HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg - Dac - Slutsteg eller bara DAC - Slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/11 :  14:55:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Om man satsar på DSD, ska den klara upp till 64bit/352 kHz eller är det onödigt?
Min dac klarar DSD men "bara" upp till 24bit/192kHz.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/11 :  15:14:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tror du blandar ihop begreppen räven, DSD är 1bit/2,8Mhz eller 1bit/5,64Mhz...
Flera bitar (16/24/32) används nästan uteslutande av PCM filer...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/11 :  16:39:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hmm du har säkert rätt, har inte så stor koll på det.
Har ett XMOS-chip i dacen som tar emot signalen via USB från PC:n/JRMC.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/04/11 16:44:08
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/11 :  16:45:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tycker inte man ska stirra sig blind på bitar mm, min dac klarar "endast" 24bit/192kHz och DSD64 men uppsamplar allt till DSD128.
Börja med att lyssna på vanlig cd-kvalité och hur det låter, en dac ska spela även detta gamla format utmärkt, annars är det nog inget att ha.

Edited by - Snutten on 2015/04/11 16:46:11
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/11 :  17:05:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har aldrig fallit för SACD, HDCD, XRCD och dylikt.
Och du har helt rätt i att dacen ska låta bra oavsett format.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/04/11 :  23:17:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lekande tanke från min sida med en budget på 10.000-15.000.

Försteg 75% - DAC 25%
Dac 100%
Försteg 25% - DAC 75%
Kombinerat Försteg/DAC - Men missar en lätt utbyggnad av systemet.

Digital volymkontroll eller analog volymkontroll?

Ge mig era tankar och erfarenheter!

När det började med inbyggda försteg i cd-spelare så blev det för ofta en sämre lösning än att ha en låda till med riktigt försteg i, det är mina erfarenheter och även hört ifrån flera att de fått uppsving med separat försteg.
Tänker lika nu när det gäller Dacar med inbyggt försteg, för olika tillverkare lägger nog olika vikt över hur bra förstegsprestandan skall vara och sådant här får mig att bli extra försiktig.

För övrigt så gillade jag möjligheterna med Wyred 4 Sound Micro PRE
bla.Home Theater Bypass Något som för oss som vill få grym 2-kanalslysning och samtidigt inte göra avkall på film med en bra Av-receiver. http://www.audiologica.co.uk/wyred4sound/w4s_m_pre.html

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/12 :  00:14:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Försteg innebär för det mesta fler kablar volymkontroll och ingångsväljare samt en till strömförsörjd del i anläggningen.
En bra volymkontroll på dacen eller signalkällan borde rimligtvis bli bättre.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/04/12 00:14:54
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/04/12 :  00:29:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, men varför kan det då ibland bli bättre med ett separat försteg.
Svaret är kvaliteten på försteget i Dac:en/Cd-spelare är inte alltid bra. En del verkar tro att det alltid är bra kvalite på förstegsdelen bara för att den finns där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/12 :  01:02:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tror inte det kan bli "bättre" med ett försteg, bara mindre dåligt.
Finns inga 100% transparenta försteg heller.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/04/12 :  10:16:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Stoppa i ett Lynx i din dator/htpc så sitter du garanterat nöjd.


+1

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/04/12 :  14:34:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Alltså en volymkontroll är ju också en form av försteg och kan ha varierande kvalitet, sen detta med rätt anpassning av utgångsnivå/utimpedans etc gör att det inte finns några generella svar, så ja, ett separat försteg kan göra en förbättring likväl som en försämring.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/04/12 :  18:34:34  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag har Lynx och använder numera ett försteg innan slutsteget. Tänkte att det kan väl aldrig bli bättre av att ha mera i signalvägen men ack så fel jag hade. Försteget är förvisso mycket enkelt med fasta relästyrda motstånd och en rörbaserad SRPP-förstärkning på utgången. Försteget dämpar Lynxens små tendenser till slängighet och rördelen ger kött, blod och rymd till klangen. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka och köra Lynx direkt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/04/13 :  08:41:06  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har böjar fundera i andra banor när man ändå håller på... Börjat kollat på Lyngdorf DPA-1 med room perfect. Känns som en bättre väg att börja med och sen gå vidare mot en dac.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2015/04/13 :  14:08:23  Show Profile Send pewe a Private Message
Den här är intressant: Nuprime IDA-16: http://www.nuprimeaudio.com/index.php/product/amplifiers-preamps/integrated-amps/ida-16.
En integrerad förstärkare med DAC. NuPrime är ett avknoppat bolag från NuForce. Kan intyga att den låter riktigt, riktigt bra, har tagit del av en provlyssning och kan varmt rekommendera den. Mycket imponerande specs. också.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/04/13 :  18:40:49  Show Profile Send HerrD a Private Message
Integrerad dsp/dac/försteg kan nog vara en bra idé. Kolla bara att du kan göra manuella inställningar, det är inte alltid man föredrar vad den automatiska inställningen gör. Jag har testat Antimode 2.0, Krk Ergo med RoomPerfect, Dirac Live (pc) och eget meckande via REW och diverse plugins i olika mediaspelare med FIR och IIR filtrering. Jag föredrar att göra små korrigeringar - bara så mycket som "behövs". Alltså fastnade jag för egna filter i pc. Dac och försteg har fortfarande mycket stor påverkan på slutresultatet även om dsp kan vara flera magnituder viktigare. Detta är beroende på ditt rum och de specifika problem som finns där.

pewe: IDA-16 är spännande, kan du berätta mera om dina intryck? Hur är balansen mellan hjärna och hjärta (analys mot känsla)? Nästan så man är sugen på att köpa en för att testa.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/04/14 :  18:28:46  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag är tveksam till att använda en DAC som försteg.

Jag citerar mig själv från tråden Den stora DAC tråden (ordet är fritt)
quote:
Jag har konsekvent vägrat att använda DAC:ens eventuella volymkontroll för att göra nivåjusteringen.
Redan när den första DAC:en testades märkte jag att den lät märkbart annorlunda om jag sänkte volymen på DAC:en i stället för att korrigera nivån på förstegets ingång.
Tanken med att ha volymkontroll på en DAC borde väl vara att den ska kunna användas som försteg?
Om den inte klarar av att dämpa signalen några dB utan att ändra karaktär, vad ska man då ha den till?
(Jag testade inte den inbyggda volymkontrollen på några fler DAC:ar eftersom jag inte har någon nytta av den funktionen.)

I detta fallet var det en Wyred 4 Sound DAC-2 DSDse som testades.
Med "Fixed Output" lät den däremot förträffligt.

Jag har tidigare testat med att köra min Wadia 121 direkt till slutsteget. Det var definitivt ingen hit.
Den presterar mycket, mycket bättre när den ansluts via ett försteg istället.

Nu vill jag absolut inte påstå att alla DACar beter sig på detta viset, men när två av två möjliga inte klarade av jobbet så blir iallafall jag misstänksam.
Du kan nog inte räkna med att det fungerar, testa innan köp.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/04/15 :  07:02:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Enligt en annan sida

Variable Level Outputs

One of my favorite features of the Wadia 121 is its volume control. The 121 user manual states emphatically that this device was design to drive a power amplifier directly. To drive a wide array of amps with varying interconnect lengths Wadia implemented a volume control similar to the Weiss DAC202's coarse analog / fine digital control. The 121 output stage is adjustable to either 4Vrms, 2Vrms, or 1Vrms (the user manual states 0.5Vrms as a fourth level of attenuation). Wadia accomplished this attenuation with a single metal film resistor as opposed to multiple resistor arrays with complex signal paths. Adjusting the output voltage of a DAC can increase resolution of a playback system greatly. Most DAC only allow digital volume attenuation thus reducing bits and eventually resolution. Operating a digital volume control at its highest levels decreases the number of bits reduced. An unadjustable output voltage may require the user to use massive amounts of digital attenuation to reduce volume to a comfortable listening level. This reduces resolution and sound quality. By setting the output voltage lower this same user can keep the digital volume control near its maximum output and not reduce bits in an audible way. The 121 can attenuate a 24-bit signal from a computer by 48dB without losing any of the original information according to Wadia. After setting the output voltage of the 121 all subsequent volume adjustments are done in the digital domain at 0.5 dB increments.

http://www.computeraudiophile.com/content/472-wadia-121-decoding-computer-dac-review/
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/15 :  08:34:07  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har två DAC:ar med inbyggd volymkontroll (NAD C510 och Cambridge 851C), och båda låter hörbart sämre med variabel volym än med fast. Synd att man inte lägger mer energi på detta, men det är väl en kostnadsfråga...

I min NAIM-rigg är det ren galenskap att köra med NAD:en som försteg, eftersom jag då går miste om de ljudmässiga förbättringar som min Teddycap (PSU till försteget) ger. Där är också skillnaden störst.

I min Cambridge-rigg är det mindre skillnad, men tillräckligt stor för att jag ska köra med fast volym.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/04/15 :  18:00:12  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Enligt en annan sida

Variable Level Outputs

One of my favorite features of the Wadia 121 is its volume control. The 121 user manual states emphatically that this device was design to drive a power amplifier directly. To drive a wide array of amps with varying interconnect lengths Wadia implemented a volume control similar to the Weiss DAC202's coarse analog / fine digital control. The 121 output stage is adjustable to either 4Vrms, 2Vrms, or 1Vrms (the user manual states 0.5Vrms as a fourth level of attenuation). Wadia accomplished this attenuation with a single metal film resistor as opposed to multiple resistor arrays with complex signal paths. Adjusting the output voltage of a DAC can increase resolution of a playback system greatly. Most DAC only allow digital volume attenuation thus reducing bits and eventually resolution. Operating a digital volume control at its highest levels decreases the number of bits reduced. An unadjustable output voltage may require the user to use massive amounts of digital attenuation to reduce volume to a comfortable listening level. This reduces resolution and sound quality. By setting the output voltage lower this same user can keep the digital volume control near its maximum output and not reduce bits in an audible way. The 121 can attenuate a 24-bit signal from a computer by 48dB without losing any of the original information according to Wadia. After setting the output voltage of the 121 all subsequent volume adjustments are done in the digital domain at 0.5 dB increments.

http://www.computeraudiophile.com/content/472-wadia-121-decoding-computer-dac-review/


Jag har också läst den testen och även läst om flera andra som tycker att 121:an fungerar bra som "försteg".
Så är dock inte fallet hos mig.
Om det beror på slutstegets ingångsimpedans, signalkablarna, drivförmågan hos DACens utgång eller någon annan teknisk parameter vet jag inte, men resultatet är så pass markant att det inte går att missa.
Hör man inte det så har man valt fel hobby.

Dynamiken minskar, mikrodetaljernas skärpa försvinner, 3-D presentationen blir klart lidande och det övre registret tappar lyster.
Det som gör mig lite konfunderad är att när 121:an är ansluten till försteget så kan jag sänka volymen på den utan att ovanstående försämringar blir så kännbara, men visst blir det skillnad.
Det är därför jag misstänker att det är något anpassningsproblem mellan DAC och slutsteg.
Har jag problem med det så kan säkert fler få det också, men inte nödvändigtvis alla.

Nu spelar det ingen roll för min del, jag kommer antagligen alltid att använda en förförstärkare ändå.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/15 :  21:10:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dedikerat försteg gör att alla delar kommer till sin rätt, en dac med halvbra försteg sänker dac, slutsteg och högtalare, vem vill ha det så?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/15 :  22:24:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nämn gärna några dedikerade försteg du rekommenderar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/15 :  22:37:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det är helt beroende på prislapp....?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/16 :  07:04:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Börja med 1 som passar i trådskaparens budget.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/04/16 :  08:02:33  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har någon erfarenhet av Lyngdorf DPA-1 med room perfect? Jag köper alltid begagnat!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/16 :  10:15:18  Show Profile Send Snutten a Private Message
Detta försteg tror jag är rätt bra, priset efter lite prut också...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=136548
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000