| Author |
Topic  |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:28:39
|
Hmm det känns som att det behövs en liten förklaring på hur det egentligen fungerar med spikes och mjukfötter.. Den andra diskussionen bäst/sämst, jag sa si och du sa så får ni förtsätta med själva...  Alltså både spikes och mjukfötter fungerar som mekaniska filter där allt över en viss frekvens filtreras bort. Både mjukfötterna och spikesen har relativt låg dämpning det gör att vid själva brytfrekvensen så är båda systemen väldigt resonanta. Den egentliga skillnaden är att med mjukfötter så är resonansfrekvensen/brytfrekvensen så låg att den ligger utanför det område som högtalaren spelar och då kommer den att röra sig mindre än för systemet med spikfötter där resonansen ligger i det hörbara området.
Vill man göra några enkla experiment för att få en något bättre förståelse så tar man lämpligen och sätter ihop några tunna gummiband (till ett 'gummisnöre) och fäster en lagom stor vikt i ena änden (sitter just nu med tre gummiband i serie och med en skruvmejsel i ena änden). Håll i den andra änden av gummisnöret och låt tyngden sväva fritt. Rör man handen som håller gummisnöret sakta upp och ner så följer tyngden efter i samma takt. Vid den här långsamma rörelsen så är skillnaden mellan insignal (handens rörelse upp och ner) och utsignal (hur mycket tyngden rör sig uppåt och nedåt) nästan obefintlig. Rör jag handen mycket snabbt så kan jag röra den upp och ner med en dm utan att att tyngden rör sig nämnvärt. Utsignalen är då mycket dämpad i förhållande till insignalen. Det sker en mekanisk filtrering. Tar jag och sänker frekvensen på handrörelsen så når jag en punkt då systemet kommer i resonans. Då är utsignalen mycket större än insignalen. En liten rörelse med handen gör att vikten rör sig väldigt mycket.
Med spikes så kommer man få denna resonans i det område där högtalaren spelar då det är ett mycket styvare system. Med mjukfot så flyttas resonansen under det hörbara området. Hur mycket högtalaren rör sig om man befinner sig över resonansen beror då enbart på kvoten mellan den rörliga massan (membranet) och högtalarens övriga vikt. En smal sak för en högtalarkonstruktör att hålla koll på!  Och det är helt oberoende på vilket golv man placerar högtalarna på. Konstruerar man högtalare för vissa spikes (vilket man naturligtvis kan) så har man då osäkerheten att man inte vet vilket golv högtalaren kommer att stå på och var resonansen kommer att ligga. Den osäkerheten känns i mina ögon något oattraktiv!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:28:59
|
ska det vara så illa att härleda fenomen till områden utanför hifi-världen?  |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:51:55
|
Detta är ju underbart...
Ibland kan man få intryck av att det bara är en liten självutnämnd skara som står för hela den akademiska bakgrunden på HiFiForum.nu
Vi andra har naturligtvis aldrig öppnat en fysikbok, vi satt med hörlurarna på under grundskoletiden, ordet universitet kan vi inte stava till och ofärgad återgivning begriper vi oss inte på.
Idag försöker många institutioner öppna sina dörrar, studera livet utanför föreläsningssalarna, ta till sig intryck och vid behov omvärdera förlegade dogmer. Så även inom naturvetenskapen.
Men inte på HiFiForum.nu...här är det titlar och universitetspoäng som gäller. Vi-vet-bäst-mentaliteten tar sig ibland rent löjeväckande proportioner.
Och hela tiden väntar sanningen därute på att upptäckas.
|
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:59:06
|
Värst vilken lång tråd det var för ett par gummifötter..... |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:01:31
|
| Dipol högtalare med sd-fötter... Borde inte en sådan konstruktion stå väldigt 'stilla'?? |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:06:22
|
quote: Originally posted by Timbre
Ibland kan man få intryck av att det bara är en liten självutnämnd skara som står för hela den akademiska bakgrunden på HiFiForum.nu
Ja jag håller med, ibland undrar man!  |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:11:14
|
| Mycket bra förklaring, Nagref! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:19:31
|
Ja det är ju förfärligt att jag råkat gå på en högskola i 4,5 år och arbetat heltid med ljud & vibrationer sedan 1995. Usch och fy! Och att jag till och med vågar stå för det också? Jag har nog ingen aning vad jag pratar om. Nä, nu rättar jag mig in i leden igen...
|
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:21:30
|
quote: [i] Alltså både spikes och mjukfötter fungerar som mekaniska filter där allt över en viss frekvens filtreras bort. Både mjukfötterna och spikesen har relativt låg dämpning det gör att vid själva brytfrekvensen så är båda systemen väldigt resonanta. Den egentliga skillnaden är att med mjukfötter så är resonansfrekvensen/brytfrekvensen så låg att den ligger utanför det område som högtalaren spelar och då kommer den att röra sig mindre än för systemet med spikfötter där resonansen ligger i det hörbara området.
Hur ser det ut med spikes/koner utav olika material då? Fungerar det på samma sätt eller flyttas brytfrekvensen? T.ex. träkoner, kolfiber/grafitfiber, keramik etc? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:38:13
|
| Mycket bra svar på ämnet Nagref! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:41:24
|
Usch på dem som tror att de vet nåt bara för att de läst om det.. Jag skall nog gå och förklara för arkeologerna att vikingarna minsann åkte rullskridskor till jobbet! Bara för att dom håller på och gräver i marken så vet de ju inte bättre än mig.. (eller kan det möjligen vara så konstigt att man är bra på olika saker???) |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:42:40
|
Ja det är ju förfärligt att jag råkat gå på en högskola i 4,5 år och arbetat heltid med ljud & vibrationer sedan 1995. Usch och fy! Och att jag till och med vågar stå för det också? Jag har nog ingen aning vad jag pratar om. Nä, nu rättar jag mig in i leden igen...
Och!?? Vad säger det? Jag vet om MÅNGA som gått högskola och jobbat länge inom vissa yrken och dom vet inte allt för det. Dom kan mycket väl ha dålig koll. Så det du säger gör mig inte impad alls, bara beklämd och trött att du försöker med olika titlar förmedla att DU har rätt i alla lägen. Men världen snurrar inte runt 1 person...
Tycker denna debatt är som det brukar på detta forumet tyvärr.  |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:54:43
|
Timbre och nin kanske kan motivera vilka nya revolutionerande kunskaper de besitter som kullkastar gamla axiom inom fysiken? Särskilt som vi i denna tråd fått flera exempel på empiri som stödjer rådande axiom. Vi kanske skulle träffas allihop och ha fysikalisk lekstuga, t ex slå på lådor, hamra på spikar och tappa saker på kuddar - bara för att tillsammans se vad som händer... Glada efter-kaffet-eftermiddagshälsningar Pekka (själv en smula förvånad över sitt nyväckta intresse för vetenskapsteori) :-) |
Edited by - pekka.j on 2003/02/13 18:02:54 |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:09:03
|
Vad söta ni är när ni träter.    |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:09:39
|
Innan denna tråd låses (vilket känns vara smått på gång...) undrar jag igen om ingen har provat att måla kanten på sina SD-fötter? Det är nämligen en förutsättning att de kan förvandlas till svarta om jag överhuvudtaget ska kunna testa dem! Tanken på himmelsblå grunkor under pianosvarta skönheter får en att må    |
Edited by - danielbas on 2003/02/13 18:10:42 |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:13:37
|
Ni alla har fel och jag har rätt. 
Tycker att nin och knoppen borde bli ett par. Deras delade åsiker om saker och ting kanske skulle plana ut i den optimala lösningen då.  |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:33:52
|
danielbas: Den stående lösningen på din fråga torde vara testa själv! 
Mer allvarligt så borde kunna döljas på något sätt. Fanns det inte svarvade mässingskoppar tidigare till SD-foten? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:38:47
|
quote: Originally posted by Nagref
danielbas: Den stående lösningen på din fråga torde vara testa själv! 
Mer allvarligt så borde kunna döljas på något sätt. Fanns det inte svarvade mässingskoppar tidigare till SD-foten?
Billiga mässingsringar klart, 1100 spänn för 8 st... Sedan är jag ute efter att fötterna ska synas så lite som möjligt och inte vara det minsta iögonfallande. Det borde ju givetvis gå att plita dit lite vanlig tusch, men man vill väl vara på den säkra sidan!  |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:38:59
|
quote: Ibland kan man få intryck av att det bara är en liten självutnämnd skara som står för hela den akademiska bakgrunden på HiFiForum.nu
Vi andra har naturligtvis aldrig öppnat en fysikbok, vi satt med hörlurarna på under grundskoletiden, ordet universitet kan vi inte stava till och ofärgad återgivning begriper vi oss inte på.
Ahh..Jantelagen, alltid lika trevligt...     
danielbas. Måla kuddarna med spritpenna kanske funkar. Sonic Design själv säljer kuddarna med små sklar som man kan sätta kuddarnai. Dessa skålar är snygga i sig själva men annars är dom i sin tur lättare att måla svarta. det är mitt förslag om du prompt ska ha svart.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:40:56
|
danielbas... jag var 12 sekunder efter...du har redan klurat ut det.
John |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:41:18
|
Jag kan ju alltid skriva till SD själva förstås: "Hej, jag är intresserad av era fötter men tycker att de är fula som f-n. Går de att måla?" |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:42:43
|
Jag glömde. Nagref. Extremt bra förklaring!
John |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:44:05
|
quote: Originally posted by John Stalberg [brSonic Design själv säljer kuddarna med små skålar som man kan sätta kuddarna i. Dessa skålar är snygga i sig själva men annars är dom i sin tur lättare att måla svarta. det är mitt förslag om du prompt ska ha svart.
John
Menar du mässingsringarna med skålar, eller är det två olika saker? |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:49:36
|
Jag menar mässingsringarna. Jag har för mig att det är cylinderformade skålar. Alltså ringar med botten i. Du som är basist kanske skulle gilla renheten i basen med SD. Det låter en aning starkare med spikar enligt min erfarenhet men djupet och renheten blir bättre enligt mig med SD. Mer "riktig" bas så att säga. Du får testa.
John |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:51:26
|
"Ja det är ju förfärligt att jag råkat gå på en högskola i 4,5 år och arbetat heltid med ljud & vibrationer sedan 1995."
Ja, hade nu lång utbildning och lång yrkeserfarenhet lett verksamheten (dvs. hifihobbyn) framåt, hade jag väl inget sagt.
Men hur är det egentligen, börjar inte listan bli lite väl omfattande...
SD-foten...träffar man ofta på ute i verkliga livet. Tyvärr mycket sällan där dom förväntas befinna sig, d.v.s. under apparater och högtalare. Måste va´ nå´t som inte stämmer...
Det ultrasoniska bruset...skulle ju göra tillvaron outhärdlig för mindre vetande SACD-köpare. Idag jobbar världens ledande elementtillverkare (Focal, Thiel & Partner) intensivt på att ta fram diskantelement som kan tillvarata det nya formatets fördelar. Rimmar illa med besserwissarnas hypoteser.
CD-lagret på hybridskivorna som avsiktligt försämrades...ett påstående som har tystnat i takt med att rapporter kommer in.
Kabeldebatten...spar in på kablarna och lägg pengarna på Öhmans högtalare istället. Det utvecklas nya audiokablar som aldrig förr. Både i stugorna och i tillverkningsindustrin.
Nä, pojkar...jag tror ni får det svårt i framtiden  |
 |
|
Topic  |
|