HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aldrig mera SD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:11:30  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Deltagare och moderatorer

Herrar Frux och Knoppen tycks övertygade om att fysikens lagar gör så att SD-fötter mellan högtalare/stativ påverkar att musiken låter naturligare och renare. Det kanske är så. Men om jag hävdar motsatsen är jag, enligt herrarna, tydligen fast i någon form av villfarelse
Nej du har fel i det sista och har missförstått, åtminstone i mitt fall. Föredrar du ljudet med spikes så använd det för all del, även om JAG kan finna det en smula märkligt. Citerar ur mitt förra inlägg det du tydligen missade:

quote:
Originally posted by Frux

Jag har inte heller något emot om någon tycker att det låter bättre med spikes (för visst är det skillnad på spikes och dämpkuddar!), eller om någon gillar soundet med equalizern formad som ett stort V. Men när det börjar dyka upp diverse uppenbart felaktiga pseudovetenskapliga förklaringar och teorier så tycker jag man har all rätt att reagera.

Edited by - Frux on 2003/02/13 15:21:33
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:14:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
En högtalare kan ha framtagits för än det ena än det andra sättet. Det har mindre relevans för den som endast söker det som passar ens egna öron oavsett färgning med mera. Andra vill ha så lite färgning som möjligt och i den strävan ödmjukar sig en aning och inser att det kanske inte alls är så lätt att avgöra på egen hand vid mindre saker. Då kan vägledning av teorier samt spjutspetsiga testmetoder vara till hjälp. Det är lite olika ifallsvinklar helt enkelt. Vi krockar en aning ibland när vi får för oss att vi styr efter samma mål och med samma förhållningsätt till att utvärdera hur nära målet vi kommit. Att jag ska behöva bedömma hur nära målet om perfekt återgivning jag kommit är för mig en kompromiss och något nödvändigt ont. För andra är det det som är det fina i kråksången. Kanske det vore enklast att avvika från lusten att påpeka för andra vad dom bör säga, inte säga och hur man önskar att saker sades? Blanda inte ihop min näst sista mening med att jag begränsar någon från att säga vad dom vill för det skulle inte falla mig in, men jag inser att jag är nära att skjuta mig själv i foten.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:18:14  Show Profile Send AndersB a Private Message
Frux - det blev en billgi "journalistpoäng" genom att rycka information ur sitt sammanhang. No hard...

Georg (Jojje)- FYS I O LOGISK. Ursäkta ordvitsen, men är man göteborgare så är man

Anders
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:22:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
För örats känslighetskurva är långtifrån rak.... Hur skulle det låta om högtalaren kompenserade för detta? Ovant antar jag...

Vad det har med saken att göra vet jag int?. Det skulle låta bumligt i basen, svagt kring 400 Hz samt ännu svagare runt 3-6 kHz. Översta oktaven skulle bli framhävd på ett onaturligt sätt. Detta alltså efter normalhörande människors känslighetskurvor. För stendöva skulle det bli oändligt starkt vid alla frekvenser! Ajaj...

John

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:25:55  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Men sladd, ser du inte logiken i två enkla påståenden:

1. Högtalaren står bevisligen mer stilla på ett mjukt underlag, vilket leder till mindre andel egenljud från lådan. Den överför dessutom mindre vibrationer till undrelaget vilket även det medför mindre distortion. Allt detta är mätbart och lätt att kontrollera från alla som så vill.

2. För lägsta möjliga distortion bör därför alla högtalare ställas på mjuka underlag.

Varför finner du jämförelsen med tvättmaskiner och rulltrappor så galen? HiFi-utrustning är inte mystiska superväsen som lever sitt eget liv i ett slags välljudsuniversum vid sidan av de fysikaliska lager och regler som allt annat på den här jorden lyder under. Det är när man helt avskärmar sig från vettiga förklaringar som det banar väg för en massa trams och flum.

hej conan, hur menar du att högtalaren skulle stå mer still på ett mjukt och svajigt underlag´?? jmf med en tvätt maskin, vibrationerna i golvet skulle ju minska med kuddar men å andra sidan skakar tvättmaskingen desto mer!!

h
micke

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:26:29  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

En högtalare kan ha framtagits för än det ena än det andra sättet. Det har mindre relevans för den som endast söker det som passar ens egna öron oavsett färgning med mera. Andra vill ha så lite färgning som möjligt och i den strävan ödmjukar sig en aning och inser att det kanske inte alls är så lätt att avgöra på egen hand vid mindre saker. Då kan vägledning av teorier samt spjutspetsiga testmetoder vara till hjälp.
Om man inte själv hör någon skillnad, eller kan avgöra vilket som låter bäst, är det kanske inte så stor mening att lägga pengar på något av det... Eller om man låter andras teorier styra vad som ska ge mest ofärgad ljudåtergivning, utan att lyssna själv, så är det nog dags att lägga ner!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:31:58  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Micke: En vibrerande tingest "står" mer still på ett elastiskt underlag än ett inelastiskt, eftersom varje ny svängning inte tar fart mot ett hårt underlag utan dämpas och svängningsenergin görs om till värme (via friktion) istället för rörelse...

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:32:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag har ett super svajjigt tjockt träparkett golv... och kan inte köra Sd fötter. Ljudet tappar helt enkelt detaljer.. basen blir odefinerad och mindre rapp.. detta känns för mig och tom för några musiker som en "färgning". Med orginal spikar till Artstenar så blir det ruuuuuskigt mycket bättre på alla punkter. Det är inte vasst.. inte hårt..

Tror att man ibland får lägga ifrån sig sina titlar och kunskaper samt mätverktyg och..Lyssna istället!!

Ingen oberoende titlar/utbildningar/bevis hade kunnat påverka mig om mina öron inte gillade ljudet.. då har mina öron rätt! Det handlar inte heller att jag är en "spik människa".. jag väljer det som ger mig bäst ljud (i mitt tycke).. jag har ett gäng Sd fötter här hemma som iof bara ligger och skräpar för tillfället men jag skall testa att sätta Sd imellan mina högtalare (Mini Utopior) och ställen och se vad som händer!

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:37:23  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Om man inte själv hör någon skillnad, eller kan avgöra vilket som låter bäst, är det kanske inte så stor mening att lägga pengar på något av det... Eller om man låter andras teorier styra vad som ska ge mest ofärgad ljudåtergivning, utan att lyssna själv, så är det nog dags att lägga ner!

Det är väl upp till var och en. Om du inte vill spendera, fine by me! Jag själv har en trestegs-uppgraderings-filosofi. Jag byter om jag anser att det är ekonomiskt försvarbart om jag hör att det är bättre, om jag kan mäta att det är bättre(tex lägre dist) trots att jag inte hör någon skillnad eller rent filosofiska förbättringar. Filosofiska förbättringar kan vara kuddar under förstärkare. Jag varken hör eller kan mäta på utgången att det blir någon skillnad men eftersom kuddar minskar vibrationsproblem på andra ställen så "kan" det ha positiv inverkan även under en förstärkare.

Jag är inte pappa till särskillt många teorier. Det är för mig inget problem då jag gärna använder andras teorier. Jag struntar i härkomsten och tittar i stället på tillämpningsbarheten.

John

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:45:40  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Jag själv har en trestegs-uppgraderings-filosofi. Jag byter om jag anser att det är ekonomiskt försvarbart om jag hör att det är bättre, om jag kan mäta att det är bättre(tex lägre dist) trots att jag inte hör någon skillnad eller rent filosofiska förbättringar. Filosofiska förbättringar kan vara kuddar under förstärkare. Jag varken hör eller kan mäta på utgången att det blir någon skillnad men eftersom kuddar minskar vibrationsproblem på andra ställen så "kan" det ha positiv inverkan även under en förstärkare.
Själv har jag tvåstegs variant:
1) Jag byter om det i mina öron låter bättre och det är ekonomiskt försvarbart.
2) Jag byter till något rent estetiskt snyggare även om jag inte hör någon ljudmässig förbättring. T ex en snyggare stereomöbel eller symmetri i anläggningen (har jag kuddar/BDR eller vad det nu är under en apparat vill jag ha samma under alla för utseendets skull).
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:47:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Så hur är det då med det uteblivna vibrationerna som naturligt finns i en live-lokal?

SD fötter -> inga mekaniska men dock akustiska vibrationer i golv och fåtölj.

Spikar -> mekaniska och akustiska vibrationer i golv och fåtölj. De mekaniska kan dock komma från vilket ljud som helst och särskiljer inte instrument som är kopplade till golvet.

Live -> både akustiska och mekaniska vibrationer från de instrument som har direkt koppling till golvet. Hur blir skillnaden om alla instrument skulle vara frikopplade från golvet?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:52:17  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nu börjar saker och ting bli lite väl komplicerade. Vibrationerna som går ner i golv etc. är ju knappast begränsade till et specifikt instrument i musiken man spelar utan snarare till en eller flera olika frekvenser. Den enda lösningen på ett sådant problem är ju att ha hela orkestern i vardagsrummet eller separat inspelning för varje instrument och en separat stereo som spelar vart och ett av dessa..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:53:10  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Live -> både akustiska och mekaniska vibrationer från de instrument som har direkt koppling till golvet. Hur blir skillnaden om alla instrument skulle vara frikopplade från golvet?

T

Som basist vill man ALLTID få så mycket vibrationer i golvet som möjligt!!! Inga SD-fötter under bashögtalaren här inte! I lägenheten är det dock lite annorlunda...
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:53:37  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Angående frikopplat från golv... Åk upp i omloppsbana och låt högtalarna spela i tyngdlöshet!!!

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:54:41  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by jojje_guitar

Micke: En vibrerande tingest "står" mer still på ett elastiskt underlag än ett inelastiskt, eftersom varje ny svängning inte tar fart mot ett hårt underlag utan dämpas och svängningsenergin görs om till värme (via friktion) istället för rörelse...

/Georg

så en tvättmaskin fastbultat i ett betonggolv vibrerar alltså mer än om man ställt den på några svajjiga skumprylar. analogt borde detta bli så att om man hittade ett tillräckligt "svajjig" dämpkudde, ex luftlagring så skulle vibrationerna i högtalarlådan helt försvinna, och om man har en riktigt stum koppling mellan låda och golv skulle högtalarmembranen stå stilla och allt annat vibrera???

(man kanske borde upplysa hyresvärden om detta, byt ut betongfundamentetoch bultarna mot några rulllager istället så står tvättmaskinerna mer still)

h
micke
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:00:36  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Micke: hur ofta bultar man fast högtalaren i (betong)golvet? Givetvis måste man anpassa massan och likväl frekvensen på den svängande tingesten... Annars kan man ju få sådana roliga fenomen som resonans... och i fallet med tvättmaskinen skulle detta innebära att den dansade omkring i tvättstugan...
/G

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:09:01  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Som basist vill man ALLTID få så mycket vibrationer i golvet som möjligt!!! Inga SD-fötter under bashögtalaren här inte! I lägenheten är det dock lite annorlunda...

Som basist vill jag avsvära mig från detta. Jag vill ha ljudttryck i basen och detta alena ska få självaste jordklotet att vibrera! Inga fuskmetoder med att vibrera igång golvet med lådvibrationer.

John

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:09:24  Show Profile Send n00b a Private Message
En sak om tvättmaskiner när ni endå håller på =))

Stora bra maskiner brukar väl ha hela trumman i någon form av fjädring/upphängning så att den inte överför vibrationerna till själva utsidan av tvättmaskinen ?????

Alltså den är mekaniskt frikopplad från chassit.

Sedär vad en n00b kan.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:13:39  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Bra n00b

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:15:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Så hur är det då med det uteblivna vibrationerna som naturligt finns i en live-lokal?

Jag ser mitt lyssningsrum som en loge som befinner sig i inspelningslokalen. Väggen bakom högtalarna samt något av golv, väggar och tak bakom högtalarna är borta. Där är en öppning till inspelningslokalen. Denna loge sitter står på en berggrund och på den är själva golvet lagt i ett eller flera lager. Då blir det läga för att endast luftburna vibrationer ska transporeteras och senare exitera logens golv.

John

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:15:21  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->n00b: JA! precis... just så...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:16:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Alltså en tvättmaskin utan nån sorts upphängning av trumman som fästs direkt i cementgolvet. Borde inte cementen spricka efter en tids användning?

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:18:34  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
[brSom basist vill jag avsvära mig från detta. Jag vill ha ljudttryck i basen och detta alena ska få självaste jordklotet att vibrera! Inga fuskmetoder med att vibrera igång golvet med lådvibrationer.

John

Krävs rejäla doningar för detta skulle jag tro... Ska själv byta ner mig till en enkel 15" combo efter flytt till ny lägenhet.

Off topic: kan man måla SD-fötterna (med förslagsvis vanlig svart tusch) för att gömma deras mindre trevliga lyster av all världens glada färger?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:18:44  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->Ranefjord: jomen...

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:20:06  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
www.tvattmaskinsforum.nu

Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000