Author |
Topic  |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2015/01/11 : 11:50:52
|
Mitt musikrum är beläget i källarplanet. Nästan kvadratiskt och takhöjden är något över 2 meter. Inga optimala förhållanden för hifi, men jag får försöka göra det bästa av situationen. Har klämt in ett par Svanå V6 för att komma till rätta med en elak puckel vid 40 Hz, men jag vill få till det ännu bättre. Innan V6:orna kom in hade jag under en period en DSPeaker Anti-mode 2.0 som tog bort en del av frekvenstopparna, men den såldes när V6:orna tog plats.
Efter högtalar- och slutstegsbyte finns det behov av att styra upp frekvenskurvan ytterligare. Någon plats att göra det med analoga medel finns inte i mitt lilla rum där väggarna är fulla av skivor. Har därför börjat fundera om att återigen skaffa en Anti-mode 2.0, men av en händelse hittade jag igår kväll information om att Minidsp Dirac finns med analog in- och utgång vilket jag inte visste om. Trodde den bara fanns för "datorfolk". Så för dryga 1000-lappen till kan jag investera i en burk som kan styra upp hela frekvensomfånget och inte bara de lägre frekvenserna som Anit-mode 2.0.
Nu undrar jag om det är någon av er som testat båda produkterna och kan ge lite återkoppling om deras respektive för- och nackdelar.
Planen är att koppla in den analogt mellan försteg och slutsteg.
Edit: felstavning |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2015/01/11 11:55:11 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 17:04:15
|
Har testat Antimode på burk och Dirac i PC. Antimoden hade något "laid back" återgivning via sin inbyggda dac med digitalt in, så jag föredrog faktiskt ljudet analogt in till Antimoden från Lynxkortet. Dirac lät bra på PC. Tror Dirac på burk har högre samplingsfrekvens. Jag hade nog satsat på Diracvarianten, fast jag inte hört den.
Annars kan man köra en tyst dator och t.ex. ett Lynxkort med analoga in och utgångar och välja algoritmer själv. Det kräver dock en ganska stor dos intresse. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 19:01:43
|
quote: Annars kan man köra en tyst dator och t.ex. ett Lynxkort med analoga in och utgångar och välja algoritmer själv. Det kräver dock en ganska stor dos intresse.
Hos mig är det vinyl som gäller till 95% så någon dator är inte aktuell. Just nu lutar det åt Minidsp Dirac för min del. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
nikwin
100.000-klubben

588 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 19:24:26
|
Hallå är inte expert på området men om du nu kör analogt varför ska du då trycka in en MiniDSP i signalvägen som kommer göra om signalen från analogt till digitalt och sen tillbaka till analogt igen känns inte som en optimalt lösning.
Antar också att MiniDSP inte är den bästa DAC på marknaden man kan tänka sig. Det kommer påverka ljudet rätt så mycket.
//Niklas |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 19:33:56
|
Har du något bättre förslag till lösning på mitt problem så får du gärna berätta! |
 |
|
nikwin
100.000-klubben

588 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 19:39:44
|
Tyvärr inte kan inte så mycket om det här området.
//Niklas |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 20:07:37
|
ADC och DAC i ett lynxkort är nog avsevärt mycket bättre än de i MiniDSP och Antimode. |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 20:31:18
|
quote: ADC och DAC i ett lynxkort är nog avsevärt mycket bättre än de i MiniDSP och Antimode.
Vad grundar du det på och hur skall jag kunna nyttja ett lynxkort utan dator? |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 21:06:58
|
Tror det förslaget var att använda en dator + Lynx som korrigeringsbox i stället för en dedikerad låda. Fördelen är då att du får en "gratis" uppspelningsdator på köpet.
Nackdelen jag ser direkt är väl priset. Och att det är lätt att göra fel.
ADC och DAC är väl inget större problem idag mot vad det var förr.
Tittar man på denna killen är det inte ovanligt att man kör pluggar på det sättet. https://www.youtube.com/watch?v=Gn8Kl62E5po |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2015/01/13 : 08:47:52
|
När jag väl kommer till skott igen med min vinylavspelning kommer jag att köra den signalen in i min dator som är bestyckad exakt så. Klarar då 24/192. Lynx har jag haft i sju år nu tror jag, inte hittat något bättre under den tiden. För vettiga pengar iaf.
Diracs mjukvara har jag köpt för ett par år sedan, den är fantastiskt bra.
Minidspn i detta fallet finns ju bara för att köra programvaran. Hur bra burken i sig är vet jag ej.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2015/01/13 08:56:09 |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2015/01/16 : 11:07:32
|
Jag har precis köpt antimode 2.0.
Tanken är att köra den som eq till basarna enbart. Men innan jag kommit till skott med det så ville jag testa hur den gör sig med att korrigera mina Infinity ren 80 från 500hz och neråt.
Så kör dator - dac - antimode - slutsteg - högtalare. Dvs antimoden får vara försteg också!
Det låter kusligt bra. Har aldrig hört dessa högtalarna spela så extremt rent och snyggt i mellanregister/diskant! Helt galet är det :) Att rena upp basen och sen lägga lite lyft neråt till 20hz gjorde susen för ljudet!
Problemet jag har nu är att jag vill inte tappa den höga upplösning och välljud jag fått i mina Infinity till följd av antimoden. Men samtidigt vill jag också köra mina basar kopplat till grejerna som tänkt från början.
|
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2015/01/16 : 12:44:01
|
dwain, det är intressant hur mycket mellan/diskant färgas av basen. Jag har också stött på det där då och då. (Det omvända är också tillämpligt) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Topic  |
|