HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordplan vs stjärnjord
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/21 :  22:23:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Funderar.... I en förförstärkare (inga större strömmar), när man caddar, förlorar man på att använda jordplan jämfört med vanligt hederlig "stjärnjord"??

Hellre ledlös än lödless

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:16:57  Show Profile Send Pabo a Private Message
Antar att du vill sätta trafon samt rippelkondingar på samma kort som förstärkarkretsen?

Vill du vara en riktig pedant så kan du alltid styra rippelströmmarna som vid stjärnjord. Du skapar alltså ett jordplan för förstärkarkretsen och så kopplar du ihop strömförsörjningen med en snygg "jord-ö". Sedan förbinder du jordplanet med denna ö med en tunn ledare.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:02:49  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Allt är batteridrivet.
Jag har alltså kopplat jord till komponeterna från mitt jordplan via "ekorrhjul". Blandade signaler för strömförsörjning och ljudsignaler går alltså via ett och samma jordplan.

Pabo jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Menar du att jag borde separera strömförsörjningsjorden från signaljorden (vilket jag tycker känns bra iofs)?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  15:02:29  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by skrutten

Menar du att jag borde separera strömförsörjningsjorden från signaljorden (vilket jag tycker känns bra iofs)?

Ett bra grepp som separerar rippelströmmar från signalströmmar. Skapar en "skitig" jord och en "tyst" jord. Gissa vilken som är vilken =)

/Marcus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000