Author |
Topic  |
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 10:04:44
|
Tycker för min del att inläggen är rimliga. Eriks erfarenheter är liknande mina. 
Givet förutsättningarna så tycker jag att de flesta av utställarna jag besökte gjort ett bra jobb. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 12:08:09
|
Jag har själv arbetat på malmö mässan flertalet ggr o man vet vad man ger sig in på. Det är en del av jobbet o jag tycker varken från eller till om att vissa utställare får slita som djur.
Släpp sargen o kom in i spelet ;)
Sthlm:s mässan heter väl High End mässa så då vet man vad man ska förvänta sig.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 12:16:07
|
quote: Det mer prisvärda är ju sådant som brukar finnas "på hyllan" i butiken. Sådant som kanske ligger i den normala konsumentnivån, det går ju att kika på närsomhelst och dessutom låna hem o utvärdera i hemmiljö. På mässa vill man väl se saker som man i normala fall aldrig kommer i daglig kontakt med.
När var du i en butik senast ? Jag försökte få till demo på tre olika Dac:ar nyligen, ingen butik i Stockholmsområdet som sålde dem hade dem hemma för demo ? Mycket av det som finns på hemsidorna har de helt enkelt inte hemma för demo, så folk verkar köpa mer olyssnat nu för tiden.
Och vidare om ordet "dyr-hifi" så är jag nog källan till det då jag ofta klagat på det oftast bara spelas på sådant på mässor, och jag har rätt där för fler och fler lägger ner intresset för bra ljud och det skulle ju inte skada om man kunde visa att det går att få bra ljud för mindre pengar än för flera 100K. Utvecklingen inom folket/ljudsvängen drar ju mer emot att det ska kosta lite,högtalarna ska inte synas längre bara höras och det ska ta lite plats osv. Jag har två bekanta som suttit med mycket dyra grejer, det har lagt ner allt och sitter med sådana där ljudlimpor som man har under tv:n och som man kan spela upp allt möjligt på. quote: Att klaga på handlare i Stockholm tycker jag är oförskämt. Dels för att det finns många extremt kompetenta handlare i Stockholm. Om man nu inte gillar "dyrhifi" och tycker handlare i Göteborg är så mycket "trevligare" vill jag bara påminna om att i Göteborg finns de mest exklusiva butikerna i Sverige idag. Vi talar Marten, HifiStället, Akkelis, HiFiConsult mfl...
Så frågan är om man har en ambition att köpa av de mindre "trevligare" handlarna i Stockholm än av de i Göteborg som representerar ett extremt HighEnd segment... Jag får inte ihop logiken i dessa kommentarer och hoppas alla kan ha en bra attityd och vara tacksamma för alla som anstränger sig, oavsett var i landet handlarna befinner sig. Jag anser även handlarna i Göteborg är väl kompetenta förvisso. Att titta/prata/lyssna är en sak men att titta/prata/lyssna och köpa är en annan.
Visa istället lite tacksamhet att några få entusiaster bereder oss denna möjlighet en eller två ggr per år..
Varför är det ofärskämt ? Det är ju så att när man stiger in en butik i Göteborg så blir man trevligare bemött och det är en mer avslappnad attityd. I Stockholm då får man mer känslan att man är till besvär när man stiger in i en butik och de vill bara få något sålt så fort det går så man kan gå igen, OCH DETTA GÄLLER INTE ALLA BUTIKER I STOCKHOLM. Enkelt, där jag blir bra bemött där handlar jag. En del butiker skulle jag aldrig köpa något av oavsett om grejen som jag söker är jätte billig där för jag vill inte gynna butiker som har personal som inte är trevlig. Man känner ganska lätt om personalen är av krängar typen eller av den trevliga sorten som ser en som en individ och kanske en framtida kund. Och sedan kan du ju inte kräva att man MÅSTE handla bara för man besöker en butik, man besöker ju butiken för att få sig en bild av hur produkten låter, det händer ju ganska ofta produkten inte passar ens smak. Och vem uppskattar inte jobbet som läggs ner på dessa mässor ? Ingen tror jag, men till dem som tycker att det är rena helvetet att ställa ut på mässor, dvs bära tunga grejer,mixtra och fixa med allt möjligt att det finns lediga jobb inom Städ,Hemtjänsten och taxibranschen om ni tycker att era jobb är för tunga. När man läser sådana här smörja så säger jag bara kom ner på jorden, för ni är långt ifrån den nu.
Och det här inlägget är riktat till PärR Double A.!
Och mina allmänna intryck av mässan hoppar jag då det inte känns roligt längre att berätta om dem när man läser sådan här smörja. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2016/02/25 12:20:27 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 12:47:58
|
Utan att gå in på djupet om hur det är att vara utställare på mässa. Mina erfarenheter är att det ALLTID är något strul. Det spelar ingen roll hur mycket man än förbereder sig, det finns mässgremlins! Dom ser till att beställda varor, beställda en månad i förväg, blir restade, att leveranser byter adresslappar och ens artiklar sitter fast på en servicepoint i en annan del av landet. Dom packar ur små viktiga saker som phonokablar om man ska dema skivspelare och de där nya visitkorten som blev kvar hemma, det var väl dessa gremlins fel de också. Sen verkar de uppenbarligen även under själva mässa såväl som under förberedelserna kvällen innan. Men det är alltid kul, kul när allting är i rull, kul att få träffa alla intresserade människor och givetvis branschfolket. Det blir lite som en släktträff, även om jag fortfarande efter fem år är lite "kusinen från landet". Jag ägnar alla lika stor uppmärksamhet, det förtjänar ni om ni kommer till min monter eller det rum jag har. Det är självklart för mig att bemöta alla på samma sätt, såväl gamla trogna kunder som nya spekulanter, kritiker och folk som ifrågasätter och givetvis de som är DIYare som vill diskutera konstruktion, material och sina egna kablar mer än mina. Det mesta är positivt men efter en helg känner man sig ändå som en papegoja. Tack ni som kom fram och pratade! Alla som klagar på utställarnas insatser kanske ska tänka lite längre. Jag läste på ett annat forum en sak jag själv reflekterat över men inte så klarsynt satt på pränt. Han ville klaga på alla dåliga mässbesökare! De där som smyger in, står vid dörren eller längst bak vid väggen och sedan hummar och tisslar om hur dåligt det ena eller andra är. Att så dyra saker låter så illa mm. Sen vänder de och går ut och har därmed bildat sig en uppfattning, utan att ha ansträngt sig det minsta lilla. Det finns en sweetspot även på mässa, man kanske måste vänta några låtar innan det blir ens tur att sitta där, då har man iaf rätt att tycka. Jag tycker även att det är hövligt att prata lite med utställaren och att erbjuda sweetspot till nästa lyssnare när man haft sin lyssning. Jag kanske ställer orimliga krav här men jag gillar inte gnäll! Gnäll på priser, gnäll på ljud, gnäll på...... Jag säger som han i hundgården " sitt ner! Håll käft och smörj upp avtryckarfingret å se till att fåt gjort!" Har man inte en possitiv inställning så se till att ha det, det blir roligare för alla, inte minst en själv! Var och en formar sin egen verklighet. Det här med musik på mässa är svårt, jag har demat allt från the Doors, Peps Person, Joy division, Vreesvijk till the Cure, ZZ-top och st Germain. Men även Yello och mer "hifiriktiga" spår. Det som är jobbigt är ju när folk bara kikar in och rynkar på näsan går för att musiken är för smal. Det är helt enkelt säkrare men tråkigare att spela Diana Krall mfl. Det går knappt att provocera det att låta illa. Svår balansgång. Edit: jag gillar att spela det jag gärna lyssnat på..... Och jag tycker det borde vara självklart att redovisa på sin hemsida vad som finn i butiken för demo. Att alla butiker kan ta hem o sälja vilka enheter som helst betvivlar väl ingen, speciellt när en kund redan betalt varan. Med en sådan ikon är det lättare för kunden att planera var hen ska gå och utvärdera sin kommande investering.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2016/02/25 12:56:13 |
 |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 13:48:28
|
Hmm bästa att gräva ner sig i sina skyttegravar och börja slänga skit!? Visst finns det tråkiga människor som ibland är ohyfsade, mässbesökare som utställare och krängare. Ibland kan det även finns orsaker till att det är på ena eller andra sättet och ett litet mer avslappnat förhållningssätt kanske inte vore fel ibland? Eftersom jag är på mässor som besökare har jag bara den infallsvinkeln. Som besökare händer det ibland att man går in i ett rum och känner sig bara helt malplacerad. Kan även vara så att medans man väntar på att få en bra plats upptäcker att det gör ganska ont i öronen av olika orsaker (dist, klang, saxofoner osv). Då stannar man inte kvar. Sedan går man in i ett annat rum och känner sig mer välkommen, både i atmosvären och av ljudet som breder ut sig. Som utställare kan man inte göra alla nöjda och får nog förlika sig med den tanken liksom man som besökare måste ha insikt att det inte låter som hemma av flera även uppenbara anledningar.
Hur man än vänder sig han man rumpan bak och ibland sitter den still och njuter, ibland får den röra på sig till den hitter en njutbar plats.. |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 15:12:17
|
quote: Hmm bästa att gräva ner sig i sina skyttegravar och börja slänga skit!?
Ja i det här fallet gjorde jag det valet, för någon slags verklighetsuppfattning borde folk ha, och har dem inte det så får någon upplysa om att allt är inte vitt eller svart. Tyckte det var en tråkig snobbig attityd som kom och sådant brukar vi slippa på det här forumet. Jag tror folk behöver uppleva hur det är att komma i en butik utan kostym och inte bli respektfullt behandlad, det är inte så kul.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 15:40:25
|
Adagio, fantastiskt inlägg!      |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
pederb
Member

463 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 16:31:25
|
Här är en intressant iaktagelse som jag har, efter ha gjort hundratals olika demos på mässor i USA både på CES och Rocky Mountain Audio Show bl.a.så kan jag säga att den svenska publiken som kommer till våra mässor och lyssnar på våra demos säger inte ett skvatt medan dom är i rummet. Regelbundet så frågar jag om det är något speciellt som någon vill höra, och blir det tyst som i kyrkan ? Tillslut så blev frågan, jazz eller klassiskt ? och får man kanske en som svarar. Vi som står där framme och försöker så gott som vi kan att alla ska få en bra och kul stund i vårat rum, uppskattar lite två vägs kommunikation. Jag frågar om och om, är det någon som har några frågor? Knäpp tyst igen. För att dessa event ska bli kul och lyckade så vill jag i alla fall att ni som kommer och lyssnar angagera sig lite, det känns ibland som vi pratar olika språk. I USA var det en himla kommunikation i rummet, frågade man om vad folk ville höra så fick man kanske 10-15 olika förslag och frågor brukade bli ganska många. Jag vet att svenskar är ganska hämmade men vi är runt vänner så prata upp och var med i upplevelsen i stället för att efteråt berätta hur illa allt är på mässor.
Hoppas att vi kan undvika skit slängandet, men detta är fakta |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 16:46:56
|
Bernt: Jag kommer ihåg en mässa i Kista tror jag det var. Då ni körde de stora katakomberna i en lokal som i storlek påminde om en lada. Dessutom visade ni upp högtalare i mer ordinär storlek. Intressanta högtalare som jag på goda grunder antar spelade mycket bra. Synd att det inte blev någon fortsättning, marknadsföringen med grottgubben var också trevlig tycker jag. Men det är kanske bara att spotta i nävarna att ta nya tag, det kan komma bättre tider. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 16:54:20
|
peterb: Jag instämmer med dig svenskarna är mycket tysta och tillbakadragna, i England där jag med Audio-Innovations och Audion ställde ut ett flertal gånger, var vi nästan tvungna att tysta ner folk ibland. Men i England konsumerades det nog mer öl förstås. |
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 17:13:20
|
Angående medhavd sprit i lokalen Erik, så är det förbjudet att ta med sig egen sprit in i både hotell och restaurang och de kan bli av med sina spriträttigheter. Så det är snarare staten du ska vara arg på. ;-) Dumma regler kan tyckas, men så är det i Sverige. |
representerar www.stylusaudio.se |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 17:29:54
|
Restaurang kan jag förstå men hotell och konferenslokaler som i detta fall? Då är det lika bra att förbjuda Hip-Hop och dansbandsmusik som antikulturell verksamhet på en gång. |
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 17:55:00
|
Jag håller med dig i vissa frågor FBK, men långt ifrån allt. Jag kan också känna mig lite malplacerad när jag kommer in mitt i en demo och det är musik eller produktion jag verkligen inte gillar. Då är det lätt att vända och försöka återkomma senare. Förmiddagsbesök i butik kräver schacket, eftermiddag frack ev kvälsbesök, smoking. "Någon djävla ordning får det väl ändå vara, även i ett parti!" |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 14:03:39
|
Till alla som är negativa till att gå på mässor och andra kundaktiviteter, ni tror väl inte att leverantörer/butiker gör detta för att det är så roligt. Det finns givetvis en tanke att skapa en efterfrågan på produkter/tjänster. Ingen arbetar väl gratis.
Ett bra sätt är att plocka ut vilka produkter/leverantörer/rum är intressanta at besöka. Så slipper ni bli upprörda över både priset och hur det låter.
Att alla vill visa sin top of the line produkter är heller inget konstigt. Då många produkter inte ens finns i butikerna. Valet av vad son visas upp är ju upp till varje leverantör/butik. Till nästa mässa, skicka önskemål till utställare.
quote: Sthlm:s mässan heter väl High End mässa så då vet man vad man ska förvänta sig
High End kostar lite mer än vad många säkert är villiga att betala, men samtidigt intressant att få lyssna på vad som ligger i framkant vad det gäller tekniska lösningar.
Sen som tidigare påpekat så är tiden för förberedelse relativt kort, hur lång tid har det inte tagit att få till ett bra ljud hemma? Inte på 24 timmar i alla fall.
quote: Att vara utställare på en HiFi mässa är ett riktigt grisjobb tycker jag. Kvällen och natten före utställningens början vilket oftast är en Fredag skall prylarna bubbas och packas upp samt installeras i ett helt nytt för utställaren akustisk okänt rum. Dessutom händer det ofta att man delar rum med en annan utställare vilkas prylar skall ingå i system med ens egna. Det är ofta mycket knepigt att på den korta tid som står till buds få allting att klaffa. Ibland drar man en vinstlott och ljudet bara sitter där, men allt för ofta är det tyvärr tvärtom.
quote: För det första tycker jag vi ska vara tacksamma för alla som lägger tid på att ställa ut. Det är ton , eller i vart fall hundratals kilo med utrustning att frakta från butik till mässor, i och ur bilar/bussar, boka transporter, upp och ned för trappor, hissar etc, i och urpackning från emballage. Förstår alla vad detta innebär. Vi som besökare kommer bara och ser en set up men många verkar inte förstå jobbet bakom, eller den korta tid dom har.
Ni som inte trivs í Stockholm så finns det ju mässor och butiker i Göteborg eller övriga Sverige. Sen har vi fri rörlighet i landet.
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 17:48:10
|
quote: Ingen arbetar väl gratis.
Kan upplysa dig om att det finns gott om människor som jobbar gratis där ute i världen för att hjälpa andra människor, men du kanske har missat det ?
Sedan så kan jag inte förstå hur mycket man kan feltolka mina tidigare inlägg... Nu är jag (kanske andra?) negativa till att gå på mässor och andra kundaktiviteter, NÅGOT SOM INTE STÄMMER. Och vi fattar inte heller att leverantörer/butiker gör detta utan hårt arbetet och utan bara för att det är roligt..... Naturligtsvis finns en tanke att skapa efterfrågan och det är ju där som jag har tyckt att branchen skulle tjäna på en mer blandad kompott för att få folk att förstå att det finns annat som låter bra än så sk. Dyr Hifi. Det gynnar branschen i längden som jag ser det. Men jag har nu förstått efter flera inlägg här att det inte är så och det är okej för min del. Jag lever inte på att sälja DYR Hifi och jag stör mig inte det minsta på att denna Hifin kostar flera 100K, alla återförsäljare har rätt att sätta vilka priser de vill.Sedan det här med att få lyssna på vad som ligger i framkant vad det gäller tekniska lösningar ska man ta med en nypa salt, tror det var Bernt som skrev någonstans att han hade aldrig hört så bra basåtergivning ifrån något slutsteg som ifrån ett gammalt Harman-Hkardon-citation steg... så utvecklingen inom ljud kanske inte är så fantastiskt som en del vill framhålla. För egen del så tycker jag att det bara blir mer och mer fokus på diskantåtergivningen, den blir bara mer och mer hissad för att man ska tro att det är en mer detaljerat ljud men en andra tycker det är fantastiskt och det är ju okej att tycka det då vi lever i en demokrati.
Ps. Har verkligen förstått att mina åsikter är totalt felaktiga i denna tråd och jag hoppas att denna diskussion är slut för denna gång,i alla fall för min del och dem som känner för att ösa på med mer skit så kan ni ju fylla min Pm korg med hat Pm och avsky för att jag uppenbart har fel åsikter enligt massan här. Ska sluta skriva här också då Forumet är inte riktigt lever upp till något mångfaldsforum längre utan det har blivit mer ett snobb forum som jag ser det och det är inget som jag vill bidra till, men världen är så numera att det är skillnad på folk och folk. |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 19:15:21
|
Nu var jag inte på mässan i år men jag tycker det är positivt att kunna lyssna på olika tillverkares flaggskepp, framförallt i avseendet att få en inblick i hur varje konstruktör tänker sig en återgivning med så lite kompromisser som möjligt, inom rimliga gränser. Ibland blir man positivt överraskad av vad som uppnås. Det har t.o.m hänt att en enskild lyssning har gjort hela mässbesöket. Jag tycker det är självklart att varje utställare bygger sitt showroom efter bästa förmåga och med de produkter denne tror ger den största publika uppskattningen.
Jag ser detta som fundamentalt och något som svårligen går att anmärka mot.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 19:50:16
|
FBK, nästa gång du åker neråt Göteborg så ska du veta att du är välkommen hem till oss på besök. Vi bor lantligt så det är lugnande för både kropp och själ. Och jag lovar - jag har ingen hissad diskant.
Dessutom är jag skitkass på att sälja så det är helt riskfritt. 
|
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 20:08:43
|
Bernt> asg ha ha , kul inlägg. FBK> lägg av? Det är väl ingen som hatar någon bara för att åsikter går isär och andra lägger fram sina erfarenheter/åsikter? Ta av dig offerkoftan o kom in i matchen igen. Detta är väl inte alvar? Det är ett forum där åsikter diskuteras, hur olika de än må vara. Som jag skrev, håller med om en del och annat icke! Vad hade du väntat, att alla unisont skulle iinstämt? |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 20:54:07
|
Offerkoftan är inte på, jag har bara tröttnat på vissa individer dåliga inställning till mångfald och då tappar jag motivationen till att skriva och bidra, det blir meninglöst, ungefär som Facebook. Snobbighet och klanka ner som det gjorts i denna tråd när man egentligen bara vill branschen väl känns inte kul och då kan man lika bra hoppa av för då är man inte uppskattad längre, har inte hört något positivt om det som jag sagt att det kan ligga en del i det förutom Adagio och det säger en del om den allmänna inställningen på forumet numera. Sedan om en del ser det som offerkofta får stå för dem, jag tröttnar bara tidigare än förr på sådant här, kanske har med åldern att göra jag vet inte. Tycker att man kan försöka att förstå varandras åsikter och inte måla allt i svart eller vitt som en del gör. Trodde i min enfald att det inte skulle komma till Hififorum.nu men det gjorde det till slut. Har haft så mycket andra familjära och personliga kriser och problem under senaste dryga året så att lägga energi på personer som är långt ovanför jorden ytan i sina åsikter och inte har någon kontakt med jorden som vi andra går på får vara för min del, de är inte värda att lägga tid på. |
Edited by - FBK on 2016/02/26 21:00:52 |
 |
|
Fred
Member

355 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 22:48:18
|
Jösses vilken debatt! Årets mässor var väl kanske lite avslagna och ljudet var inte alls det bästa. Harbeth har låtit mycket bättre på tidigare mässor men va tusan, det är ju vad det är. Ibland bättre ibland sämre. Old schools rum för ett par år sen med Swissonor förstärkeri och Thorens skivspelare ger fortfarande gåshud. Audio Research och Well tempered skivspelare när mässan var på Norra latin 1987. Förutsättningarna är olika. Kom igen, Kul är det ändå!!! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 22:58:55
|
Det roliga tycker jag är att träffa folk, nya och gamla bekantskaper. Ibland dyker det upp nån intressant pryl också. (På varannan mässa eller så.) |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
tordnilsson
Member

383 Posts |
Posted - 2016/02/26 : 23:49:51
|
Adagio, Jag uppskattade verkligen ditt engagemang och din mycket ingående berättelse om dina produkter. Du tog dig tid att berätta spännande detaljer på ett sätt som jag sällan sett tidigare ! Proffsigt som få ! En tankeställare helt enkelt. ( vi hade nog inte egentligen tänkt oss att stanna så lång stund hos en tillverkare/producent men det gick liksom inte att sluta lyssna och ta in allt du berättade om dina produkter...) /t
|
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2016/02/27 : 10:15:42
|
Meningen med ett Forum är att allas åsikter skall få komma till tals. Sen att vi har olika tolkningar/åsikter är väl bara bra. Har inget problem med det men respekten måste var åt båda hållen. Eftersom vi uppfattar ljud på olika sätt och har olika normer på vad var och en föredrar så kommer det att skilja mellan vad vi tycker är bra ljud. Att lämna en diskution/forum tillför ju inget, det är att ge upp och för inte det hela framåt. Varken det egna livet eller andras är svart eller vitt, kanske lite grått emellanåt eller alltid? Bättre att vara positiv och se framåt, svårt att ändra det som redan hänt.
Åter till orsaken till varför vi förhoppningsvis håller på med vår hobby, MUSIKEN.
Till en njutningens lördag med musik och mat med andra musikintresserade, |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2016/02/27 : 11:34:03
|
Jag har tittat runt på lite olika forum och kan konstatera att det skiljer sig något alldeles oerhört vad man tycker låter bra. Om exempelvis Martens uppställning, som jag själv tyckte lät bra, så har jag läst kommentarer som "katastrofalt". Om man sedan tycker att 950.000 är alldeles för mycket pengar för ett par högtalare så är väl kanske det inte så konstigt då få har möjlighet att lägga den mängden pengar på ljudutrustning men man kan väl få tycka att det lät bra utan att vara någon snobb eller att det är för dyrt utan att det uppfattas som gnäll. Jag har inte råd att köpa ett system likt det Marten visade upp men det är kul att se och höra. Det är väl charmen med vår hobby att det inte finns något rätt eller fel vad man upplever som bra eller dåligt och det är väl tur att det finns så otroligt mycket att välja mellan.... och dyrt innebär nödvändigtvis inte bättre  |
Edited by - Sceptic on 2016/02/27 11:45:14 |
 |
|
PärR
Member

212 Posts |
Posted - 2016/02/27 : 22:51:31
|
*********** Jag tror att dessa mässor håller på att ta livet av sig själva med all dyrhifi, känslan är att det blir bara dyrare och mer mer avslaget. Men dem bakom måste ha gjort någon slags kalkyl på att desto dyrare desto bättre. Jag tror antalet mässbesökare kommer sjunka i framtiden om utvecklingen går åt detta hållet. Och var vad märken som tex. Klipsch ATC Definitive Technology Respons Tannoy ? Och mässorna förr i Stockholm var bättre när alla var på samma ställe och man kunde hitta utställarna, nu var det bara en soppa. Så tyvärr var det den sämsta på många år och jag fick ingen positiv känsla av denna mässan, tråkigt! Blir det samma upplägg nästa år med otydliga utställarkartor så lär jag hoppa för det är inte kul att behöva leta efter utställarna. **********
Hej FBK,
Nej jag hade ej kostym på mig på mässan, inte slips heller, däremot slitna jeans och hyggligt slitna boots som bör besöka skomakaren inom kort. Jag representerar inte branschen på något sätt. Har aldrig gjort, för någon tillverkare eller handlare.Jag blev blev bara uppriktigt ledsen för att du dels dissade mässan som sådan och dels handlare i Sthlm. Jag är av avvikande åsikt i båda fallen och det ville jag uttrycka. Inte konstigare med det än så.
Jag som simpel konsument uppskattar att några enstaka får ihop de svenska mässorna i Sthlm och Arken Gbg (finns fler). Alla har inte tid att ta sig till München, Horten, CES eller vad det nu än månde vara. Jag har stor respekt till skillnad från dig att man spelar på dyr HiFi. Jag tycker heller inte att det ofta låter så kul på mässor, men personligen försöker jag förstå och omsätta "karaktären" på det jag hör och sen omsätta den karaktären i det egna lyssningsrummet och vilken skillnad samma karaktär får för resultat där. Ofta stor skillnad om man har hört en del. Det är en annan utmaning och det är väl på det man börjar skapa sin nyfikenhet på en eller vissa produkter. Mässans olika lyssningsrum är inte ditt lyssningsrum. Visst kan det låta skit ibland men det betyder inte att produkterna är skit. Alltid.. Vänd inte bara i dörren utan vidare... Tror det kan vara synd i vissa fall..
Jag begraver stridsyxan och hoppas fler tycker det är kul att flera handlare/tillverkare ställer upp på detta, oavsett om man är från Stockholm eller Göteborg. Vi har excellent kompetenta handlare i båda dessa städer, och i båda fallen kan man sannolikt prestera anläggningar i alla prisklasser, för alla. Jag står dock 100% fast vid att jag heller lyssnar på state of the art än main stream. Main Stream finns i butikerna som någon påpekade... Det handlar enligt mig om att väcka nyfikenhet för både nya och gamla varumärken, och var dom står i dag i sin yttersta forskning och teknologiutveckling... Jag argumenterar inte emot om någon annan har helt annan uppfattning, den respekterar jag absolut i så fall.
/ Pärr |
 |
|
Topic  |
|