HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Återväxten i hifi/High end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2014/10/07 :  20:54:01  Show Profile Send FBK a Private Message
www.allabolag.se är en bra sajt,konsumentupplysning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/07 :  21:22:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Eftersom jag är "trådskaparen" och därtill numera en som sitter på två stolar, måste jag bara säga att meningen med tråden var dels att tacka alla som deltog på årets mässa såväl utställare som besökare och väcka en tanke kring hur vi alla kan bidra till att flytta stereon till "finrummet" igen. Har många bekanta med stylade hem med dyra märkesmöbler och där allt ska vara top notch men när det kommer till behagligt ljud ska det förmedlas via bedrövliga inbygda högtalare eller Bose mm. Ljud? Njja. Väljud? NEJ!
Vart ville jag komma? Vet ej. Tråkigt att tråden ballade ur lite. Ingen behöver pekas ut!
Bara ta ett steg tillbaka...läs igenom från början... Se var det gick snett... Försök att undvika att kliva i samma fällor igen.



Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/07 :  21:41:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag och fler här som gått från att vara glada konsumenter till att ha ekonomiska intressen i branschen är fortfarande jätteintresserade av musik och hifi, vi drivs att ett genuint intresse för detta och inte att tjäna mycket pengar.. Därför är det så svårt att ställa sig utanför forumens gemenskap som vi sprungit ur, vilket kanske vi borde. Eller kanske inte?
Jag vet inte......
Hur kul skulle forumet bli om alla vi med fingrar i syltburken på ett eller annat sätt skulle sluta skriva något. Säkert bra men något fattigare tror jag.
Tonen på hififorum har länge varit mycket bra tycker jag, det har sällan rått full konsensus och alla åsikter respekteras. Nej nu ska jag lyssna på min nymoddade Cary!
Ha det gott!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Andard
Starting Member

16 Posts

Posted - 2014/10/09 :  19:11:16  Show Profile Send Andard a Private Message
Jag och min flickvän har vart ute i bostadsbytesvängen nu ett tag och det är mycket nyproducerat som bjuds ut. Eftersom man är som man är så är det ju det första man tänker vart kan man placera högtalarna och det kan jag säga att det är bara att sälja dom om man ska flytta in i en lägenhet producerad från början på 2000 talet och framåt. Det är uteslutande konstiga öppna planlösningar och knappt en vägg att luta sig mot. Det mesta av high-end idag är ju utvecklade i och för traditionella fyrkantiga och rektangulära rum, möjligen att MBL är ett undantag. Om det är nått som kommer att ta död på det vi kallar hi-fi så är det hur vi kommer att bo i framtiden enligt min åsikt
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2014/10/09 :  20:15:27  Show Profile Send Levator a Private Message
4 830 000 kvinnor är en stor målgrupp .
Tror inte att man får dom intresserade med mässor, det krävs något annat.
Sedan har ungdomar inte råd med tanke på att man måste både amortera och hosta upp en stor kontantinsats när man ska flytta hemifrån.
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2014/10/09 :  20:38:13  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
"Jag och min flickvän har vart ute i bostadsbytesvängen nu ett tag och det är mycket nyproducerat som bjuds ut. Eftersom man är som man är så är det ju det första man tänker vart kan man placera högtalarna och det kan jag säga att det är bara att sälja dom om man ska flytta in i en lägenhet producerad från början på 2000 talet och framåt. Det är uteslutande konstiga öppna planlösningar och knappt en vägg att luta sig mot. Det mesta av high-end idag är ju utvecklade i och för traditionella fyrkantiga och rektangulära rum, möjligen att MBL är ett undantag. Om det är nått som kommer att ta död på det vi kallar hi-fi så är det hur vi kommer att bo i framtiden enligt min åsikt."

Det här är en väldigt central reflektion och utmaning vilken även slagit mig alltmer frekvent under de senaste åren vid besök hos vänner och kunder som valt att flytta in i nyare lägenheter. Frågan är dock om den "öppna planlösningen" blir en kort- eller långvarig trend. Många har nog redan börjat tröttna på kaoset som lätt uppstår när kök, mat- och vardagsrum i praktiken delar samma ytor i kombination med de få väggytor som finns för möblering.

Alltför få tillverkare har högtalare som lämpar sig för placering nära bakvägg, som inte kräver en exakt symmetrisk uppställning osv. Men, det har så smått börjat hända saker även här.





Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2014/10/09 20:38:29
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/10/10 :  13:06:54  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
quote:
Jag och min flickvän har vart ute i bostadsbytesvängen nu ett tag och det är mycket nyproducerat som bjuds ut. Eftersom man är som man är så är det ju det första man tänker vart kan man placera högtalarna och det kan jag säga att det är bara att sälja dom om man ska flytta in i en lägenhet producerad från början på 2000 talet och framåt. Det är uteslutande konstiga öppna planlösningar och knappt en vägg att luta sig mot. Det mesta av high-end idag är ju utvecklade i och för traditionella fyrkantiga och rektangulära rum, möjligen att MBL är ett undantag. Om det är nått som kommer att ta död på det vi kallar hi-fi så är det hur vi kommer att bo i framtiden enligt min åsikt


Varje dag innehåller samtal med kunder om dessa frågor och synpunkter. Rummet, planlösningen, hur man lyssnar osv ingår alltid som underlag inför valet av korrekt högtalarteknik. En homogent utbrett högtalar-energi kan i många fall vara en bättre lösning. XXX är ett sådant val. Valet av teknik är mao beskrivande för slutresultatet. Varje "case" är unikt - så i samtalet med kunden säkerställs att rätt teknik/produkt väljs.


mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2014/10/10 21:01:11
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/10 :  20:15:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Audio Concept,

Dina tankar är goda, MEEEEN, som Tony Irving skulle sagt," Återförsäljhaare nämhener inta
sina produktar i sin tråådhar"

Men annars var det bra

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/10/10 :  21:01:48  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
PG,

nu får du säkert sova i natt....

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/10 :  21:03:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/11 :  09:03:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Visst är det läckert med öppna planlösningar, men som redan påpekats, VILKET KAOS det lätt blir om hushållet inte endast består av en eller två vuxna individer. Men det finns ju även potential i stora rum. Men då krävs andra rum för TV/film/spel mm samt ev arbetsrum och kontor mm. Men även stora rum kräver att man tillser att akustiken inte ballar ur.
Men kolla vilken statuspryl hela köket blivit, ett kompis-par till oss, än så länge inga barn, har jätteläckert kök, alla de "rätta" prylarna men de lagar nästan aldrig mat hemma. Och vissa jättesnygga materialval är så känsliga att när jag som van virtuos i köket lagade en festmiddag satte bestående fläckar i den slipade betongen.
Vart vill jag komma med detta? jo! Köket får kosta hur mycket som helst även om det inte används så ofta av vissa. Vi som lagar all mat från råvaror, bakar allt bröd har väldigt få maskiner o hjälpmedel men de som fyller sina kök med kitchenaid och andra fina kaffemaskiner, någon har ju insett att det finns pengar att tjäna här.
En riktig espressomaskin vill jag ha den dag jag har råd, fram tills dess nöjer jag mig med Airpresso.
Badrum är ju lite latjo, jag hörde en professor och forskare jag ej minns namnet på han forskade kring vår konsumtion och utarmandet av tillgången på råvaror samt vårt beteende.
Hur som helst avrundade han sitt inlägg med, "vi måste satsa på kvalitet, sådant som håller länge och inte hela tiden sträva efter nytt, men herregud jag och min fru planerar nytt badrum, det är inget fel på det 20 år gamla. Det fyller sin funktion....att lägga hundratusentals kronor på ett rum vi vistas i några minuter för att uträtta våra naturbehov, samt tvätta oss. Kanske en 20 min/dag!" Hmm.....

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2014/10/11 :  09:29:28  Show Profile Send Levator a Private Message
Missar vi inte målet här?
Det är hur man lyssnar.
När nästan alla strömmar musik så är det inte enkelt att få det strömmat till sin stereo.
Det krävs fler apparater , vilket blir mer pengar, mindre plats.
Om man vill se någon bra tv-serie så abonnerar man på HBO eller Netflix.
Då har man bild, ljudet då hmm men vi hänger på en soundbar det är enkelt, eller kanske steget upp till hemmabioförstärkare, då blir ju allt integrerat hurra!.
Men musik vart ju inte så roligt genom alla digitala kretsar och kompromisser för att få 7.1 högtalare i ett mediokert rum.
Gemene man/kvinna är i händerna på reklamutskicken i brevlådan, dom tror att musik inte låter roligare än vad Mediamarkt/Elgiganten kan visa upp.
Jag tror att intresset finns, men att få ut budskapet blir svårare, det gäller att få folk att lyssna och känna efter.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:47:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kanske. Men finns något läckrare än ett modernt avskalat rum med något/några vackra föremål. Då kan en vacker röranläggning verkligen komma till sin rätt. Likaså vinylspelare. Det är framför allt kvinnor som brukar tycka att bl.a. Mina grejjer är jättar snygga. Men en del säger dock att deras sambos aldrig skulle få släpa in så stora grejjer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2014/10/11 :  21:49:57  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Att "lyssna och känna efter" sammanfattar hela essensen av vad musik och musiklyssning handlar om. Det finns en baksida av gränslös tillgång, fragmentering och det faktum att vi (i allmänhet) alltmer sällan tillåter oss att sitta ned i lugn och ro för att verkligen uppleva musiken på djupet. Den upplevelse vi som entusiaster ständigt strävar efter att förstärka är för många mer eller mindre okänd. Det man sällan eller aldrig tagit del av är det svårt att fascineras av och relatera till. Här har vi nog alla ett visst ansvar med en möjlighet att agera ambassadörer och bjuda in "våra andra vänner" till lyssning och diskussion. Fler är oftast roligare än få, och kanske är det en av pusselbitarna som krävs för att vårt intresse ska fortsätta att leva och utvecklas.

quote:
Jag tror att intresset finns, men att få ut budskapet blir svårare, det gäller att få folk att lyssna och känna efter.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/10/12 :  00:13:25  Show Profile Send adhoc a Private Message
quote:
Men finns något läckrare än ett modernt avskalat rum med något/några vackra föremål.


Nä, fy för satan. Finns det något otrevligare och funktionellt jävligare än ett modernt avskalat rum med något/några vackra föremål? Dom vackra föremålen visst dom köper jag men det moderna avskalade rummet, nix. Jag nobbar konsekvent restauranter och kafe'er som kör det avskalade konceptet för jag vet att ju större sällskapet blir därinne, desto otrivsammare blir det.

Avskalat funkar för ett rum avsett för tystnad och kontemplation men i ett hem ser jag det som ett feltänk för de flesta andra funktioner, ja förutom damm- och våttorkninng då.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/12 :  07:37:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Väldigt läckert o snyggt men inget jag tror jag vill leva i heller. Jag har senaste 6-7 åren bott i några olika sekelskiftes-lägenheter. Där trivs jag bäst. Men samtidigt tycker jag modern funkis med kalksten, jättehögt till tak och stora fönster mitt i naturen är väldigt tilltalande rent estetiskt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/12 :  10:33:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men finns något läckrare än ett modernt avskalat rum med något/några vackra föremål.



quote:
Nä, fy för satan. Finns det något otrevligare och funktionellt jävligare än ett modernt avskalat rum med något/några vackra föremål? Dom vackra föremålen visst dom köper jag men det moderna avskalade rummet, nix. Jag nobbar konsekvent restauranter och kafe'er som kör det avskalade konceptet för jag vet att ju större sällskapet blir därinne, desto otrivsammare blir det.

Avskalat funkar för ett rum avsett för tystnad och kontemplation men i ett hem ser jag det som ett feltänk för de flesta andra funktioner, ja förutom damm- och våttorkninng då.


+1

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/10/12 :  16:23:40  Show Profile Send atle a Private Message
Den här tråden har verkligen svängt i många riktningar och jag håller med "ByZan" om att trådämnet som är angivet i rubriken är intressant.

I rubriken så står det "Återväxten i hifi/High end". Själv är jag ingen stark förespråkare av "High end" eftersom jag anser att apparater inom det segmentet ofta är överprissatta och att apparater inom detta segment ofta skjuter över målet genom att ha "onödigt" bra mätvärden. För att göra en "refrase" på namnet från en tv-serie så vill jag nog säga att "Mid-fi is the new High-end"

Den här typen av problem med återväxten inom hifi har diskuterats lite då och då på olika forums och uppriktigt sagt har jag svårt att förstå problemet. Användaren "Junepe" skrev här ovan citat: "Mer människor får mer pengar på vårt klot.". Det ligger mycket sanning den kommentaren. I dom s.k. utvecklingsländerna så växer en konsumtionssugen medelklassen så att det knakar. Antalet människor som dagligen lyssnar på musik har ökat kraftigt ökat dom senaste åren, mycket beroende på streamingtjänster som Spotify. Marknaden för hifi-produkter kan inte ha varit större än den är idag, men ändå så har handlarna svårigheter att hålla en acceptabel lönsamhet. Hur kommer det sig?

Jag har en känsla av att det finns ett ganska stort glapp mellan kundens behov och de produkter som tillverkare och handlare erbjuder. Det kan helt enkelt inte finnas någon annan förklaring. För hur kan annars en växande marknad leda till minskad eller stagnerad försäljning? Kan någon förklara det?

I tråden har det skrivit en del negativa saker om handlare. Syftet med följande text är inte att kritisera eller att peka ut någon särskild handlare utan syftet är endast att skapa lite funderingar kring vad jag tror en handlare kan göra för att öka intresset för hifi.

Med följande punkter beskriver jag kortfattat några upplevelser från minna kontakter med olika hifi-handlare, främst inom Stockholmsområdet.

- Jag har vid flera tillfällen när jag varit ute och tittat på högtalare varit med om att säljaren börjat pratat om hur "viktigt" det är med kablar. Jag har även varit med om att säljaren börjat pratat om digitalkablars "betydelse" när jag varit inne i en butik för att titta på en dac. Visst får man tycka att kablar är det bästa som finns näst efter skivat bröd, men deras frenetiska argumenterande för kablars betydelse står mej upp i halsen. Jag förstår inte varför dom envisas med att prata om kablar när jag visar intresse av högtalare som kostar runt 100 tkr. Är det inte lönsammare att sälja en högtalare för det priset än att sälja en kabel för 1-3 tkr? Om det är så att marginalen på kablar är så hög så att det är mycket lönsammare att sälja en kabel än en högtalare så är det begripligt att det blir problem. Jag tror att branschen behöver ta sig en funderare på om den verkligen prioriterar rätt.

- För något år sedan var jag inne i en större butik för att titta på olika digitala musikspelare. I butiken hade dom Sonos, Bluesound samt flera andra musikspelare. Jag bad om att få titta på en Bluesound. Säljaren startade musikspelaren från sin mobiltelefon sedan gav han mej en blick som sa något i stil med "hur tycker du att det låter?". Jag struntar faktiskt fullständigt i hur det låter i deras utrustning. Skulle jag köpa en sådan musikspelare så skulle jag koppla den med den digitalkabel till en hygglig dac och då blir det ingen hörbar skillnad mellan dom (under förutsättning att det inte är något fel med apparaten). Det jag var intresserad av var hur väl användargränssnittet fungerade, t.ex. hantering av sökningar, spellistor etc. Jag talade om det för säljaren och då gick han iväg och pratade med en kollega som sedan kom fram till mej och berättade att dom ännu inte fått till någon demomiljö för musikspelaren. Det var bara att knalla iväg från butiken utan att ha fått veta något väsentligt om den här spelaren. (Jag ska för ordningens skull tillägga att idag har butiken en mycket bra demomiljö för den här musikspelaren.)

- Vissa butiker har fortfarande en hylla med cd-skivor som man får leta igenom ifall man inte har med sig egna skivor att lyssna på. Ofta är det en samling "luggslitna" skivor med gott om fingeravtryck. Ingen konstigt med det eftersom det blir så om det är många olika människor som är och fingrar på skivorna. Men varför inte installera någon typ av dator eller surfplatte styrt gränssnitt med t.ex. Wimp-HIFI där kunden själv kan söka efter dom låter han vill lyssna på. Det skulle ge ett betydligt fräschare intryck samtidigt som kunden får en uppfattning om hur man kan ordna sitt musikspelande men hjälp av modern teknik. Det kan kanske i sin tur leda till att handlaren får sälja någon typ av digital musikspelare till samma person som han sålt ett par högtalare till.

- För några veckor sedan köpte jag en ny förstärkare med dac och streaming-funktion. Jag har kollat in den under en längre tid och vet väldigt väl vilka funktioner den har så jag behövde bara gå in i butiken och beställa den utan ställa några egentliga frågor, men när jag stod där i pratade med en säljare så började vi prata om vilka funktioner som förstärkaren hade och då visade det sig att säljaren inte visste att förstärkaren har stöd för DLNA. På 70-talet kunde handlade nöja sig med att ha kunskap om högtalare, förstärkare, skivspelare och möjligen en bandspelare, men idag kan man koppla ihop en musikanläggning med mobiltelefoner, datorer, surfplattor och nätverksdiskar och det måste handlarna anpassa sig till.
Jag förstår att det inte är så lätt för en försäljare att ha koll på alla tekniker som finns idag men butiksägarna måste se till så att säljarna har den produktkunskap som kunden förväntar sig. Han kan inte förvänta sig att alla kunder har detaljkunskap om tekniken och kan lägga tid på att utbilda personalen samtidigt som han handlar i butiken

När jag funderat närmare över detta så tror jag faktiskt att hifi-handlare måste börja se sig själva som systemintegratörer. Då tänker jag inte enbart på digitala apparater som ska kopplas till en hifi-anläggning utan också hur en högtalare på bästa sätt integreras med det rum som kunden har.


Edited by - atle on 2014/10/12 16:32:35
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/10/12 :  17:14:04  Show Profile Send CAB a Private Message
Atle: bra talat tyvärr så vågar jag inte utveckla min tankegångar för då tror en viss kategori att jag är småsint mot handlare jag är drabbad av.

Men fundera på varför inte man saluför paket som man kan stå för, jag tror att handlare går vilse i komplexiteten, och då blir svaret addering av teknik ovan på redan existerande teknik och låter kunden fullständig ta ansvar för sin egen okunninghet.

När tyskt märke låter bra som handlare 1 inte har blir plattityden "typiskt tyskt sound" (menande polerat) handlare 2 om japanskt märke som handlare inte har, typiskt japanskt sound (menade musikaliskt men mindre HiFi) osv. och osv.

Det är en djungel av märken och alla har en särart och stressen över att får ihop lönsamhet för lokal anställda mm. gör att renodladet av den musikaliska upplevelsen hänger mera på ytliga kommentarer likt modebranschen, än reall visshet.

OBS! DETTA ÄR ETT UTTALNDE SOM KAN APPLICERAS PÅ MÅNGA HANDLARE OCH INTE RIKTAT MOT NÅGON SPECIELL. OBS!

Vad göra? Träffas, utbyt erfarenheter, gå samman hjälps åt, köp tillsammans, så gör vi numera.

Vi har på kommande dagordning samarbete med skola här vi bor för utveckling av förståelse av vinyl! För de yngre!




Edited by - CAB on 2014/10/12 17:21:40
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/10/12 :  19:19:02  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
quote:
Vad gäller välljud är handlarna, i alla fall i stockholm, ett rejält problem.

Har provlyssnat, hifi-kompis som letade högtalare, på en dynaudio burk för knappt 130 k, på en butik på söder, och först spelades det med en för klen stärkare som inte orkade med, sen satte de oss alldeles för nära, det lät inte bra alls. Det lät bättre bakom stolen/pallen. När jag påpekar det drar de en historia om att ja det här rummet låter jättedåligt. Men varför i hela friden dema burkar för över 100 k i ett rum ni anser vara dåligt? Så, inget köp där, inkompetens lockar ju inte.

Sen drar vi till en hifibutik på kungsholmen och lyssnar på en burk för runt 300k i deras dedikerade lyssningsrum. Där har de dragit isär högtalarna så långt det går i rummet, så du får ingen centerbild, sångaren finns i två högtalare, inte i mitten. Går jag nästan längst bak i rummet får jag sångaren i mitten. När jag påpekar det så får jag höra att de vill ha det så, det stagar så bra då. Men snälla nån.

Det här var nog stockholms två största handlare om vi undantar hifiklubben och att de är så off, det är ju konstigt.

Så, hifihandlare i stockholm, jag använder dem inte. De är för dåliga bara.

Jag gillar att cykla, internetshoppandet där är mycket mer utvecklat än inom hifi. Det är väl för att det är "standardprylar" på alla hojjar så det går att ha ett bra sortiment. Men, regeln där är enkel för mig, finns det en handlare som kan hjälpa mig med råd, då får de vara 20-30% dyrare. Men, det faller ju alltid på att de inte har råd att ge, jag vet mer, dessutom mycket sämre sortiment än en internetshop.

Så, är du en intresserad och initierad hobbyist, så är affärerna ingen hjälp, då blir hobbypolare, internet och beghandlande dina vänner.


Dysterkvistar, aktiva i den här tråden borde inte ha så bråttom med att svartmåla hifi-marknaden och branschen. Tvärtom så ökar tillströmningen och intresset för musik i hemmiljö är som alltid mycket stort. Distributionen av musik ändras, och samtidigt är det totala utbudet större än det har varit tidigare. Det gör att en riktigt bra anläggning är mer intressant än någonsin. För det behövs lokala handlare för demonstration, guidning och leverans av produkter. Fundera heller på hur ni kan starka relationen med er lokala handlare. Alternativet är i det längre perspektivet inte så attraktivt - att inte kunna se eller höra produkterna lokalt, att handla enbart via nätet från en stort grått lager i Tyskland. Att värna om det lokala gäller givetvis för alla branscher.

---

Läste ett inlägg som jag känner behöver bemötas, när tid nu finns att skriva. Det verkar syfta på bland annat oss. Jag utgår från att vi är butiken på Kungsholmen. Alias'et Claes_Ireland berättar om sin uppfattning av Stockholms butiker. Och visst får man tycka vad man vill - det är helt ok. Men ett sådant inlägg blir fel av flera skäl, och för den som bara snabbt läser det han skrivit kan hans ord framstå som mer än uttryck för hans eget tyckande - en generell sanning. Det vore väldigt orättvist mot Stockholms butiker och mot de som arbetar i dem.

1. Claes skriver att hans kompis letar högtalare. Då åker de runt i Stockholm och i den ena butiken lyssnar de till högtalare för 130k och i den andra på ett par för 300k. Så går det inte till när man seriöst letar högtalare. Ingen tittar på högtalare med så stor ekonomisk variation. Däremot går det till så när man inte har något bättre för sig - än att besöka butiker och testa det som för tillfället är uppställt. Det går även till så när man vill utnyttja lokala handlare, för att sedan köpa någon annan stans via nätet, ett beteende som tyvärr praktiseras av några, men samtidigt ses som falskt och fult av de allra flesta.

Ett typiskt högtalarköp går däremot till ungefär så här, och vi vet detta eftersom vi både har hundratalet högtalare samt numera assisterat tusentals kunder över alla år. En person kommer in och berättar att han/hon vill köpa högtalare. I samtalet tar vi reda på förutsättningarna, som rummets storlek, material, hur de lyssnar i rummet, musiksmak, övriga prylar, etc - samt budget. Låt oss då säga att budget är 40-50k. Då tar vi fram några högtalare som vi anser skulle kunna matcha kundens önskemål, ställer upp dem i lämpligt system så att kunden får en ungefärlig bild (så bra som möjlig) av prestanda. I de allra flesta fall är det tillräckligt för kunden som underlag, både förnufts och känslomässigt - för att ta sitt beslut. På annan plats, som i en butik, från vilken varan demas och säljs kan det dessutom aldrig bli frågan om annat eftersom miljön självklart är en annan än kundens eget hem. Vissa vill låna hem - och det är givetvis i de flesta fall möjligt.

För de allra flesta kunder går det sedan bra att i deras egen hemmiljö ta fram "de sista procenten" av högtalarna genom att testa placering, matcha med övriga prylar etc. I några fall vill/kan kunden kanske inte göra detta själv och då hjälper vi till på plats - att optimera prestanda. Det är därför många av veckans kväller ofta avslutas 22-23 snarare än klockan 18 ..

2. Ingen av oss känner igen besöket eller den påstådda kommentaren, så återigen handlar det nog om strölyssnade till någon högtalare som redan stod uppställd i vårt Svanå-rum. Låt mig också nämna att vårt Svanå-rum är inget vi använder för att sälja högtalare i alls. Säljytan - som akustiskt är att jämföra med ett vanligt vardagsrum har vi i övriga delar av lokalen. Vi har Svanårummet och erbjuder lyssning där för att visa vad som händer när man - ovanpå en bra anläggningen också väljer att arbeta med akustiken. Eftersom rummet har en akustik som skiljer sig markant från typiska vardagsrum, skulle det kunna bli ett för stort språng att uppleva en högtalare där till skillnad för hur samma högtalare skulle låta hemma utan samma akustik. Alltså - det rummet är inte till för att sälja högtalare, men för att beskriva hur akustiska åtgärder kan upplevas.

Dessutom, måtten i detta rum gör att högtalare hamnar ca 2.5 från varandra i bredd. Distansen från högtalarna till lyssningsposition är 3.5-4m. Det är mer eller mindre alltid situationen i det rummet, oavsett vilka högtalare vi för tillfället spelar där. Poängen är att med en sådan geometri så går det inte att undvika att få centerbild, vilket gör att C_I's påstående om frånvaro av centerbild faller på sin egen orimlighet.

I allmänhet så tror jag säkert att även Claes förstår att vi (och andra butiker) som varje dag levererar högtalare till andra människor inte demar dem utan att kunden får centerbild. Vore det så skulle givetvis kunden (och vi) reagera - och detta är reaktioner vi aldrig någonsin hört. Som beskrivit är det även en omöjlighet med tanke på måtten på de ytor vi har våra högtalar-uppställningar på. Geometrin är på plats på alla dessa ytor.

---

Däremot så finns det naturligtvis lika många olika önskemål och egen smak som antalet kunder. Varje case är unikt. Det betyder i praktiken, och det sker givetvis hela tiden att vi justerar lysningen så att det passar de aktuella prylarna och kunden. Vissa vill kanske att högtalarna vinklas in lite mer/eller mindre, spelar rakt på osv. Förutom tillverkarens rekommendation kan detta vara något som är uttryck för kundens egna specifika önskemål.

Hade därför Claes varit det han påstår sig vara - ute efter att leta högtalare - seriöst - då hade vi även med honom haft samma samtal som med alla andra, och vore det något i hans personliga preferenser som t.ex en större invinkling av högtalare, en annan kabel, en annan förstärkare osv - så hade vi gått genom det och landat i korrekt högtalarval också för honom/ hans kompis.

---

Jag kan personligen tycka att det blir väldigt tråkigt när någon sprider generaliserande negativitet som han gör i denna tråd. Galla ösas över butiker, som i allmänhet och varje dag gör andra människor glada över att de i en lokal butik kan få hjälp med val av för dem rätta produkter. För att sedan i det egna hemmet glädjas över investeringarna och det musikaliska nöje det ger dem. Vi ser det hända varje dag. Det är tillfredsställande och det är glädjande.

Branschen har egentligen aldrig varit mer spännande än den är nu.

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2014/10/12 19:36:15
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/12 :  20:32:00  Show Profile Send Joda a Private Message
Man kanske får dela det i två grupper. Dels har vi "intresserad av" och sen "konsument av"

Bilar tycks vara lättare att hantera. Där kan man ha ett intresse av dyra, snabba, stora, små, sport, högprestanda, moddade, etc bilar utan att vara "konsument". Man skulle aldrig köpa det man är intresserad av, men man är ändå intresserad.
Min hobby inom "high end" var av den typen, det skulle iofs vara väldigt trevligt att ha någon högtalare/pryl av high end segmentet men det fanns aldrig i planerna att införskaffa någon. Jag varken kan eller vill lägga de pengar som krävs.

Sen finns det den delen av hobbyn som faktiskt köper eller konsumerar hifi. Och här styr väl prissegmentet lite vad som är tillgängligt för att faktiskt köpa.

Är det okej att gå in i en affär och lyssna på dyra högtalare utan att ha råd eller viljan att köpa?
Som hobby skulle det kännas dumt om möjligheten försvann. Men rent konsumentmässigt så kostar man ju pengar och sliter på varorna. Plus att man stjäl kaffe och kakor på löpande band.

Går det att få folk intresserade av "high end" utan att förvänta sig att dessa ska konsumera därefter?
Är det okej att vara intresserad av musik utan att den ska vara naturtroget reproducerad?
När låter det tillräckligt bra för att vara ett intresse?
Måste man ha en konsumentmässig koppling till hifi för att få vara intresserad?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/10/12 :  20:51:53  Show Profile Send CAB a Private Message
Är man någorlunda snabbtänkt så ser man snabbt vilka som är illa ute som reagera på konsumentens åsikt, alternativt försöker förhindra.

Den som är trygg i sin gärning omvandlar "dysterkvisten" genom att tänka utanför boxen och anpassar sig.

Vilka tron Ni har förmågan att anpassa sig?

De som replikerar eller de som har förmågan att bjuda in?

Är det någon som tror att det är i butiken han skall vara då? Är det där konsumenten finns?

Edited by - CAB on 2014/10/12 21:06:52
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/10/12 :  21:26:26  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
CAB. Att vara konsument är något vi alla är - till olika tider. Oavsett vilken roll man för tillfället har, oavsett på vilken sida av "disken"man står så får båda parter uttrycka sin mening. Det gäller även på forum - eller?

Snabbtänkt? Hade du varit det så hade du slutat med sina påhopp på butik(er) på nätet, och heller funderat på hur de bidrar till ditt musikintresse. Om jag inte tar helt fel så köpte du för ett par dagar sedan nya högtalare. Dessa kom (till förra ägaren) från en lokal handlare. Att du ens kunde få köpa dem, beror även på att den förra ägaren hade beställt nya högtalare - också från den lokala handlaren.

Så - du är också i högsta grad del av ett fungerande system, där produkter går från den som producerar - via lokala mellanhänder - till dig som konsument. När du då öser galla över butiker som du gjort de senaste månaderna då har du glömt att de direkt eller indirekt bidragit till den glädje du har av produkter du köper. Det är motsatsen av snabbtänkt.

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2014/10/12 21:26:55
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/10/13 :  00:25:16  Show Profile Send CAB a Private Message
Du missar totalt, det är den krisande branschen jag talar om, den minskade marginalen och den otidsenliga metoderna inte personerna.
Jag har varit ägare av många olika företag och en sak kan man vara säker på att när marginalen minskar måste förändringarna till.

Det är en total omorientering på gång och den är oerhört smärtsam, att tro att kunderna skall gå in genom dörren är trångsynt och naivt i så motto att detta räcker till TB. (Utom för några få under god förutsättningar). De som till äventyrs fått ihop internationellt sett lite mera har flyttat ur landet p.g.a. skattetrycket.

Sverige är inte som det har varit och kommer aldrig bli sigt likt i avseende lönsamhet på väldigt lång tid.

Vi kommer helt enkelt aldrig till den välfärd vi har haft, och konkurser och nyetablering kommer att bli vardag, under tid.

För den som inser att uppsökande och nya metoder måste till, finns det fortsättning.

Vi har bildat inköpsorganisation för att tillfredsställa särkrav, den som bryter in hos oss har pengar att hämta om kraven vi har sätts på plats, detta faktum gäller alla konsumenter idag och kräver lyhördhet.

Jag pekar inte exklusivt på dig och din låda utan uttalar mig som ekonom med mångårig erfarenhet inom mycket olika specialiseringar, hur du ordnar din försäljning bryr jag mig inte om, men tyckte din butik var trevlig då jag gjorde en sondering i somras.

Vi köper inte längre i butik för vår grupp kräver pressade priser, långvarigt värde och extremt hög kvalitet.

Således avstår vi handel i butik och inhämtar kunskapen på annat håll, för att nå våra resultat utnyttjar vi egna organisationer oss går ihop för våra syften skull! För att nå skalfördelar gör vi gruppköp så vi får ekonomisk styrka.

Konsumenter som vi alla är blir mer och mer specialiserade och finner genom internet nya vägar och den globala handeln ökar.
Att geografisk försöka begränsa funkar föga utom för dom som har globalt eget återförsäljarnät.

Inom hifi är garantivillkoren inte längre hindrande faktor till internationell handel för privpersoner i gruppering.

Den högtalare du nämner är en god produkt som snart sagt har en ekonomisk halveringstid så fort den lämnat butik av den anledning att Sverige trots tal om ökade klyftor inte längre internationellt sett har många rika och de rika i Sverige är fattiga utanför riket.

Jag önskar Dig och alla handlare lycka till och önskar Er alla välgång, pekar bara på fakta inget annat, som jag tror.

Om jag/vi har rätt eller fel får framtiden utvisa.

Edit: småjustering mest stavfel.



Edited by - CAB on 2014/10/13 09:56:41
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/10/13 :  00:39:51  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Då så - tackar vi för det.

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.23 sekunder. Snitz Forums 2000