HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cairn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:17:16  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nån som lyssnat på CDn, förstärkaren eller nåt slutsteg? Som bergsälskande HiFi-fantast bara måste jag ju införskaffa, oavsett hur de låter! Förstå att ha en fjärr som ser ut som stenar, och modeller döpta efter berg!!

Almost cut my hair

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:10:32  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Hej !
Läs gärna testen av CDn FOG i senaste High Fidelity. Sedan är det 'bara' att knalla iväg till Ljudmakarn eller Hifi-Stället och sätta sig ner och njuta.

Mvh
Thomas Eriksson
Teoism Audio (Importör av Cairn)
quote:
Originally posted by kentkreitler

Nån som lyssnat på CDn, förstärkaren eller nåt slutsteg? Som bergsälskande HiFi-fantast bara måste jag ju införskaffa, oavsett hur de låter! Förstå att ha en fjärr som ser ut som stenar, och modeller döpta efter berg!!

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:46:34  Show Profile Send Peder B a Private Message
Hej Thomas!
Har du fått hem Fog-2 för omgående leverans än

mvh // Peder B, Linköping

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:00:57  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Efter mycket 'om och men' så gick de äntligen från Frankrike (hämtades från Cairn för att vara x-akt) i onsdags. Dock kommer de skicka uppsamplingkorten separat till mig denna vecka via FedEx. Som bekant (?) har de haft leverensproblem pga av komponentbrist till CD-spelarna. Först förra veckan kom man i fas med CD-spelarna och under denna vecka kommer man vara i fas med uppsamplingkorten.
Hemskt förargligt att du skulle drabbas Peder. Som bekant är jag en ny och (än så länge) en liten leverantör som ej haft de ekonimiska möjligheterna att bygga upp ett lager. Det tråkiga (komiska?) med denna försenade leverans var att jag just hade för avsikt att med denna börja bygga upp ett lager. Men som sagt vad, nu äntligen är de på väg. Jag ska ringa min speditör (Mahe) imorgon och höra när jag kan ha dem i min hand.

Med vänlig hälsning och ha en bra dag !
Thomas

Ps Om ni har frågor rörande Cairn är ni välkomna att maila mig på thomas@teoism.se eller varför inte slå en signal på 070-644 84 53 Ds
quote:
Originally posted by Peder B

Hej Thomas!
Har du fått hem Fog-2 för omgående leverans än

mvh // Peder B, Linköping

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:13:15  Show Profile Send Peder B a Private Message
Lycka till Thomas! Cairn verkar onekligen vara väldigt prisvärda produkter.

mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:20:26  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Tackar !
Som en liten parantes kan jag säga att jag under gårdagen ägnade en stor del av dagen till att lyssan på de små monoblocken Loco (http://www.cairn-ezo.com/pr_loco.html) á 6000 kr styck, och OJ vad de imponerade på mig ! Transparens,dynamik, baskraft, rapphet ja allt fanns där i dessa små 'mjölkpaketstora' burkar ! För den som inte vill ha 'jätteburkar' är denna klart värd att låna sitt öra till !

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by Peder B

Lycka till Thomas! Cairn verkar onekligen vara väldigt prisvärda produkter.

mvh // Peder B

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/16 :  12:37:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den 18 januari var jag hos Ljudmakarn för utvärdering av mina kablar.
Och vi körde med en Cairncdspelare och en integrerad Cairnförstärkare på Mårten Design Mingus 3 högtalare.
Och det spelade mycket fint med denna anläggning.
Verkar att vara intressanta burkar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/02/16 :  13:57:43  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

Provade Cairn Fog med upsamlingskortet, väldigt fint mellanregister och diskant men väldigt slank i basen. Detta provade jag både balanserat o obalanserat.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:07:21  Show Profile Send molsson a Private Message
För den som åker till hongkong, så kostar de små cairn-blocken ~3000 kr styck där.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:18:59  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Det var intressant information! Ligger långt under de priser som Cairn angivit som utpriser vilker är 500 Eur/st (exl moms), vårt pris är 5930 Kr/st.
Det måste jag kolla upp !
Du har inte en länk att bidraga med ?

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by molsson

För den som åker till hongkong, så kostar de små cairn-blocken ~3000 kr styck där.

/Marcusoft

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:21:07  Show Profile Send ekman a Private Message
man undrar ju lite varför allting är så billigt i hongkong? även saker som är tillverkade i europa
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:35:40  Show Profile Send molsson a Private Message
Ingen länk, med kolla med ken på true sound i hk. Telefon (landsummer) 28450813

Är cairn verkligen tillverkade i frankrike? Jag är mycket skeptisk till det. Ibland så kan ett företag tillverka en del av en produkt i ett land, men lejonparten i ett låglöneland, för att hålla ner kostnad. Exempelvis rotel.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:51:26  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Japp de är tillverkade i Frankrike helt och hållet, inga 'låglöneländer' är inblandade här. Tllverkning sker av Ezo.

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by molsson

Ingen länk, med kolla med ken på true sound i hk. Telefon (landsummer) 28450813

Är cairn verkligen tillverkade i frankrike? Jag är mycket skeptisk till det. Ibland så kan ett företag tillverka en del av en produkt i ett land, men lejonparten i ett låglöneland, för att hålla ner kostnad. Exempelvis rotel.

/Marcusoft

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:10:04  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Ingen som säljer Cairn i närheten av Sundsvall antar jag? Det är ju tamej f-n torka i den här j***a staden.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:19:48  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Nej inte i dagsläget. Har du tips på någon bra butik i dina regioner så tas det emot tacksamt !

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by kentkreitler

Ingen som säljer Cairn i närheten av Sundsvall antar jag? Det är ju tamej f-n torka i den här j***a staden.

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

serlof
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/02/17 :  10:33:13  Show Profile Send serlof a Private Message
nån som har en bild på fjärren som följer med CD:n?
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/02/17 :  10:46:51  Show Profile Send Viktor a Private Message
Har haft en Fog med uppsampling hemmlånad och tyckte så mycket om den att jag beställt en (Tack Tomas för info. om leveranserna).
För att fatta mig kort tyckte jag att den var bra i alla register, detaljerad och med bra placering av instrument och röster. Upplevde den inte som slank i basen som Figge, snarare neutral.
Spelade tillsammans med en Amplifix och ALR/Jordan #4 högtalare.
Rekomenderar en provlyssning, bästa spelaren under 20.000:- jag hört.

Edited by - Viktor on 2003/02/17 12:00:53
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/17 :  17:01:56  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Bild hittar du på http://www.cairn-ezo.com/pr_roc.html.

Mvh
Thomas
Ps Viktor, kul att du tycker om den ! Ds
quote:
Originally posted by serlof

nån som har en bild på fjärren som följer med CD:n?

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

serlof
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:29:43  Show Profile Send serlof a Private Message

oj, den ser onekligen klumpig ut.
hur är den, ni som har använt den?
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:00:51  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Den kanske ser klumpig ut, men för mig passar perfekt. Mycket skön att hålla i handen. Att man sedan kan nå alla knappar med tummen tycker jag är skönt.
Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by serlof

oj, den ser onekligen klumpig ut.
hur är den, ni som har använt den?

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:04:18  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
det sitter bra i handen precis som thomas sa.i min iaf.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:21:12  Show Profile Send no_85 a Private Message
Thomas, du som har lite 'koll på bitarna' ;
Får man verkligen med "Roc 2.0-fjärren" när man köper Fog 2? För 12'000 SEK dvs.

När jag läser detta börjar man ju undra:
"Roc 2.0 brush aluminium system remote* (o)
(o) = Optional."

Funderar själv lite på denna men har lite frågor, skall jag ta dom per mail el.?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:23:30  Show Profile Send no_85 a Private Message
Förresten? Ingen som har en mer högupplöst bild på fram- och baksidan på Fog 2?
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:27:44  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Nix, ROC medföljer ej FOG utan är en option. Till de integrerade (4808) samt till försteget Nanda medföljer de.

Mer högupplösta bilder, hmm ska ha det någonstans men hittar dem inte just nu. Ska leta vidare !

Frågor, ta dem via mail på thomas@teoism.se om du vill hålla dem 'privata' eller här om du anser att de är av allmänt intresse

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by no_85

Thomas, du som har lite 'koll på bitarna' ;
Får man verkligen med "Roc 2.0-fjärren" när man köper Fog 2? För 12'000 SEK dvs.

När jag läser detta börjar man ju undra:
"Roc 2.0 brush aluminium system remote* (o)
(o) = Optional."

Funderar själv lite på denna men har lite frågor, skall jag ta dom per mail el.?

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/02/19 :  12:36:14  Show Profile Send kevlu a Private Message
Hej Thomas!

Jag undrar hur Triangle högtalarna är främst då Comete 202! Är de bra? Passar de bra ihop med Cairn 4808A samt Fog?

MVH // Kevlu
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:13:53  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Japp, det kan du ge dig på 'som hand i hansken' !
Comete 202 är mycket lättdriven (91 dB) så den passar 4808A utmärkt. Comete är som bekant(?) en liten stativare som är ytterst potent. Mycket transientsnabb, öppen/luftig ljudbild och trots sin storlek riktigt baspotent. Jag har spelat den en hel del hemma hos mig och den har imponerat mig enormt (spelar även mycket på mina Celius, Cometes storebror, som är fantastiska !)
Så kombinationen Fog,4808 + Comete ger mycket gläjde och njutning !

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by kevlu

Hej Thomas!

Jag undrar hur Triangle högtalarna är främst då Comete 202! Är de bra? Passar de bra ihop med Cairn 4808A samt Fog?

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000