| Author |
Topic  |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:03:01
|
Hästspannet (vet inte vilken låtnr.) som kommer in från vänster springer runt långt bakom dig i en bra anläggning med rätt uppställning.
Låt: 8 Ah, skall den in bakom? Om jag skulle presisera min häst krake, kommer den från vänster (långt bort klockan3), "rundar" v högtalare, springer över till höger i en båge mitt framför mig, upp bakom h högtalare, fortsätter en bit upp bakom H för att sedan svänga ner till höger bakom min lyssningsplats.
Tror dock inte det är min anläggning som suger utan mitt lyssningsrum .. Som jag skrev, i min förra lägenhet kom droppandet nett till vänster bakom mig, har bara det rakt vänster nu... (Låt 6) Rummet är för grunt, 3,65*6,80. Högtalarna längs ena långsidan.. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/23 20:08:19 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:30:30
|
har du droppandet i en av dom första låtarna i vänster högtalare??? jag hade det i höger =)))
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:45:59
|
| Jag menar låt nummer 6. Kolla igen, annars har någon av oss korskopplat anläggningen helt fel ;) Först droppar det från vänster, i slutet av låten precis innan det "smäller" så har droppandet flyttat sig till höger tillsammans med ett skrik från en bebis... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/23 20:47:51 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:56:24
|
Att man kan höra dessa ljud på "rätt" ställen behöver inte betyda att anläggningen är trevlig att lyssna på musik med. Det betyder bara att man har fasat högtalarna rätt och ställt in dom bra. Och att anläggningen har en hyfsad upplösning. Musikaliskt betyder det inte att den är måste vara bra. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:57:41
|
det betyder inte att den är snygg eller billig heller   |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:30:28
|
| Hörde Amused to death en gång på hifi stället i Gbg med Wadia cd Pathos hybrid (rör och Mosfet) samt Von Schweikert Vr8.Har aldrig varken förr eller senare hört nåt liknande, fullständigt outstanding.Tycker att mina grejor är skapliga Krell och Martin Logan men dom kommer inte i närheten av vad den anläggningen presterade.Fas eller inte fas anläggningen i sig själv spelar stor roll ändå,det hela var kusligt musikaliskt trots alla hyss i ljudbilden. |
Skeptiker |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:44:37
|
Jag tror att det viktiga här är att Amused to death inte är en inspelning med syfte att "neutralt, fullständigt transparent och utan hörbara fel" återge levande musik. Utan kraftigt bearbetad i studion och med en hel del ljudeffekter, men för ovanlighets skull mycket tilltalande. Surrealism snarare än realism.
|
 |
|
|
Steffo
Mr. Wilson

126 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:12:29
|
| Med tanke på rubriken på denna tråd blir mitt svar ett tydligt JA! |
"WILSON, probably the best speaker in the world" |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:15:22
|
-------------------------------------------------------------------------------- Att man kan höra dessa ljud på "rätt" ställen behöver inte betyda att anläggningen är trevlig att lyssna på musik med. Det betyder bara att man har fasat högtalarna rätt och ställt in dom bra. Och att anläggningen har en hyfsad upplösning. Musikaliskt betyder det inte att den är måste vara bra.
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kan ju bara tillägga att jag inte fick denna ljudbild föränn jag fick ta över brorsans Dali 350. De var hyffsat rena, hans Snell E serie med diskant fram o bak ställde till det lite. Mina nuvarande B&W är de som skapat den klart bästa bilden hitintills, vet inte om jag skulle kunna prestera samma med ett par Cerwin Vega...
Musikaliskt bra högtalare måste vara de som tillåter dig höra den musik du tycker är bra. Skit samma prisklass/upplösning... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/23 22:17:09 |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 06:13:57
|
Roger Waters "Amused to death" var en starkt bidragande orsak till att jag sålde min Linn-anläggning
Annars hävdar jag fortfarande med en dåres envishet att ALL sk High-end (jodå visst kan Mcintosh platsa ) låter bra men det finns det där med klangideal. Det är ju det som är kul, att det låter olika och att det kanske inte riktigt passar ens öron. Jag gillar inte Canton tex. Har aldrig hört någon Cantonhögtalare oavsett pris som passar mina öron. Betyder det att Canton är skräp???
Inte alls, bara att dom inte är my cup of tea
Hade jag ägt dom dyraste Linnprylarna så hade jag suttit helnöjd idag och då talar vi faktiskt om High-end.
Lustigt egentligen. Det är sällan eller aldrig dom som äger värstinggrejer som bråkar på forumet utan det är vi som inte riktigt når dit som tjafsar om vad som är bra och dåligt |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 07:43:00
|
"Lustigt egentligen. Det är sällan eller aldrig dom som äger värstinggrejer som bråkar på forumet utan det är vi som inte riktigt når dit som tjafsar om vad som är bra och dåligt"
Helt rätt 
Men om vi inte strävar efter ett bättre ljud och försvarar vår väg dit , kommer vi aldrig fram . Att sedan vara ödmjuk för andras idéer och kunskap är inte att ta två steg tillbaka.. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 07:54:14
|
Måste man komma fram????
Är det inte vägen som är viktigast, inte målet?
Kommer någon någonsin i mål?? |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 08:16:56
|
Oftast är folk oroliga att de har köpt rätt... att de har gått rätt väg. Handlar ju om en hel del pengar.. även om man har en lång väg kvar så har man förmodligen redan spenderat ruskigt mycket pengar på sin hobby! De som redan har nått till sitt ljud de eftersträvade (dock så tror jag de flesta försöker fortsätta tweaka för att hitta mer välljud i sin anläggning) behöver ju inte fundera om de gick rätt väg eller inte... det är de nu säkra på efter x antal års sökande.
 |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 08:54:49
|
Jag tror vi nöjer oss med att konstatera att Krell tillhör toppen men kanske inte är den Absoluta Ledaren.
Tråden börjar nu sticka av åt alla möjliga håll så jag föreslår nya trådar för de ämnen som dykt upp på slutet. |
 |
|
Topic  |
|