HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Minneskort för audiofiler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:57:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad säger ni, ormolja eller en välsignelse?

http://www.swedroid.se/sony-menar-att-deras-nya-minneskort-ger-battre-ljudkvalitet/

Edit: lite mer info: http://www.head-fi.org/t/755645/sony-sr-64hxa-low-electronic-noise-microsd-card-for-hq-audio-players#post_11337839

Edited by - svanbo on 2015/02/19 14:58:55

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/02/19 :  15:13:30  Show Profile Send peterh a Private Message
Snakeoil!!

Om man har problem med att datorn utsöndrar EMI så hjälper det inte att minneskortet ger mindre av den varan.

Men det finns säkert människor som tycker att det är det bästa som uppfunnits sedan konserverad gröt.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:10:33  Show Profile Send Joda a Private Message
Tror snarare att det är bärbara spelare som skulle vara "målgruppen". Typ Walkman ZX2.
Kan dock inte se att en vettigt designad pryl skulle ha något större problem med de brus som uppstår vid läsning av vanliga kort.

Men här är det iaf en någorlunda valid punkt som ställs, till skillnad mot "vanlig" ormolja som har svårt att framföra några belägg alls.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:45:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kan mycket väl fungera. Ettor blir ännu mera ettor och nollor ännu mera nollor.... typ ...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:52:09  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Ettor blir ännu mera ettor och nollor ännu mera nollor....


Haha
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/20 :  00:25:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kommentarerna på Swedroid handlar också mest om "en etta är en etta och en nolla är en nolla". Jag tror ni missförstår produkten. Som jag förstår det handlar det inte om att själva datan som kommer ut från minneskortet skulle bli "renare" eller bättre på något sätt, utan om att själva läsningen av densamma skulle (potentiellt) kunna störa andra kretsar i t.ex. en portabel mediaspelare, såsom förstärkare eller d/a -omvandlare. Men jag har svårt att se att just minneskortet skulle vara boven i dramat här; i så fall borde minneskortsläsaren störa betydligt mer? För att inte tala om diverse andra komponenter i mediaspelaren (processorn t.ex.)... hörbar skillnad eller mätbar skillnad? Eller inte ens mätbar?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/02/20 :  08:06:29  Show Profile Send CC a Private Message
Jisse... Gjorde felet att ögna genom en del av kommentarerna på Swedroid... Suck vilka puckon det finns som yttrar sig... Blir bara trött.
Over and out

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/02/20 :  08:29:06  Show Profile Send CC a Private Message
PS. Köper argumentet att ettor är ettor & nollor e nollor som den IT-tekniker jag är...

Men samtidigt så har jag hört mycket konstigt och motstridigt genom åren vilket lärt mig att inte döma ut allt. Även om det går emot mina (teoretiska) kunskaper...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/20 :  18:11:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite som antistatmattor för cd-skivor, avmagnetisering och annat som minskar elektriska störningar.
Eller minimering av aktiviteter i mediaspelare som uppackning av flac-filer och annat. Exempelvis Soundchecks mjukvarumodifiering av Squeezebox som stänger ner alla onödiga funktioner, vilket ger en påtaglig förändring av ljudet.
Jag hör skillnader, så jag skulle inte bli förvånad om det gick att höra skillnader här också. Det går ju tydligen att mäta skillnader.
Det handlar naturligtvis om att analoga signaler kan påverkas men även digitala genom ökad jitternivå.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/21 :  00:39:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Björn-Ola: tack för bra svar. Men vad är applikationen för denna typ av minneskort? De flesta "seriösa" portabla mediaspelare har väl inbyggd hårddisk eller flashminne?

OT: vad är det för SB -mjukvara du pratar om, är det något man kan installera själv? Har 3 st klämlådor hemma, hade varit kul att prova...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/21 :  10:42:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Här har du en länk till Soundcheck Toolbox. http://soundcheck-audio.blogspot.se/2011/11/touch-toolbox-30.html
Relativt enkelt att installera programvaran i Squeezebox Touch. Fungerar inte på de tidigare generationerna.

De bärbara spelare jag har, Astell&Kern AK100 och Colorfly C4, har det interna minnet på 32GB kompletterat med minneskortplatser.
AK100 har två, så där skulle man enkelt kunna testa.om det går att höra en skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/21 :  10:48:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är faktiskt frestad att testa.
Någon måste ju göra det smutsiga jobbet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/21 :  12:39:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Björn-Ola: tack för länken, ska jag absolut kolla upp! Kul grej! Har en touch i vardagsrummet.

Klart som tusan du ska testa!! ;-) finns de att köpa än?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/02/21 :  18:00:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mätning på Touch med toolbox visar inga skillnader. Placebo?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/21 :  18:44:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad mäter man?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/21 :  18:50:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
På den där Toolbox -länken fanns det också massa tips på inställningar att göra i Logitech Media Center. De inställningarna borde göra lite skillnad i alla fall.

Zombie: placebo är dock inte att förakta ;-)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/21 :  18:52:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bättre att ta den diskussionen i andra trådar.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85429
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83200

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/22 :  14:50:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle tro att jag inte kan höra någon skillnad med min AK100, som skulle vara den lämpliga spelaren för testet med sina två minneskortplatser.
Jag hör nämligen ingen skillnad på flac och WAV-filer på spelaren, vilket jag kan göra i min hifianläggning.
Jag tror att det är konverteringsprocessen som ger upphov till störningar som gör att man hör skillnad mellan filformaten. Skillnader på störningar vid avläsning av korten borde vara betydligt mindre, kan man tycka.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000