HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell.. Den absoluta ledaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:29:16  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03
Krell är status, Krell är makt, Krell är Gud! Nä Nä skämt och sido Krell är mycket bra, liksom en del andra produkter som t ex Audio Researths.

Audio Researths? Vad är det för märke!?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:44:03  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Lite roligt är det dock. Under hela denna diskussionen har det dykt upp massor av goda konkurenter till Krell, man snackar bra/skit om det och detta märket. Men inte EN enda gång har McIntosh nämnts. Är det så att ingen kör dessa underbara steg, eller är det som det sägs, köper du ett, släpper du det inte föränn det brunnit upp. På så sätt finns det få eller inga beg. till salu. Min brorsa tänkte sälja sitt när han köpte ny M3:a. Men eftersom ingen nappade först, och när sedan folk som bara var tvungna att ha McIntosh kom och tittade med kunde aldrig i livet tänka sig spendera 20 k på ett försteg och två effektsteg med tillhörande generator!!?? så har han nu behållet det själv. Men igen, är inte dessa prylar några som kan jämföras och kanske också slå Krell på fingrarna rejält?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/21 15:45:40
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:45:38  Show Profile Send krelle a Private Message
Krell rules!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/02/21 :  19:02:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by SpLiX

Lite roligt är det dock. Under hela denna diskussionen har det dykt upp massor av goda konkurenter till Krell, man snackar bra/skit om det och detta märket. Men inte EN enda gång har McIntosh nämnts. Är det så att ingen kör dessa underbara steg, eller är det som det sägs, köper du ett, släpper du det inte föränn det brunnit upp. På så sätt finns det få eller inga beg. till salu. Min brorsa tänkte sälja sitt när han köpte ny M3:a. Men eftersom ingen nappade först, och när sedan folk som bara var tvungna att ha McIntosh kom och tittade med kunde aldrig i livet tänka sig spendera 20 k på ett försteg och två effektsteg med tillhörande generator!!?? så har han nu behållet det själv. Men igen, är inte dessa prylar några som kan jämföras och kanske också slå Krell på fingrarna rejält?

Hej Splix!

Glömde McIntosh bland märken som jag tidigare haft, dessa är också mycket bra även om de kanske inte spöar Krell med hästlängder.
Utseendet och priset gör dock att många, mig inkluderad inte köper dessa. Den gammla förstärkaren från 70- talet som jag en gång ägde, ser ju lika dan ut som ett nytt från i år, där slår Mac:en både Rotel och Nad vad gäller att behålla "stilen". Mac av idag håller inte samma klass som den gjorde på 70- 80 talet anser jag, då var märket den främsta konkurenten till just Krell.
Om du "tror" på hifi- pressen så kan du se att många av Mac:s senaste skapelser inte heller nått högsta antal "stjärnor", "Spitzenklasse" etc. Min fru skulle inte heller släppa in någon Mac i mitt hem, hon anser nog att den skulle förstöra hennes estetiska sinne för mycket.
Mvh
Kenth

"MacIntosh är alltid retro"
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/21 :  22:42:40  Show Profile Send Mattepatte a Private Message

< Look what they did to me. >
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:42:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag var nere i Halmstad idag och fick höra en anläggning som hade en stor Krell i centrum. En 700C. Som drev ett par Revel Ultima Studio högtalare och cdspelaren var en Advantage S1.
Sådan total kontroll och lätthet det spelade med har jag sällan hört tidigare. Inget som störde i ljudet och det gick att spela högt utan att det lät det minsta ansträngt. Jag har hört dessa Revel tidigare med andra förstärkare, men denna Krell måste vara en av dom absolut bästa som finns i denna världen. Det har alltid låtit lite vasst med dessa Revellar i dom uppställningar som jag har hört.
Röster som lät så naturligt att det kändes nästan kusligt och ljud som verkade komma någon annan stans ifrån. En telefon som rinf´gde ute i hallen trodde jag, men den fanns med på en inspelning.
Totalbefriat ljud skulle man kunna kalla det allt från lägsta källarbasen till högsta toppen.
Det här kanske kan vara något att driva Coltrane med framöver.
Det kan bli en fin kombination.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:15:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Telefoneffekten har jag fått på betydligt billigare utrustning. Hävdar dock inte att min Krell 300i + Revel M20 skulle vara lika bra. Det finns en ringsignal på Rodger Waters: Amused to death. Första gången jag hörde den lytfte jag på telefonen, men inget samtal där. Nästa gång tänkte jag att det nog inte var telefonen men måsta lyfta på luren för att kolla. Tredje gången kände jag mig rätt dum när jag ändå inte kunde låta bli att kolla.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:45:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rodger Waters skivan bygger på att få dessa effekter med fasförvrängningar. Den här inspelningen var inte av det slaget.
Och det var inte bara på denna inspelning som det fanns ljud som var totalt befriade från högtalarna.
Jag har tidigare hört en Krell 600 med Infinityhögtalare som också spelade lekande lätt utan några som helst tecken på hårdhet eller ansträngning i ljudet. Jag har inte varit så förtjust i Krell tidigare, då dom äldre och mindre modellerna har varit lite för hårda i ljudet för min smak, men den senaste serien av klass A förstärkarna
har blivit så bra att det kanske bara är en tidsfråga innan jag har Krell hemma i min anläggning. Den första Krellen som jag gillade ljudet på var Björns 450 Mcx. Och dom har jag hört på hans Wilson Watt Puppy 6, Sladds Audio Physiks Avanti och QRS Neptunus och senast med Coltrane. Men det vete tusan om inte det största stereosteget har minst lika stor pondus och verkar att spela tom. med lite mera finess i dom övre registren. Kanalseparationen kanske är bättre på monoblocken på papperet, men drivet i det större stereosteget som dessutom är billigare känns mera lättflytande.
Halcro 68 på Stockholmsmässan spelade också mycket fint med Coltrane, men Krellarna har mera pondus i basen, som är så ren att man nästan ser ljuvågorna bölja fram över golvet.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  20:41:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Amused to death skivan är inget under av naturlig och transparent återgivning av akustiska instrument. Den måsta vara kraftigt processad men låter i motsats till många andra sådana ändå bra. Och skapar ljudbilder som man antagligen inte kan få fram annars.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/22 :  20:49:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Roligt att du tyckte om ljudet Jorma! 700cx är en mycket fin stärkare... man är klart lite avis! Får väl se om Lamm M2.1 kan rocka de också.. har nu bokat tid och kommer att hämta dem på fredag (om nu inte de låter tvärt emot vad jag tror de gör). Vi får väl testa dem på dina Coltrane senare!

Måste inlägga att Jormas kablar är MYCKET bra! Om du har möjlighet så testa dem.. Missa inte det! Ett mer avslappnat ljud med super detaljer i alla register samt en närvaro känsla som var kuslig får man leta efter.... och vilket KROPP de gav... alla instrument/röster etc blev.. ja.. verkliga! Alla hans kablar gav samma karaktär.. så Jormas kablar rakt igenom är ju att föredra om man gillar ljudet..

Vi körde Signalkabel, Biwire högtalarkabel samt strömkabel (Till S1an). Krellen har ju en egen fete "vattenslang"!!

Tack Jorma för ditt besök! Det var mycket givande!!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/22 :  20:51:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Missade en viktig egenskap de också hade..... DJUP!! Ett ruskigt sådant. 3Dn var super också. Ljud kom från grannarna ibland.. hehe. Fick pausa några gånger för att se om ljudet kom från musiken eller inte.

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:28:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Lyssnade på Krell (FPB-300) för första gången idag... jag blev klart imponerad. Och vilken djävulsk utstrålning av kvalité de har! Finns säkert bättre, men men...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:04:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Roligt att du tyckte om ljudet Jorma! 700cx är en mycket fin stärkare... man är klart lite avis! Får väl se om Lamm M2.1 kan rocka de också.. har nu bokat tid och kommer att hämta dem på fredag (om nu inte de låter tvärt emot vad jag tror de gör). Vi får väl testa dem på dina Coltrane senare!

Måste inlägga att Jormas kablar är MYCKET bra! Om du har möjlighet så testa dem.. Missa inte det! Ett mer avslappnat ljud med super detaljer i alla register samt en närvaro känsla som var kuslig får man leta efter.... och vilket KROPP de gav... alla instrument/röster etc blev.. ja.. verkliga! Alla hans kablar gav samma karaktär.. så Jormas kablar rakt igenom är ju att föredra om man gillar ljudet..

Vi körde Signalkabel, Biwire högtalarkabel samt strömkabel (Till S1an). Krellen har ju en egen fete "vattenslang"!!

Jag är mycket intresserad att testa Lammförstärkarna här hemma med Coltrane framöver. När dom är inspelade mot slutet av mars kanske?
XXXX anläggning var en av dom absolut bästa som jag har hört.
Rummet var också mycket bra utan hörbara resonanser trots minimal dämpning. Det var värt resan ned till Halmstad
Jag kommer nog ner fler gånger för att höra på den anläggningen.

Edited by - Jorma on 2003/02/23 16:15:03
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:07:42  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Telefoneffekten har jag fått på betydligt billigare utrustning. Hävdar dock inte att min Krell 300i + Revel M20 skulle vara lika bra. Det finns en ringsignal på Rodger Waters: Amused to death. Första gången jag hörde den lytfte jag på telefonen, men inget samtal där. Nästa gång tänkte jag att det nog inte var telefonen men måsta lyfta på luren för att kolla. Tredje gången kände jag mig rätt dum när jag ändå inte kunde låta bli att kolla.

Jag gick ner i hallen och öppnade ytterdörren för det lät som min hund smitit ut på gården och stod där och skällde, men det var också på skivan.Den är inspelad med en speciell teknik därav alla konstigheter i ljudbilden.Förbaskat realistiskt är det i alla fall.

Skeptiker
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:21:18  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

quote:
Originally posted by Neodynium

Jag är mycket intresserad att testa Lammförstärkarna här hemma med Coltrane framöver. När dom är inspelade mot slutet av mars kanske?
Loyds anläggning var en av dom absolut bästa som jag har hört.
Rummet var också mycket bra utan hörbara resonanser trots minimal dämpning. Det var värt resan ned till Halmstad
Jag kommer nog ner fler gånger för att höra på den anläggningen.

Låter som en plan! Bara jag får stärkarna nu också...

Han har lyckats bra med sin anläggning. Ända peaken är väldans långt ner i basen om jag minns rätt... men det är ju inget som stör så mycket (kanske grannarna iof).

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:57:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Oliver skrev (angående Amused to death):
"Jag gick ner i hallen och öppnade ytterdörren för det lät som min hund smitit ut på gården och stod där och skällde, men det var också på skivan.Den är inspelad med en speciell teknik därav alla konstigheter i ljudbilden.Förbaskat realistiskt är det i alla fall."

Jag hade inte hört på den på ett tag och plockade fram den. Och hörde den två gånger i kväll. Jag vet inte riktigt om den är realistisk eller surrealistisk, mest det senare. På något sett har de manipulerat ljudet vilket ofta blir bedrövligt men här skapar en ny värld av ljud.
Skulle vara kul att veta vad de gjort.

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:09:28  Show Profile Send oliver a Private Message
Anders 47:Det står i fodralet nånstans vad de gjort och vad det kallas kommer inte riktigt i håg nu vad det hette.Men det står bland annat"Om din anläggning är tillräckligt bra så ska hunden i början låta som den kom från grannens gård" ungefärligt översatt.Så då kan man stoltsera med att man har en bra anläggning kanske?

Skeptiker
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:10:22  Show Profile Send ekman a Private Message
q-sound heter det väl
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:13:05  Show Profile Send oliver a Private Message
Det stämmer Ekman.Varför kan man inte svara med quote längre?

Skeptiker
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:32:18  Show Profile Send juha a Private Message
Kul å höra Jorma..Visst är hans anläggning bra..tankar som kraft, finess, detalj osv underbart slutsteg ja givetvis hela systemet. Det jag fortfarande är förvånad över är den "lättfotade" återgivningen, man brukar ju säga att stora slutsteg är lite långsamma men icke så nicke, snabb med en härlig pondus och en underbar...tuneful(vad heter det på svenska?)o sist men inte minst timing. Vill ha...vill ha...vill ha...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:56:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tackar för svaren men QSound säger mig ingenting, men kanske bara är obildad.
Det står faktiskt något om hunden, men snarare att om den inte hörs som på gården utanför så är högtalarna i ofas.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/23 :  08:08:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Quote-funktionen är delvis ändrad. En stor del av vårt uttrymme utgörs snart av quote med bild, samm flera gånger i varje tråd.....

Klipp och klistra så man vet vad du svarar på om det behövs för att sammanhanget skall framgå.

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:07:49  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"Amused to death" är min reference skiva. När allt står på rätt plats finns det en del ljud som skall komma från "rätt" ställe. Om någon får några andra reslutat kan ni skriva en rad, skulle vara kul att se hur ni "ser" ljudbilden hemma hos er.

Låt 1: Hundskallet i början kommer klockan 2, långt "bakom" höger högtalaren. Rösterna som följer dyker upp till vänster, lite bredvid vänster högtalaren klockan 10, men cirka 1 m "framför".. Låter som om personen sitter 1 meter bredvid och snackar med en.

Låt 6: Droppandet kommer rakt åt vänster klockan 9. En bra bit ut, i min förra lägenhet lät det nästan snett bakom, klockan 8. En polare trodde jag hade surround högtalare:)

Låt 8: Ylandet i början kommer LÅNGT ute till höger, klockan 2-3. Hästen som frustar till åt helvete till vänster innan den passerar rummet från V till H och försvinner långt ut till höger är en skit go effekt.

Har ni andra gobitar man skall leta efter? Skriv.....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 13:09:00
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:00:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hästspannet (vet inte vilken låtnr.) som kommer in från vänster springer runt långt bakom dig i en bra anläggning med rätt uppställning.

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:01:37  Show Profile Send pesa a Private Message
SpLiX,
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade pa hela skivan men jag har ocksa anvant lat 1 for att stalla in mina hogtalare. Dock har jag inte samma erfarenhet som Du vad galler positionerna...

Hundskallet far jag kl 3, dvs rakt ut till hoger fran lyssningspositionen och langt, langt bort. Radiorosten som dyker upp efter ca 30 sekunder har jag kl 8.30, dvs snett bakom lyssningspositionen till vanster men mycket narmare an hunden. Mycket haftigt !

Sedan tror jag det ar en "andningseffekt" i lat 4 som skall komma snett bakifran fran vanster. Lat 6 och 8 far jag lyssna pa senare idag och se hur det later hos mig...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000