HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre MP3-ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/18 :  00:03:49  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag kan bara hålla med, utvecklingen har verkligen inte legat stilla vad det gäller MP3. Jag kan t.ex nämna att Kent's kopieringsspärrade HDCD (!?!) skiva Vapen och Amunition - låter bättre när man konventerar den från MP3 (192 Kbps - minst) till Wav och bränner en vanlig skiva av den.

Men det är ju fortfarande så att en riktigt bra inspelad cd-skiva idag alltid låter bättre - men som det sagts tidigare, så lämnade ju cd-mediet en del att önska i början och då kan det faktiskt vara mer behagligt att lyssna på väl-rippade mp3 låtar av samma artist.

Oavsett detta så tycker jag att det är viktigt att dessa saker kan diskuteras på forumet. Många idag, köper inte skivor alls, en del har konverterat alla sina plattor och slängt upp dom på vinden. Så om det finns tips på hur man kan öka eventuellt välljud från MP3 så är det givetvis här det skall tas upp.

Om någon köper en anläggning för en halv miljon (hyggligt hifi, tycker jag) och bara spelar MP3 på den - vart ska han annars vända sig, om inte hit? (förmodligen någon psykavdelning på länssjukhuset - men ändå!) Jag menar det diskuteras ju ganska mycket hårdvara här också!

Själv har jag försökt att beställa hem en helt underbar skiva av Kitaro - Kojiki (1990) jag har originalet men skivan är tyvärr skadad, men har fått svaret att den är slut överallt - det verkar omöjligt att få tag i den helt enkelt - tills jag testade att ladda hem den över nätet (testade även att beställa den från USA och England utan resultat) då hittade jag den i alla fall - man skulle därför kunna säga att nätet är som en enda stor backup

Slutligen vill jag tipsa er om att ladda hem nya Winamp3 om ni inte redan gjort det - kraftfullare, mer funktioner och mycket bättre ljud!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/02/18 00:05:24
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:38:16  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Jag står inför ett litet val:
Soundblaster Audigy
eller Soundblaster Audigy2 som ljudkort?
Har sett att det har diskuterats endel om
det ljudkortet här. Men, vad är egentligen
skillnaden och vad är rådet till mig om jag
vill ha fint ljud?

/MVH
Johan
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:55:47  Show Profile Send JM a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Detta är grekiska.

Är det överhuvudtaget hifi?

dvs, är det rätt forum?

Är gamla rockplattor från 70-talet hifi ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:21:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
JM:

Gamla rockplattor från 70-talet vet jag inte så mycket om. Tror inte jag har några.

Jussi Björling i mono, kan det vara hifi?
Rap, är det hifi?
Electric, är det hifi?

MP3 är inte hifi men kan ju få leva här på kanten om det finns råd om hur man skall kunna undgå hjärnblödning, minskad blodplättsproduktion, reducerad hjärnkapacitet samt skav på trumhinnan...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:35:20  Show Profile Send JM a Private Message
Sladd ! Både Jussi,Eminem och Iron Maiden är musik ! Kanske inte så mycket hifi, men det är mycket bra musik i mångas öron.

Det jag ville ha sagt är att många fnyser åt MP3 medans dom sitter hemma och himlar med ögonen åt jättegamla CD och vinylupptagningar som låter anka.... (mycket sämre än MP3)...

Hellre en god hamburgare än en dålig oxfile ! ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:44:27  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by Altair

Jag står inför ett litet val:
Soundblaster Audigy
eller Soundblaster Audigy2 som ljudkort?
Har sett att det har diskuterats endel om
det ljudkortet här. Men, vad är egentligen
skillnaden och vad är rådet till mig om jag
vill ha fint ljud?

/MVH
Johan

Audigy2 har fler funktioner och ännu bättre ljud än Audigy. Jag hade rekommenderat Audigy2 Retail-varianten för ca 1200:-, dvs den utan frontplatta ifall du klarar dig utan den. Tycker det är rätt mycket med 1000 kr extra bara för lite fler in- och utgångar, men det avgör du ju själv.

Stefan007 tycker ju att Audigy2 låter bättre än hans CD-spelare (NAD C541i för ca 4500:-?), och jag har hört flera recensenter komma med såna kommentarer. Bådar ju faktiskt gott för musik även från datorn!
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:11:07  Show Profile Send iffe a Private Message
Den här diskussionen har gjort att jag har fått dille på att fixa välljud från min dator. Hittade en klart intressant sida på http://www.digit-life.com/sound.html . Funderar på att byta ut mitt Soundblaster Live kort mot antingen tidigare nämnda Audigy 2-kortet, alternativt mot kortet med det pretentiösa namnet "Audiophile" som finns på t.ex jam.se. Det har fördelen att det har guldpläterade RCA-utgångar så det är bara att plugga in en schysst signalkabel, sen borde det bli klart acceptabelt ljud även från MP3-samlingen.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:43:22  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Det "bästa" mp3-ljudet får man genom att konvertera sina mp3-filer till wav-filer, bränna ner dom på CD och spela dom i en vanlig bra CD-spelare. Det är min erfarenhet. Jag har provat ett par USB->Koax D/A lösningar men tyckte inte det blev bättre än med mina ljudkort i datorn. Det handlar ju ändå om ett försämrat källmaterial hur som helst.

Är det ljudkvalitet du är ute efter så låter det okomprimerade originalet alltid bäst. Däremot så har jag viss respekt för LAME encodern. Den får mp3 att komma ganska nära originalet, men inte helt...

Måste hålla med. Jobbar som IT-tekniker och har nog provat det mesta i mjukvara/hårdvara när det gäller MP3 elektronik. Att konvertera tillbaka MP3 format ger ju de 1 och 0 som skall processas. Vad bättre finns det än den CD spelare som är byggt för detta. Att sno signalen genom gud vet hur många D/A och förvränga ljudet med mjukvara för att sedan pressa ut det genom ett ljudkort näää. Bränn över på en "riktig" Cd-R med kvalitet så kommer du tillbaka så nära orginalet som möjligt.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:14:42  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by SpLiX

quote:
Originally posted by Stefan007

Det "bästa" mp3-ljudet får man genom att konvertera sina mp3-filer till wav-filer, bränna ner dom på CD och spela dom i en vanlig bra CD-spelare. Det är min erfarenhet. Jag har provat ett par USB->Koax D/A lösningar men tyckte inte det blev bättre än med mina ljudkort i datorn. Det handlar ju ändå om ett försämrat källmaterial hur som helst.

Är det ljudkvalitet du är ute efter så låter det okomprimerade originalet alltid bäst. Däremot så har jag viss respekt för LAME encodern. Den får mp3 att komma ganska nära originalet, men inte helt...

Måste hålla med. Jobbar som IT-tekniker och har nog provat det mesta i mjukvara/hårdvara när det gäller MP3 elektronik. Att konvertera tillbaka MP3 format ger ju de 1 och 0 som skall processas. Vad bättre finns det än den CD spelare som är byggt för detta. Att sno signalen genom gud vet hur många D/A och förvränga ljudet med mjukvara för att sedan pressa ut det genom ett ljudkort näää. Bränn över på en "riktig" Cd-R med kvalitet så kommer du tillbaka så nära orginalet som möjligt.

Eh?, jobbar också som "IT-tekniker" Elektroteknker/programmerare. Hur konverterar man då tillbaka till WAV?, jo genom en decoder. Se mitt första inlägg. Om det görs i realtid eller inte spelar ingen roll. Bara en D/A omvandling sker i datorn/ljudkortet. Spela ifrån HD eller CD, spelar ingen som hellst roll. Buffertar i Ljudkortet är tom bättre, pga att inget jitter introduceras förutom i D/A omvandlarens oscillator. Om ljudkortet dessutom är externt (USB) så störs det mycket mindre av de elektromagnetiska fälten som finns i datorn.

TÄNK DOCK PÅ DETTA:

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:20:18  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Kollade Audigy och Audigy2 på soundblaster.com.. Båda har THD på 0,004%. Men det går antagligen att höra skillnad på annat sätt?
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:21:26  Show Profile Send d_kay a Private Message
SORRY MISSADE det viktigaste.

vissa ljudkortn gör samplerate konvertering till 48khz innan det skickas till D/A!, t.ex. Soundblaster Live, dock ej Audigy2. Detta gäller tyvärr även många digitala utgångar från ljudkort och moderkort. De flesta stödjer DTS ut etc. och då kör de oftast endast på 48khz!. Förlust i den digitala domänen alltså!, vilken båg.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:26:45  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Lite enkelt, en mjukvara används för att konvertera CD till MP3. Använd samma "konverterings algoritm" baklänges (packa/packa upp med samma mjukvara) till Cd-R och du är tillbaka på ruta 1. Det du förlorat är den information som skalats bort p.g.a. platsbrist i MP3 format. (Dålig jämförelse är att zippa/zippa upp.) Skulle du köra realtid på en dator hela tiden, samt göra som du säger, dra det genom en del elektronik som sedan i förlängning skall kopplas till din stereo ser jag bara nya signal störningar och förluster. Eller är jag fel på det?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:29:57  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Tror jag fick svar på min fråga här:

http://www.digit-life.com/articles2/creativeaudigy2/index.html

(om det var nån mer som var intresserad)
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:55:55  Show Profile Send d_kay a Private Message
oj, fel hade jag. Audigy2 gör fortfarande 44.1khz -> 48khz konvertering. iaf enligt:

http://www.digit-life.com/articles2/creativeaudigy2/index.html

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/19 :  01:02:48  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:

Lite enkelt, en mjukvara används för att konvertera CD till MP3. Använd samma "konverterings algoritm" baklänges (packa/packa upp med samma mjukvara) till Cd-R och du är tillbaka på ruta 1. Det du förlorat är den information som skalats bort p.g.a. platsbrist i MP3 format. (Dålig jämförelse är att zippa/zippa upp.) Skulle du köra realtid på en dator hela tiden, samt göra som du säger, dra det genom en del elektronik som sedan i förlängning skall kopplas till din stereo ser jag bara nya signal störningar och förluster. Eller är jag fel på det?

hmm. alltså. jag troddu du menade så här:

mp3->WAV->CD->CD-spelare->högtalare, bättre än...

mp3->Winamp->DAC i CD-spelare->högtalare

???.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:50:09  Show Profile Send Frux a Private Message
Här finns också ett rejält test på Audigy2: http://www6.tomshardware.com/video/20021106/index.html
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:49:39  Show Profile Send SpLiX a Private Message

???.

Japp japp, men din sista rad borde väl se ut..

mp3->Winamp->Ljudkort->Någon form av kabel med konverter->DAC i CD-spelare->högtalare.

Varpå både Winamp och ljudkort med kabel kommer att "färga" ljudet mer än din cd-spelare.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:04:15  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:

???.

Japp japp, men din sista rad borde väl se ut..

mp3->Winamp->Ljudkort->Någon form av kabel med konverter->DAC i CD-spelare->högtalare.

Varpå både Winamp och ljudkort med kabel kommer att "färga" ljudet mer än din cd-spelare.

denna del är bara beroende på decodern:

1: mp3->Winamp->ljudkort

Denna del är helt digital, bit för bit överföring, S/PDIF t.ex. och påverkar bara pga jitter, och det kan fixas av bra DAC'ar:
2: Någon form av kabel med konverter->DAC
(undantag ifall ljudkortet genomför någon sorts samplerate konvertering till 48khz innan den skickar ut signalen digitalt)

Här sker största färgningen:
3: DAC->högtalare

Del 1 är likadan oavsett om du bränner till CD eller ej. Inga realtidsaspekter spelar roll. När du konverterar till WAV använder du ju också en decoder!. Och bränning till CD spelar ju ingen roll.

Del 2 är helt digital(förlustfri). Varför annars skicka in den i en DAC?.

Del 3 beror på OP ampar samt DAC. Vilket ger den absolut största färgningen. förutom själva komprimeringshastigheten naturligtvis(192kbps är ju bätter än 128kbpx tex).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

bror
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:09:42  Show Profile Send bror a Private Message

Jag köpte ett M Audio Delta Audiopihle 24/96, och det blev en enorm skillnad mot det ljudkortet som sitter inbyggt på moderkortet. Har inte jämfört det med nåt Soundblasterkort dock, men om man vill tro på tester så får det riktigt bra betyg, speciellt i musikerkretsar. Köpte kortet på Musikbörsen.

Sample raten kan man ställa (mellan 8000 och 96000Hz)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000