HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur var HighEnd-mässorna enligt er ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/27 :  23:30:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
tordnilsson> tack! Gläder mig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2016/02/28 :  10:04:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Gött att se att vi når fram till varandra. Det är helt klart så att alla har rätt till sin egen uppfattning och därmed blir det lite åsikter som möts. Vidare känns det kanske onödigt att påminna om att de handlare/branchanknutna som uttalar sig gör det i egen sak, men det skadar ju inte att göra det. Men just i det sammanhanget kände jag att just denna kommentaren är en intressant iakttagelse:
quote:
Ingen arbetar väl gratis.

Ja, man kan ju inte förvänta sig/tro att på reklamaktiviteter som mässor och demos så arbetas det gratis. Mässan/demon har så klart ett syfte och det är att göra reklam och knyta kontakt med potentiella kunder. Om man då tar Peder's beskrivning av att kunderna han vill ha kontakt med inte ens svarar på frågor kan man förstå att det föder frustration.

Där tycker jag att vi kunder kan gaska upp oss och inte vara så skygga. Handlarna och de som demar är ju där för vår skull! Det är bara till att "ösa på" med frågor om man är intresserad. Jag har hitintills aldrig stött på någon som inte uppskattar en fråga eller två på en demo.

Och så tillbaks till det där med att jobba gratis...
quote:
Ingen arbetar väl gratis.
Jo det gör det. HiFiForum.nu är ett sådant ställe. Eller ja, det är till och med så att jag ligger och slantar ur egen ficka för att ni skall kunna föra dialoger som denna och andra varje dag.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/02/28 :  18:58:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
När jag stått på mässor i Sverige verkar det på mig att folk inte VÅGAR fråga om något.Vilket jag tycker är synd då jag älskar att prata om mina grejor och lite annat också.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2016/02/28 :  20:23:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Läser lite med bestörtning om mässan, jag var inte där själv och kan egentligen inte klaga på något men att det pågår flera mässor samtidigt kan bero på olika saker t.ex att det finns olika falanger som vill olika.

Att det är dyra apparater får man ta med en nypa salt eller ta med en ny lyssnarerfarenhet hur det kan låta, att klaga på ett pris och sedan göra ner en produkt är väl väldigt typiskt svenskt utom i ett exempel bilar... vi kan ta en ur högen hmm, Ferrari de flesta applåderar deras prestanda, uppskattar ljudet från motor - avgasrör m.m men priset är det fan ingen som gnäller över. Handen upp för de som har ägt en sådan suttit i en eller kört förmodligen inte många men de flesta får något drömskt i ögonen....kanske en dag. Nu kommer väl någon om att nog är allt en Porsche bättre men det får stå för dem, men jag vill ha en hot rod igen så jag får väl börja bygga en någon dag.

Jag var på 2015 års Köpenhamns audiomässa där jag fick bekanta mig med Martin Logans Neolith förmodligen det bästa jag har hört det gav mig en ljudupplevelse värd att minnas att de kostar en mille får man ta. Året innan fanns Marten där och demade sina värstingar i ett av de minsta rum jag har varit i väl inne fick man backa ut kändes det som knökfullt och det lät fantastiskt även det kan stoppas i arkivet. 2014 var det en leverantör som hade fått till det i sitt rum att jag var där sju (7) gånger och lyssnade så j***a bra var det.

Att jag bygger det mesta i audioväg till mig själv är det nog ingen som har missat, jag ser mässorna som en inspirationskälla för hur det kan vara även om diyvärlden kan vara minst lika bra eller före. Om man nu tycker att det är absurda priser så är mitt tips att börja bygg en egen diy highend anläggning så skall ni se vilka pengar ni får lägga för billigt är det inte om man vill ha bra saker.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2016/02/29 :  09:52:27  Show Profile Send FBK a Private Message
NÄR SKA DETTA TA SLUTTROLIGTVIS ALDRIG. SÅ JAG ANSER ATT JAG FÅTT TA TILLRÄCKLIGT MED SKIT FÖR ATT JAG VÄDRADE MINA ÅSIKTER, KOMMER HÅLLA KÄFTEN I FRAMTIDEN OM DYR-HIFI OCH ALLT ANGÅENDE MÄSSOR HÄR SÅ NI SLIPPER BLI IRRITERADE/FÖRBANNADE/BESTÖRTA ÖVER DET JAG SKRIVER OCH ATT JAG ÄR OFÖRSKÄMD OSV. OSV. FÖR DETTA BLIR MITT SISTA INLÄGG HÄR SÅ SLIPPER NI MIG I FORTSÄTTNINGAR, SOM MÅNGA KOMMER BLI MYCKET GLADA ÖVER. (offerkofta på Adagio, men ibland räcker det, och näthat har jag förstått lite mer om vad det handlar om nu)

Endast tre medlemmar har tyckt i Pm boxen att jag borde vara kvar och det talar verkligen sitt tydliga språk.

OBS
Och det komiska är JU att det är långt ifrån jag som skrivit mest negativt om ljud och utställare utan jag vara ganska nöjd med ljudet hos de få utställare som jag besökte och berömde tex sladd för att han hade verkligen fått till bra demo.
Har svårt att förstå varför det blev som det blev i den här tråden, men det var väl ordet DYR-Hifi som jag använde som tog skruv totalt hos massan.
Livet är fan inte lätt, man måste visst väga orden på en våg innan man vågar skriva något, har tröttnat rejält på forumläsandet här, och jag brukar väl inte ta i så mycket eller Nu känns det bara skit och på andra forum är man van vid det mesta i skithusväg och att folk förstår varför det är fullt hos psykmotagningarna osv. men här var det en ny upplevelse att ens åsikter/upplevelser togs emot så enormt negativt det var inte kul.
Och jag är uppriktigt ledsen att det skulle bli så härmen jag är säkert överkänslig, kan vara en förklaring.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/02/29 12:17:43
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/02/29 :  15:33:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Du får väl acceptera att alla har olika åsikter och att det INTE är ett påhopp på dig personligen?
Du har nog missförstått detta, kan hända vem som helst. Glöm det och gå vidare...
Detta är ju trots allt bara ett forum som ska vara trevligt .
Min åsikt om dessa mässor överlag är att det blir lite för enformigt från år till år, jag har tappat suget att gå men det kanske ändras längre fram. Då jag inte ställer ut själv vet jag inte vad det innebär men det vore roligt om fler grejer faktiskt gick att lyssna på och inte bara står för visning. Kanske möjligt att genomföra?

Edited by - Snutten on 2016/02/29 15:40:36
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2016/03/01 :  21:53:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag kanske går kanske på mässa igen, men jag kommer akta mig för att skriva om mina intryck här då det man skriver lätt kan vridas till något annat och det känns faktiskt inget vidare att man inte kan vara ärlig och seriös på ett korrekt sätt. (inte bara ösa galla över allt som det görs på andra forum) utan att det ska bli så.
Folk som känner mig vet att jag gillar allt inom Hifi, både dyr som billig (gillar upplevelser) även om jag numera har sneglat mer på Studio/Pa-världen för där finns det mer prisvärda grejer för pengen när man har en tunnare plånbok.

Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2016/03/02 :  20:07:50  Show Profile Send PärR a Private Message
Sorry FBK,

Inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Det är kul att du som vi (tror jag) är HiFi och Musik intresserade entusiaster. Där delar vi intresset till 100%.

Vi lägger ner detta såklart, men hoppas du uppskattar, vilket jag förstår av dina senaste inlägg, att mässor inte är så dumt ändå.
Lyssning är en del men inte allt på mässor. Mässor fyller också en funktion och är ett forum/mötesplats för väldigt många utbyten också långt utanför lyssningsrummen. Jag är övertygad om att handlare och distributörer får tillfälle att mötas antingen på en på en obskyr middag på Lördagen, eller under mer seriösa former ;) och sätta ramarna för distribition etc eller vad det månde vara...

Att vi får tillfälle att ta del av alla uppställningar (dyrt som billigt) gör det hela än mer kul... Om man nu i år hade tid att besöka allt. Där har du en klar poäng... Det var inte helt lätt..

Du är alltid välkommen att lyssna hos mig så kan jag förklara min filosofi... Dra ett PM

Fridens
/Pär
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2016/03/03 :  10:00:44  Show Profile Send FBK a Private Message
PärR Har även fått en del Pm ifrån folk som bor långt ifrån storstäderna och de vill att alla skriver och bidrar så mycket vi orkar med intryck som möjligt, även om vi har alla olika smak så kan det vara en STOR hjälp på vägen för många för att få det är ofta också så att intryck/förklaringar stämmer ganska bra och då ger det något matnyttigt för dem som inte har möjlighet att besöka mässorna.

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/04 :  10:39:33  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Mångfald is the shit!
Gött att se att fikastämningen åter är på plats.

En mässa jag tycker har bra för att uppvisa allt möjligt i olika segment är sweetspot i Jönköping.
Hyfsat bra möjligheter för att få till bra akustik och många roliga apparater brukar komma på besök.
Otroligt lätt att hitta överallt.
Sedan är det oftast ett gäng danskar där och dom brukar ju lyfta stämningen avsevärt för utställarna, kanske inte dagen efter dock

Har drömt om att få se The Dream där.

En sak jag verkligen håller med om är vi besökare är alldeles för tysta och igenstängda som musslor när man väl får möjligheten att välja musik, ställa frågor eller däcksparka på alla möjliga vis. Finns inget tråkigare att försöka dra fram en demo i segt kolasmör och chansa sig fram vad rummet vill åt.
Delaktighet skapar det oväntade.
Glömmer inte sweetspot förra året när jag och min kompis hängde en bra stund hos stylus audio som demade Moon och Nordost.
Det tog en stund att få komma till för det var mycket folk men vi hängde runt och frågade om vi inte kunde få en fet demo senare med våra val och givetvis möttes detta av ett hyggligt svar.
Vi var ute efter att kolla vad dom olika DACarna gick för.
Insticksmodulen i Moon 260D jämfört med 280D.
Tusen frågor och en jäkligt go stämning i rummet.
Sladdar byttes av och an.
Val av låt blev Dopethrone - Scum Fuck Blues som jag streamade från Youtube via bluetooth.
Ingen mega audiofiliskt mall. Men jag lyssnar och spelar även den typen av musik.
Jag orkade inte höra Comfortably Numb en gång till.
Särskild inte med David Guilmour på gitarr
Rummet gungade och riggen fick visa vad den gick för.
Jag upplevde att alla hade mycket trevligt den stund det blev lite liv i luckan.
Moon 280D är bland det bästa jag hört i DAC väg.
För att använda en legendarisk samt episk hifi klisché så lät den verkligen analogt.

Det jag på ett trevande sätt med segt morgonhumör i faggorna och rastlösa tvåbenta varelser som drar mig i hasorna är att det krävs två för att dansa på en mässa.
Ibland får man till det, men inte alltid.
Det är ju mycket som ska klaffa och en mässa går fort.
Några gånger har jag möts av snobbig inställning men jag tar aldrig det personligt utan bara matar på, det är ju inte mitt problem.
Men aldrig har jag möts av någon som är otrevlig på riktigt.
Men sånt här är för mig oväsentligt eftersom alla dagar är olika, överallt.
Men inställningen kanske inte är snobbig eller hur man nu ska etikettera den, kanske har man bara suttit uppe med danskarna alldeles för länge dagen innan och har annat att fundera på
Kanske tyckte man att Larsen 8 med Sista Ordet bakom spakarna lätt bättre än vad man vill.
As you wish tänker jag ofta... Hesse!

Att delge sin personliga upplevelse är viktigt.
Skriva av sig, snacka, reflektera och summera fast på olika vis är ju kul.
Påståenden kan så lätt misstolkas i textformat eftersom vi missar det talande språkets nyanser.
Det är gemenskap vi ska skapa, inte semesterfirande.

Jag tycker det är kul med mässor.
Önskar att jag kunde besöka fler.

Jag ska till Sweetspot Jönköping.

Nu jävlar ska jag lyssna på senaste skivan.
Ashtar - Celestial

Hatten av i vinkelvolt!

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/03/04 10:41:36
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2016/03/11 :  02:05:05  Show Profile Send PärR a Private Message
FBK,

Ursäkta lång svarstid. Ber om ursäkt men jag har varit på resa.
Tack för svar men du har inte PM:at..mig ännu. Jag kan självklart inte bara ha trista åsikter. Därav fick du en inbjudan till min anläggning som du inte svarade på. Möjligen. är den ointressant för dig så ok...

Må gott ändå
/Pärr
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2016/03/11 :  09:52:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Har jag missat totalt PärR , för det har varit mycket Pm med olika personer sedan mässan så jag ska försöka skriva ett i helgen, nu skall jag åka och ha mötte med mina Fackpampar på jobbet och göra några andra ärenden i stan innan det är parkeringsplats på alla vägar överallt, dvs flytta aldrig till Stockholm....... det total suger.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000