| Author |
Topic  |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 08:09:29
|
Larsho: Långa väntetider är inget jag försvarar. Men lösningen är knappast att avhandla det hela i svart eller vitt....
"som serviceminded människa vet jag att kunden alltid har rätt !! så sluta försvara långa väntetider"
Serviceminded på vilken sida disken då? 
Kunden har inte alls alltid rätt. Det finns ett helt lass med krångliga, orättvisa, nevrotiska, oärliga pain in the ass därute som tror att de köpt halva staden så fort de öppnat plånboken efter 85 dagars diskuterande, prutande, klagande och 4 hjärtattacker..... Konsten är att orka med allt detta och låta kunden tro att han alltid har rätt 
Ovanstående har nu ingenting med signaturen "snutten" att göra och jag tycker inte att han platsar i denna kategori, det var bara en reflektion efter ett liv med kunder....
Men snutten: Hur "vet" du att det handlar om fraktkostnader? Vad sa man egentligen om väntetiden från början? Du sa att du "antog" en tid på egen hand, detta kan ju vara en läxa för många som läser. Innan man slantar upp skall allt vara på bordet så att säga. Om något går fel från ursprunglig överenskommelse så kan man utgå ifrån det och kräva gentjänster, nedsatt pris eller vad som nu blir aktuellt. Du har nog rätt i att det kan bli strul i nästa butik också eftersom problemet verkar ligga i en leverans längre bort ifrån.
Jag undrar också över den höga delbetalningssumman. Har aldrig lagt 50% vid beställning själv. Det ger dig onekligen dåligt förhandlingsläge... Krävde butiken hälften i förskott?? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 08:29:13
|
quote: Originally posted by sladd
Larsho: Långa väntetider är inget jag försvarar. Men lösningen är knappast att avhandla det hela i svart eller vitt....
"som serviceminded människa vet jag att kunden alltid har rätt !! så sluta försvara långa väntetider"
Kunden har inte alls alltid rätt. Det finns ett helt lass med krångliga, orättvisa, nevrotiska, oärliga pain in the ass därute som tror att de köpt halva staden så fort de öppnat plånboken efter 85 dagars diskuterande, prutande, klagande och 4 hjärtattacker..... Konsten är att orka med allt detta och låta kunden tro att han alltid har rätt 
Ovanstående har nu ingenting med signaturen "snutten" att göra och jag tycker inte att han platsar i denna kategori, det var bara en reflektion efter ett liv med kunder....
Men snutten: Hur "vet" du att det handlar om fraktkostnader? Vad sa man egentligen om väntetiden från början? Du sa att du "antog" en tid på egen hand, detta kan ju vara en läxa för många som läser. Innan man slantar upp skall allt vara på bordet så att säga. Om något går fel från ursprunglig överenskommelse så kan man utgå ifrån det och kräva gentjänster, nedsatt pris eller vad som nu blir aktuellt. Du har nog rätt i att det kan bli strul i nästa butik också eftersom problemet verkar ligga i en leverans längre bort ifrån.
Jag undrar också över den höga delbetalningssumman. Har aldrig lagt 50% vid beställning själv. Det ger dig onekligen dåligt förhandlingsläge... Krävde butiken hälften i förskott??
Anledningen till denna delbetalning är att jag lånade hem andra grejer för utvärdering. När jag sedan bestämde mig för en dyrare pryl tyckte jag att de pengarna kunde ligga kvar så länge då jag inte i min vildaste fantasi trodde det skulle ta så lång tid. Säljaren sa faktiskt SJÄLV att det berodde på fraktkostnaden! Han har fått in fler beställningar och skjutit på det hela. Jaja man får dra lärdom av detta, jag kanske var lite naiv då jag förrutom "förseningen" varit nöjd med butiken. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 08:39:19
|
| Jag tycker så här på morgonkvisten att du bör få pengarna tillbaka plus lite "smågodis" som kompensation. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 08:49:50
|
| Som avslutning vill jag säga att jag anser att säljaren borde sagt att det kunde bli ganska lång leveranstid och föreslagit att jag fick tillbaka pengarna tills den fanns på plats. Jag tror han var rädd att tappa mig som kund, att jag skulle ångra mig. Jag kan förstå säljare som blivit "lurade" av kunder som lånar hem massa grejer och aldrig köper något eller ens säger tack. Jag gav dock mitt ord på att jag verkligen skulle handla, tycker jag var seriös med detta. Sen är det ju en generalisering att säga "kunden har alltid rätt" men det ligger ngt uns av sanning i det. Har själv råkat ut för oseriösa "spekulanter" som aldrig kommer till skott. Men jag tror att en bra säljare märker detta. Själv lånande jag hem 2 olika prylar och bestämde mig för en 3:e. Allt inom 5 dagar. Jag hoppas det ordnar sig, jag får prata med säljaren så att båda parter blir nöjda. Men jag rekommenderar alla som ska köpa saker som inte finns på lager att klart och tydligt i förväg göra klart vad som gäller, tror det förhindrar irritation och ger nöjda kunder och handlare. |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 08:56:41
|
Hej Snutten
Jag förstår att du är irriterad, jag fick vänta 8-9 veckor innan leverans. Ring och stressa säljaren, risken finns att det tar ännu längre tid annars. Jag blev dock förvarnad att det skulle ta 4-6 veckor men lite strul orsakade ännu längre leverans.
|
Linkan
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 09:00:13
|
quote: Originally posted by linkan
Hej Snutten
Jag förstår att du är irriterad, jag fick vänta 8-9 veckor innan leverans. Ring och stressa säljaren, risken finns att det tar ännu längre tid annars. Jag blev dock förvarnad att det skulle ta 4-6 veckor men lite strul orsakade ännu längre leverans.
Hej Linkan, nu blev jag skräckslagen hehe. Jag har ringt en del men tröttnat. Jag ska åka dit och ta tillbaka mina pengar, kanske det också kan snabba på det hela lite. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 10:11:56
|
Jag undrar också över den höga delbetalningssumman. Har aldrig lagt 50% vid beställning själv. Det ger dig onekligen dåligt förhandlingsläge... Krävde butiken hälften i förskott??
Spelar ingen roll vika ursäkter du kommer med, det är oacceptabelt att vänta i 6 veckor utan att bli kompenserad !!!! Man har faktiskt lite rättigheter som kund.De var ju inte direkt några småsummor i detta fall, hade du själv accepterat detta  tror det inte |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 10:22:31
|
Jag blir bara så trött. När skall dom här försäljarna ge sig? 6 veckor... Jag skulle ha bett dom... Ni har fantasi ni kan säkert lista ut resten. Vad jag menar är att du som kund, du som köper produkter av dom, alltid kommer i andra hand. Fast det är sådana som dig dem lever på. Så skall det naturligtvis inte vara, ställ ultimatum eller häv köpet och ring runt till andra ställen och hör om dom har prylen hemma eller hur lång tid det tar innan de får hem den.
Kom ihåg: Konsumenten kommer alltid först! |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 10:54:12
|
quote: Originally posted by BluesBoy
Jag blir bara så trött. När skall dom här försäljarna ge sig? 6 veckor... Jag skulle ha bett dom... Ni har fantasi ni kan säkert lista ut resten. Vad jag menar är att du som kund, du som köper produkter av dom, alltid kommer i andra hand. Fast det är sådana som dig dem lever på. Så skall det naturligtvis inte vara, ställ ultimatum eller häv köpet och ring runt till andra ställen och hör om dom har prylen hemma eller hur lång tid det tar innan de får hem den.
Kom ihåg: Konsumenten kommer alltid först!
Håller med till 100 % |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:15:42
|
Är det inte sådant här som riktiga butiker skall vara bättre på jämfört med nätbutiker ??
Om det går till så så ser jag inte någon anledning att handla från en riktigt butik om det inte är billigare.
Jag har själv både handlat ifrån andra land, nätbutiker och affärer och har aldrig behövt vänta så länge utan kompesation.
När jag handlade min 1.3se i en butik i sthlm så fick jag deras demoX och när mina högtalare kom in så körde dom ut och bytte hemma hos mig. Nu så fick jag vänta 4-8veckor men dom förvanade mig och skickade ju med demoX. Det tog mig 1.5 vecka med strul och fraktbolag som kronglade att få hem mina slutsteg till dörren från tyskland.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:26:16
|
Larsho:
"Spelar ingen roll vika ursäkter du kommer med, det är oacceptabelt att vänta i 6 veckor utan att bli kompenserad !!!! Man har faktiskt lite rättigheter som kund.De var ju inte direkt några småsummor i detta fall, hade du själv accepterat detta tror det inte."
Om man bara skriker tillräckligt högt så fixar sig allt, butiker är alltid skurkar, tar alltid för mycket betalt, luras, är oacceptabla och om man försöker NYANSERA bilden en smula så är man likadan 
Är så trött på denna mentalitet. Det framgår med all önskvärd tydlighet att snutten gjorde en miss. En miss man inte skall göra i någon affär. Själv har jag väntat betydligt längre än 6 veckor på grejor. Min butik informerade mig dock fortlöpande och höll mig med andra apparater så länge. Vilka belopp vi pratar om har inte så mycket med saken att göra. Snutten har heller inte sagt att butiken vägrar kompensera? Handla på Siba då om du vill bli korrekt bemött och aldrig ha några problem med leveranser Där får man ju med sig skräpet direkt. Har åkt jorden runt i ett år som regel och bjudits ut till den nationella kedja som bjuder högst för de 100 pallar det kanske handlar om. Då blir det bra. Billigt och direkt leverans.
Vi har inte fått nog information från snutten för att kunna hänga butiken kategoriskt. Butiken har uppenbarligen misslyckats i sina försök att hålla honom välinformerad och nöjd. Det är deras förlust om han mist förtroendet för dem. Så är det för alla butiker. Man skall vara en krävande noggrann kund. Och försöka hitta den butik som passar en. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:38:12
|
Larsho:
"Spelar ingen roll vika ursäkter du kommer med, det är oacceptabelt att vänta i 6 veckor utan att bli kompenserad !!!! Man har faktiskt lite rättigheter som kund.De var ju inte direkt några småsummor i detta fall, hade du själv accepterat detta tror det inte."
Om man bara skriker tillräckligt högt så fixar sig allt, butiker är alltid skurkar, tar alltid för mycket betalt, luras, är oacceptabla och om man försöker NYANSERA bilden en smula så är man likadan 
Är så trött på denna mentalitet. Det framgår med all önskvärd tydlighet att snutten gjorde en miss. En miss man inte skall göra i någon affär. Själv har jag väntat betydligt längre än 6 veckor på grejor. Min butik informerade mig dock fortlöpande och höll mig med andra apparater så länge. Vilka belopp vi pratar om har inte så mycket med saken att göra. Snutten har heller inte sagt att butiken vägrar kompensera? Handla på Siba då om du vill bli korrekt bemött och aldrig ha några problem med leveranser Där får man ju med sig skräpet direkt. Har åkt jorden runt i ett år som regel och bjudits ut till den nationella kedja som bjuder högst för de 100 pallar det kanske handlar om. Då blir det bra. Billigt och direkt leverans.
Vi har inte fått nog information från snutten för att kunna hänga butiken kategoriskt. Butiken har uppenbarligen misslyckats i sina försök att hålla honom välinformerad och nöjd. Det är deras förlust om han mist förtroendet för dem. Så är det för alla butiker. Man skall vara en krävande noggrann kund. Och försöka hitta den butik som passar en.
Alla dessa bortförklaringar !!!! jaja men hade inte deras kunder existerat hade de fått stänga igen, men det är klart du tycker väl alla kunder är till besvär, snacka om dålig inställning |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:54:53
|
quote: Originally posted by Larsho
Alla dessa bortförklaringar !!!! jaja men hade inte deras kunder existerat hade de fått stänga igen, men det är klart du tycker väl alla kunder är till besvär, snacka om dålig inställning
Om man inte tar reda på leveranstid vid beställningstillfället så kan väl det knappast vara butikens fel? Det kan ju vara många olika orsaker till att det dröjer, men det framgår inte av denna tråd huruvida "Snutten" har frågat om det. |
Mvh |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 13:37:37
|
quote: Originally posted by matson
Alla dessa bortförklaringar !!!! jaja men hade inte deras kunder existerat hade de fått stänga igen, men det är klart du tycker väl alla kunder är till besvär, snacka om dålig inställning
Om man inte tar reda på leveranstid vid beställningstillfället så kan väl det knappast vara butikens fel? Det kan ju vara många olika orsaker till att det dröjer, men det framgår inte av denna tråd huruvida "Snutten" har frågat om det.
Om det är så mycket som kan "inträffa" är det väl knappast lönt att fråga om väntetiden, den hålls ju ändå aldrig |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 14:52:35
|
Larsho:
"Alla dessa bortförklaringar !!!! jaja men hade inte deras kunder existerat hade de fått stänga igen, men det är klart du tycker väl alla kunder är till besvär, snacka om dålig inställning"
OK, går det inte att resonera på högre nivå är högstadiet så stänger vi väl igen där då. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:17:46
|
Larsho:
"Alla dessa bortförklaringar !!!! jaja men hade inte deras kunder existerat hade de fått stänga igen, men det är klart du tycker väl alla kunder är till besvär, snacka om dålig inställning"
OK, går det inte att resonera på högre nivå är högstadiet så stänger vi väl igen där då.
Förstår inte varför du varenda gång du har fel i en fråga måste idiotförklara andra som inte håller med dig, kan tyvärr inte se varför det skulle tillhöra högstadiet, däremot ditt sätt att agera mot andra hör dit, måste man alltid hålla med dig ??? Min åsikt står jag fast vid att det oacceptabelt med så långa väntetider, det är inget man skall acceptera som kund. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:34:31
|
Varför är det oacceptabelt med ca 6-8 veckors leveranstid? Gäller detta bara Hifiprylar eller gäller det allt?
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att det är lite leveranstid på en dyr förstärkare. Hade det däremot varit frågan om 1 liter mjölk hade det ju varit märkligt....
Problemet här är ju att köparen inte kontaktar säljaren och frågar varför det dröjer. Då hade han fått en förklaring och då hade det ju varit möjligt att ta ställning om det är läge att häva köpet eller inte. |
Mvh |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:37:10
|
Varför är det oacceptabelt med ca 6-8 veckors leveranstid? Gäller detta bara Hifiprylar eller gäller det allt?
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att det är lite leveranstid på en dyr förstärkare. Hade det däremot varit frågan om 1 liter mjölk hade det ju varit märkligt....
Problemet här är ju att köparen inte kontaktar säljaren och frågar varför det dröjer. Då hade han fått en förklaring och då hade det ju varit möjligt att ta ställning om det är läge att häva köpet eller inte.
Blir man inte informerad om detta vid köpet att det ev, kan "tillstöta" förseningar är 6-8 veckor väldigt lång tid. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:37:25
|
"Förstår inte varför du varenda gång du har fel i en fråga måste idiotförklara andra som inte håller med dig,"
Tror jag hänger upp den på väggen   |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:40:56
|
"Förstår inte varför du varenda gång du har fel i en fråga måste idiotförklara andra som inte håller med dig,"
Tror jag hänger upp den på väggen  
Gör det, det är helt gratis, utan väntetid   |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:57:27
|
Om man inte tar reda på leveranstid vid beställningstillfället så kan väl det knappast vara butikens fel? Det kan ju vara många olika orsaker till att det dröjer, men det framgår inte av denna tråd huruvida "Snutten" har frågat om det.
Jag skrev att jag upprepade gånger fått veta men inget har hänt. Läs mina inlägg ovan så ser du. |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:32:50
|
| Snutten, jag tycker att det är helt och hållet upp till dig att avgöra när din gräns är nådd, det kan vi inte avgöra åt dig. Beroende på produkt, tillgång etc så kan man i denna branch få vänta ett par veckor. Så länge man är införstådd i att man kan få vänta och man har en kontinuerlig dialog med säljaren så borde det inte vara några problem. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:02:37
|
Måste berätta hur en bra HiFi-butik fungerar med hänvisning till ovanstående inlägg:
En kamrat till mig beställde strax före jul en anläggning bestående av förstärkare, högtalare och subb. Allt levererades och installerades av handlaren inom ca en vecka. Dock bestod leveransen av demoapparater pga "fel färg i lager". Efter ca tre veckor kom samme handlare ytterligare en gång hem till honom för att byta och leverera de nya apparaterna. Det är så här vi vill att det skall fungera och det är viktigt att de seriösa handlarna finns och också uppträder så.
All heder åt HiFi-Punkten i Trollhättan. |
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:21:17
|
Hejsan,
Jag kan endast se ett problem och det är OM OM OM säljande part inte meddelar problematiken och sköter det hela riktigt och rakt. Hur svårt skall det vara?
// Pär E |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 01:29:08
|
| Pga strul har ytterligare försening tillkommit, fel paket blev levererat till Sverige. Efter snack med säljaren kom vi överrens om att jag får låna en stärkare tills min kommit. Helt ok lösning då jag inte kan vänta längre. Jag tror detta kommer göra mig hyffsat nöjd och nu gör det inte så mycket om den blir försenad. |
 |
|
Topic  |
|