| Author |
Topic  |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 20:02:57
|
De som sett mina tidigare trådar vet säkert att jag varit på jakt efter högtalare och cd-spelare. De vet också att jag blev väldigt förtjust i Linn Katan. Igår testade jag dessa tillsammans med min förstärkare, en Marantz PM7000. Jag tyckte om ljudet, de lät bra tillsammans. Jag jämförde också med Linn Classik. Det var dumt. Jag blev nog lite kär. Det lutar åt att jag kommer köpa Classik och Katan på måndag. Inget system jag lyssnat på har varit så välljudande för de pengarna. Så nu finns det några saker jag undrar över, som kan vara bra att veta innan jag springer iväg och köper:
Det viktigaste näst efter ljud är att grejorna håller bra kvalité. Ingen vill ju lägga ut dyra pengar på förstärkare, cd-spelare, högtalare osv. som går sönder. Hur är Linn när det gäller sådant?
Finns det några eventuella nackdelar med det system jag tänkt som ni tycker är värda att tänka på? Något som saknas, är dåligt etc?
Så, till sist. Om jag köper Classik och Katan kommer min gamla förstärkare stå helt oanvänd, vilket känns lite onödigt. Därför hade jag funderingar på att sälja den. Förstärkaren är lite mindre än ett år gamal och välvårdad. Dessutom har den en fin guldfärg och stora rattar... ehm, ja. Ganska trevlig pjäs i alla fall, och den kostar 5000:- ny. Hur mycket vågar man ta om man säljer den? 3000:- tycker jag den kan vara värd, men jag har rätt dålig koll på sånt.
Hemskt tacksam för hjälp!
/Das |
Objektivist |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 20:19:23
|
quote: Originally posted by DasIch
De som sett mina tidigare trådar vet säkert att jag varit på jakt efter högtalare och cd-spelare. De vet också att jag blev väldigt förtjust i Linn Katan. Igår testade jag dessa tillsammans med min förstärkare, en Marantz PM7000. Jag tyckte om ljudet, de lät bra tillsammans. Jag jämförde också med Linn Classik. Det var dumt. Jag blev nog lite kär. Det lutar åt att jag kommer köpa Classik och Katan på måndag. Inget system jag lyssnat på har varit så välljudande för de pengarna. Så nu finns det några saker jag undrar över, som kan vara bra att veta innan jag springer iväg och köper:
Det viktigaste näst efter ljud är att grejorna håller bra kvalité. Ingen vill ju lägga ut dyra pengar på förstärkare, cd-spelare, högtalare osv. som går sönder. Hur är Linn när det gäller sådant?
Finns det några eventuella nackdelar med det system jag tänkt som ni tycker är värda att tänka på? Något som saknas, är dåligt etc?
/Das
För det första måste jag säga att det låter trevligt att du funderar på att köpa grejjerna. Du kommer inte ångra dig.
Ang. kvaliten på linngrejjer. Hifitidningar brukar skriva att de är gjorda för att motstå jordbävningar, tromber och översvämningar. Och jag undrar om dom faktiskt inte har rätt där. De bygger otroligt stryktåliga produkter. Du har samma diskant i katan som jag har i espek, och med tanke på de volymer som spelas hemma hos mig så behöver du inte oroa dig för den, har heller _aldrig_ hört talas om att en linnhögtalare spelats sönder. Slutstegen har sensorer som slår av ifall det blir för varmt eller om uteffekten blir för hög, dessutom sitter det en säkring i alla produkter. Utöver det så har du en grundförsäkring på 2 år när du köper produkten, som du kan förlänga med 3 år (tror jag) om du registrerar köpet hos Linn. Så du kan andas lugnt i fem år, och har inget hänt på den tiden så lär det inte hända efter heller. Och skulle det mot förmodan hända så kostar det runt 2000 att laga utifall försäkringen inte finns kvar.
Så du kan vara lugn, det är ett säkert köp. Något som också är positivt är Linns otroligt höga andrahandsvärde och linnhandlarnas välvilja att ta äldre linnprodukter som inbytesvara så du slipper leta köpare. Säg att du köper katan nu (för 9900) och vill byta upp dig om två år så får du säkert 8000 i inbytespris... och slipper bekymret att hitta nån köpare. Mycket smidigt.
Om det fattas något? Med Classik och Katan? Näe....
|
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 20:53:11
|
Tack för svaret! Känns skönt att grejorna håller. Det får bli en sista provlyssning, och sen tror jag nästan att jag köper dem. När jag besökte ljudmakarn idag för att provlyssna lite olika högtalare och cd-spelare blev jag utnämnd till "Linn-människa" av en försäljare. Jag tror ta mig tusan snubben hade rätt. 
Är det förresten någon som vet hur det brukar funka med köp från Ljudkompaniet? Jag har fått intrycket av att det är vanligt att det kan ta lite tid innan man får grejorna hos många hifi-handlare. Sådant klingar inte väl med en så otålig människa som jag. |
Objektivist |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:06:39
|
Jag har själv en helt ny classik, den är välbyggd för att vara så billig. Motsvarande prestanda kan väl fås ur Arcam CD72 och A75, men då måste man köpa en bra signalkabel och så får man ingen radio, plus att man missar smidigheten, en massa små finesser och det kostar mer.
Garantin är 2+3 år där du får betala för arbetet de sista 3 åren, men tydligen handlar det om väldigt låg timlön. Att Classiken skulle gå sönder är nog det sista du behöver oroa dig för. Slutligen, det finns inga nackdelar i systemet, den är kostnad/prestandamässigt välbalanserad, men givetvis finns det bättre prylar för mera pengar. |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:12:54
|
Tack för svaret! Känns skönt att grejorna håller. Det får bli en sista provlyssning, och sen tror jag nästan att jag köper dem. När jag besökte ljudmakarn idag för att provlyssna lite olika högtalare och cd-spelare blev jag utnämnd till "Linn-människa" av en försäljare. Jag tror ta mig tusan snubben hade rätt. 
Är det förresten någon som vet hur det brukar funka med köp från Ljudkompaniet? Jag har fått intrycket av att det är vanligt att det kan ta lite tid innan man får grejorna hos många hifi-handlare. Sådant klingar inte väl med en så otålig människa som jag.
haha . redan blivit klassad som "linnist". Underbart. Vad sa du för att få bli titulerad något så äransfullt?
Katan och Classik har dom säkert på lager så det borde gå fort.
Jag håller inte med Yalpa om att du får samma prestanda ur Arcam, så börja inte fundera i dom banorna ;) |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:22:18
|
| Nej, det skulle aldrig falla mig in att byta ut Classiken, möjligtvis till en movie i så fall om några år, när det finns gott om multikanals musik. |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:29:51
|
Apråpå classic är det lönt att använda LK1an som grammofonsteg och köra classik i övrigt?
DasIch gratulerar till utmärkelsen.
Hepcat |
www.selleri.de
|
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:32:26
|
| Classiken är faktiskt ganska bra, var nära åka dit på en själv då jag började min uppgradering. Jämförde den ex. mot den Arcam CD72T som jag till sist köpte, jämförde båda CD:arna, den i classiken och Accam CD med Classikens förstärkare. Och tror nog att Classiken lät bättre. Nu blev det inte den ändå för jag visste att jag skulle uppgradera mitt förstärkeri. Och idag har jag nog ändå bättre ljud än jag fått med Classiken men jag skulle ej tveka att köpa den om det var läge. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:38:08
|
Yalpa: Jag har lyssnat lite på Arcam. Tror det var frågan om en A75 och CD92(ja, prismässigt en lite märklig kombo). Tyckte Arcam kunde känna sig slagen på fingrarna faktiskt. Fast självklart finns det bättre prylar för mer pengar. Jag menar, vi har ju Sondek, Klimax och Komri. 
LCohen: Jag snackade lite med försäljaren. Han undrade lite vad jag tyckte om det jag lyssnade på(Amphion Argon II högtalare, Kora Explorer 90SI förstärkare och Rega Planet 2000 cd-spelare). Jag sade att jag gillade det, vilket jag gjorde. Men jag påpekade också att Classik lät bättre med Argon II högtalarna, och Katan sopade mattan med Argon II. Han konstaterade att "du är nog en Linn-människa". Jag snackade förstås vidare med försäljaren, en riktigt trevlig snubbe faktiskt, och han frågade vad för nått annat jag lyssnat på. Jag berättade bland annat att jag lyssnat på Sonus Faber med Krell-elektronik för kanske 100,000kr. Försäljaren blev självklart nyfiken och undrade vad jag tyckte om det. Jag konstaterade att det lät bra, givetvis, men att Classik sopar mattan med Krell-elektroniken. Han konstaterade då att "du är en Linn-människa!". Snubben hade nog rätt.  |
Objektivist |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:40:06
|
Hepcat: Tackar! 
mangew: Vad är det för något förstärkeri du har? |
Objektivist |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:50:02
|
quote: Originally posted by DasIch Men jag påpekade också att Classik lät bättre med Argon II högtalarna, och Katan sopade mattan med Argon II. Han konstaterade att "du är nog en Linn-människa". Jag snackade förstås vidare med försäljaren, en riktigt trevlig snubbe faktiskt, och han frågade vad för nått annat jag lyssnat på. Jag berättade bland annat att jag lyssnat på Sonus Faber med Krell-elektronik för kanske 100,000kr. Försäljaren blev självklart nyfiken och undrade vad jag tyckte om det. Jag konstaterade att det lät bra, givetvis, men att Classik sopar mattan med Krell-elektroniken. Han konstaterade då att "du är en Linn-människa!". Snubben hade nog rätt. 
bahaha... underbart .
Jo du kvalificerar dig nog... helt klart..
sjätte augusti har vi invigning av nya medlemar, vi dricker lite maltwhisky från högländerna, tafsar på en LP12a och ber framför en bild av ivor, välkommen!   |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:56:11
|
quote: Originally posted by LCohen
quote: Originally posted by DasIch Men jag påpekade också att Classik lät bättre med Argon II högtalarna, och Katan sopade mattan med Argon II. Han konstaterade att "du är nog en Linn-människa". Jag snackade förstås vidare med försäljaren, en riktigt trevlig snubbe faktiskt, och han frågade vad för nått annat jag lyssnat på. Jag berättade bland annat att jag lyssnat på Sonus Faber med Krell-elektronik för kanske 100,000kr. Försäljaren blev självklart nyfiken och undrade vad jag tyckte om det. Jag konstaterade att det lät bra, givetvis, men att Classik sopar mattan med Krell-elektroniken. Han konstaterade då att "du är en Linn-människa!". Snubben hade nog rätt. 
bahaha... underbart .
sjätte augusti har vi invigning av nya medlemar, vi dricker lite maltwhisky från högländerna, tafsar på en LP12a och ber framför en bild av ivor, välkommen!  
Har Classic phonosteg ??? Har liksom skaffat en Linn LP12:a å nu tillhör man ju familjen  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:02:24
|
quote: sjätte augusti har vi invigning av nya medlemar, vi dricker lite maltwhisky från högländerna, tafsar på en LP12a och ber framför en bild av ivor, välkommen!
Vart är tilldragelsen *ASG*
Larsho den har inte det tyvär det var därför jag ställde frågan om att köra LK1an som phono steg. grattis till LP12 klubben föresten hur var det din var utrustad. jag har ju precis fått tag på en själv oxå |
www.selleri.de
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:04:54
|
| Nej, inget phonosteg i classiken, kan man inte använda en Lingo eller nåt? |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:06:14
|
Yalpa det får nog bli en linto då lingo var ju motorstyrningen *ler*
hepcat |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:10:20
|
quote: Originally posted by Hepcat
Yalpa det får nog bli en linto då lingo var ju motorstyrningen *ler*
hepcat
Linto är ju jättebillig, cirka 11.000 kr, som hittat  |
Edited by - Larsho on 2003/02/22 22:10:42 |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:16:23
|
| Helt Off Topic: Larsho, din signatur. Är nog det klokaste jag läst på mycket länge :) |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:17:21
|
Försäljningsknep som garanterat finns i boken! Hos BMW-handlaren är du BMW-människa och hos konfektionshandlaren är du Armani-människa.
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:17:46
|
Helt Off Topic: Larsho, din signatur. Är nog det klokaste jag läst på mycket länge :)
Tackar för det !!! |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:19:14
|
quote: sjätte augusti har vi invigning av nya medlemar, vi dricker lite maltwhisky från högländerna, tafsar på en LP12a och ber framför en bild av ivor, välkommen!
Vart är tilldragelsen *ASG*
Larsho den har inte det tyvär det var därför jag ställde frågan om att köra LK1an som phono steg. grattis till LP12 klubben föresten hur var det din var utrustad. jag har ju precis fått tag på en själv oxå
Linn Basic Plus arm samt K9 pickup (givetvis Valhalla) |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:19:25
|
bahaha... underbart .
sjätte augusti har vi invigning av nya medlemar, vi dricker lite maltwhisky från högländerna, tafsar på en LP12a och ber framför en bild av ivor, välkommen!  
Låter som en härlig tillställning. Jag tafsade iof på en LP12a senast igår. Fasta och fina former hade hon. Whiskey har jag tyvär lite svårt för. Jag tyckte det var asgott en dag då jag var på Cypern, tills den kom upp igen. Sedan är det dyrt också, jag måste ju börja spara ihop till en Aston Martin så jag får Linn-stereo i bilen.  |
Objektivist |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:21:40
|
bahaha... underbart .
Låter som en härlig tillställning. Jag tafsade iof på en LP12a senast igår. Fasta och fina former hade hon. Whiskey har jag tyvär lite svårt för. Jag tyckte det var asgott en dag då jag var på Cypern, tills den kom upp igen. Sedan är det dyrt också, jag måste ju börja spara ihop till en Aston Martin så jag får Linn-stereo i bilen. 
Det är väl inte så att någon här förutom jag är medlem i Swenska Whiskyassociatonen med Per Ellsberger i spetsen ?? |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:29:39
|
Med handen på hjärtat, menar ni att Classicen kan vara ett bättre köp än separata delar ??? smidigt är det i alla fall
 |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:34:03
|
quote: Originally posted by Larsho
Med handen på hjärtat, menar ni att Classicen kan vara ett bättre köp än separata delar ??? smidigt är det i alla fall

Japp det menar jag. Classiken är askalasbra och piskar allt jag spelat den mot (förutom bättre Linngrejjer då ) |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:38:18
|
quote: Med handen på hjärtat, menar ni att Classicen kan vara ett bättre köp än separata delar ??? smidigt är det i alla fall
Japp det kan man säga och vid uppdatering lägger man ju bara till vad man vill ha för bättre Linn delar.
hepcat |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:59:42
|
quote: Med handen på hjärtat, menar ni att Classicen kan vara ett bättre köp än separata delar ??? smidigt är det i alla fall
Japp det kan man säga och vid uppdatering lägger man ju bara till vad man vill ha för bättre Linn delar.
hepcat
Hmm låter onekligen intressant, tror ni den kan driva ett par Jamo Concert 8 ?? eller finns det andra intressanta alternativ ?? |
 |
|
Topic  |
|