| Author |
Topic  |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:19:32
|
quote: Originally posted by sladd
Resonanssystem mellan spik och högtalare?
Hur har ni mätt detta och vilka frekvenser/område blir mest framträdande i ett högtalarspikresonanssystem?
Va! Sladd är sugen på mätdata?!     |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:22:32
|
Det har uppmätts med accelerometer.
Man kan säga att det förpassas uppåt i frekvens. Vilka frekvenser det handlar om beror på tyngden på högtalaren, spikens fjädrande egenskaper samt det geometriska hos systemet. Att sätta en tung sak på en eller flera styva pinnar ger en hård fjärdring gentemot att sätta det på mjukare fötter. Kanske någon annan kunnigare person kan förklara nogrannare? Mina kunskaper om vibrationer lämnar tyvär övrigt att önska.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:26:47
|
| Mr morello har gjort en matematisk analys tidigare av fenomenet men det verkar som det behövs en mer populärvetenskaplig förklaring. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:36:42
|
Populärvetenskaplig. Ska bli!
Ta en tung låda och skruva fast en smal hård pinne som du sedan skruvar fast i golvet. Låt pinnen hålla upp lådan några cm från golvet. Däng till lådan. Då vibrerar det med höga frekvenser. Ta samma låda men utan pinne och lägg den på ett några cm högt mjukt underlag. Däng till. Inte mycket till vibrationer va! 
Det blir mindre uppenbart med flera pinnar(spikes) men helt olika bör det inte bli.
John |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:48:09
|
Okey, det varierar beroende på många parametrar, bl a golv, typ/antal av spikes och typ/storlek av högtalare.
Men mjukt är alltid bättre? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:24:53
|
quote: Men mjukt är alltid bättre?
Det får du avgöra själv. För mig funkar mjuka fötter bättre.
John |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:54:04
|
Deltagare och moderatorer
Ivrigt påhejad av tidigare SD-fotsdebatter kastade jag mig över ett gäng för att ha mellan stativ och Revel m 20. På något vis lät alla fysiskaliska förklaringar trovärdiga. Första intrycket var att ljudbilden blev annorlunda.Efter ett par dagars lyssning var det dags för avgörandet. Både damen och jag var helt överens. SD stod för Seg och Dov. På med spikesen igen och musiken blev spänstigare. Ner med fötterna i en låda där de nu ligger i väntan på vadå, som ett minne av att musikåtergivning handlar om att prova - och erkänna att det blir fel ibland...
Anders |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 21:06:55
|
quote: SD stod för Seg och Dov. På med spikesen igen och musiken blev spänstigare.
Det bör nog stämma. Det bör bli mindre ljust med SD och det låter enligt min erfarenhet aningen starkare med spikar också. Jag har ägt ett par högtalare som jag försedde med spikar. Min upplevelse var att det just lät som om det blev mer energi i mellanregistret och aningen starkare överlag med spikar. Det lät färgat. Med SD blev det mindre störljud och aningen svagare men det lät renare och med bättre bas. Vid första lyssning lät det kanske lite "tråkigare" om SD men sedan fattade jag att det för mig upplevdes som att färgningar tagits bort. Det är olika hur man beskriver skillnaderna men jag tror inte att det är särskilt många som säger att klangen ändrar åt någon motsatt riktning. Vad som är renhet osv är svårt att bestämma men klangliga saker brukar vi inte beskriva olika. Om ni nu inte känner någon som säger att det blir dovare med uppskruvad diskant. 
John |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:44:07
|
quote: Originally posted by John Stalberg
quote: Om man ställer spikes på en enkrona blir inte den effektiva kopplingen mellan golv och högtalare lika stor som kronan då? Borde inte detta delvis ta bort effekten av spiken då trycket mot underlaget beräknas per ytenhet och ytan mellan kronan och golvet i sammanhanget är ganska stor?
En aning. Den mesta effekten kommer dock av att spiken bildar ett resonanssystem med högtalaren och förpassar vibrationer till ett visst område som färgar ljudet. Det är nog den största "grejen" med spikarna. Kopplingen till golvet är dock troligen skapligt bra trots en bricka i mellan. Det blir mindre tryck mot golvet från myntet men inte så mycket att det hårda fötterna inte längre kan låta vibrationer ledas fram och tillbaks mellan kabinett och golv. Trycket är inte det som är så speciellt utan snarare hårdeheten hos fötterna.
John
Hej John!
Om jag ska börja att reda ut begreppen lite så är det inte spikarna fjädring i sig som står för resonanssystemes fjädring.
I grund och botten så skapar en massa och en fjädingsstyvhet ett mekaniskt resonanssystem.
Det är underlaget som spikarna står på som fjädrar. Ofta står spikarna på ett parkett golv t ex. Parketten fjädrar betydligt mer än spikarna. Sedan ligger parkett oftast på korksmulpapp eller aerolenfolie, och det är dessa material som står för den allra största delen av fjädringen. Men egentligen i detta fall måste man studera avståndet till spikarna från vridningscentrum eftersom högtalaren kommer att gunga kring en punkt mellan högtalarna. Ju styvare underlag, desto högre upp i frekvens hamnar resonansfrekvensen. Det värsta vore ett betongolv direkt under högtalarna.
Sedan har vi högtalarens massegenskaper. Om vi betraktar högtalaren som en lumpad massa (en enda homogen klump, det kan vi göra vid låga frekvenser där högtalaren inte uppvisar några svängningsformer), då är egentligen högtalarens "massa" det tröghetsmoment som dess masscentrum bildar tillsammans avståndet till golvet. Dvs en hög högtalare kommer att ge en lägre resonansfrekvens tillsammans med fjädringen, än en låg högtalare.
Normalt hamnar resonansfrekvensen för en högtalare uppsatt på spikar i det hörbara området, vilket innnebär att högtalerkonen fungerar som excitationskälla och tillsammans med högtalarsystemets resonanta uppställning (egentligen dess mobilitet som kan mätas), skapar en resulteranda vibrationshasighet av lådan. Dessutom är spikar inga vibrationsisolatorer, så mer högfrekventa vibrationer letar sig ned i parketten som kommer att börja vibrera och därigenom utstråla ljud.
En högtalare uppställd på mjukare fötter (som kan vara av nästan vilken sort som helst) som ger en resonansfrekvens som ligger under det hörbara området (<20 Hz oftast lägger man resonansen kring någon hertz) så kommer excitationskällan som är högtalarelementet inte att orsaka någon excitering eftersom musiksignaler nästan aldrig har någon energi så långt ned i frekvens. Den frekvens som lådan kan röra sig i är så lågfrekvent att den aldrig kan höras. En högtalare uppställd på vibratiosisolatorer isolerar högatarens mer högfrekventa vibrationer från att leta sig ner i parketten, men fortfarande kan ljudtrycket i luften excitera parkettgolvet, men det är ju samma som för spikunderlägg.
Jag har själv aldrig orkat bry mig om att mäta på dessa saker, men kanske gör det någon gång, får se.
Med min bakrund som Ljud & vibrationskonsult avfärdar jag spikfötter rakt av, det står jag för till 100%, dessutom oavsett högtalartyp även om tillverkaren rekommenderar det. (det är mer ett bevis på högtalartillverkarens inkompetens eller avsiktlig marknadsanpassning eftersom det tycks vara mer lättsålt med spikfötter än utan). Jag bryr mig heller inte om argumenten från audiofiler som påpekar att musiken "låter bättre" med spikfötter, det är bara följdverkan av stela fötters ljudpåverkan som inte är önskvärd. Men jag erkänner villigt att skillnaden med spikfötter, inga fötter, eller vibrationsisolatorer inte är speciellt stor, och söker därför efter andra ställen att förbättra ljudåtergivningen såsom lyssningsrummets akustiska egenskaper där vi kan börja snacka om dramatiska skillnader mellan akustikreglerat och icke akustikreglerat rum.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:09:30
|
"Ner med fötterna i en låda där de nu ligger i väntan på vadå,"
Det skulle vara intressant att få en uppgift på hur många Sonic Design/Vibra Absorbentfötter som ligger nedpackade i källare och på vindar i det svenska folkhemmet.
Dags för en kontrarevolution!!!
|
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:36:58
|
Måste erkänna en liten synd. Har kört med SD under elektroniken ganska länge nu (år) och varit nöjd med min återgivning där hemma. Har faktiskt aldrig testat spikes  Igår inhandlades puckar så nu skall det testas. Först blir det CD-spelarn. Under natten har de limmats ihop och puckarna sitter nu på plats under spelarn. Så nu blir det att lyssna in sig under en vecka.
Köpte en uppsättning puckar, godkända av Svenska ishockeyförbundet. Nu tror jag det gör varken av eller till men ändå  Känns som det blir att köpa minst en uppsättning till.
Nu är man laddad, skall bli mycket intressant! Tack skall ni ha för en intressant tråd.

/Mattias |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:47:02
|
Mattias, vi är många som gått på den... 
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:51:19
|
Nu börjar vi närma oss igen då...
Som "ljud och vibrationskonsult" skriver man följande:
"Med min bakrund som Ljud & vibrationskonsult avfärdar jag spikfötter rakt av, det står jag för till 100%, - - - Men jag erkänner villigt att skillnaden med spikfötter, inga fötter, eller vibrationsisolatorer inte är speciellt stor, och söker därför efter andra ställen att förbättra ljudåtergivningen såsom lyssningsrummets akustiska egenskaper där vi kan börja snacka om dramatiska skillnader mellan akustikreglerat och icke akustikreglerat rum.""
Skillnaden mellan, spikes, kuddar eller standard är just dramatisk ibland, ibland inte. Konsulter vill också gärna ha 100% rätt och 100% enkel väg att vandra...
Trovärdighet sitter inte i titlar eller i enkelriktade vägar. Måste också erkänna att jag har en ganska stor hög med SD-fötter i lådorna. Men det kommer säkert tillfälle när de hittar sin plats igen. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:00:25
|
Sladd: Har du många SD-fötter hemma? vilka viktklasser? Jag köper dem av dig om jag får dem till vrakpris . |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:29:44
|
lite om mina teorier i ämnet!!
spikes har väl den egenskapen att om man bankar ner dem i tex parketten så kommer detta att leda till att högtalaren står väldigt stilla, dvs högtalaren står stummare och vibrerar mindre vid konutslag. Däremot borde ju högtalarlådans vibrationer ledas ner i underlaget mer, dvs golvet spelar med mer än vid tex sd fötter.
I mitt fall har jag så pass tunga högtalare att de i sig vibrerar väldigt lite och har då valt sd foten.
det där att använda div kon/spikes underlag kan ju bara ha effekten att parketten skonas. borde ju bli samma effekt om man hade fötter i samma diameter som själva spikesunderläggen. vibrationsenergin kan ju inte förändras bara för att man har en avsmalning av foten för att sedan bli några cm i diameter där kontakten med golvet sker.
alltså, spikes, högtalaren står stummare men förtplantar mer vibrationer i golvet. mjuka fötter, mindre vibrationer i golvet men högtalarna "flyter lite" och vibrerar mer.
vad tror ni om detta???
mvh micke |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:32:40
|
Johan Knoppen, tack för redogörelsen. min erfarenhet av att ställa högtalare på spikes är att det fasktiskt ger en i min värld dramatiska förändring. Jag hade ett par Spectrum 410 en gång i tiden som jag spikförsedde och hade på mitt parkettgolv som låg på betong. Det blev en avsevärd skillnad. Jag uppskattar skillnaden som många dB SPL i vissa frekvenser. CD-spelar-skillnader är enligt min personliga höft-bedömning pyttesmå. Jag upplver skillnaden mellan utan fötter på matta och med SD som tämligen liten. Just spikar gav en stor skillnad. Det lät dessutom ungefär så som teorierna antyder i mina öron.
Jag kan bara säga att vem som helst får bedömma själva vad dom vill göra med sin anläggning. Om någon njuter av att lyssna på musik genom spräckta högtalare så är det givetvis dens egen ensak. Jag skulle på min höjd bli aningen trött om den personen gnällde över spruket ljud men det är en annan femma. Spikar ger en sorts färgning som jag har till motsats mot spräckta högtalare förståelse för att folk kan gilla efter sina försök med olika fötter. Folk gillar att dra upp basen, eller diskanten eller en massa andra saker. Inget fel i det och inte förstör det musiken heller. Det ändrar bara lite på klangen och så. Mycket vanligt. Bas och diskantrattar är ovanliga bland audiofiler men mer vanligt hos andra. Spikar är däremot vanligt hos oss. Enligt min erfarenhet så överensstämmer teorin om resonanser med spikar och den praktiska erfarenheten tämligen väl. Det brukar vara så i min värld. Vad folk gillar har däremot inget med denna teori att göra. Folk drar på rattar, sätter SD-fötter under. Sätter spikar under, ja till och med drar dom kablar mellan grejorna. Folk är något irrationella kan man säga!
John |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 12:55:38
|
quote: Originally posted by sladd
Nu börjar vi närma oss igen då...
Som "ljud och vibrationskonsult" skriver man följande:
"Med min bakrund som Ljud & vibrationskonsult avfärdar jag spikfötter rakt av, det står jag för till 100%, - - - Men jag erkänner villigt att skillnaden med spikfötter, inga fötter, eller vibrationsisolatorer inte är speciellt stor, och söker därför efter andra ställen att förbättra ljudåtergivningen såsom lyssningsrummets akustiska egenskaper där vi kan börja snacka om dramatiska skillnader mellan akustikreglerat och icke akustikreglerat rum.""
Skillnaden mellan, spikes, kuddar eller standard är just dramatisk ibland, ibland inte. Konsulter vill också gärna ha 100% rätt och 100% enkel väg att vandra...
Trovärdighet sitter inte i titlar eller i enkelriktade vägar. Måste också erkänna att jag har en ganska stor hög med SD-fötter i lådorna. Men det kommer säkert tillfälle när de hittar sin plats igen.
Hej Sladd!
Ja det är ju bra att ha 100% rätt som akustikonsult. Jag kan ju knappast rekommendera att montera spikfötter till en rulltrappa och hoppas att det löser bullerproblematiken hos den stackars damen som bör ovanför tunnelbanenedgången. Vad man gör är en serie mätningar, man försöker prdiktera ett resultat med någon slags lösning, sedan gör man vanligtvis mätningar efter utförda åtgärder. Oftast går buller och vibrationsproblem att lösa, men det har förstås funnits fall då det är fysikaliskt eller byggnadstekniskt orimligt att åtgärda problemen. Sistahandslösningen kan då vara att ta bort själva störkällan. Om man gör dåliga jobb som konsult går snart ryktet. Det har hänt ibland att det blir diskussioner med t ex byggherrar som efter en underkänd mätning av t e x ljudisolering med 1 dB, tar dit en annan konsult för att "få godkänt". Problemet är att själva mätmetoden innebär att det finns en standardavvikelse som är större. Så som en konsult måste man ha otroligt bra under fötterna för att kunna ta en diskussion vid eventuella tvister. Dessutom är det viktigt att mäta enligt de mätstandarder som finns och att använda kalibrerade mätinstrument.
Vad tycker du själv är en trovärdig text? Jag vill gärna bli respekterad för de kunskaper jag besitter inom detta område. Jag har heller inte skrivit om hur det låter med den eller den foten eftersom det inte intresserar mig. För mig är det de fysikaliska orsakerna och dess verkningar som är intressant och det kan du knappast kritisera mig för. Vad är det för fel att ha en bakgrund inom något och skriva det? Ska jag skämmas för att jag har jobbat som konsult inom ljud & och vibrationer och är civilingenjör med specialinriktning inom ljud och vibrationer? Tror du att jag inte vet vad jag skriver om?
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 13:27:09
|
jag har ingen aning om du vet vad du skriver om när det gäller rulltrappor i hus. Har ingen anledning att betvivla dina yrkeskunskaper.
Själv är jag ganska bevandrad i hifi och musikåtergivning och värjer mig för absoluta sanningar samt raka liknelser mellan tvättmaskiner, rulltrappor och högtalare.
Jag värjer mig även intiutivt för den aproach du ibland har till det du skriver om. Nu gick det ett steg längre där du i princip kräver att bli trodd på att det är som du säger. Eftersom du "kan".
Vi har inte samma uppfattning i frågan, jag erkänner inte det du säger som sanning när det kommer till musikåtergivning. Sen får du vara hur säker som helst.
Detta är hififorum.nu
Inte rulltrappa.com, tvättmaskinsbullerisolering.se eller: jag-vet-för-jag-har-många-poäng-inom-angränsande-områden.nu |
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:15:15
|
Knoppen ja det är inte lätt att ha en naturvetenskaplig världsuppfattning på hififorum.nu! 
Om någon säger sig ha sett en gris flyga, kanske jag försöker argumentera emot med utgångspunkt från fysik, biologi och/eller aerodynamik. Men vad spelar mitt vetenskapliga synsätt för roll för personen som verkligen anser sig ha SETT en gris flyga?! Inte mycket. Jag kan komma dragande med hur många fackböcker som helst och argumentera för varför en gris inte kan flyga, personen har ändå sett det han sett.
Min syn på delar av debatten i det här fallet. 
Jag har inte heller något emot om någon tycker att det låter bättre med spikes (för visst är det skillnad på spikes och dämpkuddar!), eller om någon gillar soundet med equalizern formad som ett stort V. Men när det börjar dyka upp diverse uppenbart felaktiga pseudovetenskapliga förklaringar och teorier så tycker jag man har all rätt att reagera. Jag reagerar även mot att "hifi-världen" gång på gång försöker lyftas ur den fysikaliska världen och dess lagar som allting annat i universum lyder under.
Mycket av det jag skriver är naturligtvis också helt vanliga åsikter som kan diskuteras. Men i min värld är inte precis allting diskutabelt, t.ex. hurvida jorden är rund eller att solen i själva verket lyser även när vi har natt här. Men det är kanske där skillnaden ligger mellan en del av oss.
Ännu ett stentråkigt inlägg från Frux! Nu ska jag lyssna på Sonata Arctica... |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:34:44
|
Men sladd, ser du inte logiken i två enkla påståenden:
1. Högtalaren står bevisligen mer stilla på ett mjukt underlag, vilket leder till mindre andel egenljud från lådan. Den överför dessutom mindre vibrationer till undrelaget vilket även det medför mindre distortion. Allt detta är mätbart och lätt att kontrollera från alla som så vill.
2. För lägsta möjliga distortion bör därför alla högtalare ställas på mjuka underlag.
Varför finner du jämförelsen med tvättmaskiner och rulltrappor så galen? HiFi-utrustning är inte mystiska superväsen som lever sitt eget liv i ett slags välljudsuniversum vid sidan av de fysikaliska lager och regler som allt annat på den här jorden lyder under. Det är när man helt avskärmar sig från vettiga förklaringar som det banar väg för en massa trams och flum. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:44:09
|
Ahh, nu gissar jag att det är det vanliga problemet "låter det bra i mina öron är det ofärgad återgivning!" som spökar! (och givetvis "nu är det så ofärgad återgivning som möjligt och då låter det bra i allas öron")
Ur en fysikalisk synvinkel (och även ur den verkliga synvinkeln..) så borde (är) det vara bättre med mjuka kuddar (bättre för ofärgad återgivning alltså), men det går inte alla med på eftersom dom tycker att det låter bättre med spikes... Snälla! kan vi inte lära oss skilja på vad vi tycker låter bra och vad som blir minst "färgande"? Själv är jag så tokig att jag ibland ej har rak frekvensgång!! (jag skyller iaf på att jag vill ha det så pga att jag kanske inte lyckas få det bättre.. ) |
Edited by - norman on 2003/02/13 14:49:08 |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:57:10
|
Deltagare och moderatorer
Herrar Frux och Knoppen tycks övertygade om att fysikens lagar gör så att SD-fötter mellan högtalare/stativ påverkar att musiken låter naturligare och renare. Det kanske är så. Men om jag hävdar motsatsen är jag, enligt herrarna, tydligen fast i någon form av villfarelse som någon illvillig hifi-bransch planterat i världen för att rucka på Newtons nutida arvtagares uppfatting om hur fysikens lagar ALLTID gäller vid personlig upplevelese av musikåtergivning.
Detta är intressant ur ett "psykoakustiskt"-placeboperspektiv - att å ena sidan kritisera kabelanhängare (i synnerhet anhängare av exklusiva sådana) för att vara offer för ekonomisk psykoakustik, men å andra sidan alltid vara övertygade om fysikens styrande lagar för den subjektiva musikåtergivningsupplevelsen. Har exempelvis Knoppen blindtestat vad han tycker om SD-fötter kontra spikes eller har han läst om resultatet i en fysikbok och därefter bestämt sig för att spikes är dåliga???
Själv har jag provat och jämfört. I MITT system låter musiken tröttare med SD-fötter, med slappare bas och mindre spänst över hela registret. Förändringarna är givetvis inte revolutionerande men ändå påtagliga. Spikesen ger mer liv åt musiken i min anläggning och det är en fysikalisk anakronism som jag uppskattar.
fysiologiska hälsningar
Anders
|
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:57:30
|
Det har skrivits tidigare med verkar behöva upprepas: En del högtalare är med all säkerhet framtagna för att ge en så rak frekvenskurva som möjligt med spikes, andra är det inte. Liksom vissa är tänkta att stå fritt i ett rum medan andra behöver en stödvägg ganska nära bakom. Vad som blir bäst för just din högtalare är bara att prova och se.
Samt: Även om en högtalare som är tänkt att användas med spikes låter bättre uppställd på mjuka fötter i dina öron betyder inte det att något är fel. Avgör själv vad som är bäst för dig!
Uj, uj, uj, vilka kloka ord... |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 15:07:30
|
Om vi nu säger som så att man bytar till spikes, och upplever att "det här lät mycket bättre". Detta innebär inte nödvändigtvis att klangbalansen i högtalarna blivit mer korrekt. Dvs "korrekt återgivning = Bättre ljud" Utan detta är återigen (har det sagts förut??) bara en fråga om personligt tycke och smak. Jag tror själv att det blir en neutralare svängning med hjälp av SD-fötter men för den sakens skull är det inte sagt att det låter bättre. Hursomhelst så handlar det om att ha en stereo som kan involvera en i musiken och som är behaglig att lyssna på. Det är väl ändå det viktigaste. Jag har aldrig känt något behov av att sitta och mäta mig fram till välljud och kommer nog aldrig att göra det. Där drar jag gränsen 
Nu vill jag inte göra detta som ett påhopp på någon och jag hoppas att jag inte har kopierat någon (har bara inte orkat läsa igenom allt) |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 15:07:55
|
Angående rak frekvensgång: Då antar jag att Ni menar att högtalarens frekvenskurva är rak mätt med mikrofon?? För örats känslighetskurva är långtifrån rak.... Hur skulle det låta om högtalaren kompenserade för detta? Ovant antar jag...
Angående AndersK's "fysiologiska hälsningar": fysiologi är väl (om jag inte missminner mig) läran om den mänskliga kroppen och har inte mycket gemensamt med vibrationer i rulltrappor, bilar, lägenheter, hus, broar, NC-maskiner och högtalare att göra... Var det detta Du syftade på skulle du ha skrivit "fysikaliska hälsningar"
Vanligen och vänligen Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
Edited by - jojje_guitar on 2003/02/13 15:12:55 |
 |
|
Topic  |
|