| Author |
Topic  |
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:31:46
|
| Har nu väntat 6 veckor på min förstärkare, har tröttnat lite. Några åsikter om detta? |
|
|
ekman
Member
    
270 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:34:55
|
| tja du kan ju börja med att tala om varför du väntar??? har du beställt och inte fått eller är den trasig och på reparation eller vad är det som händer? |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:52:42
|
| Har beställt men inte fått. |
 |
|
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:55:00
|
Fick vänta 3 månader på min DVD... Fast det tyckte jag ju var länge.... 6veckor verkar mycket om det inte är någon extrem produkt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:56:46
|
quote: Originally posted by Nagref
Fick vänta 3 månader på min DVD... Fast det tyckte jag ju var länge.... 6veckor verkar mycket om det inte är någon extrem produkt.
Knappast extrem, men ca 20000:- |
 |
|
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:59:51
|
| Då kanske det beror på om de har den hemma eller inte. Måste kanske beställa från leverantör som måste beställa från tillverkare... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:13:51
|
quote: Originally posted by Nagref
Då kanske det beror på om de har den hemma eller inte. Måste kanske beställa från leverantör som måste beställa från tillverkare...
Tja, jag verkar ju inte vara ensam om lång väntetid, får väl tänka "den som väntar på ngt gott........." |
 |
|
|
Hatoil
Member
    
1102 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:14:18
|
Jag hade min skivspelare inne på lagning i mer än 2 år en gång i tiden. Liite segt.
6 veckor är ganska länge, men det beror väl på vad de sade när du beställde? Dvs om du fick veta att det kunde ta så lång tid. Någonstans går säkert gränsen för när man kan avbeställa, om du nu tröttnat. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
JMlab
Member
    
595 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:20:11
|
Rekordet så här långt var 11 månader som jag väntade på en DVD-spelare låt vara att det var en sk high-end spelare och att tillverkaren inte hade ngn dvd-spelare i sitt produktsortiment när jag beställde den,detta är många gånger ett problem med "mindre"tillverkare. Mvh JMlab |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:20:28
|
quote: Originally posted by Hatoil
Jag hade min skivspelare inne på lagning i mer än 2 år en gång i tiden. Liite segt.
6 veckor är ganska länge, men det beror väl på vad de sade när du beställde? Dvs om du fick veta att det kunde ta så lång tid. Någonstans går säkert gränsen för när man kan avbeställa, om du nu tröttnat.
Jag fick inte veta ngn leveranstid, jag antog att den var max 1 månad och jag tror knappast jag fått beskedet 6 veckor eller mer om jag frågat. Har fått veta att den ska komma nästa vecka men jag har hört liknande förrut så nu får säljaren kontakta mig när den kommit, dessutom vill jag ha kompensation för sen leverans om den inte kommer nästa vecka. Orkar inte avbeställa då jag misstänker att detta kan uppreaps hos annan butik och dessutom vill jag ha det jag beställt och inte behöva lyssna runt igen. Aldrig får man va glad . |
 |
|
|
yalpa
Member
    
1208 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:30:58
|
Jag skriver inte detta för att hacka på någon...men:
Tänk till innan ni startar en tråd, vad är det för information som behövs för att läsarna ska förstå problemet och kunna komma med ett vettigt svar? Det verkar som att folk gillar att vara lite hemlighetsfulla (eler vad det nu beror på), oftast får man ställa massvis med följdfrågor för att få grepp om situationen, vem är det som bör anstränga sig egentligen: han som undrar eller de som ska hjälpa?
I detta fall borde det stått: modell på spelaren, var den är köpt, har du redan pröjsat etc. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:38:55
|
quote: Originally posted by yalpa
Jag skriver inte detta för att hacka på någon...men:
Tänk till innan ni startar en tråd, vad är det för information som behövs för att läsarna ska förstå problemet och kunna komma med ett vettigt svar? Det verkar som att folk gillar att vara lite hemlighetsfulla (eler vad det nu beror på), oftast får man ställa massvis med följdfrågor för att få grepp om situationen, vem är det som bör anstränga sig egentligen: han som undrar eller de som ska hjälpa?
I detta fall borde det stått: modell på spelaren, var den är köpt, har du redan pröjsat etc.
Knappast min mening att vara hemlighetsfull, jag tycker var och en får avgöra vad man vill skriva. Håller dock med om att jag borde skrivit direkt att jag väntar på en beställd produkt som jag dessutom delbetalat. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:57:41
|
Hej,
det enda själiga, är det ni kommit överens om. Har inget sagts, är det dags att säja nått nu. En leveranstid är satt för att hållas. Problem kan uppstå. Så är det. Då skall problemen redogöras ärligt och uppriktigt och inte minst omgående. Man sätter ett nytt datum och jobbar för 100% mot det nya målet.
Har kunden lagt ut pengar och ligger ute med pengar, är det enligt mig rimligt att företaget erbjuder kompensation i nån utsträckning (skickar med ditt eller datt, X % rabatt vid nästa köp etc).
// Pär E |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:06:23
|
quote: Originally posted by epkpeng
Hej,
det enda själiga, är det ni kommit överens om. Har inget sagts, är det dags att säja nått nu. En leveranstid är satt för att hållas. Problem kan uppstå. Så är det. Då skall problemen redogöras ärligt och uppriktigt och inte minst omgående. Man sätter ett nytt datum och jobbar för 100% mot det nya målet.
Har kunden lagt ut pengar och ligger ute med pengar, är det enligt mig rimligt att företaget erbjuder kompensation i nån utsträckning (skickar med ditt eller datt, X % rabatt vid nästa köp etc).
// Pär E
Ja jag borde göra ngt men jag är rent ut sagt förbannat trött på det hela. Jag tänker inte kontakta säljaren utan som sagt han får kontakta mig och bör kompensera mig om han vill ha mig som kund u fortsättningen. Känner mig lite respektlöst bemött och den glädje jag kände tidigare är som bortblåst. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:15:36
|
Ta då å berätta det för säljaren. Var saklig och uppriktig.
Sånthär löser sig om man pratar. Finner man ändå ingen lösning, måste man nog prata om att häva köpet.
Har du betalat in 20 lök redan?
// Pär E |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Anders47
Member
    
1060 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:19:25
|
quote: Originally posted by yalpa
Jag skriver inte detta för att hacka på någon...men:
Tänk till innan ni startar en tråd, vad är det för information som behövs för att läsarna ska förstå problemet och kunna komma med ett vettigt svar? Det verkar som att folk gillar att vara lite hemlighetsfulla (eler vad det nu beror på), oftast får man ställa massvis med följdfrågor för att få grepp om situationen, vem är det som bör anstränga sig egentligen: han som undrar eller de som ska hjälpa?
I detta fall borde det stått: modell på spelaren, var den är köpt, har du redan pröjsat etc.
Instämmer verkligen i detta. Antingen det gäller problem med säljare som här eller frågor om komponenter där man inte får veta vilket system de skall in i eller vad frågeställaren vill uppnå. Antar att dessa saker är självklara för frågeställaren, men tyvärr vi andra måste sitta och gissa.
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:23:57
|
quote: Originally posted by epkpeng
Ta då å berätta det för säljaren. Var saklig och uppriktig.
Sånthär löser sig om man pratar. Finner man ändå ingen lösning, måste man nog prata om att häva köpet.
Har du betalat in 20 lök redan?
// Pär E
Nej 10000:- |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:28:21
|
Hej,
Det är en rejäl hög med pengar!
Bit ihop, ORKA gå en gång till och hör vad som är problemet. Du måste ha en möjlighet att häva köpet om leveransen inte håller sig innom "själig" tid.
Man måste vara med på att det KAN strula till sig. Det är så. Man måste ha förståelse för strul. Det betyder dock inte att man skall stå ut med vad som helst, och man måste som MINST kunna få en vettig förklaring.
"Hot" är det sista man tar till, när man inte kommer nån stans på något annat sätt. ABSOLUT sista utvägen är "hot"...Men då skall det ha gått långt...
// Pär E |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:33:23
|
| Jag ger det 1 vecka till sen ska jag snacka med säljaren. Det ordnar sig säkert men som sagt man blir besviken. Slutkommenterat. |
 |
|
|
KennethS
Member
    
1178 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 23:26:48
|
| Kan ju inlägga som gammal säljare av dessa produkter att "skälig" väntan på en produkt är MAX 3-4 veckor...Då är det extremt, Kräv ersättning eller pengarna tillbaka, den tid har fått vänta är ju KATASRTOFAL!!!! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
sladd
Member
    
3028 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 23:39:06
|
KennethS: Hörnu vikarien, tagga ned en smula. Ibland strular det och det beror sällan på butiken, de vill nog gärna ha in resterande 10 lapp.
Men information om vad som är bekymret är viktig. Har man bestämt sig så är ju den värsta biten gjord. Resten löser sig alltid om det inte är något generalstrul på gång. Som kund har man all rätt i världen att lufta sitt missnöje och efter 6 veckor kunde ju en lånestärkare el dyl vara på sin plats. Allt för att kunden skall känna sig omhändertagen. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Larsho
Member
    
5340 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 23:42:27
|
quote: Originally posted by sladd
KennethS: Hörnu vikarien, tagga ned en smula. Ibland strular det och det beror sällan på butiken, de vill nog gärna ha in resterande 10 lapp.
Men information om vad som är bekymret är viktig. Har man bestämt sig så är ju den värsta biten gjord. Resten löser sig alltid om det inte är något generalstrul på gång. Som kund har man all rätt i världen att lufta sitt missnöje och efter 6 veckor kunde ju en lånestärkare el dyl vara på sin plats. Allt för att kunden skall känna sig omhändertagen.
Spelar ingen roll vad som är orsaken till förseningen, 6 veckor är alldeles för lång tid, jag hade också krävt pengarna tillbaka, som serviceminded människa vet jag att kunden alltid har rätt !! så sluta försvara långa väntetider |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
H
Member
    
432 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 00:07:07
|
Snutten: Kolla med konsumentvägledaren i din kommun vad lagen säger. Det är alltid bra och veta vilka rättigheter och skyldigheter man har.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 01:55:05
|
quote: Originally posted by sladd
KennethS: Hörnu vikarien, tagga ned en smula. Ibland strular det och det beror sällan på butiken, de vill nog gärna ha in resterande 10 lapp.
Men information om vad som är bekymret är viktig. Har man bestämt sig så är ju den värsta biten gjord. Resten löser sig alltid om det inte är något generalstrul på gång. Som kund har man all rätt i världen att lufta sitt missnöje och efter 6 veckor kunde ju en lånestärkare el dyl vara på sin plats. Allt för att kunden skall känna sig omhändertagen.
Blev erbjuden en låneförstärkare till denna helg men då jag saknar bil och är trött på att släpa grejer (den ska ju tillbaka också) beslöt jag att inte göra så. Det var ju ganska bra men det som retat mig är att jag gång på gång fått nya uppgifter om leverans som inte har inträffat. Jag vet också att förseningen har med dyra fraktkostnader att göra, men jag tycker att jag borde fått veta detta från början. Att samskicka grejer spar säkert pengar men jag borde fått veta. |
 |
|
|
Larsho
Member
    
5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 07:40:05
|
quote: Originally posted by Snutten
quote: Originally posted by sladd
KennethS: Hörnu vikarien, tagga ned en smula. Ibland strular det och det beror sällan på butiken, de vill nog gärna ha in resterande 10 lapp.
Men information om vad som är bekymret är viktig. Har man bestämt sig så är ju den värsta biten gjord. Resten löser sig alltid om det inte är något generalstrul på gång. Som kund har man all rätt i världen att lufta sitt missnöje och efter 6 veckor kunde ju en lånestärkare el dyl vara på sin plats. Allt för att kunden skall känna sig omhändertagen.
Blev erbjuden en låneförstärkare till denna helg men då jag saknar bil och är trött på att släpa grejer (den ska ju tillbaka också) beslöt jag att inte göra så. Det var ju ganska bra men det som retat mig är att jag gång på gång fått nya uppgifter om leverans som inte har inträffat. Jag vet också att förseningen har med dyra fraktkostnader att göra, men jag tycker att jag borde fått veta detta från början. Att samskicka grejer spar säkert pengar men jag borde fått veta.
Deras argument skall du inte behöva acceptera, det är helt oväsentligt för dig att de ska försöka spara fraktkostnader och låta dig vänta, helt oacceptabtelt. |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
    
3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 07:50:43
|
quote: Originally posted by Larsho
quote: Originally posted by Snutten
quote: Originally posted by sladd
KennethS: Hörnu vikarien, tagga ned en smula. Ibland strular det och det beror sällan på butiken, de vill nog gärna ha in resterande 10 lapp.
Men information om vad som är bekymret är viktig. Har man bestämt sig så är ju den värsta biten gjord. Resten löser sig alltid om det inte är något generalstrul på gång. Som kund har man all rätt i världen att lufta sitt missnöje och efter 6 veckor kunde ju en lånestärkare el dyl vara på sin plats. Allt för att kunden skall känna sig omhändertagen.
Blev erbjuden en låneförstärkare till denna helg men då jag saknar bil och är trött på att släpa grejer (den ska ju tillbaka också) beslöt jag att inte göra så. Det var ju ganska bra men det som retat mig är att jag gång på gång fått nya uppgifter om leverans som inte har inträffat. Jag vet också att förseningen har med dyra fraktkostnader att göra, men jag tycker att jag borde fått veta detta från början. Att samskicka grejer spar säkert pengar men jag borde fått veta.
Deras argument skall du inte behöva acceptera, det är helt oväsentligt för dig att de ska försöka spara fraktkostnader och låta dig vänta, helt oacceptabtelt.
Precis vad jag tycker. Känner mig respektlöst behandlad. Blir jag inte kompenserad har jag handlat för sista gången. |
 |
|
Topic  |
|