HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgadera stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:32:50  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej på er!
Har lite funderingar på att under våren uppgradera min förstärkare. Äger just nu en H/K 3470 receiver, som jag hittills varit väldigt nöjd med. CD:n är en H/K 750 och högtalarna Dynaudio 42. Tänker successivt byta ut hela anläggningen under de närmaste åren. Förstärkare blir alltså första steget.

Nu till mina frågor: Efter att ha läst senaste Hifi & Musik blev jag ganska sugen på Primares I 20. Är detta en bra stärkare i den prisklassen? Jag är mycket musikintresserad och vill ha ett bra ljud, men är inte beredd att lägga hur mycket pengar som helst. Ska jag satsa på denna prisklass elller ger H/K 670 mer valuta för pengarna? Man vill ju gärna köpa svenskt...
Ytterst tacksam för edra expertutlåtanden.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:37:23  Show Profile Send swoppe a Private Message
Kanske inte ett expertutlåtande
Lyssnade på en Primera I20 för ett tag sen och jag tyckte den lät lite ljust (obs personlig åsikt)

Hur som hällst. Om du är intreserad av dom två stärkarna så låna hem dom och testa dom hemma hos dig, vad som låter bra i butiken kan låt mycket dåligt hemma...

Lycka till!

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:45:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Du har inte funderat på att istället nörja med cd:n? Känns som om den faktiskt är den svaga länken i din anläggning, även om den verkar rätt "välbalanderad" prylmässigt. 750 är ju mer av en budgetvariant från H/K, de har gjort mycket bättre spelare tidigare. Den passar ju onekligen bra designmässigt dock...
Först cd, sedan eventuellt högtalare skulle jag nog hävda. Efter det kan det vara aktuellt med ny stärkare. Som jag ser det alltså, för att citera min gamle samhällslärare på gymnasiet...

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/16 :  13:47:55  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Planeringen är att under året även uppgradera cd:n. Är egentligen inte så noga i vilken ordning det sker. Dock lär det nog dröja innan jag byter högtalarna. Är väldigt nöjd med de jag har och är dessutom trångbodd. Hur snåla är hifihandlarna när det gäller inbyte? Antar att det är bättre att sälja privat, men tycker de borde kunna dra av en rätt bra slant om man köper nytt hos dem. Är dessutom tacksam för tips inför val av cd. Prisklasserna 5000 - 8000.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:28:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag har Primare A20 mkII och D20 mkII till salu om du är intresserad för 12000 sek tillsammans.
maila gärna mig

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:59:46  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Finns en del förstärkare i den prisklassen... Thule t ex är ju helt OK enligt mig. Beror lite på hurdan musik du lyssnar på & hurdant ljudideal du har...

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:05:03  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Jag lyssnar på allt från klassiskt till hårdrock, synt och techno, så jag behöver stärkare och cd som är "allround". Dock hellre åt det mörkare än ljusare hållet. Är ingen utpräglad basnarkoman, men tycker en djup och fyllig bas ger en bättre totalupplevelse ljudmässigt.

Edited by - RigorMortis on 2003/02/17 14:36:06
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:11:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by RigorMortis

Jag lyssnar på allt från klassiskt till hårdrock, synt och techno, så jag behöver stärkare och cd som är "allround". Dock hellre åt det mörkare än ljusare hållet. Är ingen utpräglad basnarkoman, men tycker en djup fyllig bas ger en bättre totalupplevelse ljudmässigt.

Tyvärr tror jag du måste låna hem och lyssna om du verkligen vill veta vad som ger bäst resultat. Min erfarenhet är att förstärkaren påverkar ljudet vädigt mycket. Det finns mycket snack om var som är viktigast (signalkälla, förstärkare, högtalare osv). Min erfarenhet är att det inte finns några regler. Det finns bra ganska billiga högtalare som lätt avslöjar en dålig förstärkare osv. Att hitta den svagaste länken kräver provlyssning. I mitt fall var det ingen störrre tvekan: jag trodde att mina högtalare var boven men det visade sig främst vara förstärkaren. T.o.m min gamla Pioneer-cd lät riktigt hyggligt då jag provade men bättre förstärkare. Det som framförallt hände vid förstärkarbyte var ett mycket mindre "spretigt" och aggresivt ljud och samtidigt bätre dynamik och separation av detaljer. Prova!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:07:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

Jag lyssnar på allt från klassiskt till hårdrock, synt och techno, så jag behöver stärkare och cd som är "allround". Dock hellre åt det mörkare än ljusare hållet. Är ingen utpräglad basnarkoman, men tycker en djup fyllig bas ger en bättre totalupplevelse ljudmässigt.

Testa Thule Audios billiga balanserade... Många påstår att de ska låta ljust & analytiskt, men när jag hörde en av deras förstärkare lät den snarare åt det hållet du beskriver... IA60B tror jag den heter!

//Jakob

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:23:09  Show Profile Send poman a Private Message
Har själv A20 och en D20 som låter alldels förträffligt bra ihop
det är alltid systemanpassning med stereoprylar. Jag använder själv Cloukablar till förstärkare och CD-spelare fast det är dyra kablar som
jag använder, men man ska nog ha lite mer mörkklingande kablar till Primare, men smaken är som baken var man gillar för typ av ljud.
Sen beror det också på ditt rum hur det är dämpat o.s.v.
Men som sagt lyssna hemma först så får du en uppfattning hur det låter först lycka till.

/PO

quote:

Hej på er!
Har lite funderingar på att under våren uppgradera min förstärkare. Äger just nu en H/K 3470 receiver, som jag hittills varit väldigt nöjd med. CD:n är en H/K 750 och högtalarna Dynaudio 42. Tänker successivt byta ut hela anläggningen under de närmaste åren. Förstärkare blir alltså första steget.

Nu till mina frågor: Efter att ha läst senaste Hifi & Musik blev jag ganska sugen på Primares I 20. Är detta en bra stärkare i den prisklassen? Jag är mycket musikintresserad och vill ha ett bra ljud, men är inte beredd att lägga hur mycket pengar som helst. Ska jag satsa på denna prisklass elller ger H/K 670 mer valuta för pengarna? Man vill ju gärna köpa svenskt...
Ytterst tacksam för edra expertutlåtanden.

Edited by - poman on 2003/02/17 15:25:13
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:15:52  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Du har inte funderat på att istället nörja med cd:n? Känns som om den faktiskt är den svaga länken i din anläggning, även om den verkar rätt "välbalanderad" prylmässigt. 750 är ju mer av en budgetvariant från H/K, de har gjort mycket bättre spelare tidigare.

Jag tycker också att du bör prova med en CD-uppgradering först! Jag lyssnade nyligen på 3470 med Densen B400 CD-spelare och det lät otroligt bra. Jag lyssnade även på 3470 med HK750 och det lät inget vidare...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:15:36  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Tror att H/K i kombination med Dynaudio, alltid kommer att låta vasst.
De säljare som påstår annat, borde inte jobba med ljud.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:41:21  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Ska som sagt byta såväl CD som förstärkare de närmaste månaderna. Frågan gäller lite i vilken prisklass jag ska lägga mig. Den övre smärtgränsen går någonstans vid 18 - 20 kkr. Det gäller alltså CD och förstärkare. Jag har haft en del planer på H/K 670. Innebär prisskillnaden mellan denna och låt säga Primare I 20 också ett sådant övertag ljudmässigt till den dyrares fördel som motiverar denna prisskillnad? (Onödigt jobbig meningsbyggnad).
Vill, som jag nämnde ovan, ha en anläggning som klarar det mesta i musikväg och är ljudmässigt "neutral", dock kanske mer åt det mörka hållet än det ljusa.

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:05:01  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

Ska som sagt byta såväl CD som förstärkare de närmaste månaderna. Frågan gäller lite i vilken prisklass jag ska lägga mig. Den övre smärtgränsen går någonstans vid 18 - 20 kkr. Det gäller alltså CD och förstärkare. Jag har haft en del planer på H/K 670. Innebär prisskillnaden mellan denna och låt säga Primare I 20 också ett sådant övertag ljudmässigt till den dyrares fördel som motiverar denna prisskillnad? (Onödigt jobbig meningsbyggnad).
Vill, som jag nämnde ovan, ha en anläggning som klarar det mesta i musikväg och är ljudmässigt "neutral", dock kanske mer åt det mörka hållet än det ljusa.

jag tycker thule... både förstärkare & CD & så kör du balanserat mellan dem. 18400kr tillsammans. snygga apparater, riktigt bra ljud & 100% danskt, hehe.

//Jakob

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:31:20  Show Profile Send drkim a Private Message
Köp Densen begagnat från t.ex Danmark en integrerad Beat 100 och en Beat 400 cd-spelare - så behöver du inte tänka på att byta på ett bra tag. I alla fall inte förrän du kommer på att det du egentligen ville ha var deras för och slutsteg (Beat 200 och Beat 400)

PS! Kolla min sida för schyssta länkar till begagnat sidor i danmark!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  11:54:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Köp Densen begagnat från t.ex Danmark en integrerad Beat 100 och en Beat 400 cd-spelare - så behöver du inte tänka på att byta på ett bra tag. I alla fall inte förrän du kommer på att det du egentligen ville ha var deras för och slutsteg (Beat 200 och Beat 400)

PS! Kolla min sida för schyssta länkar till begagnat sidor i danmark!

MVH
Jocke

Du menar väl Beat B-300 slutsteget!?

//Jakob

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:05:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
quote:
Originally posted by Klenkar

Hej!
Tror att H/K i kombination med Dynaudio, alltid kommer att låta vasst.
De säljare som påstår annat, borde inte jobba med ljud.
mvh dd

Håller inte riktigt med dej där. Min kusin köpte en anläggning bestående av en H/K AVR 4000, H/K DV25 och Dynaudio 42 (Special) samt en matchande center och Audiovector sub. Har inga som helst problem med kyla, se bara till att ha rätt kablage så löser man det problemet.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:12:58  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tack för alla era svar. Ska ta nästa lediga dag och springa runt och terrorisera Göteborgs samtliga Hifihandlare...
En fråga som jag dock ännu inte riktigt tycker mig ha fått svar på: Är en förstärkare för 8-10 kkr såpass bättre än en stärkare för 5 kkr (t ex H/K 670)att det motiverar prisskillnaden? Jag menar: nu när jag snart har fliset; skall jag lägga det på en lite dyrare stärkare eller ska jag nöja med den billigare och prioritera annat. Mat t ex...

Jag SKA provlyssna. Frågan är snarare principiell.

Edited by - RigorMortis on 2003/02/19 19:15:17
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:28:34  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

Tack för alla era svar. Ska ta nästa lediga dag och springa runt och terrorisera Göteborgs samtliga Hifihandlare...
En fråga som jag dock ännu inte riktigt tycker mig ha fått svar på: Är en förstärkare för 8-10 kkr såpass bättre än en stärkare för 5 kkr (t ex H/K 670)att det motiverar prisskillnaden? Jag menar: nu när jag snart har fliset; skall jag lägga det på en lite dyrare stärkare eller ska jag nöja med den billigare och prioritera annat. Mat t ex...

Jag SKA provlyssna. Frågan är snarare principiell.

Mellan min gamla Arcam Alpha 7 för 3900kr(OK, inte riktigt 5kkr) och min nya Cyrus 5 för 8200kr var det väldigt stor skillnad och verkligen värt de extra pengarna... Tycker jag. Du får väl se hur DU uppfattar det efter din provlyssning.

//Jakob

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000