HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan du höra skillnad på 128 kb/s, 320 kb/s och wav
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/06/03 :  13:38:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lite roligt test mellan 128 kb/s mp3, 320 kb/s mp3 och okomprimerad wav. Sitter på jobbet och lyssnar i vanliga datorhörlurar men hör absolut ingen skillnad.

http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

HUR MÅNGA RÄTT FÅR NI??

Edit: hrrm kanske skulle ha en länk också....

Edited by - svanbo on 2015/06/03 14:04:18

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/06/04 :  08:20:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Intressant, testade på jobbet med mina gamla lurar och en nuforce dac.

Valde faktiskt ingen med 128kbps..

WAW: 3st
320 kbps: 3st

Vissa låtar var lättare att urskilja än andra. NEIL YOUNG var klart svårast och mer dynamiska låtar med mer bas var lättare.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/06/04 :  10:26:11  Show Profile Send oliver a Private Message
Det beror helt och hållet på vad man lyssnar med..

Skeptiker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/04 :  10:36:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag får skämmas... plockade 4st WAV men två 128Kbps MP3!!!!
Dessutom konstigt nog Suzanne Vega(?) och Jay Z, den senare kan jag säga att jag hade svårt att stå ut de 10sekunder per sampel jag lyssnade till.

Skyller på hörlursriggen på jobbet! (Sony MDR E-848 och en Creative X-Fi, båda anno ca år 2000)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/06/04 :  18:18:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
oliver: Visst är det så, men jag tycker ändå att det blir rätt tydligt hur liten skillnad det egentligen är mellan de olika formaten, och att det faktiskt krävs rätt kompetent utrustning för att höra någon skillnad alls. Jag hörde som sagt ingen skillnad alls vid lyssning i vanlig pc och vanliga datorhörlurar. Undrar hur många som verkligen behöver Tidal HiFi...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/06/04 :  21:52:09  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kul och intressant. Prickade fyra som var WAV men föredrog två 128kb... Dessa var Coldplay och Katy Perry. På de senare tycker jag mixen förstör mer än kodningen. Generellt är det ett bra exempel på att låg kodning kan låta bra under kortare jämförelser. Om man lyssnar över lång tid och kan spåra tendenser över många skivor och spår är det mycket tydligare vilka brister som finns. Det är så jag alltid ringar in svagheter. Här måste man vara ganska fokuserad under en kort tid vilket gör det svårare. Kodningsbrister är som ett skavsår som man knappt känner i början men gör det omöjligt att fortsätta när man väl blivit medveten om det. Jag lyssnade med usb till BMC PureDac ballanserat till Audeze LCD 2 senaste revisionen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/06/05 :  15:38:26  Show Profile Send CC a Private Message
Lyssnade med AKG K242HD i bärbara jobbdatorn och med en liten "DacMagic" (utan den är hörlurarna "olyssningsbara" i datorn. Valet av denna "rigg" har i o för sig varit för att kunna lyssna på bla diverse obskyr metal utan att skära sönder mina öron :-/

Men jisses.. Min hörsel har degraderats rejält genom åren. Senast jag testade något liknande var skillnaden tydlig. Nu kunde jag knappt skönja skillnaden :-0. (Hade inte några "rätt"!)

Ska testa på någon annan utrustning när jag får chansen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/06/06 :  09:21:03  Show Profile Send MatsE a Private Message
Det blev 3 rätt, Coldplay, Katy Perry och Jay Z.
Valde 2 320kbps mp3, Neil Young och Susanne Vega.

Missade helt Mozart för bråttom på första???

Måste säga att jag är mkt nöjd ändå. Varit förkyld och gått på Ipren hela veckan samt att min hörsel i normala fall inte sträcker sig mkt över 10 000 hz.

Spotify räcker nog gott för mig.

Kan tillägga att jag lyssnat via min ASUS laptop - Cambridge DacMagic- Mystère rörhäck - Monitor Audio GS20. Billig usb från Alina.

Borde det inte bli lättare med lurar?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2015/06/06 09:25:40
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/06/06 :  10:35:07  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kan någon med den tekniska kunskapen bekräfta att låtarna faktiskt är vad de utger sig för att låta? Detta lilla test har spridit sig rätt friskt, tänk om allt bara är en scam och låtarna i själva verket är identiska??
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/06/06 :  14:21:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Wav: 3
320 kbps: 3

Antar att Spotify räcker, det är ju ändå originalinspelningen som är det viktigaste, inte formatet.

Tyckte dock att 128 inte lät lika "avslappnat" som de andra.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/06/06 14:22:07
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2015/06/18 :  22:29:53  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm, 5 Wav och en 320bit fran "Maclaptop" och "esotoriska" Koss UR40. Jag vet inte hur ni andra lyssnar men sa har filosoferar jag.

Forsoker att hitta dynamiska partier och den mest avslappnade filen blir valet. Finns inga sadana partier, vaxlar jag snabbt mellan tva filer och valjer sa fort som mojligt + forstas pa ganska hog volym. Den knepigaste var Jay Z dar jag valde 320bit. Den tillsammans med Coldplay var de skranigaste styckena.

Peter
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2015/06/22 :  14:38:41  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Datorhörlurar på jobbet. 3 WAV, 2 320 kbs, 1 128 kbs. Jag förstår tydligen inte hur Katy Perry borde låta.

Känns lite konstigt med kommentarer som "Spotify räcker" på ett hifi forum. Om ni valde hifi utrustning baserat på 6 korta musiksnuttar med okänd musik så skulle ni komma fram till att de flesta förstärkare/högtalare/digitalspelare räcker till och då finns det ju ingen grund för hifi hobbyn.

Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/06/22 :  20:09:42  Show Profile Send MatsE a Private Message

Det går inte att jämföra köp av t.ex. högtalare med vilken streamingtjänst Wimp eller Spotify man väljer.

Jag tror många väljer streamingtjänsterna för bekvämligheten och inte för finlyssning. Då spelar 320 kb/s mot wav mindre roll. Sedan som jonasz är inne på så spelar inspelningen större roll.

Det är som med kameror och bara stirra sig blind på megapixlar. Det finns annat som spelar roll för bildkvalitén, objektivet samt bildsensorn. Skall man sedan bara ha bilderna till Facebook och inte göra stora affischer?

För min del betalar jag inte extra för Wimp när jag ändå bara hade hälften rätt och jag var inte 100% säker där heller utan gick på känslan. Tilläggas att jag lyssnade på moderat volym. Kanske brister skulle framträda bättre vid starkare volym.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000