Author |
Topic  |
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 01:37:21
|
Vi börjar med en liten bild: http://patimg2.uspto.gov/.piw?docid=US005814761&PageNum=3&IDKey=BA0B1ACF003C&HomeUrl=http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1%2526Sect2=HITOFF%2526d=PALL%2526p=1%2526u=/netahtml/srchnum.htm%2526r=1%2526f=G%2526l=50%2526s1=5,814,761.WKU.%2526OS=PN/5,814,761%2526RS=PN/5,814,761
Sen tar vi teknisk beskrivning: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=/netahtml/srchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=5,814,761.WKU.&OS=PN/5,814,761&RS=PN/5,814,761
Okej så den dämpar magnetism. Men skulle inte en bit aluminium eller bly fungera lika bra.
Stenen är iaf inte bara en stenklump. Det är en ihålig lerklump    |
Driver forumet faktiskt.se |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 02:30:39
|
Schhh.. Inte så högt, folket på hifi-delen kan höra dig   |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 07:03:36
|
Ser ingen bild men det är egentligen oviktigt. Det viktiga är att den gör skillnad, varför och hur är inte viktigt och skillnad gör den.
Men det är klart, kan du tillverka en DIY variant för en femtedel av priset så kanske jag kan köpa ett gäng av dig. Kan ju vara bra att ha fler än en. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 07:30:08
|
"Stenen är iaf inte bara en stenklump. Det är en ihålig lerklump."
Det trodde jag att alla kände till. Ingår i allmänbildningen så att säga... |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:57:39
|
Testa att slå in ett cd-fodral med köks-alu-folie, sedan gladpack utanpå det för att inte kortsluta någonting. placera sedan denna där du använt shakti.
har den samma verkan? 
(det är inte JAG som testat detta, det har en viss effekt har jag fått höra.)
NN ansvarar inte för klämskador på fötterna i.o.m. detta test.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:21:38
|
quote: Originally posted by StefanB
Ser ingen bild men det är egentligen oviktigt. Det viktiga är att den gör skillnad, varför och hur är inte viktigt och skillnad gör den.
Men det är klart, kan du tillverka en DIY variant för en femtedel av priset så kanske jag kan köpa ett gäng av dig. Kan ju vara bra att ha fler än en.
Varför och hur är vist vikitgt, det är därför tråden är postad i DIY delen! Bryr man sig inte om att Do It YOurself. Så är det väll onödigt att skriva här? Inget ont ment. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:21:46
|
Gör stenen skillnad? Är det bara placebo? Är det bara placebo som räcker det för DIYaren att göra en sak som utseendemässigt ser ut som en Shakti så kommer den att fungera (förutsatt att man inte vet att den inte funkar för då funkar inte placebo-effekten) annars är det bra att veta varför och hur den fungerar (och det är beskrivet i patenttexten om man bemödar sig att titta igenom den) om man vill kunna göra en sak som fungerar på liknande sätt.
På prat om inget så har jag ett antal motstånd som utseendemässigt liknar Bybees Purifyers - kanske man skulle ta och prova dessa :) |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:52:21
|
quote: Originally posted by Alexi
Okej så den dämpar magnetism.
Nej, det gör den inte, däremot så omvandlar den elektomagnetiska vågor till bla värme.
quote: Originally posted by Alexi Men skulle inte en bit aluminium eller bly fungera lika bra.
Nej det skulle den inte, Shakti är ingen skärmning. Om konstruktörerna av elektroniken däremot jobbade lite mer med EMC, både utstrålat och känslighet, så skulle inte Shakti göra någon skillnad.
DIY-tanken på en TEM-omvandlare låter klart intressant, har du någon idé du kan dela med dig av??
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
M3
Member

227 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:56:00
|
quote: Originally posted by Alexi
Vi börjar med en liten bild: http://patimg2.uspto.gov/.piw?docid=US005814761&PageNum=3&IDKey=BA0B1ACF003C&HomeUrl=http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1%2526Sect2=HITOFF%2526d=PALL%2526p=1%2526u=/netahtml/srchnum.htm%2526r=1%2526f=G%2526l=50%2526s1=5,814,761.WKU.%2526OS=PN/5,814,761%2526RS=PN/5,814,761
Sen tar vi teknisk beskrivning: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=/netahtml/srchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=5,814,761.WKU.&OS=PN/5,814,761&RS=PN/5,814,761
Okej så den dämpar magnetism. Men skulle inte en bit aluminium eller bly fungera lika bra.
Stenen är iaf inte bara en stenklump. Det är en ihålig lerklump   
Jag skulle tro att en blytacka inte försämmrar ljudet. Men om den kan mäta sig med en Shakti det får du prova....
Hälsningar Ronnie. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:02:43
|
Alltså en mockajäng som "ventilerar" (i brist på bättre översättning av ordet "dissipation") bort elektromagnetiska fält. Varthän? |
Hifiarkeologen |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:04:08
|
quote: Originally posted by brumel
Alltså en mockajäng som "ventilerar" (i brist på bättre översättning av ordet "dissipation") bort elektromagnetiska fält. Varthän?
syberspejs???   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:21:07
|
Om den omslöt apparaten fullständigt skulle jag kunna köpa tanken. Med vilken ny insikt/naturkraft kan den "suga" i sig störningar som kommer från andra riktningar?
Amerikanska patentverket är helt sjuka i huvudet! Dom släpper igenom allt som det står made in USA på.
Snart "claimar" dom väl Ohms lag - och klarar det!
/
|
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:27:26
|
Det var faktiskt någon som fick patent på hjulet för inte så länge sedan (förra året?) men efter att någon påpekade det så drogs det tillbaka. Jag ger inte mycket för det Amerikanska Patentverket.
Bara en sådan sak - varför har de inte bilder i ett vettigt format?? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:42:03
|
Mjae . Grundtanken med shakti är att i stenen finns små kristall-liknande pryttlar som på något sätt absorberar EM-strålning och detta skall i sin tur påverka ljudeti positiv riktning.
Det skulle vara intressant om nån av dyrfi-personerna som kör med shakti provade att köra med en sten inuti chassit på exvis CD-spelaren (det brukar finnas plats där!) detta borde göra mycket större effekt än att ha den liggande utanpå.
Jag har faktiskt inte lyssnat med shakti-stenar så jag kan inte uttala mig om det funkar, men uppenbart är att flera personer tycker att det funkar och därmed så gör de effekt på något vis. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:56:01
|
quote: Originally posted by Nagref
Det var faktiskt någon som fick patent på hjulet för inte så länge sedan (förra året?) men efter att någon påpekade det så drogs det tillbaka. Jag ger inte mycket för det Amerikanska Patentverket.
Bara en sådan sak - varför har de inte bilder i ett vettigt format??
Det finns en massa nya patent på bla. kablar som används i marknadsföring. Kablarna blir inte bättre för att det är patent på dom men det finns väl en del som går på den grejen. Vad det gäller Shakti så fungerar dom mycket bra. Bättre ju bättre anläggning man har!! Faktiskt. Och nu snackar jag inte längre i egenskap av importör av Shakti, då jag inte hade råd att fortsätta med den importen. Jag har släppt taget om Shakti, men dom Shakti Stones som jag har i min egen anläggning är där för att stanna. Därför att dom plockar bort distorsion som jag inte vill höra i min anläggning. Men det är klart att i en budgetanläggning kanske det finns annat att lägga pengarna på att få mer utbyte av än Shakti. I en hiendanläggning däremot är det sådana prylar som Shakti som jag tycker är mycket mer prisvärda än att lägga dessa pengar på tex. ett förstärkarbyte som kostar många gånger mer för att få ut en del av det som Shakti stenarna ger. Och även efter detta byte så ger Shakti effekt. I ännu högre grad. Shakti är ingen voodogrej. Det finns White papers på Shaktis hemsidor som beskriver hur dom fungerar. Om man är tekniskt insatt tillräckligt för att förstå det hela. Den som inte förstår den tekniken tar gärna till ord som voodoo. Mycket svårare är det att förstå hur Bybe Quantum Purifiers fungerar. Men det börjar jag förstå också efter att ha studerat Kvantmekanik. Och även forskarna inom kvantfysik säger att om du förstår hur kvantmekaniken fungerar så har du inte förstått något av det hela!! Men det fungerar mycket bra praktiskt iallafall. Eftersom jag egentligen struntar i teorierna bakom tekniken. Jag är alltför praktiskt lagd för detta. Tom. Einstein hade lite svårt för kvantfysiken, då hans bägge relativitetsteorier inte stämde ihop med kvantmekaniken. Men det var på den tiden och utvecklingen går ju framåt. Men vi är långt ifrån förståelsen av alla naturlagar och det som gäller idag gäller inte imorgon. Men hörselsinnet är förmodligen med på samma sätt imorgon som den var idag. Det vi hör och som bearbetas av massan vi har mellan öronen kan vi idag inte omsätta i teorier eller mätningar. Men smma hörselsinne kommer att finnas kvar när teorierna börjar komma ikapp verkligheten någon gång i framtiden. Och tills dess har jag bara ett litet råd att ge: Lita på det du hör och förnimmer. Det kan inte omsättas till teorier eller mätningar med dagens vetande. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 23:04:43
|
jorma vi tar det imorgon... Ikväll så är det inte läge för det ok? |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:18:10
|
quote: Originally posted by Nagref
jorma vi tar det imorgon... Ikväll så är det inte läge för det ok?
Imorgon har jag inte tid. Men gud kan väl ta över istället |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:21:36
|
Om du vill låta gud styra över tråden så gärna för mig! 
Själv är jag ateist så jag struntar i det!  |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:50:28
|
Moderatorn = gud.
Vad som än görs, så ta det lugnt. Har haft det så (dvs lugnt) på DIY nästan hela tiden, och jag orkar INTE lägga tid på att editera, korrekturläsa, PM'a, diskutera, zZzZZZzzz...
Min i detta fall bekväma personlighet gör att jag hellre "delete'ar" nått, än får monstertrådar.
Diskussionen i sig är lite intressant. Men håll det då till DIY, eller GSS (gör shakti själv)!
;-)
Capisch?
// Pär Engelholm |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:58:45
|
Jag tror inte heller på några yttre mystiska krafter som gud eller annat hokuspokus, så där är vi iallafall överens. Men visst finns det ett och annat som vi inte kan förklara idag. Vetenskap betyder ordagrannt det vi vet genom vetenskapliga tester. Och eftersom vi inte vet allt så är vetenskap egentligen lite hokuspokus eftersom en hel del av vetenskapen bygger på teorier som nästan är bevisade till 100%. Men nästan betyder att dessa teorier kommer att ändras med tiden, precis som en del av Newtons teorier som var nästan 100% har fått rivas upp med nya teorier som nästan kunde bevisas till 100 %. Så slutsatsen är att vem har sanningen i sin hand egentligen. Gud, ateisten eller ???? |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 01:01:06
|
quote: Originally posted by epkpeng
Moderatorn = gud.
Vad som än görs, så ta det lugnt. Har haft det så (dvs lugnt) på DIY nästan hela tiden, och jag orkar INTE lägga tid på att editera, korrekturläsa, PM'a, diskutera, zZzZZZzzz...
Min i detta fall bekväma personlighet gör att jag hellre "delete'ar" nått, än får monstertrådar.
Diskussionen i sig är lite intressant. Men håll det då till DIY, eller GSS (gör shakti själv)!
;-)
Capisch?
// Pär Engelholm
Capisch!! Det är som i gudfadern att du ska få ett förslag som du inte kan motstå. Med en piccadolla under hakan  |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 01:48:41
|
Alltså en mockajäng som "ventilerar" (i brist på bättre översättning av ordet "dissipation") bort elektromagnetiska fält.
Rätt!
Varthän?
Så som den ekvivalentakretsen är beskriven i patentet kan det bara bli värme...
Vänligen, P
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 01:59:39
|
quote: Originally posted by TNT
Med vilken ny insikt/naturkraft kan den "suga" i sig störningar som kommer från andra riktningar?
Jag vet inte vad du syftar på men det är ingen större skillnad på det som sker i Shaktin och det som händer i varenda microvågsugn. Ugnen bestrålar det som finns i den och det tar upp energin och omvandlar den till värme. Shaktin tar upp den energin som träffar den och omvandlar den till värme. Inget Hokuspokus alls faktiskt.
Det är vare sig ny insikt eller någon underlig naturkraft. Bara "simpel" elektromagnetisk våglära och klassisk energiomvandling. 
Vänligen, P |
|
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 07:33:05
|
Det kan även tänkas att det inte precist blir värme utan vibrationer (vilket iofs värme kan beskrivas som).
|
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 07:59:23
|
quote: Originally posted by PAC
quote: Originally posted by TNT
Med vilken ny insikt/naturkraft kan den "suga" i sig störningar som kommer från andra riktningar?
Jag vet inte vad du syftar på men det är ingen större skillnad på det som sker i Shaktin och det som händer i varenda microvågsugn. Ugnen bestrålar det som finns i den och det tar upp energin och omvandlar den till värme. Shaktin tar upp den energin som träffar den och omvandlar den till värme. Inget Hokuspokus alls faktiskt.
Det är vare sig ny insikt eller någon underlig naturkraft. Bara "simpel" elektromagnetisk våglära och klassisk energiomvandling. 
Vänligen, P
Hmm, det där är rätt intressant. Innebär det att den faktiskt fixar bort bort EM-vågor som radierar åt alla håll från apparaten, inte bara fluxen rakt genom arean på stenen? En passiv krets som i princip kan avlänka ljus (eller nja, de våglängder den är är designad för att absorbera, emn för illustrationens skull...)?
Tittar man i en micro får man tex stående vågor vilket innebär att en del av maten kan vara kall och en del varm när du kört den länge (beroende på placering av noder/antinoder). Skulle en shaktisten i en micro häva denna effekt och bli varm även i antinoderna (för illustrationens skull: i en ideal situation där vi ser shaktin som punktformad och placerad precis i antinoden), pågrund av att den också absorberar EM som inte passerar rakt igenom den?
I så fall har Piazza gjort något grymt!! Funkar stenrackarn så, så får det nog bli en beställning snart...
//Rickard |
Ino Audio for life |
Edited by - DasKapital on 2003/02/22 08:24:30 |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 08:52:41
|
Om nu shakti's är så effektiva, varför har då ingen tillverkare av finare hifi byggt in ngt liknande i apparaterna ? "Shakti inside" ;)
Jag tillhör dom som är skeptiska till Shakti's. Jag tror säkert att dom kan ha en viss dämpande effekt genom sin vikt. Och kanske en viss skärmande effekt om dom nu innehåller ngt som skärmar magnetism och kanske elektromagnetisk strålning. Konstigare än så tror jag inte att det är... Om jag exvis lägger ett par 30kg's granitblock uppe på mina högtalare så borde ju detta dämpa vibrationer, det är ju inget konstigt med det heller... Dessutom så tycker jag det är ganska trist om man skall behöva lägga "stenar" på CD-spelare för 50-100 tusen kr för att det skall låta riktigt....
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Topic  |
|