HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M-serie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:57:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det någon som har åsikter om M-serien och som kanske har jämfört de olika stegen i M-serien och kan tycka till om dom är prisvärda?

Hifiarkeologen

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:11:12  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Är det någon som har åsikter om M-serien och som kanske har jämfört de olika stegen i M-serien och kan tycka till om dom är prisvärda?

Jag har hört M3, M3 Super, M3 Signature, M1 & M1 Super. Jag gillade INGET av stegen när det gällde M3. M1 Super lät dock godkänt. Avantgarde-versionerna sägs dock vara bättre(jag är skeptisk)... Hurdant ljud är du ute efter? En del människor tycks ju trots allt gilla Audiovector...

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:21:19  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag har lyssnat på M3 super, signatur och avantgarde. Audiovector är enligt mig världens bästa högtalartillverkare i prisklasslerna. Jag fick upp öronen för dem då jag redan hade mina Mirage OM-6 och alltså inte alls var ute efter nåt nytt. Sen den dagen var jag bara tvungen att göra allt för att få ett par. Jag har även lyssnat massor på Infinity av olika storlekar och prisklasser, liksom hifiklubbens B&W. Audiovector har ett otroliga delningsfilter i sina högtalare och är jämna i frekvensgången. Diskanten är väldetaljerad och luftig, men absolut inte vass. Basen är torr och snabb. Mellanregistret är väldetaljerat. Otroligt roliga och spelglada högtalare som klarar det mesta. Den enda kritik jag kan ge dem är att djupbasen är något frånvarande i de mindre modellerna. Men har du ett rum som är mindre än 30 kvm kan du ändå inte har för mycket djup i basen. Högtalare som presterar mycket i de registren låter hemska i såna miljöer. Hoppas det var till någon inspiration.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:48:12  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by binmarv

Jag har lyssnat på M3 super, signatur och avantgarde. Audiovector är enligt mig världens bästa högtalartillverkare i prisklasslerna. Jag fick upp öronen för dem då jag redan hade mina Mirage OM-6 och alltså inte alls var ute efter nåt nytt. Sen den dagen var jag bara tvungen att göra allt för att få ett par. Jag har även lyssnat massor på Infinity av olika storlekar och prisklasser, liksom hifiklubbens B&W. Audiovector har ett otroliga delningsfilter i sina högtalare och är jämna i frekvensgången. Diskanten är väldetaljerad och luftig, men absolut inte vass. Basen är torr och snabb. Mellanregistret är väldetaljerat. Otroligt roliga och spelglada högtalare som klarar det mesta. Den enda kritik jag kan ge dem är att djupbasen är något frånvarande i de mindre modellerna. Men har du ett rum som är mindre än 30 kvm kan du ändå inte har för mycket djup i basen. Högtalare som presterar mycket i de registren låter hemska i såna miljöer. Hoppas det var till någon inspiration.

Mvh Martin

Jag hade hemma Amphion Xenon ett par dagar nu precis & de har sin -3dB-punkt vid 28Hz... Mitt lyssningsrum är alldeles över 20kvadratmeter & de lät underbart alert i basen, dessutom spelade de ut bas neråt åtminstone 30Hz. Konstigt, de borde ju låtit hemskt i min lyssningsmiljö?

(Mirage OM-6 är en fruktansvärd högtalare, OK att normala högtalare sprider framåt & ger en massa rumsreflexer... Men att ha ett par högtalare som spelar bakåt & åt sidorna också..? För övrigt låter alla Mirage-modeller jag hört precis som andra högtalare låter om man på en billigare förstärkare(alt. japansk) trycker in "Loudness"-knappen - UTAN att man rört någon sådan knapp. Kan förstå att du upplevde Audiovector som ett stort lyft.)

Hälsningar,
Jakob

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:55:23  Show Profile Send Rebo a Private Message
Nu är du taskig Jakob .

Audiovector är fina grejer, speciellt M3 Avantgarde. Jag har ett par själv och jag är supernöjd
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/12 :  20:26:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Nu är du taskig Jakob .

Audiovector är fina grejer, speciellt M3 Avantgarde. Jag har ett par själv och jag är supernöjd

Ja, OK, lite taskig var jag kanske. Jag söker jobb... & får inget jobb... Så, jag kan inte handla nya högtalare & ny CD-spelare. Det är frustrerande & jag håller därför på att bli galen. (nästan) Sådär, det skyller jag på.

//Jakob

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:45:46  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag har lyssnat på flertalet versioner av både M1 och M3. Det är först fr o m Signature, som det börjar låta riktigt bra och bättre än det mesta i samma prisklasser. Men det handlar ju mer om individuell smak och värdering än jämförelser av tekniska data eller omdömen i hifi-tidskrifter. Själv har jag M1 Signature till ett lyssningsrum på 16 m2. Innan jag fastnade för dessa, hade jag hemma och testade bl a några Dynaudio- och Chario-modeller. Chario och Audiovector låg ganska nära varandra enl mina öron, medan Dynaudio föll på det mesta. Jag har hittills aldrig hört en Dynaudio-högtalare som låtit bra enl mina ideal, men jag vet att många sätter dem högt. Det är ju ganska avgörande vilken musik man spelar också, när man står där i valet mellan olika högtalare. Ingen låda är bra på allt, åtminstone inte i något överkomliga prisklasser.
Mitt råd: Bry dig inte om vad andra tycker, lyssna dig fram!
Lycka till!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:47:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo jag lyssnade på M3 Avantgarde idag och någon mindre avancerad M:A och Avantgarden var mycket bättre! 3 sek in i låten tog det att avgöra. Det som eventuellt kunde jobbas lite på var lågbasen.
Den slog an resonanser men det kunde ha att göra med att dom stod för nära bakvägg. Diskanten var mycket krispig. Det är tydligen någon superdiskant av eget märke eller inspirerad av Dynaudio.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:51:02  Show Profile Send tompa a Private Message
Håller med dig, det är en super-diskant! Mina små M1-or låter bäst minst en halvmeter ut från vägg, och det gäller nog för flertalet modeller.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:26:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Diskanten i Avantgarde är lite speciell. Det är en så kallad Air Motion Transformer (AMT). Den ser ut lite som en banddiskant, men det är det alltså inte. Samma farbror som komm på AMT principen uppfan också JFET transistorn. AMT diskanter görs bara av några få tillverkare, varav audiovector är en, och Dynaudio gör ingen egen AMT diskant. Jag har faktiskt ett par äldre små högtalare där en gammal variant av en AMT diskant sitter. Även denna gamla högtalare har mycket bra diskant, dock inte lika bra som i avantgarde. Den äldre AMT diskanten har också mycket lägre känslighet.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:40:33  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har lyssnat till alla M3:or, men tyckte att basen inte hade den tyngd jag ville ha, men annars är deras mellanregister samt diskant mycket bra, tilltalade mig verkligen på den punkten. Avantgarden var den som jag gillade mest...håller med många här, deras diskant är

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:56:37  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat en jävla massa på Audiovector, och haft ett par stycken hemma en längre tid.

Jag kan sammafatta mina intryck såhär:

M3 låter skitdåligt. Jag upplevde dom som att dom spelade på mig och dom lät bara jobbiga.

M3 super: Stor skillnad mot M3. Abosolut värt pengarna som skiljer från M3. Nu börjar det likna nåt.

M3 signature: Nu börjar det låta bra. Snabb torr bas, neutralt, fin luftig diskant som aldrig blir vass.

M3 Avantgarde: Mycket mycket trevliga. Gör allt bättre än M3 signature. Stor skillnad från m3 signature och är väl värda prisskillnaden, iallfall enligt mig.

Den största välljudsförbättringen/krona får man när man går upp från m3 till m3 super och från m3 signature till m3 avantgarde.

Jag upplevde samma som ovan med stativarna också.

Jag håller inte med Jakob S om att Audiovector låter så dåligt som du tycker. Jag tycker att Amphion låter väldigt likt audiovector, fast med en något mörkare klang. Så jag tycker det är väldigt konstigt att du gillar Amphion och total dissar audiovector. Men som sagt, alla har olika öron.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/02/13 08:57:33
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:32:24  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag antar att du förväntar dig att jag ska tycka du har helt fel angående OM-6 och att jag ska tycka att det var för jävligt skrivet av dig. De fick ju en massa awards när de kom och det skrevs om dem överallt osv. Men tyvärr måste jag hålla med. Make till tråkigare högtalare får man leta efter. I rätt miljö sägs de trots detta vara supertrevliga. Men nån sån miljö har jag svårt att tänka mig. Jag hade mina i ca fyra-fem år. Kan du förstå ??!!!

PS. Get youre self a job

quote]Originally posted by Jakob_S

quote:
Originally posted by binmarv

Mvh Martin

Jag hade hemma Amphion Xenon ett par dagar nu precis & de har sin -3dB-punkt vid 28Hz... Mitt lyssningsrum är alldeles över 20kvadratmeter & de lät underbart alert i basen, dessutom spelade de ut bas neråt åtminstone 30Hz. Konstigt, de borde ju låtit hemskt i min lyssningsmiljö?

(Mirage OM-6 är en fruktansvärd högtalare, OK att normala högtalare sprider framåt & ger en massa rumsreflexer... Men att ha ett par högtalare som spelar bakåt & åt sidorna också..? För övrigt låter alla Mirage-modeller jag hört precis som andra högtalare låter om man på en billigare förstärkare(alt. japansk) trycker in "Loudness"-knappen - UTAN att man rört någon sådan knapp. Kan förstå att du upplevde Audiovector som ett stort lyft.)

Hälsningar,
Jakob
[/quote]

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/02/13 09:34:06
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:17:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag lyssnade på ett par M3 idag...jämförde dem med ett par Linn Ninka, som ju ligger i samma prisklass (iofs med granitfötter som gör att de går upp 3k ytterligare, menmen).

Jag är ännu inte nog bevandrad i Hifi-världen för att kunna klassificera skillnader i ljud på ett vettigt sätt, men jag vet att jag gillade Ninka mycket mer...

Ninka spelades först, och ett leende dök direkt upp på läpparna. Engagerande, kände att jag var "med" i musiken, neutralt men med spelglädje.

Sen M3. Leendet på läpparna dök aldrig upp. De lät "bra", visst hade de en klart godkänd detaljerad återgivning av musiken, men det kändes lite sterilt och tråkigt. Jag upplevde heller inte att de fyllde rummet på samma sätt som Ninka gjorde.

Skulle jag välja mellan Ninka och M3 idag skulle jag utan tvekan välja Ninka även om jag skulle få lägga upp ett par lakan till.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:57:43  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Ayn

Jag lyssnade på ett par M3 idag...jämförde dem med ett par Linn Ninka, som ju ligger i samma prisklass (iofs med granitfötter som gör att de går upp 3k ytterligare, menmen).

Jag är ännu inte nog bevandrad i Hifi-världen för att kunna klassificera skillnader i ljud på ett vettigt sätt, men jag vet att jag gillade Ninka mycket mer...

Ninka spelades först, och ett leende dök direkt upp på läpparna. Engagerande, kände att jag var "med" i musiken, neutralt men med spelglädje.

Sen M3. Leendet på läpparna dök aldrig upp. De lät "bra", visst hade de en klart godkänd detaljerad återgivning av musiken, men det kändes lite sterilt och tråkigt. Jag upplevde heller inte att de fyllde rummet på samma sätt som Ninka gjorde.

Skulle jag välja mellan Ninka och M3 idag skulle jag utan tvekan välja Ninka även om jag skulle få lägga upp ett par lakan till.

M3an är väl dyrare än ninka?

Själv tycker jag att ninka är klart bättre än M3 Avantgarde till och med. Det är det intryck jag har fått. Älskar verkligen ninkorna :).. får dock göra fler jämförelser för att kunna säga exakt..

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:04:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har lyssnat rätt mycket på Espek och Ninkan. Jag tycker Espek är bättre än Ninka, fast Ninka är bra i sin prisklass. Men Espek rår inte på M3 Avantgarde. Jag tycker den senare är mer musikalisk och har högre upplösning.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:06:20  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Jag har lyssnat rätt mycket på Espek och Ninkan. Jag tycker Espek är bättre än Ninka, fast Ninka är bra i sin prisklass. Men Espek rår inte på M3 Avantgarde. Jag tycker den senare är mer musikalisk och har högre upplösning.

jo espek är klart bättre än ninka.

KOnstigt, för jag tycker att ninka är klart mer musikalisk än avantgarde.. avantgarden kanske har en större ljudbild.. men det där tajta och musikaliska infinner sig inte på samma sätt...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:06:25  Show Profile Send redbat a Private Message
Om du är beredd att lägga ett par tusen till, lyssna då på M3 super. Det är som Akhenaton skriver: Stor skillnad.
Vet inte hur Ninka låter, men M3 Super är klart bättre än M3. Ljudet släpper och engagerar på ett helt annat sätt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:07:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

Själv tycker jag att ninka är klart bättre än M3 Avantgarde till och med. Det är det intryck jag har fått. Älskar verkligen ninkorna :).. får dock göra fler jämförelser för att kunna säga exakt..

M3 kostar 14500 resp 15500 beroende på utförande...Ninka kostar 15500 eller 16000 beroende på utförande. Med granitfot blir priset uppåt ca 18000-18500...men som sagt, det är pengar jag gladeligen skulle lägga ner om jag vore i sitsen att jag skulle välja antingen ena eller andra

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:13:27  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Ayn

quote:
Originally posted by LCohen

M3 kostar 14500 resp 15500 beroende på utförande...Ninka kostar 15500 eller 16000 beroende på utförande. Med granitfot blir priset uppåt ca 18000-18500...men som sagt, det är pengar jag gladeligen skulle lägga ner om jag vore i sitsen att jag skulle välja antingen ena eller andra

för ett lägre pris (9500) får du Katan. En lite mindre högtalare men en jävla tajthet och grym på att dra igång musiken.

Nåja, lite väl off topic

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:14:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag kan nog också tycka Brumel att du skall lyssna lite extra på Linns högtalare istället för Audiovector. Du har vad jag förstår Linnelelektronik så varför inte hela kedjan då

Tycker dom där Katan är rätt snygga också

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:14:23  Show Profile Send Rebo a Private Message
LC: Jag vet inte om jag tyckte ljudbilden skiljer så mycket. Espek har rätt bra ljudbild. Jag upplever Espek som lite mer "laid-back" och M3 avantgarde som den rappare/snabbare av de 2. Båda kan man dock lyssna länge på utan att bli trött.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:16:31  Show Profile Send Rebo a Private Message
Går inte Katan lös på ca 11k nu? Vill minnas att en bekant som nyss köpt ett par sa att de gick lös på nått sånt.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:19:53  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

LC: Jag vet inte om jag tyckte ljudbilden skiljer så mycket. Espek har rätt bra ljudbild. Jag upplever Espek som lite mer "laid-back" och M3 avantgarde som den rappare/snabbare av de 2. Båda kan man dock lyssna länge på utan att bli trött.

jag menade ninka-avantgarde.

espek laid-back?.. hrm.... håller inte med alls...

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:25:34  Show Profile Send Rebo a Private Message
Laid-back jämfört med m3 Avantgarde alltså.

Men jag upplever linns produkter som lite mjuka och laid-back överlag. Ninkan har inte en suck mot Avantgarde. Det är som att jämföra en volvo 240 mot en ny bmw 7 serie

Jag lyssnade en hel del på Espek innan jag köpte Avantgarde, men trots att Avantgarde var dyrare så valde jag ändå den. Jag tyckte det var värt det.

Edited by - Rebo on 2003/02/13 15:27:59
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:31:47  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Laid-back jämfört med m3 Avantgarde alltså.

Men jag upplever linns produkter som lite mjuka och laid-back överlag. Ninkan har inte en suck mot Avantgarde. Det är som att jämföra en volvo 240 mot en ny bmw 7 serie

Jag lyssnade en hel del på Espek innan jag köpte Avantgarde, men trots att Avantgarde var dyrare så valde jag ändå den. Jag tyckte det var värt det.

då bedömer vi helt olika.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000