| Author |
Topic  |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:29:47
|
Svenska Avundssjukan......
Man måste inte köpa Krell om man inte vill.... Ingen gnäller på tavlor för några mille.. det är ju bara lite färg.. 
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:33:27
|
De som "hypar" ned Krell gör nog samma sak med allt som inte är från Brittiska öarna. Och så ett gäng som tycker att "less is more", brukar vara triodkopplad single end och allt vad det heter. Tar inte ställning i sakfrågan om det senaste, har hört en del låta ruskigt bra....
De flesta som lyssnat på Krell i kompetenta kringanläggningar och har någon vana vid hifi och lyssning respekterar märket som ett av de ledande inom hifi. Tonårsmentalitet där saker är "bäst" eller "sämst" kan vi kanske slippa på forumet.
Likaväl som Krell och Mark Levinson gör bra slutsteg så finns en helt hög med riktigt bra produkter därute. Audio Research, Classé, Accuphase, Conrad Johnson, VTL, Bat, Goldmund m fl m fl. Gemensamt för samtliga är att de kostar en hel hög pengar. Allihop! Jämförelser om andra märken i midfi-segmentet är en myt handlare älskar att odla för det är lättare att sälja billigare saker eller så har de själva inte rätten (eller kunskapen) att sälja produkterna.
Jag har ägt några Krellförstärkare. Ingen av dem gjorde mig besviken, ingen gick sönder, alla gav bra betalt i 2:a hand och så är det en viss känsla att ha en, det går inte att komma ifrån.
Krell leder på inget sätt ligan att ta löjligt mycket betalt utan att leverera. DET hittar vi enligt mig i det regninga landet....men det är en annan historia  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:44:05
|
Hej! lite off topic... Tål ett ksa 200 att stå på högkant dvs med front handtagen ner mot golvet? Givetvis med mjukt ligg underlag mellan golv/handtag. Varför det tar ju en sån väldans plats på golvet
MVH/Leon |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:47:32
|
quote: Originally posted by Leon
Hej! lite off topic... Tål ett ksa 200 att stå på högkant dvs med front handtagen ner mot golvet? Givetvis med mjukt ligg underlag mellan golv/handtag. Varför det tar ju en sån väldans plats på golvet
MVH/Leon
Absolut förbjudet, om det är så att du vill att det ska hålla. |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:57:49
|
Vet inte var jag läste det nånstans... ..Krell är inte dyrt, men det kostar mycket pengar... |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 18:26:54
|
Jag tycker Krell är den största och tyngsta cupevärmaren som finns på marknaden. |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:20:51
|
De flesta som lyssnat på Krell i kompetenta kringanläggningar och har någon vana vid hifi och lyssning respekterar märket som ett av de ledande inom hifi. Tonårsmentalitet där saker är "bäst" eller "sämst" kan vi kanske slippa på forumet.
----HeHe.. vilken bra förklaring: "De flästa som lyssnat på krell i kompetenta kringanläggningar och har någon vana vid hifi och lyssning respekterar märket som ett av de ledande inom hifi"
--kanske ska herr sladd förklara vad det är av detta jag saknar/inte har gjort, och vad det är för fel på de andra som inte häller uppskattar märket!
Likaväl som Krell och Mark Levinson gör bra slutsteg så finns en helt hög med riktigt bra produkter därute. Audio Research, Classé, Accuphase, Conrad Johnson, VTL, Bat, Goldmund m fl m fl. Gemensamt för samtliga är att de kostar en hel hög pengar. Allihop! Jämförelser om andra märken i midfi-segmentet är en myt handlare älskar att odla för det är lättare att sälja billigare saker eller så har de själva inte rätten (eller kunskapen) att sälja produkterna.
--Så du menar att man kan först kalla en produkt HIFI om det kostar en viss mängd pengar??. -jämförelser med andra märken gör jag själv, och då har jag funnit att många av dessa amerikanska produkterna varit ganska mediåkra, var förövrigt här på eftermiddagen och lyssnade på en anläggning bestående av krell,wadia,revel,kimber. blev inte imponerad, trotts ett nypris på typ 400000kr.
Jag har ägt några Krellförstärkare. Ingen av dem gjorde mig besviken, ingen gick sönder, alla gav bra betalt i 2:a hand och så är det en viss känsla att ha en, det går inte att komma ifrån.
---och nu har du advantage monoblock?? ..Ingen höjdere häller enligt mig!
Krell leder på inget sätt ligan att ta löjligt mycket betalt utan att leverera. DET hittar vi enligt mig i det regninga landet....men det är en annan historia 
---ja vad säger man, tonårsmentalitet, var det väll!
mvh/ siffernisse |
 |
|
|
Steffo
Mr. Wilson

126 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:25:47
|
| Skulle vara lite intressant att höra Siffernisses intryck av Wadia 301, Krell FPB 300 och Revel. (OBS: Detta är ärligt menat) |
"WILSON, probably the best speaker in the world" |
 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:40:05
|
quote: Originally posted by Steffo
Skulle vara lite intressant att höra Siffernisses intryck av Wadia 301, Krell FPB 300 och Revel. (OBS: Detta är ärligt menat)
joo... det skulle det faktiskt vara... (förövrigt så är det ett par revel studio det pratas om.) |
 |
Edited by - paradis_oscar on 2003/02/20 19:42:50 |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:47:04
|
quote: Originally posted by Steffo
Skulle vara lite intressant att höra Siffernisses intryck av Wadia 301, Krell FPB 300 och Revel. (OBS: Detta är ärligt menat)
revel studio..
som jag skrev tidigare blev jag inte imponerad, tycker faktiskt att min anläggning läter bättre(men nu står de ju i olika rum så det är svårt att jämföra). Jag körde bara typ 3 låtar, men jag tycker ljudet saknade driv/inte angagerade?. Tycker inte häller att den presenterade några nya detaljer. Men någon dag då jag har tid, ska jag ta med ett gäng egna skivor och lyssna lite seriösare.
mvh/ siffernisse
|
 |
|
|
Steffo
Mr. Wilson

126 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:50:09
|
OOOOOPPPPPPPSSSSS Jag ber om ursäkt!!! Såg inte att Siffernisse hade sagt vad han tyckte i sin tråd, var nog lite stressad!? Men jag tycker du hade kunnat stanna lite längre, tror nog att det är (ganska) svårt att bilda sig en uppfattning så snabbt. Det gäller nog ALLA märken. Jag tucker du ska komma in när du får några timmar över och ta med dig några av dina favoritskivor så kan vi sätta oss i lugn och ro och lyssna/prata som "vanliga" människor! |
"WILSON, probably the best speaker in the world" |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:02:41
|
[quoteJag tycker du ska komma in när du får några timmar över och ta med dig några av dina favoritskivor så kan vi sätta oss i lugn och ro och lyssna/prata som "vanliga" människor! [/quote]
det ska jag göra! Vadå?..bor du där 
mvh/ siffernisse
|
 |
|
|
bossanova
Member

80 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:07:10
|
jo steffo är väl mer eller mindre inneboende
Mvh janne |
Ägare till Bossanova Audio www.bossa-audio.se
|
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:22:05
|
Går ju inte att jämföra en anläggning i en butik och sin egna där hemma.... man känner ju till sitt ljud där hemma.. du har själv ställt in högtalarna.. du har sett till att få ditt ljud.. aka ett ljud du eftersträvar. Om du skall testa prylar så får du ju allt släpa hem dem.. och ställa om allt igen och sedan låta prylsen vara inkopplade en vecka eller nått. Då vet du hur det låter.
|
 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 22:23:15
|
quote: Originally posted by bossanova
jo steffo är väl mer eller mindre inneboende
Mvh janne
han är inte ensammen...   |
 |
 |
|
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:35:11
|
| Okej oskar, nu får du och Janne fixa en lyssning åt mej ok ? |
 |
|
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:51:26
|
Oj Oj hoppas du skämtar, du verkar ganska less. Jag fattar inte att det ska dras en massa liknelser hela tiden även om dom kan visa lite bättre vad man menar.
Jag gnäller på tavlor som vissa konstnärer målat som är fula, man skulle kunna tro att dom är målat av en 4 åring, min syrra må¨lar bättre.
Det finns dock dom som tror att dom kan se "höra" att det är en konstnär som målat dom. Men då en högt anseende konstnär visar denna grupp tavler som en apa målat och påstår att det är konstnären som målat dom, då är dom helt plötsligt otroligt vackra och känslomässigt genomförda trotts att det är en apa som målat dom.
Ja fy fan för vissa saker.
Krell är ett bra märke som många andra, men tro inte att det är bäst för ty det finns alltid någon som är bättre.
Mvh
quote: Originally posted by Neodynium
Svenska Avundssjukan......
Man måste inte köpa Krell om man inte vill.... Ingen gnäller på tavlor för några mille.. det är ju bara lite färg.. 
|
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:12:55
|
quote: Originally posted by sladd
De som "hypar" ned Krell gör nog samma sak med allt som inte är från Brittiska öarna.
Krell leder på inget sätt ligan att ta löjligt mycket betalt utan att leverera. DET hittar vi enligt mig i det regninga landet....men det är en annan historia 
Som vanligt; lyssna själv. Varför demas krell med hissmusik typ Diana K istället för svår, komplex och skramlig musik. Det gäller att kunna spela allt.
/Erik
Det är skillnad på ljud och musik. |
Blås på! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:15:16
|
krells styrka är ju skramlig musik osv och inte hissmusik och fröken krall =)
värmen i röster osv är ju egentligen krells enda svaghet så varför inte dema med det =) |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:22:08
|
Om det är så är jag än mer övertygad.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:25:39
|
| den stora frågan är om du skulle ändra uppfattning även om du hörde krell låta bra någon gång jag tvivlar... |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 07:06:52
|
quote: Originally posted by ekman
krells styrka är ju skramlig musik osv och inte hissmusik och fröken krall =)
värmen i röster osv är ju egentligen krells enda svaghet så varför inte dema med det =)
Skall stärkare lägga till värme i röster eller vad menar du ??
ta bort värme i röster eller vad ??
Jag fattar inte, kanske inte kan eller jag har kanske lyssnat lika mycket som du gjort på olika abläggningnar men du får gjärna förklara.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 14:04:47
|
quote: Originally posted by UnholyRishna
När man tittar runt på forumet så kan man ju knappast undgå detta märke.. Krell!!
Har bara lyssnat på showcasen med ett par canton för 26000:- (osäker på vad modellen hette) och visst,, det lät helt ok.. Men är det verkligen så unikt egentligen?
Är det absolut befogade priser på grejorna eller har de bara fått en ledarstatus som inte ifrågasätts. Är de så mycket bättre än den stora massan?
Erfarenheter, åsikter etc...
Detta är inget angrepp mot märket eller dem som äger deras produkter, jag hade gärna haft krell själv   
Hej!
Krell är status, Krell är makt, Krell är Gud! Nä Nä skämt och sido Krell är mycket bra, liksom en del andra produkter som t ex Audio Researths. Själv har/är jag mycket nöjd med mina prylar från just Krell och Audioresearths. Trots att de bygger på helt olika lösningar så anser jag dessa märken vara de mest ledande inom hifi:n. Har givetvis under åren testat andra märken som t ex Goldmund, Linn, Naim, Accuphase, Hafler samt Treshold. Visst kostar mina märken "snuskigt" med pengar men det gör t ex Ferrari också! Visst kan man nöja sig med Audi, BMW samt Mercedes etc! Men har man råd så kanske man köper en Rolls Rolls! Inget fel med någotdera men en Nad (Skoda) är inte en Audio Researths (Bentley). Mvh Kenth
   |
 |
|
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:10:31
|
Även jag har visst hängt en del på Bossa, fast jag inte ens dricker kaffe.. snacka om intresse! 
Angående Krell då.. Jo jag tyckte det lät helt okej. Sen for jag hem och slog på H/K AVR-500:an, samtidigt som musiken började strömma ur Canton LE högtalarna kunde jag inte hålla mig från att le och tänkte... -Fy fan vad bedrövligt illa det låter, är jag inte smartare än så här?!? 
Sen angående diksussionen kring pris prestanda och hur saker är "prisvärda". Om jag har 30000:- och handla för, vad spelar det då för roll om någonting som kostar 20000:- kanske har ett bättre pris/prestanda förhållande när det fortfarande är sämre än dom där grejerna för 30000:- som jag har råd att handla för ?
Mattias.
|
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:14:44
|
quote: Originally posted by ekman
den stora frågan är om du skulle ändra uppfattning även om du hörde krell låta bra någon gång jag tvivlar...
Löjligt påhopp! |
Blås på! |
 |
|
Topic  |
|