| Author |
Topic  |
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:23:56
|
quote: Originally posted by David A
Siffernisse: Att tycka att Krells prylar är överprisatta ligger det väl inget fel i. Firman har väl aldrig gjort anspråk på att vara ett lågbudgetmärke heller. Att påstå att ett slutsteg för flera hundratusen är prisvärt kan ju vara ganska magstarkt. Men firmans mål har ju hela tiden varit att vara en i världseliten, vilket dom oxå lyckats bra med. Att avfärda märket som skit, och försöka nervärdera det pga en försäljares spontana uttryck om trafons färg tycker jag är ganska idiotiskt.
Humm.. När jag utvärderar aparater/anlägningar utgår jag från förhållandet mellan pris och prestanda. Och om man lägger in prisbilden på krell vs prestandan så blir det med min matematik: "ett skitmärke". visst är de mkt god byggkvlite' med fina matreal, komponenter, mm.
kanske kan någon förklara varför Locket/höljet alltid är bortplockat på dessa produkter, så att man ska se den/de stora trafon/kondensatorena.
Mindre komponenter borde ju vara optimalare för hifi??
mvh/siffernisse
|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:48:58
|
Hifi är ju verkligen ett område där pris/prestanda tål att diskuteras. En förstärkare för 100000 låter knappast dubbelt så bra som en för 50000. Och skillnaderna blir ännu mindre ju högre upp man kommer. Man får alltså betala en hel del för det där "sista" som man vill uppnå. Prismässigt gör Krell inga produkter som kan jämföras med Rotel, NAD osv. Men dessa bra och billiga märken når helt enkelt inte upp till den högsta ribban. Köper du då exempelvis ett Krell eller Mark Levinson så får du säkerligen ett stort hål i plånboken, men du får allt annat än en skitprodukt kan jag lova.
Att locket på prylarna är avskruvat på mässor odyl. är väl enbart en fördel. Ungefär som att lyfta på huven på en bil. Produkten blir ju knappast mer intressant med locket på.
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:51:05
|
| Tycker annars att Mark Levinson är ett trevligt märke, Även Tact. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:53:32
|
det är lite buy once cry once mentalitet på krell =)
sen prisvärdhet eller inte är ju en mkt subjektiv sak så varför överhuvudtaget dra in det i diskussionen? ferrari är inte heller prisvärda ej heller en lägenhet på avenyn därmed inte sagt att det är skitgrejer |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:55:09
|
det kostar att ligga på topp skulle man kunna säga |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:03:02
|
Pris/prestanda eller inte; jag skulle ändå inte vilja ha en Krell, oavsett pris. Det passar inte mig. Jag har ännu inte hört en amerikansk förstärkare som gör mig glad eller nyfiken, men jag skulle gärna höra Spectral! Däremot är USA-pressade skivor oftast en fröjd.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:16:40
|
Få tillverkare kan väl frambringa sådan hatkärlek som just Krell. Redan själva namnet är ju känsloladdat på något sätt. Läste en gång om hur Dan D' Agostino valde just "Krell" men har glömt storyn. Någon som vet... Vid några oförglömliga lyssningsupplevelser har Krell varit inblandat på ett eller annat sätt. Som signalkälla eller förstärkeri eller bådadera. Wilsonuppställningen på Arken 2000 glömmer jag inte i första taget.
Vi är nog så långt ifrån skitmärke vi kan komma... |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:20:47
|
quote: Originally posted by CC
Ingen som hört Dynamic Precision? Norska kraftverksbyggen som kan mäta sig med det mesta inklusive Krell! Har man en gång fått höra DP riktigt seriöst konfigurerad i ett system så,,, då har man sett ljuset! Frälst? Näää;-)
Jag hörde nya A1 igår för första gången och det lät rätt intressant. Det var på ett par Thiel 3.6 och Avantage S1 cdspelare. Med bra kablage . Jag har hört denna anläggning ett antal gånger dom senaste åren med Dynamic Precisions största mosfetförstärkare och det verkar inte fattas mycket i ljudet mellan den och A1. Imorgon kör vi den på Coltranehögtalarna hos Leif Olofsson. Och det kan ju bli intressant att se vad Coltrane kan avslöja. Vi spelade i förra veckan på ett par Krell 450 Mcx monoeffektförstärkare. Och det spelade mycket bra ihop med Coltrane. Jag har inte varit så förtjust i tidigare Krellförstärkare, men dom här är ett par som jag kunde tänka mig i min anläggning. Men ett par Halcro 68 hade heller inte varit fel. Eller Advantage nya dualmonoblock. Eller EAR M100. Eller ??????? någon av dom övriga som jag har hört med Coltrane. Dom har alla olika karaktär som kommer tydligt fram med ett par högupplösta högtalare som Coltrane. Så det hade inte varit så dumt att ha en bunt olika förstärkare i den här klassen att byta emellanåt med.   Så det ska bli intressant att höra hur DP A1 står sig i den här samlingen. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:20:57
|
quote: Originally posted by Timbre
Få tillverkare kan väl frambringa sådan hatkärlek som just Krell. Redan själva namnet är ju känsloladdat på något sätt. Läste en gång om hur Dan D' Agostino valde just "Krell" men har glömt storyn. Någon som vet...
Jajamensan, att det ar kanslor "en masse" bekraftas ju inte minst av denna traden.... 
Namnet tror jag kom fran en lagbudget Science Fiction-film dar en planet eller ett folk (vilket det nu var...) hade namnet Krell. Dan's fru fastnade for namnet och resten ar historia... .
Som agare av nagre av Krell's "budget-komponenter" har jag last traden med intresse. Jag kopte mina maskiner som butik-demoex (med full garanti) och maste saga att jag ar mycket nojd. Nu har jag dessutom fordelen av en ngt battre prisbild i och med att jag bor i USA... (men sa far jag ocksa leva med 110v   ).
Man kan nog argumentera att ingen hifi ar vard pengarna men den viktigaste poangen ar nog att det trots allt ar marknaden styr prissattningen. Om Krell lyckas salja sina prylar till de priser de satter sa ar det bara att saga grattis till dom.
Att det ar bra prylar tror jag vi kan vara overens om men det mest intressanta tycker jag ar det faktum att Krell ar ett av de marken som lyckas salja ett mervarde som gar utover sjalva produkten i sig (Ferrari ar en bra liknelse som gjordes ovan) . Nar man kommit sa langt har man lyckats men Du har samtidigt skapat en grogrund for debatt  (speciellt hemma i Sverige dar jantelag ar en del av vart kulturav och att kopa dyra prylar inte alltid ar "fint" i allmanhetens ogon    ).
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:24:39
|
krell kommer väl ifrån fru dàgostinis favoritfilm forbidden planet där krell var ett synnerligen utvecklat och intelligent folkslag
det finns även i serietidningsformat =) |
Edited by - ekman on 2003/02/19 20:29:16 |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:31:05
|
peas: har för mig att det var något mer kulturellt än en lågbudgetfilm... nämligen en teaterpjäs (som förvisso inte betyder att det har högre kulturellt värde )
Sedan Siffernisse: så är inannadömet inte så imponerande på en Krell alltid. Den (monoblocket på 250W) de visade på mässan blev många förvånande över hur lite (och små!) kondingar den hade! 3x6800uF per spänningshalva.... Men den har ju reglerad spänning och det är en annan femma! Krell är cool! Eller som man skulle kunna säga; Don't f*ck with me because then you have to f*ck with my neighbours Krell!!
  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:35:28
|
Just det! Det hade med en film att göra och DD' Agostino ville ha ett namn som var gångbart på alla kontinenter... |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 21:03:21
|
Här är citat från filmen Forbidden Planet:
"You fool! To think that your ape-brain can contain the full knowledge of the Krell!" exclaimed the marooned Dr. Morbius when he found one of his human intruders dying after trying the Krell mind amplifier.
Låter spännande Har inte sett filmen
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 21:07:26
|
jag såg citatet i ett lite annorlunda format =) filmen är ifrån 1956 iallafall
"The fool! The meddling idiot! ...as though his ape's brain could contain the secrets of the Krell" |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 21:40:48
|
| Men Krell-rasen gick väl under. Framgång går före fall. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 21:52:13
|
| jo var det inte så att dom var så intelligenta att dom utplånade sig själva?? |
 |
|
|
sub_sonic
Member

82 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 22:41:54
|
En fråga mitt i denna länk om Krell är bra eller inte!
Ska en förstärkare;
1) Vara färgande!
eller
2) Ofärgad!
Det skulle vara kul att veta vad ni igentligen menar med era åsikter.  |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 22:53:02
|
Utan att åter starta en diskussion om färgning; anser du att det handlar om frkvens och/eller tidsdomänen?
/Erik
Lyssna och njut eller leta fel och tjut.
|
Blås på! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:00:10
|
sub_sonic det finns inte någon förstärkare i denna värld som är ofärgande så varför söka efter nåt som man inte kan uppnå??
man kör på det man njuter mest av själv och som känns mest realistiskt |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:12:29
|
Märklig tråd denna. Det fanns inte någon som i början av tråden ansåg att Krell är den absoluta ledaren. Bara att Krell är bra men att det finns konkurenter som kan vara lika bra eller bättre. Men sedan kommer det ett påhäng av personer med syrliga kommentarer. Svårt att tolka dem som något annat än att "Tro inte att du är bättre än noann".
|
 |
|
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:23:28
|
| Ja...Krell väcker känslor. |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:41:59
|
quote: Originally posted by Siffernisse
[quote]Originally posted by UnholyRishna
När man tittar runt på forumet så kan man ju knappast undgå detta märke.. Krell!!
Personligen tycker jag att krell är ett i mängden av skit-märken som dessutom är grovt överprissatta i förhållande till hur de låter. så för mig är märket ointressant.(förutom att när man lyssnat på prylarna så infinner sig alltid ett stort flin när man kommer hem och lyssnar på sin egen anläggning).
Måste bara berätta om när jag besökte en viss krell-återförsäljare. Jag går runt och tittar i butiken, när ägaren(till butiken) säger att jag ska komma och titta på något! jag går fram, och han pekar på ett krellslutsteg's ringkärnetransformator och utbrister -se vad häftigt ,den är BLÅ! Jag trodde jag skulle svimma!
beskriver ganska bra vad det handlar om!
mvh/siffernisse
Måste än en gång få fråga vad du kör hemma och jämför med?? Om nu pris prestanda är ditt riktmärke kanske du kör en technics från siba för 1800 spänn?? Än en gång, man kan komma över det mesta beg och då få ett super ljud mot det pris man köper det för. En annan i detta forumet skrev att små komponenter är väl att föredra i hifi utrustning?? E, rätta mig om jag har fel, Krell bygger så pass rejäla konstruktioner att de är just det, rejäla saker som kan leverera det mesta som önskas. Jämför du en NAD 218 T.ex., har de ursprungligen nästan dubbel kraft mot min KAV-300i. Den väger dubbelt upp, men tryter och kan inte kräma ur speciellt mycket vid 2 ohm. Krells konstruktion med rejäla transistorer brinner inte upp i första taget, man kan plåga dem riktigt mycket utan att de svettas och börjar låta dåligt. Är det inte detta vi kollar efter när vi utser en första klassens utrustning? Att ljudet sedan är mörkt/ljust och folk kan höra skillnader på en resonans från en Cello i en orkester bland 100 andra musiker är väl upp till dem. Kan bara säga att mina prylar låter helt underbart. Har varit och sett ett par favoriter som Sheryl Crow, Tori Amos, Alanis Morissette med flera live mer än en gång. Närmare orginalrösterna kommer man inte, men det är nog det, grejerna har kombinerats med ett par goa högtalare med. Så för mig låter de inte åt det ljusare/mörkare hållet, det låter precis som det gjorde där och då... LIVE, neutralt och äckligt nära originalet..... Om nu försäljaren trodde du hade råd att köpa en, kanske det var en cool sak att tala om att trafon är blå, är ju inte något av det vanliga. Gryphon har en fet drake eller nått på sina.... Skall kolla min egen ;) |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/20 10:46:16 |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 12:33:30
|
ANders 47:
Jag skapade denna tråden för att jag tycker att krell, näst intill blivit ett fenomen. En dröm att nån gång äga en Krell-förstärkare. Detta var ett sätt att följa folks åsikter om just detta märke, och jag följer tråden med intresse. 
MvH / Martin |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:07:31
|
Unholy, Jag förstår din fråga och min kommentar var inte riktad mot dig. Jag har en budget Krell förstärkare som är det bästa jag har haft. Borde väl bli bättre om man dubblar priset mot vad man hade innan! Priset på Krell har klivit upp med dollarkursen och det gör att prisvärdheten kan ha blivit tveksam. Nu sjunker dollarn och det kanske kan leda till litet vettigare priser. Man skulle kunna säga att en Krell är alltid bra, men kanske inte alltid prisvärd. Samt att det finns konkurrenter att överväga.
Jag blir trött på alla som vill hypa upp eller ner. Tyckte inte det fanns några i den här tråden som ville hypa upp, typ att Krell är det enda som gäller. Det är nog mest Linnarna som håller på med sådant. Men det fanns en del som ville hypa ner, vilket jag har litet svårt att förstå om det inte handlar om att ingen är bättre än någon annan.
Edit: Hype är en uppförstoring genom oberättigade positivt värdeladdade omdömen. Ungefär det samma som reklamspråk.
|
Edited by - Anders47 on 2003/02/20 13:10:41 |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:12:52
|
Självklart inte. Som alltid handlar ju det hela om smak. Blir bara lite virrigt att läsa det då det finns så många olika åsikter om hur de egentligen låter. Naturligtvis ska man lyssna själv, men risken att man skapar en självuppfyllande profetia är ganska stor, lyssnar man på ett statusmärke som krell finns ju risken att man tycker att det låter bättre även fast det kanske inte är så. Man ska inte alltid lita på sig själv i sådana fall.
Hursomhelst så lär jag inte ha råd med något från Krell på mååånga år, därför bara kul att höra lite åsikter  |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
Topic  |
|