HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sub-bas fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:48:16  Show Profile Send Parasite a Private Message
"12" bas. optimerad för slutna lådor 45-65 l. Fungerar även bra i portade lådor 55-75 l. SLS familjen är framtagen som en mycket högklassig serie med subbasar. Eff. 200 Watt. Känsl. 88,6 dB. Frekv. Omf. 20-500 Hz. Imp 8 Ohm. Rek. Deln. Frekv. 80-100 Hz. Qts 0,43. Vas. 205,2. Fs 24,4 Hz. Ytterm. 315 mm. Baffel hål 275 mm. Djup 141 mm."
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930525%20&cart_id=

Peerless SLS-315-830669
Normalpris inkl.moms: 795.00 / st

Räknade på den en smula och i en portad låda på 250 liter så skulle fb landa på ungefär 23 hz. Så vad säger ni, är det nått som är värt att försöka sig på, vill INTE ha "bumlig" utan ganska fast och torr bas. Några ideer hur man kan få fastast möjliga bas med detta element i en portad låda? Tror ni det kommer låta bra? Tipps eller övriga åsikter mottages gärna. Tyckte prsiet var vettigt

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:51:39  Show Profile Send tengil a Private Message
pm.a avr7000 här på forumet! På siten www.minhembio.com verkar detta element diskuteras.. Gå in och kolla!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:02:52  Show Profile Send MadMan a Private Message
vem vill ha en subbas på 250 L =)))

skulle hellre satt den i en sluten låda med LT.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:17:27  Show Profile Send matson a Private Message
Varför portad? Den passar ju bra i en sluten låda på 150 liter.
CSX basen är ju ett alternativ om du ska köra portat.

Mvh
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:37:53  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lugn i stormen här, vad är LT?
ehhm storleken spelar ingen roll så länge ljudet blir bra =)
det är väl så att basen går rakare i frekvens längre ner i basområdet om man kör portat, eller? Det är det enkla skälet till att jag funderar att kära den portad.

Matson med det beräkningsprogram jag användt så blir Fb med CSX elementet (om vi nu snackar om sama ) ca 45 Hz medan det SLS 12":ans fb hamnar på ca 23 Hz , ganska stor skillnad enligt mig.

Så kan det fungera med 250 liters portad låda och basen ändå blir bra?

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:15:57  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Risk att elementet får fnatt och slår igenom i en så stor låda, är min erfarenhet av lådor större eller nästan lika mkt som Vas. Tyvärr. Hembio blir det i en basreflex i den storlek de rekommenderar... sluten runt 100l kanske?

LT står för Linkwitz Transform och är helt enkelt en aktiv lågnivåkompensation för de lägre tonerna, för att jämna ut kurvan. Oftast använda i slutna lådor. Generellt sett mer fast och rappare bas med sluten låda, men det betyder inte att man inte kan få det i basreflex eller andra konstruktioner. Sluten betraktas som mer HiFi, helt enkelt.

Edited by - Tank on 2003/02/21 16:21:22
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:39:07  Show Profile Send Parasite a Private Message
Typsikt, hade hoppats att det fanns ett element under 1000 pix som kunde ge bra bas åtminstone ner vid 30 hz strecket, men med andrta ord är det bara att öleta vidare *morrar*.......
Inte så pass bevandrad när det gääller elektronik att jag vill börja fippla med att bygga en LT.
Men öppen för andra förslag......
Jag tror jag skulle kunna banka ihop en låda (storleken spelar noll roll, om den inte påverkar ljudet eller elementets tålighet)billigt men ändå få den bra genom alla tipps jag fått här. Problemet är alltså att hitta ett bra element som inte kostar skjortan, mitt första seriösa bygge så vill gärna börja med nått billigare.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:55:19  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Originally posted by Parasite
det är väl så att basen går rakare i frekvens längre ner i basområdet om man kör portat, eller? Det är det enkla skälet till att jag funderar att kära den portad.

Matson med det beräkningsprogram jag användt så blir Fb med CSX elementet (om vi nu snackar om sama ) ca 45 Hz medan det SLS 12":ans fb hamnar på ca 23 Hz , ganska stor skillnad enligt mig.

Så kan det fungera med 250 liters portad låda och basen ändå blir bra?

Hej!
Av rubriken antar jag att vi snackar subbass och att den skall spela mellan 20 till ca 100 Hz. Eller?
Om du har tänkt att driva den aktivt(subförstärkare eller aktiva filter+slutsteg), så har du en EQ-funktion som är smidig att använda.
Då kan den spela djupt i sluten låda.
Sen att det kanske inte är en sån jättebra idé att konstruera den till att spela rakt ner till 20 Hz är en annan sak. Men det går ju att justera i efterhand.
Bygger du lådan på 150 liter så kan du testa både och! Bygger du en JÄTTELÅDA blir grupplöptiden hög mellan 20-30Hz, men det går ju att sänka avstämningen och sen boosta men då får du kolla konutslaget.....
Hade jag varit du hade jag byggt en 150 liters sluten låda. Blir du inte nöjd så ta upp ett hål för porten.

CSX 10an i en portad låda på 130 liter avstämd till 22Hz är ca 5,5 dB ner vid 20 Hz.

Mvh
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:36:11  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man bör nog ta hänsyn till rummet som subben skall stå i och gissa på rumsförstärkning. Annars kan det gå som för mig, att viss musik måste avnjutas med igentäppt basreflexrör. F3 på runt 20 Hz kan bli hemskt... urk mina öron kräks i welcome to the m...... t.ex. (Måste nog möblera om)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:41:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Typsikt, hade hoppats att det fanns ett element under 1000 pix som kunde ge bra bas åtminstone ner vid 30 hz strecket, men med andrta ord är det bara att öleta vidare *morrar*.......

Peerless 260swr i 8 ohmsversion i en basreflexlåda på 75 liter och en avstämning runt 22Hz borde duga...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:48:12  Show Profile Send Parasite a Private Message
csx 10:an verkar klart intressant, men jag hittar ingenstans där den går att köpa?
Vill veta pri o parametrar på den

Hade tänkt köra baslådan på separat förstärkare till att börja med (typ hemmaförstärkare), om bygget känns redigt lyckat så självklart måste man skaffa en ordentlig stärkare till den =)

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:56:10  Show Profile Send Parasite a Private Message
260 swr verkar kul oxå =)
Med mina skitdåliga kunskaper (använde ljudias hemside beräknare ) så hamna Fb3 på 24 hz,i 75 liters låda =) MUMS =)
Då har jag bara två små frågor kvar, bra ideer till dämpmaterial i lådan? hur mycket?

Kan man använda aluminium rör till basreflexportarna( jobbar med aluminium rör på jobbet i många olika dimensioner)?

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:00:19  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Priset för CSX-10? runt 1000:- ? Jag tror mig veta att man kan få beställa dessa hos välkända svenska leverantörer.
Parametrar finns här http://www.d-s-t.com

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:08:01  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

csx 10:an verkar klart intressant, men jag hittar ingenstans där den går att köpa?
Vill veta pri o parametrar på den

Hade tänkt köra baslådan på separat förstärkare till att börja med (typ hemmaförstärkare), om bygget känns redigt lyckat så självklart måste man skaffa en ordentlig stärkare till den =)

Maila epkpeng här på forumet om priser och parametrar finns väl på Peerless hemsida.

Skall du använda en subförstärkare eller vad menar du?

Mvh
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:09:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Nej ska använda en vanlig hemmaförstärkare , hififörstärkare med filter självklart.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:15:24  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nej ska använda en vanlig hemmaförstärkare , hififörstärkare med filter självklart.

Vad är det för filter?

Mvh
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:19:06  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ett aktivt 100 hz 12 db/octave liknkwitz riley filter

http://sound.westhost.com/project81.htm med hp delen borttagen (inte fixat kretsen än, men arbetar på det)

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:24:03  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har dina satelliter Q 0,5 ?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:29:15  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:

260 swr verkar kul oxå =)
Med mina skitdåliga kunskaper (använde ljudias hemside beräknare ) så hamna Fb3 på 24 hz,i 75 liters låda =) MUMS =)
Då har jag bara två små frågor kvar, bra ideer till dämpmaterial i lådan? hur mycket?

Kan man använda aluminium rör till basreflexportarna( jobbar med aluminium rör på jobbet i många olika dimensioner)?

Jag råkar ha 2 st oanvända Peerless 260SWR över som jag kan sälja till rätt pris om du är intresserad.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:32:10  Show Profile Send Parasite a Private Message
ska INTE använda några satekiter, har ett pat stadig B&W till övriga ljudet...

DHT .... egentligen bara intresserad av en, men vad är rätt pris?

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:45:07  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
DHT du har post

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:49:07  Show Profile Send DHT a Private Message
Parasite, en femhundring per styck. Fast jag tror nog jag vill sälja båda i så fall.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:11:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
Mycket intresserad =)
om man ska bygga en eller 2 subbar med Peerless 260SWR hur ska man på bästa sätt dämpa inuti lådan, vilket material? hur mycket?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:23:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Parasite om du gör lådan kubisk och har ett lagom brant filter med lagom låg brytpunkt så behöver du faktiskt inget dämpmaterial alls! Men du kan köra med polyestervadd om du vill. Det gör att lådan blir något större akustiskt sett.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:37:12  Show Profile Send Parasite a Private Message
sjysst =)
då ska vi se om o när jag lyckas fixa en eller två Peerless 260SWR och sen försöka fixa två snygga och bra lådor till detta =)
Nagref, gäller det du sa om dämpningmaterial när det gäller portade lådor oxå?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:46:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000