Author |
Topic  |
|
trocadero85
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 10:36:38
|
Jag har funderat en hel del på det här med akustik. Vitsen med HIFI är väl att man ska kunna spela en skiva i sin stereo därhemma och det ska låta som man sitter på inspelningsplatsen, eller? Då borde väl inte några som helst rumsakustik från sitt eget lyssningsrum adderas alls, förutom då om man lyssnar på icke akustisk musik där det inte ska låta som någon slags verklighet. Lyssningsrumet borde väl vara så "dött" som möjligt om man bara vill höra efterklangen från inspelningen. Det enda fall man kan uppnå detta är ju när man lyssnar i lurar, och då får iallafall inte jag någon känsla av att jag sitter i inspelningslokalen, fast jag teoretiskt borde göra det. Jag tycker det är väldans lurigt det här.
Kan någon som kan detta, förklara... |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 11:29:37
|
nej det där är en vanligt missuppfattning om du frågar mig. Resonemanget är riktigt i teorin men du bortser från en viktig detalj - studion. Du kan aldrig få det att låta som inspelningsplatsen eftersom signalen är passad genom mixerbord och andra apparater som fasförskjuter, lägger till och drar ifrån information etc. Det man rimligen kan begära av stereon i dagens läge är att den ska återge det som finns på skvivan. Det är den enda referens vi har skit i hur det lät på inspelningsplatsen för vi vet inte hur det lät och även om vi ivsste så vet vi inte om det som kommer ut på andra sidan inspelningsutrustningen låter som det lät när det spelades in. Linn har ju sin egen tanke om hur man ska bedömma att det man lyssnar på är så nära som möjligt det som finns på skivan. Vi (om jag ska dra den sedvanliga "Linn-anda-fundentalist-antisemitist-klyschan" ) lyssnar efter musiken. Det enda man vet med säkerhet är att det är musik som spelats in. Musik som spelas av musiker som gör det dom gör för att dom tycker det är kul och för att dom kan spela musik (oftast iaf..). Denna musikaliska "själ" (i brist på bättre ord) är det som man kan vara säker på att den ska finnas med och så fort man hittar en apparat eller annan stereokomponent som har mer av denna muikaliska själ så vet man att man hittat nåt som har en återgivning som är närmare det som finns på skivan. När man väl konstaterat detta så följer oftast det andra med, då är ljudbild, klang, djup etc etc (alla speduoflummtermer ni kan tänka er som förekommer när man pratar om hifi återgivning) också närmare det som finns på skivan. Det är iaf så jag testar mig fram genom hifi-djungeln. Ett fullständigt pålitligt verktyg för att få fram vilken apparat (eller annan stereopryl) som är bättre (för mig ifall ni inte gillar den grad av objektivitet som ligger i idén bakom Linn "filosofin") och inte att förglömma är att det är en testmetod som är upprepbar gång på gång.
Ja det är min mening om det hela sen finns det ju en hel del andra åsikter i ämnet (som de flesta blivit medvetna om på ett annat forum en gång i tiden...) Om nån har rätt så är det ju ja.. nej jag menar så är det säkert svårt att säga. Men detta är rätt för mig iaf..  |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 12:34:51
|
Är det inte såhär??
När man spelar in i studio så har man ganska liten efterklang, och räknar med att lyssningsrummet ska lägga till lite..
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 17:29:46
|
He,he! Meningen med hifi är på gränsen att vara samma omöjliga fråga som meningen med livet. Att lyssna på musik är en sak, att lyssna på reproducerad musik är en annan. När jag lyssnar på min uppställning hemma så vill jag att det skall låta bra i mina öron. Där är en av de stora frågorna att lösa. När låter det bra i folks öron? Man kan nog utgå från att producenten också vill att det skall låta bra i mina öron, annars blir det knöligare att kränga skivor. Ibland undrar man dock, med tanke på hur jävligt vissa inspelningar låter. Allt detta är givetvis en subjektiv fråga. Detta ger också att alla har rätt och ingen fel, fiiiiin lösning eller hur? PÅ koncert är det annorlunda eftersom man inte har ett val överhuvudtaget. Man står där man är och bandet spelar på sina prylar oavsett om man tycker det är bra eller inte. Om det låter bra är det bara att tacka och ta emot, och låter det "crap" så är det bara att tacka och ta emot. Live är det under alla omständigheter. Just "live" är mycket diffust, därför att vi går på en konsär för att se bandet, delta i upplevelsen med andra och party för fan. Att lyssna på samma band hemma blir inte alltid lätt. Antagligen är ljudet mycket bättre hemma, men känslan är inte där.
Alltså, hifi hemma är att försöka uppskatta musiken på den skiva som du lyssnar på. Den är, oftast, inte avsedd att få fram "live" känsla utan helt enkelt producerad för att bandet/artisten skall framstå i så fördelaktig dager som möjligt.
Nu börjar jag bli tråkig. Detta är inget nytt och de flesta inläggen brukar på ett sätt eller annat knyta ann till dessa frågeställningar. Det finns de som är betydligt kompetentare än jag inom detta ämne. Nå, en lite personlig reflektion blev det i alla fall. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 18:04:30
|
ja precis det är nog mest i studin dom behöver förbättra saker kan man ofta tycka. En del inspelningar är ju rent bedrövliga. Med tanke på att ljudtekniker inte är intresserade utav hifi utan av musik så är det inte så konstigt att det inte blir nån förbättring på den sidan. Sen att man ser till att ta in folk med liknande bakgrund och värderingar gör ju att branschen blir en egen sfär där förändringar blir svåra att genomföra. Ta bara ljudingenjörsutbildningen i Luleå som exempel. Förut så var en del utav intagninskraven att man skulle haft tre års dokumenterad musikalisk verksamhet och att man skulle ha varit med i en ensemble. Vad har det med att spela in musik att göra?? En del hävdar att man måste vara riktigt musikalisk för att kunna kommunicera med musiker men varför, man kommunicerar aldrig med musiker direkt utan bara med deras manager. Visst ska man väl ha lite öra för vad som låter bra men många musiker förstår sig inte alls på hifi och varför en apparat skulle vara bättre än en annan eller ens ge annorlunda ljud. Nej det finns som sagt mycket att göra i denna elitiska bransch som ju trots allt domineras av äldre herrar med mer intresse för musikproduktion än musikreproduktion. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 18:43:47
|
 Både ja och nej skulle jag vilja kommentera det hela med. Men va fan, låt gå för det. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|