HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre MP3-ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/16 :  15:03:17  Show Profile Send iffe a Private Message
Att ljudet försämras något genom komprimeringen till MP3-formatet är ingen nyhet. Men många av oss har trots allt mycket musik i det formatet, och frågan är vad man ska göra för att få så bra ljud som möjligt. Någon som har försökt sig på att nå maximalt välljud?

Vilket ljudkort bör man använda? Kanske köpa ljudkort med digitalutgång och koppla till en separat DAC? Eller kanske en DAC som man kopplar till USB-porten, i stil med den från http://www.xitel.com/ ? Någon som har erfarenhet av olika MP3-spelare, några ljudskillnader?

Den här tråden kanske räknas som Lo-Fi men i brist på något sånt forum så ;)

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/16 :  15:29:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Det "bästa" mp3-ljudet får man genom att konvertera sina mp3-filer till wav-filer, bränna ner dom på CD och spela dom i en vanlig bra CD-spelare. Det är min erfarenhet. Jag har provat ett par USB->Koax D/A lösningar men tyckte inte det blev bättre än med mina ljudkort i datorn. Det handlar ju ändå om ett försämrat källmaterial hur som helst.

Är det ljudkvalitet du är ute efter så låter det okomprimerade originalet alltid bäst. Däremot så har jag viss respekt för LAME encodern. Den får mp3 att komma ganska nära originalet, men inte helt...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/02/16 15:37:50
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:37:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
MP3 har fått lite väl mycket skäll tycker jag. Man kan få till riktigt trevligt ljud med rätt encoder och rätt växlar...där LAME ju gärna dyker upp i tankarna rätt fort ja

Personligen går jag och dreglar lite över en pryl vid namn SliMP3 [http://www.slimdevices.com], som gör att jag slipper ha en brummande dator på i närheten bara för att jag vill lyssna på något ur MP3-arkivet - det börjar ju finnas en hel del musik där vid det här laget...

Nu har jag inte lyssnat på den själv, men att folk verkar tycka att den gör rejält mycket bättre ifrån sig jämfört med en dator med ett standardljudkort gör ju inte saken sämre. Märkligt att någon inte kommit på denna idé tidigare, den är briljant i mina ögon...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:58:36  Show Profile Send Frux a Private Message
vad menar du med mp3-spelare, mjukvara eller? Förr fanns det en del dåliga mp3-uppspelare men numera är det tydligen inte några större skillnader. Winamp har jag använt länge och är smidigt att använda tycker jag.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:13:58  Show Profile Send iffe a Private Message
Det var uppspelarna jag syftade på, laddade hem ett gäng och jämförde nyss men det var inga större skillnader. Misstänker att ljudkortet är en rätt stor flaskhals när det gäller välljud. Slim MP3-grejen låter onekligen intressant, synd att den inte var lite billigare bara.
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:59:05  Show Profile Send minoman a Private Message
Även Turtle Beach har en intressant pryl för avlyssning av stremad MP3. Kolla länken => http://www.turtlebeach.com/site/products/audiotron/producthome.asp

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:44:31  Show Profile Send Frux a Private Message
Ja ljudkortet spelar naturligtvis en mycket stor roll. Särskilt integrerade ljudkort på moderkorten låter ofta skit, även om det finns de som låter godkänt.

Går man upp i prisklasserna 1000-2000 kr går det faktiskt att få riktigt bra ljud från datorn, t.ex. Soundblaster Audigy2 eller Terratec DMX 6Fire 24/96. Är man inte nöjd med det finns det ju professionella ljudkort för tiotusentals kronor.

Rent generellt är jag lite tveksam till hårdvaruavkodare av mp3, eftersom de ofta låter betydligt sämre än mjukvarubaserade. Har dock inte jämfört särskilt mycket själv, annat än med en billig bärbar cd/mp3-spelare. Mp3 i den lät snudd på skit.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:00:44  Show Profile Send d_kay a Private Message
Rekommenderar inte Hifi-link. det står ingenting om vilka uppspelnings samplingsfrekvenser den stöder. 44.1 eller 48khz ? Vad jag vet är standarden 48khz på digitala utgångar ifrån datorn, och med de kassa samplerate converters som finns så skulle jag inte lita på en produkt som det inte uttryckligen stod att den stödjer 44.1khz.

Däremot vet jag att Optoplay från AUDIOTRAK stödjer 44.1khz, liten nätt USB->S/PDIF. Sedan har man ju det där med jittret, vilket jag inte har någon aning om hur det blir från en sådana här sak.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:02:41  Show Profile Send d_kay a Private Message
Dessutom är det skillnad på decoders!. http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:03:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Förr fanns det en del dåliga mp3-uppspelare men numera är det tydligen inte några större skillnader. Winamp har jag använt länge och är smidigt att använda tycker jag."

Jag tycker nog att man kan höra en viss skillnad mellan olika uppspelare. Jag har inte gjort någon seriös jämförelse, men när jag testade på jobbet häromdagen tyckte jag att Quicktime Player (av alla saker) lät avsevärt bättre än Winamp.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:20:38  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jämförde lite mp3 assesoarer till datorn och kom fram till följande:

Here is my little mp3-server project:

Hardware:

EPIA 533Mhz
Cubid 2699R - mini-ITX Case - black
128MB SDram
SAMSUNG V60 120GB HD
Remote Wonder
Optoplay, AudioTrak
14" TFT display

total costs about 530$ excluding display.

programs:
Windows XP,
Winamp
girder

must have features:

- S/PDIF out, supporting 44.1Khz (not 48khz using resampling!, which SBLive etc does!!)

- Upgradeability, storage that is, and PCI-card for MPEG decoder/encoder.

- FANLESS!, nonoise because I will only have ONE room. Samsung HD is the most quiet solution, an low-heat producing too. Although performance is limited it's enough for mp3/ogg/wma etc..

- Optoplay USB audiodevice. I don't want to waste my sole PCI-card on sound, and it supports 44.1Khz optical out too.

- Winamp. I want easy playlist editing plus I intend to use an 15" screen, not a small vacuum fluorecent or LCD display. Probably have to design my own skin though.

-Remote wonder, perhaps an overkill since I will always be in the same room, but hey..

-Cubid case, because fanless PSU does the trick. I won't ever use CD again after I've uploaded all my CD's via ethernet.

-girder, for maximum flexibility and control. This is the weak link though. I haven't actually tried out it yet. SO I'll buy the Remote Wonder for my stationary computer and try out all programmable features and see if they are good enough. Then I'll buy the rest..

Why not SLIMP3?.
answer: NO S/PDIF. and you still need an extra MP3-server which will cost you more..

Why not Audiotron?.
answer still need an mp3 server somewhere.. more expensive than SLIMP3 too.

Why not mp3o from Terratec?
Well retro*****bel HD, but NO ethernet! How you gonna transfer all your songs from the internet?. no S/PDIF either..

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:22:25  Show Profile Send d_kay a Private Message
retro*****bel ... HAHAHAHHAHA vilket kass censur filter!.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:34:39  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Jag tycker nog att man kan höra en viss skillnad mellan olika uppspelare. Jag har inte gjort någon seriös jämförelse, men när jag testade på jobbet häromdagen tyckte jag att Quicktime Player (av alla saker) lät avsevärt bättre än Winamp.

Hm, provade nyss själv och jag hörde ingen skillnad. Hörde du avsevärd skillnad så beror det antagligen på hur programmen är konfigurerade. Equalizer, enhet för ljud-output osv.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:08:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hörde du avsevärd skillnad så beror det antagligen på hur programmen är konfigurerade."

Jag vet, det borde vara så. Ska testa mer och återkomma med rapport.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:21:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu skall vi se, var är knappen "deleate" någonstans.... Kanske skulle man ha *** i stället för MP3.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:23:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Hehe...

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:34:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Hej d_kay,
vad är skillnaden? Som jag har förstått det så innehåller MPEG-standarden stöd för fler bitar än 16 också. Det är ju själva avkodningen som är standardiserad, och går det att spela upp bitströmmen innebär det att avkodaren följer standarden. Finns det mer info om deras avkodare och vari skillnaderna beskrivs?

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:33:18  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Det verkar som det stämmer. Jag installerad MAD och ljudet blev faktiskt lite bättre. Lite mer detaljer och luft + kraftfullare. Men det känns också som om bristerna i diskantområdet exponeras tydligare på "dåliga" mp3 filer.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/02/17 09:35:46
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:31:35  Show Profile Send Frux a Private Message
WAV-filerna var det ju stor skillnad på (även om jag brukar ta såna "demonstrationer" med en nypa salt), så jag testade MAD-plugin till WinAmp och testade med många olika sorters låtar och bitrate. Ett par gånger tyckte jag mig höra skillnad första gången jag körde MAD men när jag ändrade fram och tillbaka flera gånger så försvann skillnaderna.

Skillnaden på de decoders jag testat hittills bör iaf vara otroligt liten, och iaf inte alls de skillnader som man får med olika encoders och bitrate. Jag skulle dock inte bli förvånad om det verkligen finns en liten hörbar skillnad mellan olika decoders, har bara inte hört nån själv än.

Tack för tipset ändå förresten! Alltid kul att prova nåt nytt.

Edited by - Frux on 2003/02/17 12:32:04
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:35:12  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Skillnaden på de decoders jag testat hittills bör iaf vara otroligt liten, och iaf inte alls de skillnader som man får med olika encoders och bitrate

Javisst, skillnaden med MAD plug-in är betydligt mindre än mellan olika encoders och bitrates men den är faktiskt klart hörbar i min anläggning. Jag valde nyss 24-bitar i MAD-inställningarna också och tycker det blev ytterligare lite bättre. En LAME-encodad mp3 (HQ VBR 96-320 kbps) uppspelad med MAD-plugin kommer väldigt nära CD-originalet nu. Hemskt.... Ännu hemskare är att jag tycker att mitt Creative Audigy2 ljudkort låter bättre när jag spelar wav-filer från hårddisk än vad min CD-spelare gör(NAD C541i). Kanske dags att satsa på ett ännu bättre ljudkort och övergå helt till hårddiskuppspelning istället? Då slipper man ju alla problem med dålig avläsning, smuts och repor m m. Hårddiskarna är ju ganska billiga och det finns ganska snygga fläktlösa datorlådor att köpa o s v...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/02/17 15:35:35
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:09:36  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag valde 32-bitar direkt (fast den kör tydligen med 24-bitar egentligen i alla fall). Jag provade iofs inte med nån VBR-mp3, får väl prova lite mer!

Ja jag har hört från många håll att Audigy2 står sig mycket bra jämfört med många CD-spelare! Själv har jag ett Audigy.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:18:44  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Juh, att byta från Audigy 1 till 2:an blev ett stort lyft.
Ska visst vara en bra DAC från crystal.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:43:38  Show Profile Send iffe a Private Message
Det kanske värsta av allt är att man kan få tag på Audigy 2-kortet relativt billigt, med tanke på vad man får med (fjärrkontroll och grejer). Oneshop verkar ha schysst pris. Vad kör ni med för kablage mellan ljudkort och förstärkare, ljudkorten brukar ju vilja ha 3,5mm-kontakt istället för RCA, och en 3,5mm -> RCA adapter som verkar vara av bra kvalitet har jag inte sett till.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:48:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Detta är grekiska.

Är det överhuvudtaget hifi?

dvs, är det rätt forum?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:55:09  Show Profile Send iffe a Private Message
Ifall MP3 är hifi kan väl diskuteras, men jag tror att många fler än jag vill få så bra ljud som möjligt ut ur MP3-samlingen också. Ser nog inget annat forum som är lämpligare heller.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:35:30  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Vad kör ni med för kablage mellan ljudkort och förstärkare, ljudkorten brukar ju vilja ha 3,5mm-kontakt istället för RCA, och en 3,5mm -> RCA adapter som verkar vara av bra kvalitet har jag inte sett till.
Jag använder enkla 3,5mm -> RCA adapters och Van Den Hul D102 III signalkabel till/från ljudkortet. Låter mycket bra.

quote:
Detta är grekiska.

Är det överhuvudtaget hifi?

dvs, är det rätt forum?

Visst, i princip kan det självklart ifrågasättas men... i praktiken har jag många mp3-filer som låter bra mycket bättre än mina första CD-skivor från slutet av 80-talet. Jag strävar också efter bästa möjliga källmaterial men mp3 har gett mig tillgång till musik som är mycket svår att få tag på eller inte ens finns utgiven. Dessutom komponerar jag egen musik som hobby och då är mp3 ett bra format att distribuera låtar på över nätet och ta emot ifrån andra o s v.
Och självklart vill man alltid maximera ljudet på bästa möjliga sätt!
mp3 kan handla om mer än att bara ladda ner MTV Top50 från Kazaa...

Ett förslag är kanske att skapa en "low-fi" forumsdel där alla komprimerande ljudformat (+ ev. CD?) diskuteras och hålla hifi-forumet "rent" för diskussioner om mera anständigt källmaterial?

Frågan är kanske också vad man tolkar in i begreppet hifi? Är det bara rena "återgivningsaspekter" som ska diskuteras här på forumet eller går det även bra att diskutera "musiklyssning som man blir glad av"?

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/02/17 23:37:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000