| Author |
Topic  |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:17:39
|
Hej!
Jag är intresserad av tips på nya högtalare till mitt system.
Börjar med bef. utrustning:
Receiver: Sony STR-DB1080QS Slutsteg till frontarna: Rotel RB-981 CD: Sony SCD-XB930 Högtalare idag: Audiopro Live A2.14
Jag är intresserad av ett par nya fronthögtalare för musiklyssning som matchar mina Audiopro Live högtalare vid bio-ljud. Alternativet är annars att införskaffa ett Sony 835ED paket för bioljudet och komplettera med ett par riktiga högtalare för musik. Har alltid varit musikfrälst men på senare tid börjar prioritera musikljud framför bio-dunket. Prisklassen är runt 5-6 tusen (även beggat är aktuellt).
Mvh David |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:45:56
|
quote: Originally posted by oxe
Hej!
Jag är intresserad av tips på nya högtalare till mitt system.
Börjar med bef. utrustning:
Receiver: Sony STR-DB1080QS Slutsteg till frontarna: Rotel RB-981 CD: Sony SCD-XB930 Högtalare idag: Audiopro Live A2.14
Jag är intresserad av ett par nya fronthögtalare för musiklyssning som matchar mina Audiopro Live högtalare vid bio-ljud. Alternativet är annars att införskaffa ett Sony 835ED paket för bioljudet och komplettera med ett par riktiga högtalare för musik. Har alltid varit musikfrälst men på senare tid börjar prioritera musikljud framför bio-dunket. Prisklassen är runt 5-6 tusen (även beggat är aktuellt).
Mvh David
Jag skulle kört alternativ 2... Alltså, litet satellitsystem för hemmabio & bättre grejer för 2-kanalsåtergivning... När du sedan hittat ett par bra fronthögtalare som du är riktigt nöjd med... Kan du bygga vidare till hemmabio då. Så skulle åtminstone jag gjort... Fast, jag skulle nog kollat in Cantons, Hecos & KEFs sub/satellitsystem innan jag köpte Sonys (Framför allt KEF's HT2005 gillar jag skarpt, fick en av mina kompisar att köpa den framför satellitsystem från bl a Sony & Audiopro... KEF-systemet är betydligt bättre... Tycker åtminstone JAG ).
I prisklassen 5-6000kr får du mest välljud/kr om du väljer stativhögtalare som t ex ALR Jordan Entry M eller Dynaudio Audience 42... De båda modellerna skulle du även kunna använda som bakhögtalare i framtida hemmabioanläggningar, då det finns matchande center & golvstående högtalare i samma serier. 
//Jakob 
Lycka till! |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:03:48
|
Tack för ett mkt bra svar Jacob, ska kolla på KEF högtalarna som du rekommenderade. Det jag vill åt i mitt hemmabio system är små högtalare som är lättplacerade och låter hyfsat (vet att man tappar mkt mellanregister i så små högtalare med what the f**k) samt att jag inte har nåt emot att de klarar av att återge upp till åtminstone 50-70 khz så man kan lyssna på SACD då jag kompletterat anläggningen med en Sony DVP-ns900v. tänkte isåfall driva hela rasket med min sony-reciever och sedan koppla slutsteget på preout, så slår man bara på det när man ska lyssna på musik. När det gäller ljud så är jag mkt för ett neutralt ofärgat ljud (lyssnar mkt på jazz och dylik musik). Däremot vet jag att Sony-högtalarna (835ED) spelar mkt bra om man lyssnar på exempelvis techno (köpte ett par sådana åt en polare för ett tag sen).
Ett problem som jag oxå märkt är receiverns krav på högtalarna. Den har en förmåga att spela riktigt bra med rätt högtalare, men samtidigt riktigt dåligt med fel högtalare. Men jag antar att en provlyssning av nämnda högtalare avslöjar detta....
När det gäller musik, har jag kollat lite på Infinity Alpha 40/50, hur är dessa högtalare? |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:08:56
|
| oxe! Du har PM! |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:59:05
|
Tack för ett mkt bra svar Jacob, ska kolla på KEF högtalarna som du rekommenderade. Det jag vill åt i mitt hemmabio system är små högtalare som är lättplacerade och låter hyfsat (vet att man tappar mkt mellanregister i så små högtalare med what the f**k) samt att jag inte har nåt emot att de klarar av att återge upp till åtminstone 50-70 khz så man kan lyssna på SACD då jag kompletterat anläggningen med en Sony DVP-ns900v. tänkte isåfall driva hela rasket med min sony-reciever och sedan koppla slutsteget på preout, så slår man bara på det när man ska lyssna på musik. När det gäller ljud så är jag mkt för ett neutralt ofärgat ljud (lyssnar mkt på jazz och dylik musik). Däremot vet jag att Sony-högtalarna (835ED) spelar mkt bra om man lyssnar på exempelvis techno (köpte ett par sådana åt en polare för ett tag sen).
Ett problem som jag oxå märkt är receiverns krav på högtalarna. Den har en förmåga att spela riktigt bra med rätt högtalare, men samtidigt riktigt dåligt med fel högtalare. Men jag antar att en provlyssning av nämnda högtalare avslöjar detta....
När det gäller musik, har jag kollat lite på Infinity Alpha 40/50, hur är dessa högtalare?
Åhh, spännande! Alltihop det där. När det gäller högtalare som kan spela upp till 70-80kHz är jag än så länge skeptiker... Framförallt pga att jag inte lyssnat på några sådana och för att vi människor inte hör över 20kHz. Men det ska ju tydligen ligga förnimbar rumsinformation så högt i frekvens, påstås det, så man vet ju aldrig. 
När det gäller sub/satellit-system så brukar väl problemet framförallt vara att få till mellanbasen, det saknas mest när man följer tonerna på en kontrabas, eller på ett piano, eller kanske känslan av att få ett slag i magen från bastrumman. Det blir inte så sammanhängande när det spelas via små satelliter tillsammans med en sub. JAG upplevde dock att KEF-systemet var bättre på sådant än alla de andra små sub/satellitsystemen... Men sedan kostar det 9500kr också, dvs lite mer än de övriga som låg från 5-8000kr ungefär. Sub/satellitsystem bör inte vara några problem för någon reciever att driva, åtminstone inte vad jag själv hört. Beror såklart på hur stort rummet är & på hur jäkla högt du planerat att spela... 
När det gäller Infinitys Alpha-serie kan jag faktiskt inte ge dig något bra svar, då jag inte själv lyssnat på någon av modellerna i den serien. Har däremot hört Infinity Kappa 600, den var inte alls "my cup of tea", tyvärr. Vill du ha ett neutralt ljud & lyssnar på jazz & klassiskt så kan jag inte låta bli att rekommendera en lyssning på min egen drömhögtalare Amphion Xenon. Den är dock inte direkt billig med ett pris på 27400kr i svart eller 32000kr i björk- eller körsbärsfanér. Hursomhelst, för att hoppa tillbaka till 5-6000kr och neutralt ljud... Jag tycker tyvärr att Audiovectors C-serie är lite trist, annars vore de ett alternativ(kanske passar dig?)... Quad har gjort en stativhögtalare för ungefär 4000kr som fått väldigt fin kritik i engelsk hifi-press. Men, ja, det är svårt det där... Golvhögtalare är väldigt jobbiga att få till bra i den prisklassen dessutom. Oj, såg precis att Alpha-modellerna kostade 7500 & 8500kr... Hm. Acoustic Energy gör riktigt fina högtalare tycker jag... Det kanske kan vara något? www.acoustic-energy.co.uk prisuppgifter kan du hitta på www.audioactive.se ! 
Det här blev ganska långt, men du skrev "tack för ett mkt bra svar", så jag blev så till mig att jag inte kunde låta bli att försöka ge ett ännu bättre!    
//Jakob  |
|
 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:07:11
|
| ett tips om man letar små hemmabiosystem kan vara jmlabs sib & cub... |
 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:12:13
|
Håller med paradis_oscar om att JMLabs Sib & Cub-system säkert ger lika schyst ljud(minst) som KEF-systemet. Jag tycker dock att JMLab satelliterna är för stora, fula & otympliga för att JAG själv skulle vilja sätta upp dem på väggen hos mig. (Jag personligen hade nog valt ett Heco- eller Canton-system som tar så liten plats som möjligt. KEF-systemet och garanterat JMLab-systemet(som jag dock inte lyssnat på) låter dock ganska mycket bättre än dem.)
//Jakob  |
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:23:45
|
Efter att ha lusläst nätet efter info om högtalare så är jag rätt säker på att det nog blir KEF systemet som hemmabio högtalare iaf. Problemet med mellanregistret vid musiklyssning rör mig inte såå mkt då jag ändå tänker komplettera med ett par riktiga golvare för detta. Kan bara inte bestämma mig för vad jag ska köpa först. Är sugen på att bli av med mitt A-P system och köpa ett par golvare först. Och sen hemmabio-systemet. (undra vad min oförstående flicka ska säga). Tack än en gång för alla svar! =) Jacob, ska kolla de högtalarna du har rekommenderat. Annars, vad tycker du exempelvis om Audiovector M1? Blev erbjuden att köpa ett par såna av en kille på forumet.
Sen vad gäller 20-70 khz området så är jag väl medveten om att det är icke hörbart, men som reklamen för SACD säger så finns där ett djup som saknas i vanlig cd-återgivning (bullshit eller inte, vem vet? man kan bara lyssna å se om man gillar de eller inte) =) |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:41:48
|
Efter att ha lusläst nätet efter info om högtalare så är jag rätt säker på att det nog blir KEF systemet som hemmabio högtalare iaf. Problemet med mellanregistret vid musiklyssning rör mig inte såå mkt då jag ändå tänker komplettera med ett par riktiga golvare för detta. Kan bara inte bestämma mig för vad jag ska köpa först. Är sugen på att bli av med mitt A-P system och köpa ett par golvare först. Och sen hemmabio-systemet. (undra vad min oförstående flicka ska säga). Tack än en gång för alla svar! =) Jacob, ska kolla de högtalarna du har rekommenderat. Annars, vad tycker du exempelvis om Audiovector M1? Blev erbjuden att köpa ett par såna av en kille på forumet.
Sen vad gäller 20-70 khz området så är jag väl medveten om att det är icke hörbart, men som reklamen för SACD säger så finns där ett djup som saknas i vanlig cd-återgivning (bullshit eller inte, vem vet? man kan bara lyssna å se om man gillar de eller inte) =)
Jag ska också satsa på golvhögtalare & sådant först & kanske skaffa något billigt krimskrams för hemmabio, jag ser nästan aldrig på TV & film ändå. 
Jag tycker att M1 är roligare än deras golvstående M3:a. Just M1 i originalversion är dock inte jättekul, men de är ju uppgraderbara & M1 Super är en riktigt bra högtalare! Fast, då är det ju stativhögtalare igen... & då måste du även kolla in Amphion Argon II, hehe. 
Säg till om du upplever det som ett jättelyft att lyssna via högtalare som spelar uppåt 70kHz, eller om det är bättre att satsa pengarna på bättre(?) högtalare som spelar till 20kHz. 
//Jakob |
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:47:10
|
Japps, vill ju som sagt helst ha golvhögtalare oxå för utseendets skull. Ska göra om i rummet och tänkte sätta upp en snygg hylla ovanför tvn för stereo och dylikt. Och då frigörs plats på sidorna av tvn för nya golvare =)
Nä, nu är det dags att nanna. Återkommer imorron när jag varit ute och lyssnat på lite högtalare! |
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:49:57
|
| Förresten, vad tror ni om Acoustic Energy EVO 3? De har fått riktigt bra kritik och ligger i rätt prisklass. (4700 ink frakt från england). |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:50:06
|
Japps, vill ju som sagt helst ha golvhögtalare oxå för utseendets skull. Ska göra om i rummet och tänkte sätta upp en snygg hylla ovanför tvn för stereo och dylikt. Och då frigörs plats på sidorna av tvn för nya golvare =)
Nä, nu är det dags att nanna. Återkommer imorron när jag varit ute och lyssnat på lite högtalare!
Säger detsamma, verkligen sovdags nu... Ska bli spännande att se vad du har att säga om lite olika högtalare imorgon... Godnatt! 
//Jakob |
|
 |
|
|
clEMMan
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:52:26
|
Jag tror ett par NHT 2.5i skulle passa ditt system bra, går nog att få för 6000kr begagnade. Låter mycket bra för både musik och film, e mycket prisvärda. Lycka till....
MVH Fredrik_ |
 |
|
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:52:42
|
| Har du lyssnat på Canton Movie 10 II eller Movie cd 1. Små smidiga för en billig peng. |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 10:58:33
|
Förresten, vad tror ni om Acoustic Energy EVO 3? De har fått riktigt bra kritik och ligger i rätt prisklass. (4700 ink frakt från england).
Jag har fått för mig att Aegis Evo 3:an inte är lika kul som dess föregångare AE109(som jag själv har), men jag har inte lyssnat på den... Däremot har jag hört den lilla Aegis 1, föregångaren till Ev0 1 & den lät riktigt bra... Så, du borde nog ge dem en chans. 
Aesprit 309 har jag däremot hört, men den kostar 9900kr(i Sverige). 
Var bor du?
//Jakob |
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:34:58
|
Okaj, ska åka ner å lyssna på EVO3 lite senare idag. Var nere på TeleHÅ förut idag och blev kvar där i en timme! =) (chefen var sådär halvlycklig för de bara)...
Lyssnade bl.a. på KEF HT2005 som lät riktigt bra, så nu har jag i princip bestämt mig för dessa som hembio högtalare. Att de är små å snygga gör inte saken sämre.
Pratade med honom om Infinity Alpha som han totalt dissade (sa att han tagit in dem vid två olika tillfällen men skickat tillbaka dem direkt för att de lät skit) och Acoustic Energy EVO3 (som han lyssnat på men inte hade inne). Dock tog han fram en högtalare som vi lyssnade mkt på som heter HECO Xenon 400, en helt otroligt fin högtalare med bra stereobild och härligt ljud. Jämförde denna med flera olika högtalare i samma prisklass och även dyrare, exempelvis JBL XTi, Wharfedale, AP Focus, osv. Den piskar samtliga högtalare med hästlängder.
I affären drev vi dem med Vincent Monoblock och ett Vincent försteg som är rätt neutrala i karaktären, så det ska bli intressant att testa dem med mina prylar.
Återkommer senare med test av EVO3.
BTW, bor vid sahlgrenska i götet. Du bor oxå i göteborg va?
MVH David |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 12:19:47
|
Okaj, ska åka ner å lyssna på EVO3 lite senare idag. Var nere på TeleHÅ förut idag och blev kvar där i en timme! =) (chefen var sådär halvlycklig för de bara)...
Lyssnade bl.a. på KEF HT2005 som lät riktigt bra, så nu har jag i princip bestämt mig för dessa som hembio högtalare. Att de är små å snygga gör inte saken sämre.
Pratade med honom om Infinity Alpha som han totalt dissade (sa att han tagit in dem vid två olika tillfällen men skickat tillbaka dem direkt för att de lät skit) och Acoustic Energy EVO3 (som han lyssnat på men inte hade inne). Dock tog han fram en högtalare som vi lyssnade mkt på som heter HECO Xenon 400, en helt otroligt fin högtalare med bra stereobild och härligt ljud. Jämförde denna med flera olika högtalare i samma prisklass och även dyrare, exempelvis JBL XTi, Wharfedale, AP Focus, osv. Den piskar samtliga högtalare med hästlängder.
I affären drev vi dem med Vincent Monoblock och ett Vincent försteg som är rätt neutrala i karaktären, så det ska bli intressant att testa dem med mina prylar.
Återkommer senare med test av EVO3.
BTW, bor vid sahlgrenska i götet. Du bor oxå i göteborg va?
MVH David
Bor tyvärr i Borås, men har handlat allt i Gbg, är född på Sahlgrenska förresten. 
TeleHå har jag tyvärr aldrig varit inne på... Men kul att du fick höra HT2005, sa ju att det var bra grejer.   
Jag själv har bara handlat på Radiolagret, men min bor har handlat på Hifi-Stället & Ågrens. Jag har lyssnat inne på Tonläget också. 
Jag TROR tyvärr att den där mannen på TeleHå har rätt om Alpha-högtalarna, men jag vet inte säkert. 
Ta en sväng förbi Radiolagret på engelbrektsgatan, ta med dig ett par CDs med jazz & klassiskt & be att få lyssna på Amphion Xenon. De ligger över din prisklass, men efter att jag hört dem blev jag frälst. Vore kul att höra vad du tycker om dem. 
Radiolagret har för övrigt en massa högtalare i din prisklass, det har Ågrens också. Hifi-stället har också en del. Vet tyvärr inte om de har någon golvstående högtalare i din prisklass. 
Kolla alla affärer & ta med samma CDs till allihop.  
//Jakob |
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:36:53
|
Tja,
har nu varit på Ågrens Hifi och Radiolagret samt Hifiklubben och lyssnat på: B&W 603 AE Evo3 Monitor Audio Bronze B4 Dali Evidence nånting
Mina favoriter när man summerar dagen är helt klart AE Evo3 med sitt luftiga neutrala ljud samt MA B4 som lät fruktansvärt fint för all typ av musik. MA B4 var de högtalare jag fick lyssnat mest på, så jag ska nog åka tillbaka till radiolagret imorron och fortsätta lyssna vidare. Ågrens höll med om att Infinity Alpha inte var nå vidare bra för det priset, framförallt inte till den blandningen av musik som jag lyssnar på.
Som det är nu lutar det åt MA B4 iaf, så jag ska ta hem dessa över helgen för en rejäl provlyssning. Har precis pratat med banken med och frigjort 15000 kronor för att köpa leksaker. *ler*
Så systemet blir förhoppningsvis ett KEF HT-2005 för bio och MA B4 för musik om nu de låter lika bra hos mig som i lyssningsrummet på ågrens (lyssnade dels i ett speciellt avdämpat lyssningsrum samt ute i butiken med betongväggar och jag föredrog nog det senare eftersom de var lite för små för det dämpade rummet).
Mvh David |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:45:32
|
Tja,
har nu varit på Ågrens Hifi och Radiolagret samt Hifiklubben och lyssnat på: B&W 603 AE Evo3 Monitor Audio Bronze B4 Dali Evidence nånting
Mina favoriter när man summerar dagen är helt klart AE Evo3 med sitt luftiga neutrala ljud samt MA B4 som lät fruktansvärt fint för all typ av musik. MA B4 var de högtalare jag fick lyssnat mest på, så jag ska nog åka tillbaka till radiolagret imorron och fortsätta lyssna vidare. Ågrens höll med om att Infinity Alpha inte var nå vidare bra för det priset, framförallt inte till den blandningen av musik som jag lyssnar på.
Som det är nu lutar det åt MA B4 iaf, så jag ska ta hem dessa över helgen för en rejäl provlyssning. Har precis pratat med banken med och frigjort 15000 kronor för att köpa leksaker. *ler*
Så systemet blir förhoppningsvis ett KEF HT-2005 för bio och MA B4 för musik om nu de låter lika bra hos mig som i lyssningsrummet på ågrens (lyssnade dels i ett speciellt avdämpat lyssningsrum samt ute i butiken med betongväggar och jag föredrog nog det senare eftersom de var lite för små för det dämpade rummet).
Mvh David
Aha... Ja, alltså. Ågrens har lite problem med det där antar jag... Det låter skitdåligt i deras lyssningsrum. Jag tycker också att det låter bättre i gången, eller i det lilla lyssnings-/hemmabiorummet.
Jag har bara hört Monitor Audios lilla modell... Men den gången jämförde jag den framförallt med Dynaudio Audience 42 och med Audiovector M1 Super... Så, då blev jag inte så imponerad. 
Du måste ju lyssna på Amphion Xenon på Radiolagret... Missade du det nu? Hehe, den SKA höras, även om man inte har råd. 
Du får se vilken av MA & AE som passar dig bäst, båda är säkert helt OK. Jag har ju varit nöjda med mina AE109 ända tills jag lyssnade på Amphion Xenon. Men, de kostar ju 32000kr så det vore väl konstigt om de inte lät bättre. 
God lyssning David! 
//Jakob |
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:50:24
|
Okaj, men jag tyckte de lät helt okej iaf =) Får lyssna lite mer iaf.
Ska lyssna på Amphion också imorron, missade det idag för jag såg inte ditt inlägg förrän jag redan varit där.
Annars får jag väl passa på att lyssna på dina AE109 när jag har vägarna förbi borås.*ler*
/david |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:58:12
|
Okaj, men jag tyckte de lät helt okej iaf =) Får lyssna lite mer iaf.
Ska lyssna på Amphion också imorron, missade det idag för jag såg inte ditt inlägg förrän jag redan varit där.
Annars får jag väl passa på att lyssna på dina AE109 när jag har vägarna förbi borås.*ler*
/david
Aha, OK, ja, Amphion Xenon får du inte missa... De står i "utställningsrummet" på radiolagret, där alla andra högtalare & grejer står. Så, du får troligtvis lyssna där... Men... Lägg en jazz-platta i Quad-spelaren & musikerna bara står där framför dig. Det är underbart. 
Hehe, ja, fast... Just nu låter mina AE109 ganska illa är jag rädd. Måste byta kablar. (Dessutom bor jag hemma, för jag är 21½år & snabb på att flytta hemifrån ) I övrigt är du välkommen! 
Hälsningar, Jakob
|
|
 |
|
|
oxe
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:59:39
|
Ah, ska lyssna på dem imorron som sagt. Ska åka förbi hifistället oxå och kolla på DynAudio, dock tror jag inte dem passar mig lika bra som AE och MA i ljudet.
hehe, illa illa, fast det är rätt bekvämt att bo hemma oxå. billigt och bra om inte annat =) |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:37:01
|
Ah, ska lyssna på dem imorron som sagt. Ska åka förbi hifistället oxå och kolla på DynAudio, dock tror jag inte dem passar mig lika bra som AE och MA i ljudet.
hehe, illa illa, fast det är rätt bekvämt att bo hemma oxå. billigt och bra om inte annat =)
Det kan du nog ha rätt i... MA & AE är mer åt samma håll ljudmässigt... Medan Dynaudio har ett lite annorlunda sound. (Lite mer lådljud?) 
Jo, billigt är det ju, hehe. Ska flytta så snart jag kommer in på läkarlinjen i Linköping.  |
|
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|