Author |
Topic |
Perfector
Member
531 Posts |
Posted - 2024/10/02 : 11:31:36
|
Man ska ha gott om utrymme till det där. Vad säger grannarna? |
"Clarity by Choise" |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/02 : 12:36:36
|
Visst. De är stora. Men det är främst visuellt. Jag spelar uteslutande med trioder på någon enstaka watt, så ljudvolymen är sällan något som skulle äventyra grannsämjan |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7896 Posts |
Posted - 2024/10/02 : 20:15:26
|
Låter de här lådorna bättre än 4560:orna? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/03 : 06:17:57
|
Mer än bara basdelen har ändrats sedan jag spelade på 4560. Bla så är det ett annat rum. Det kan ju därför vara svårt att säga att allt handlar om de nya bas-kabinetten. Men 4560 integrerades väldigt fint mot mid-hornen. Dock saknade de kraft i botten. Med jazz och annan lågmäld musik så skulle jag nog föredra detta framför de nya. De nya ventilerade kabinetten har dock en helt annan botten och plötsligt är det roligt att spela rock och andra genrer också |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7896 Posts |
Posted - 2024/10/03 : 07:06:05
|
Det stämmer överens med mina erfarenheter av 4560-liknande lådor jämfört med vanliga basreflexer. Midbas och lägre mellanregister kan bli grymt bra tack vara hornet och man får löptidskompenseringen mot midhornen gratis men de blir alltid lite tunna i basen.
Ja fuskade och byggde ett par shelvingfilter som dämpar midbasen lite... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/03 : 09:02:47
|
Mitt nya rum blir dedikerat för musik/böcker. Väldigt trevligt att kunna stänga dörren när det gått överstyr, och man inte vill se alla skiv/bok-högar, skivspelare och förstärkare.. Nackdelen är att detta rum är mindre än mitt tidigare vardagsrum. 6560 (+ en subbas) skulle helt enkelt inte få plats längre
|
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/04 : 17:58:48
|
Tänkte visa en bild på den nya konstellationen. Ut åkte Altec 604E duplex , och i stället lättkonade basar och tricktrax-horn. Den stora skillnaden är att delning mellan bas/mellan nu sker vid en lägre frekvens, vilket ger mer närvaro.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2661 Posts |
Posted - 2024/10/04 : 18:57:59
|
Va ere för högtalarelement å filter |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/05 : 21:41:48
|
Basarna är Eminence 15772. En väldigt udda sak med dubbla spiders , kraftig motor och samtidigt mycket lätt kon. Mid- kompressor drivers är Beyma 750Pb. 3tums alu-membran och 2tums exit. Toppen är JBL 075 kompressordrivers.
Jag delar passivt vid 550Hz (12dB/okt) och 6KHz (6dB/okt). Mid-hornen är induktivt sänkta 9dB med en hemmagjord autoformer, vilket gör dem nästan helt resistiva för förstärkaren. Därför räcker 1Watt effekt mer än väl
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2661 Posts |
Posted - 2024/10/05 : 22:35:10
|
De låter som en utmärkt kombination.
Bra koncept rakt igenom. Hatten av |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2024/10/16 : 15:38:44
|
Hittade ett bra knep på tuben för att få albumen att stå i snygga rader. Som så många andra så använder jag IKEA Kallax för vinylen. En perfekt bokhylla för detta ändamål. Dock blir det en del pillande för att få skivorna att stå exakt lika långt intryckta på varje hylla.
Kapade upp lite lister i 33cm längd.
Monterade dessa med dubbelhäftande tejp. Använde ett konvolut för att få det rakt och på rätt djup.
Förr så trädde jag alltid på plast-fickan med öppning åt samma håll som konvolutet. Jag tyckte detta var praktiskt då innerfickan kunde plockas ut konvolutet utan att fickan behövdes tas bort. Dock knölade detta ofta när skivan skulle träs in bland andra skivor. Numera trär jag på platsfickan med öppningen uppåt. Läger sedan skivan -i innerfickan, bakom konvolutet med sin öppning bakåt. Det är enkelt att plocka ut innerfickan med skivan, och man slipper problemet med att plastfickan sticker ut från hyllan. Det hela ser ännu lite rörigt ut. Då nästa steg blir att se över hur etiketter och mätning av hyllor skall göras
Klassiskt sorteras just nu efter skiv-label. Medan övriga genres sorteras var för sig och sedan per artist. |
|
|
Topic |
|