HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörbyten igen....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:16:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag gjorde en schockartad upptäckt då jag för någon månad sedan bytte ett par linje-rör i min dåvarande Copland CTA301.

Jag fick rådet av en "gammal rör-pulare" att pröva JJ's ECC82'or. Så här efteråt kan man konstatera att det var ett MYCKET bra råd, Mats jag bugar och bockar.

CTA'n spelade som den aldrig gjort förut så jag blev intresserad av vad JJ hade mer i sin arsenal. Kanske något mer jag kunde dra nytta av?? Sagt och gjort, idag fick jag ett stort paket med posten med bla E88CC rör till mitt Audio Research LS7 försteg.

Förväntningarna var på topp när jag hade pluggat in rören och knäppte på steget. Efter en halvtimme satte jag mig ner och lyssnade. Jo, det var nog lite "roligare" än med de rör som hade suttit där men det var absolut inte samma revolution som med CTA'n.... än.

Nu har jag suttit hela kvällen och små pysslat och strölyssnat. Så det har stått på i några timmar hitintills. För en stund sedan satte jag mig ner och för att lyssna på en av favoriterna just nu, en av Diana Kralls många.

Va, vad var det? Vilket djup i stereobilden, kan det verkligen stämma??? På åkte min "djup testningsplatta" framför alla, Nils Lofgren live, och....

Jovisst, jag hade fått en "ett par meter" djupare stereobild. Så nu sitter jag här med ett brett på läpparna. Det blir en sen natt, i natt igen.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:35:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jäkla va skoj!! Själv flyttar jag högtalarna en cm hit och en cm dit.. är väl snart på mm ..

Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/15 :  00:12:21  Show Profile Send nik a Private Message
Hej,

Bytte häromdagen samtliga rör i för- och slutsteget (Copland CTA 301MkII & CSA 515). Bytte från Edicron till JJ Electronics, E88CC, ECC83S och ECC82. Det blev ett tydligt lyft! Från att ha varit rätt livlöst till att bli mer dynamisk, transparent och mer levande. Jag köpte för och slutstegskombinationen för 1,5 år sedan begagnad och jag vet inte hur gamla Edicron rören var. Väl värt investeringen i nya rör var det hursomhelst.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:18:30  Show Profile Send joakim a Private Message
Var köper ni JJs rör från?
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/15 :  13:27:02  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vad kostar det att byta rör, på en höft?

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/15 :  16:41:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

i Sverige har jag bara hittat dem hos LH-musik http://www.lh-musik.se/. Utomlands finns det hur många ställen som helst...
http://www.google.com/search?q=%22JJ+electronics%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&lr=

JJ själva hittas på http://www.jj-electronic.sk/.

Priser varierar mycket beroende på vilka garantivilkor man får. Det billigaste jag har hittat E88CC för är $8.50. Man får då 10 dagars garanti...
Så att handla från utlandet med synnerligen begränsad garanti är inte för de med högt blodtryck alt. svagt hjärta.

Vänligen, P

Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:37:29  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej grabbar!
Jag har en Copland CTA 301 mk2. Den verkar ha andra rör!!! Den har i riaa delen 12ax7 och förstegsdelen 6922 dubbeltriode. kan jag åxå byta? Jag är mycket nöjd med mitt försteg... Förmodligen min bästa del i min stereo.
MVH. Ronnie.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:40:43  Show Profile Send Robis a Private Message
Med risk för att göra sig till åtlöje, men är inte ECC88, E88CC, 6DJ8 och 6922 samma typ av rör?

/Råbis

Edited by - Robis on 2003/02/15 17:42:02
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:42:34  Show Profile Send M3 a Private Message
Asså jag vet inte!!! Där av frågan, men det verkar ju så.
MVH. Ronnie.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:43:24  Show Profile Send Robis a Private Message
Därav min "öppna" fråga oxå
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:00:06  Show Profile Send M3 a Private Message
Robis. Vi får hoppas att någon har svaret. Jag vet att det sitter Svetlana rör i mitt försteg nu. Men jag hoppas att det går byta till något bättre För det skulle sitta bra just nu när jag vill uppdatera anläggningen. Men som sagt den är ruskigt bra redan nu
Edit stavfel.

Edited by - M3 on 2003/02/15 18:06:41
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:05:34  Show Profile Send Robis a Private Message

Jag är allt lite sugen på att testa jag också, dock hörde jag inga förbättringar när jag bytte slutrör nyligen.

Men det kostar ju inte så mycket att prova eftersom smårören
brukar kosta runt en hundring fast om man ska ha NOS rör kan det dock kosta lite mer..
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:09:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det finns en firma uppe i Gävle som heter GMF och finns på webben som säljer mycket rör och även instrument och tillbehör
Mvh
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:42:06  Show Profile Send pricer a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Det finns en firma uppe i Gävle som heter GMF och finns på webben som säljer mycket rör och även instrument och tillbehör
Mvh

GMF http://www.gmf.se/web/a000069.htm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:28:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
GMF var ett trevligt ställe! Dom hade jag inte hört om tidigare.

Ang ekvivalenta rör: http://www.lh-musik.se/ekv.htm

Så M3, kolla där. I din CTA301mkII är det enbart två rör som har med linjestegsförstärkningen att göra. Övriga 4 är RIIA-försttärkaren. Två st E88CC/6922'or är vad du behöver för att du skall kunna lyssna på din CD/radio/...

JJ electronics har tagit över Tesla's gamla fabrik så de rör som GMF benämner "Tesla" borde antingen komma från ny produktion i JJ's fabrik eller så är de från den tiden då fabriken var Tesla's.

Mvh, P

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/15 :  21:00:46  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har läst någonstans att E88CC kallas för JAN 6922 i USA när det är för försvarsbruk (Joint Army Navy)

?Magnus?

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/15 :  21:22:26  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag var in ett par gånger på GMF medans de hade butik på Nygatan i Gävle. Numera kör de bara postorder.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:35:27  Show Profile Send nik a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

Var köper ni JJs rör från?

Hej,

Jag köpte mina rör( 2st ECC82, 4st ECC83S och 2st E88C) från http://store.yahoo.com/triodeel/index.html
i USA. Byte av totalt 8 rör som var matchade parvis gick på 78$ plus 10$ i fraktkostnad. Fick sändningen efter en vecka.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:11:39  Show Profile Send Mattias a Private Message
Har ännu inte bytt några rör i min rörförstärkare och har därmed en fråga om detta.

När man byter slutrören, biaserar man dem. Hur är det med rören i ingångssteget, behöver man biasera även dem? Kanske är det olika från apparat till appaprat?

Har inte kikat så noga i min Copland, får göra det.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:00:11  Show Profile Send joakim a Private Message
nik: Fick du tulla/momsa?
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:59:15  Show Profile Send nik a Private Message
quote:

Hej,

Nej, inga övriga kostnader tillkom.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

Bulan
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:45:58  Show Profile Send Bulan a Private Message
På tal om rör.
Är det någon av de ädla herrarna som har erfarenhet av Emission Labs???

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/18 :  07:20:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by nik

quote:

Hej,

Nej, inga övriga kostnader tillkom.

Mvh
Nik

Wow, vilken tur du hade!

Fick du dem att deklarera ett annat värde eller slank det bara igenom? Av vem och hur fraktades det till Sverige?

Vänligen, P

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:48:15  Show Profile Send joakim a Private Message
Tullen brukar öppna alla paket som de tror kan vara ngt att tulla/momsa i. DVD-skivor är nästan garanterade att få moms/tull på om man köper mer än 2 st.

Kommer du ihåg vad det stod som innehål på paketet?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2003/02/18 :  17:32:00  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Pac jag råkade ut för samma sak när jag fick mitt försteg...vilken schock, lät inte alls som prototypen jag hade haft hemma. Men efter "några" timmars spelande så lät den allt mer som
den maskin jag hade lånat. Snart dags för nya rör till den är bara svårt att veta vad man ska välja.

http://www.thetubestore.com/

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/02/18 17:36:56
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/02/18 :  17:48:20  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by M3

Robis. Vi får hoppas att någon har svaret. Jag vet att det sitter Svetlana rör i mitt försteg nu. Men jag hoppas att det går byta till något bättre För det skulle sitta bra just nu när jag vill uppdatera anläggningen. Men som sagt den är ruskigt bra redan nu
Edit stavfel.

vadfalls, skulle det vara något fel på svetlana? de gör åtminstone de bästa el34orna i världen.

må edra trioder glöda och era pentoder aldrig svalna!
sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000