning stod som modell för hur det återgivna ljudet skulle låta. I dag, när många är vana vid elektriskt förstärkt musik inspelad i studios, blir kanske referenserna till verkligheten svagare, och det blir större utrymme för subjektiva tolkningar. Att en sångerska låter förförande eller att en luta klingar vackert säger ju i sig inget om hur det lät vid ursprungsuppförandet. Människan kan förvisso psykologiskt lägga till mycket av det som går förlorat vid dålig återgivning, men det finns en gräns för hur mycket man kan läka ihop förlorad information. Vi kan lyssna mer avslappnat och behöver fantisera mindre om hur det lät vid inspelningstillfället om vi inte behöver tackla olika felkällor. Genom att sträva efter att förlora så lite information som möjligt kan vi komma närmare musiken. Det gäller förstås hela vägen från upptagning till avspelning.
Med vänlig hälsning
Pekka
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:18:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det kan ju inte vara idealiskt att högtalarna inte står stilla."

Finessen med mjuka fötter är enligt expertisen just att högtalarna står mer stilla!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:27:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har lite svårt att förstå hur de kan stå helt stilla på mjukt underlag? När elementen sätts i rörelse alltså. Eller skyddar kuddarna mot jordhertzen (som norrmannen på mässan snackade om, han med base-plattorna)?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:40:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Vem definierar vad god ljudåtergivning är? undrar Pär i sitt senaste inlägg i vår diskussion. Jag menar att uttrycket är självdefinierande.

Jag håller inte med helt och fullt ut. Möjligtvis är detta den definition DU använt en längre tid. På frågan till valfri hifinörd om de vill ha "god återgivning" svarar säkert de flesta "JA". Beskriver man vad det är enligt din def, kan man säkert få högst varierande svar (Det är det du får med RG 62, NAD, Sentec mm).

Är det OK om jag lägger ner diskussionen - även om jag upplevt den som intressant så känner jag att det tar liiiiite för mkt tid! ;-)

vänligaste med socker på toppen
// PÄR E
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:56:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Jag har lite svårt att förstå hur de kan stå helt stilla på mjukt underlag? När elementen sätts i rörelse alltså. Eller skyddar kuddarna mot jordhertzen (som norrmannen på mässan snackade om, han med base-plattorna)?

Det handlar inte om att stå helt still utan om att röra sig på sådant sätt att det ger minst problem för oss lyssnare. Alltså att förpassa rörelserna till frekvensområden och amplituder som inte ger lika mycket hörbar dist som vid andra metoder. Norrmannen verkade antingen gravt okunnig om vissa saker han talade om eller så var han inte alls noga med sanningen. Hans snack om att CD-spelaren interpolerade när jordvibrationerna kom in i den var ren lögn. Synd. Hans förklaring om att plattorna var avsedda att sänka resonansfrekvensen var däremot bra. Precis det är iden bakom SD-fötterna. Base och SD har alltså samma filosofi bakom sina fötter.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:59:43  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Är det OK om jag lägger ner diskussionen - även om jag upplevt den som intressant så känner jag att det tar liiiiite för mkt tid! ;-)

Helt OK!
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:28:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

quote:

Helt OK!
Mvh
Pekka

Har du vägarna förbi Kkrona, får du komma förbi en sväng! ;-)

Tiden har jag använt till att mäta på lite nya högtalarelement...Verkar lovande! ;-)

// Pär
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:02:18  Show Profile Send Gus a Private Message
[quote]Originally posted by Gus

Jag råkar bo i ett gammalt hus med golv som har fullt synligt "gung"
Jupp,om man går för nära högtaleriet observerandes dess läge i vertikalled så ändras detta läge i förhållande till gångarens kraft vid nedsättande av fot.Golvets instabilitet märks väldigt väl vid stampa takt under vinylavspelning t.ex----det är ett bra sätt att testa bashögtalarkonens maxutslag.SD-fötter under högtalarna är ett måste.Skivspelaren däremot står på tungt och stabilt underlag eftersom den har fjädrande upphängning,testade med SD,det blev dubbelsvaj kan man kanske säga
[quote]

------------------------------------------
ovanstående är ett tidgare inlägg av mig själv-----tycker nämligen att ni glömmer av det enkla faktum att golvet är en stor faktor i detta sammanhang.Med spikes så får jag ett väldigt stort vibrerande menbram,gillar inte att golvet spelar med så högtalarna måste alltså på något sätt fås att undvika golvkontakt s.a.s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:37:02  Show Profile Send marens a Private Message
Är det bara jag som gillar originalfötterna bäst? Har testat hifi-kuddar och skumgummi men det blir bättre respons i knapparna när inte apparaterna flyttar på sig eller gungar fram och tillbaka. Kuddarna sitter numera under datorn där de gör nytta. Spikar har jag inte testat, det ser så smaklöst fult ut. Syrran hade spikes på sina högtalare förut med små kopparfärgade femtioöringar under och det såg bara för löjligt ut så vi tog bort dem. Dessutom stod de ostadigt med dem. Kan tänka mig att de är bra om man har heltäckningsmatta kanske, men annars är ju femtioöringsidén som att äta på tok för kryddstark mat och sen skölja ner smaken med en massa vatten.

Jag tror att många skapar sig problem när man funderar om inte ett gäng kuddar eller spikes borde göra att högtalarna står stadigare eller vibrerar mindre. Har man inga problem med vältande högtalare eller vibrationer i golvet så låt det vara. Mina högtalare har varken kuddar eller spikes och det är ändå mest armstöden på min fåtölj som vibrerar när man spelar högt. Att ha ett vitrinskåp i samma hus som högtalarna kan man ju glömma vare sig man har spikes eller kuddar.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:47:02  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:

Har du vägarna förbi Kkrona, får du komma förbi en sväng! ;-)

Tiden har jag använt till att mäta på lite nya högtalarelement...Verkar lovande! ;-)

// Pär

Tackar för inbjudan! Jag tittar gärna förbi om jag styr kosan söderut!
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  04:21:19  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Att ha ett vitrinskåp i samma hus som högtalarna kan man ju glömma vare sig man har spikes eller kuddar."

Vitrinskåp är ett utmärkt användningsområde för felköpta Vibra Absorbent...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/12 :  06:54:12  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

"Att ha ett vitrinskåp i samma hus som högtalarna kan man ju glömma vare sig man har spikes eller kuddar."

Vitrinskåp är ett utmärkt användningsområde för felköpta Vibra Absorbent...

Hähähäh...... Jag har ett vitrinskåp precis jämte högtalarna =))

Tillåme 2st :P

Men vad gör man när man inte kan bestämma själv

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:12:30  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
marens skrev:
"Syrran hade spikes på sina högtalare förut med små kopparfärgade femtioöringar under och det såg bara för löjligt ut så vi tog bort dem. Dessutom stod de ostadigt med dem."

Naturligtvis ska man tycka att anläggningen ser "fin" ut, själv har jag SoundCare för att de är praktiska och jag tycker det är snyggt!
Men...om högtalarna står ostadigt med spikes är de fel uppställda!
Den största anledningen till att använda spikes är ju att högtalarna ska stå stadigt!?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:05:30  Show Profile Send joakim a Private Message
Om man ställer spikes på en enkrona blir inte den effektiva kopplingen mellan golv och högtalare lika stor som kronan då? Borde inte detta delvis ta bort effekten av spiken då trycket mot underlaget beräknas per ytenhet och ytan mellan kronan och golvet i sammanhanget är ganska stor?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:25:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Mynt kan man handla för, spela med och betala parkeringsavgifter.
Men aldrig placera under högtalarkoner...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:38:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

trodde det var det som menades med "Tre kronor"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:03:01  Show Profile Send marens a Private Message
quote:

Ska vi slå vad?

quote:
Men...om högtalarna står ostadigt med spikes är de fel uppställda!
Den största anledningen till att använda spikes är ju att högtalarna ska stå stadigt!?

Högtalarna stod ostadigt för att spiksen hamnade "längre in" under högtalaren och de är ganska höga. De står mycket stadigare utan, om det nu är stadigt man är ute efter. Kanske i detta fallet funkar bättre med spikes på heltäckningsmatta som det var tänkt från början.

Edited by - marens on 2003/02/12 18:06:29
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:21:34  Show Profile Send Saro a Private Message
varför inte bara bulta fast högtalaren i golvet?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:05:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Om man ställer spikes på en enkrona blir inte den effektiva kopplingen mellan golv och högtalare lika stor som kronan då? Borde inte detta delvis ta bort effekten av spiken då trycket mot underlaget beräknas per ytenhet och ytan mellan kronan och golvet i sammanhanget är ganska stor?

En aning. Den mesta effekten kommer dock av att spiken bildar ett resonanssystem med högtalaren och förpassar vibrationer till ett visst område som färgar ljudet. Det är nog den största "grejen" med spikarna. Kopplingen till golvet är dock troligen skapligt bra trots en bricka i mellan. Det blir mindre tryck mot golvet från myntet men inte så mycket att det hårda fötterna inte längre kan låta vibrationer ledas fram och tillbaks mellan kabinett och golv. Trycket är inte det som är så speciellt utan snarare hårdeheten hos fötterna.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:12:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Resonanssystem mellan spik och högtalare?

Hur har ni mätt detta och vilka frekvenser/område blir mest framträdande i ett högtalarspikresonanssystem?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000