HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/08 :  17:13:40  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har i dag ett äldre kablage och funderar på att byta ut någon av kablarna. I vilken ände börjar man om man nu inte har råd byta allt? Strömkablarna mellan nätlist och exempelvis förstärkare/CD-spelare? Kanske nätlisten? Eller går man direkt på högtalarkablar. Kabeln mellan CD och stärkare vill jag tro är bra.

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/08 :  18:31:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jerry E> frågan är väl snarare vad är du ute efter? Hur tycker du att det låter idag?
Vilka grejer har du, vilka kablar? Man ska nämligen inte generalisera, därför finns det inte något enkelt svar på din fråga, den i sin tur föder frågor.
Du har en känsla av att någonting bör förbättras? Vad saknas? Vilka prisklasser har du tänkt dig?
Det är nog därågonstans vi ska börja.......
Du bör ju låna hem lite olika intressanta märken när vi ringat in ditt behov och svarat på ovanstående frågor.
Du kommer som vanligt få massor av svar från nöjda användare av div märken som tycker att även du ska få uppleva samma eufori som dom med samma märke.



Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/08 :  21:02:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Du kommer som vanligt få massor av svar från nöjda användare av div märken som tycker att även du ska få uppleva samma eufori som dom med samma märke.



Så sant som det är sagt och en mycket nykter observation från dig Adagio!
Och goda råd!
VH Mikael
PS Jag har inte riktigt kommit till det stadiet att jag vill byta kablage för tillfället men jag har av ordningsskäl gjort egna strömkablar med vettiga Furutechkontakter i anpassade längder.
Allt för att undvika ormbo och i samma veva ev. förbättra signalkablarnas miljö igenom att de inte behöver samsas med strömkablarna.
Om det låter bättre? Ingen aning egentligen men det känns bra iaf!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/06/08 :  22:20:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet inte vad som funkar hos dig osv men för mig hade signalkablarna stor betydelse, i något mindre grad högtalarkablarna. Men som sagt, allt beror på dina förutsättningar.
Allt spelar roll, tro inget annat. Du behöver helst veta vilken din svagaste länk i anläggningen är ( det kan vara en kabel eller aktiv komponent som tex en cd-spelare).
Jag har många gånger tagit fel och trott att ditt eller datt varit svagaste länken och sen upptäckt att det inte var rätt. Ska du vara "säker" måste du prova en massa först.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/09 :  00:30:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Strömkablage tycker jag är något som ändrar allt och ändå inget. Svårt att beskriva men i det stora hela uppnås inte någon stor klangpåverkan men något fundamentalt ändras med riktigt bra nätkablage. Det är som om hela anläggningen blir ett eller flera snäpp bättre. Olika märken låter olika, i olika anlägningar med olika preferenser hos den som ska lyssna.
Många anser att "vad kan de sista 1,5m göra när elektriciteten gått genom mil och åter mil av kabel innan?"
Jo! Störningar som kommer in på vägen, smetas ut och försvagad också längs vägen.
Det är ju så att de inte accumuleras på vägen och bibehåller sin styrka hela vägen. De mattas av allt eftersom nya kommer in.
Så det vi kan ha koll på är de sista längderna och de är samtidigt de närmsta och första för stereon, om man vänder på det.
Strömkablar skitar ner mer än de fångar upp, tyvärr kan traditionell, vanlig skärm stänga in dessa störningar och då kommer de fram ändå.
Jag tycker att hårt skärmade nätkablar inte låter lika bra som oskärmade.
Dock måste de då ha en geometri som motverkar att de "sänder" EMI.
Avstånd är bra, med avstånd minskas störningen exponentiellt eller snarare ökar med närhet. Så luft är bra.
Alltså är strömkablar inte enl mig bara feelgood, dom påverkar i slutändan ljudet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/06/09 00:32:48
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/06/09 :  08:18:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är bra att komma ihåg att kablar ger mycket små förändringar medan högtalarplacering, akustikfix ger mycket mer.

Har du kollat Kokboken?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/09 :  09:39:04  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Först av allt borde jag kanske medge att anläggningen som sådan känns bra. Förstärkare Krell S-300i. Efter en del olika CD-spelare hamnade jag så småningom på Roksan Caspian och det är ingen som helst tvekan denna spelar den berömda skjortan av de jag haft tidigare. Där ibland en gammal Classé. Högtalarna är väl heller inte av senaste snitt, ett par Dynaudio S 1.4. Dock ingenting av detta känns fel. Kablaget är när det gäller strömlister och nätkablar Jorma Designs allra första kablar. Likaså när det gäller högtalarkablar. Eftersom dessa lister/strömkablar/högtalarkablar är av äldre modell går nu som alltid tankarna på om det finns saker jag skulle kunna förbättra så det låter än mer musikaliskt. Söker nog i första hand renhet i mellanregistret, en fast bas och en skir diskant... Hmm det var inte lite de...
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2015/06/09 :  10:29:59  Show Profile Send matta a Private Message
Min erfarenhet är att om du inte idag har renhet i mellanregistret, en fast bas och en skir diskant... så kan inte kabelbyte råda bot på det. De kablar jag har testat i min anläggning har bara påverkat små nyanser i ljudet. Testa många kablar och testa var och en av dom ganska länge åt gången, så du verkligen hör dessa nyanser i den musik du är van att höra.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/06/09 :  10:50:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jämför noga och under längre tid innan du byter ut något av det du har är mitt råd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/06/09 :  15:02:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hur mycket har du jobbat med akustiken? Renhet i mellanregistren luktar rumsreflexer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/09 :  17:14:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Akustikfix i all ära, stora förändringar, likaså högtalare samt placering möblering.
Akustikfix är bra men enl min åsikt är det sällan snyggt. Bryr man sig inte om det eller har ett dedikerat rum så är det en väg att gå. Jag hade ett av de första svanårummen en gång i tiden innan det blev populärt. Lät helt fantastiskt....och lite tråkigt. Det var först när jag flyttade till en stor sekelskifteslägenhet med jättehögt i tak som musiken släppte igen, det blev KUL igen.
Så det är ett dubbelsidigt svärd.
Om man gillar sin anläggning i stort, kan ett byte av kablar vara det som gör att ens anläggning helt plötsligt låter så sär bra, precis sådär som man ville ha det. Man saknade det där lilla extra.... utan att förändra något så fundamentalt som tex högtalare.
Ofta genererar ett sådant byte till att en uppgraderingscirkus drar igång, man har öppnat pandoras ask.
Kablar ändrar en bekant omtyckt anläggning på samma sätt som ett nytt sätt att krydda sin favoritmat kan lyfta den till en ny nivå.
Jag tror att dina kablar har fullt tillräcklig potensial men lik förbannat låter olika kablar på olika sätt. Du bor ju i Göteborg så hifihandlare råder det ingen brist på. Besök några av dem, låna hem lite olika tillverkare lyssna och bilda dig en uppfattning om resp ljudideal.
Ibland kan jag tycka att man kan bygga i strömmens riktning sas men man måste nog lyssna på signalkablar först. De är de kablar som påverkar mest, efter det högtalarkablar men som sagt strömkablage ändrar något grundläggande, inte så mycket klang snarare närvaro och intesivitet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/06/09 17:38:09
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/06/09 :  17:46:34  Show Profile Send alpinist a Private Message
+1 på signalkablar.
Och utifrån min erfarenhet så är det en precisionssport, en kabel kan låta kanon med en viss kombination av CDspelare/Förstärkare, och så byter man spelare och så funkar inte signalkabeln alls! Plus att dyrare inte alltid är bättre.

Har alltså upplevt ovanstående: Bytte CD-spelare för några år sen, blev inte särskilt nöjd, testade att plocka bort min 1000kr- signalkabel och satte dit min gamla för 400kr och....tada! Efekten var faktiskt förbluffande stor! Har inte justerat anläggningen alls sen dess

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/06/09 :  20:19:38  Show Profile Send HerrD a Private Message
Mät rummet. Om du inte har några större bekymmer kan du köpa kablar, i annat fall skulle jag först köra eq på de största problemen i basområdet. Det är en öronöppnare av rang att höra vad bra eq gör. Jag har mätt hifi-kompisars rum och en del behöver eq andra lite dämpning högre upp. När man fixat det kan det vara helt andra parametrar man vill jobba med härnäst istället för kablar. Med det sagt så tycker även jag att rätt kablar gör det sista i en bra anläggning. Minns en anläggning där jag saknade övertonsregistret i ett piano, med andra högtalarkablar fanns allt på plats igen. Det kan vara ganska lurigt att hitta vad man saknar! Adagios kablar gillar jag mycket, han hör bra och kan konsten att analysera. Men jag känner honom och har varit med på resan fram till färdiga produkter.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/09 :  23:28:31  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har själv ingen utrustning för att mäta upp rummet. Om man nu gör detta och finner att där finns mycket som behöver ordnas. Vad blir i så fall nästa steg? Kanske uttryckte jag mig lite illa när jag sade att jag hade problem med mellanregistret. Så är inte direkt fallet, men eftersom jag mestadels lyssnar på så kallad gles musik vill jag gärna ha hög renhet här. Har fått förslag om att eventuellt skaffa en hygglig "list". Isotek eller dylikt. Sedan eventuellt gå vidare med vettiga strömkablar. Vad anser Ni om detta?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/06/09 :  23:54:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tror din cd-spelare är rätt ok, men skulle testa med ngt mycket bättre där först. Varför? Jo om du inte märker någon större skillnad maskerar något i anläggningen detta. Med denna bättre signalkälla inkopplad, prova någon erkänt riktigt bra signalkabel och lyssna igen. På detta sätt kan du jobba dig vidare i kedjan av hifiutrustning och testa vad som händer. Men det kräver ju en del av lånande/testande.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/10 :  08:05:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
En liten omväg kan vara Dirac, Akkelis har ju analoga och digitala Dirac, om du provar en sådan får du både ett kvitto (mätning) på rummets akustiska egenskaper samt ett hum om hur det låter med tillrättalagd kurva.
Du behöver behöver inte göra några intrång i möbleringen över huvud taget för att uppnå väldigt stor förbättring. Det är inte säkert att du gillar detta bättre Iofs.
De gånger jag lyssnat på Dirac/mots har det oftast varit ett steg bakåt och tre framåt. Det som blir lite sämre är "direktkopplingen" men allt annat som görs bättre äter upp det lilla smolket utan att man behöver fundera på om det är värt det eller ej. Då får du även låna signalkablar till Diracen, som du även kan prova mot dina egna!
Tre flugor på smällen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/10 :  08:57:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
En kombination av mild akustikreglering och tex Dirac kan göra underverk. Men enl mig aka man inte göra en snörrät kurva. Fila bara av de värsta topparna så det ändå blir levande och inte gör allt för stora ingrepp i signalen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/10 :  10:48:34  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
När det gäller CD-spelare tror jag det blir svårt hitta något bättre för de pengarna. Att det finns bättre? Självklart, men dessa ligger i en prisklass där jag inte rör mig. Så med CD:n är jag nöjd. Har testat den med all möjlig och omöjlig musik, kanadensiska sångerskan Ima som knappast är känd utanför det egna landet, men som gjort en skiva där allt bara faller på plats. Den omöjliga skivan, filmmusiken ur "The Dark Knight". Och många fler.
Att det sedan säkerligen finns åtskilligt att göra vad gäller rumsakustiken råder det nog ingen som helst tvekan om. Rummet är inte direkt stort. Ca: 18 m2 och med i mitt tycke alldeles för mycket möbler. Lider dock av sjukan att jag har svårt slänga saker! Skulle nog inte heller vara fel försöka få bättre ordning vad gäller kablarna. (Fattar ibland inte hur det kan bli så många?) Kanske bör jag i alla fall testa med en annan list och se om detta kan ha någon positiv verkan?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/06/10 :  11:13:42  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
alldeles för mycket möbler

Möbler är bra för akustiken så gör dig inte av med dem.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/06/10 :  11:38:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Möbler är definitivt positivt för akustiken, de kan stå i vägen för reflexer och sänker också efterklangen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/06/10 :  13:26:21  Show Profile Send alpinist a Private Message
Lite OT: "kanadensiska sångerskan Ima"....
Kollade på Spotify. Får jag gissa på skivan "Smile" från 2007?
Låter grymt i mina hörlurar, detaljerat, snärtigt, luftigt, väldigt bra stereoupplevelse, lite som att sitta mitt i musiken...!
Solklart refernsmaterial!!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/10 :  15:38:14  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Lyssna till sättet hon textar! Bättre än så här lär det inte bli. Till och med jag med mer än dålig franska kan förstå åtskilligt! Sedan den omöjliga skivan: "The Dark Knight". Om anläggningen klarar denna skiva och även kan placera ut allt som händer utan att det blir en enda gröt, ja då tror jag inte det är CD-spelaren som missar. Men oavsett man borde sitta nöjd så vill jag tro att de flesta av fortsätter leta efter ett nirvana som kanske inte finns? Men kanske ändå?
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/06/10 :  18:45:24  Show Profile Send MatsE a Private Message

Behåll din cd-spelare. Du är nöjd med den. Tror inte det blir så mkt bättre med exklusivare spelare. Lite hysteri kan jag tycka även när det gäller D/A-omvandlare. Sedan har vi svårt som i en annan tråd skilja på olika mp3 och okomprimerad wav. En del cd spelare är kanske lite mer spelglada än andra som kan upplevas lite tillbakadragna. En smaksak.

När det gäller kablar så fick jag för rätt många år sedan troll i huvudet när jag bytte till bättre förstärkare och andra högtalare. Det kanske blir bättre med andra kablar. De jag har gör kanske inte mina prylar rättvisa. Bytte signal och högtalarkablar. Det blev lite annorlunda men kanske inte så mkt bättre. Högtalarkablarna blev jag nöjd med efter att ha växlat fram och tillbaka under en längre tid.

Största skillnaden var mellan Supra elkabel och en annan i samma prisklass. Den andra kabeln var bättre t.o.m. med Supras strömlist och sedan samma kabel upp till förstärkaren. Däremot märkte jag ingen skillnad mellan strömlisten och cd-spelaren vilken elkabel jag använde. Anledningen till att jag köpte nya elkablar var att jag ville ha skärmade kablar och minska risken för störningar. Det är inte så lätt att skilja signal och elkablar åt när man som jag även har haft tv, dekoder, bluerayspelare tillsammans med övrig stereo.

Låna hem och sitt inte och intensivt lyssna efter förändringar eller detaljer utan var avslappnad. Det är lätt att bli lyssningstrött. Slänga på favoritskiva en efter den andra kan bli jobbigt i längden. Återgå sedan till dina gamla kablar. Saknar du något? Blev det bättre med de nya?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/06/10 :  20:32:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Lite OT: "kanadensiska sångerskan Ima"....
Kollade på Spotify. Får jag gissa på skivan "Smile" från 2007?
Låter grymt i mina hörlurar, detaljerat, snärtigt, luftigt, väldigt bra stereoupplevelse, lite som att sitta mitt i musiken...!
Solklart refernsmaterial!!


Låter rent och snyggt men är det inte väldigt hissat i diskanten?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/10 :  20:59:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Om det gäller Ima:s skiva "Smile" tror jag denna skall avlyssnas på en bra CD:spelare... Detta är nämligen en HQCD och man kan tro vad man vill om detta. Humbug? Har själv jämfört med en annan låt från dels Stockfisch där jag självklart bara får ut just CD-spåret och sedan över till samma låt via HQ. I detta fall Inakustik. Från att ha njutit av denna låt på den förra skivan, kändes den nu futtig jämfört med den senare. Allt tog en fastare form. Därav anser jag Du bör lyssna på just Ima via en CD-spelare... Kan Du sedan lite franska... Ja om Du inte får ståpäls då så vete väl tusan!
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/06/11 :  19:52:05  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har funderingar om att köpa en Isotek strömlist, men hur fungerar detta i en gammal lägenhet där nätet inte är jordat. Eventuell lämplig kabel från vägguttag till grendosan?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000