HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 84

pix
200.000-klubben

4227 Posts

Posted - 2025/07/04 :  09:28:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Grammofonstegsbyggwt börjar närma sig sitt slut.
Efter många turer. Flera återvändsgränder, så börjar jag ändå bli rätt så nöjd med resultatet. Ftf. finns lite brumm att jobba bort. Men jag börjar misstänka att detta lika gärna kan komma från step-up trafon som påverkas av magnetisk koppling, så detta får bli ett senare projekt att grotta i.

Nu var det dags att färdigställa det kosmetiska.
Chassiramen är tillverkad av björk med laxstjärtar i mörk teak. Jag har ännu inte bestämt mig för hur, eller om denna skall utbehandlas.
Alla mina lådor är gjorda i olika träslag, vilket kan kännas lite rörigt. Kanske skulle man ha valt ett träslag, och en behandling så samtliga lådor fått ett enhetligt utseende. Men då mina byggen ofta kommer till av material som jag för stunden dyker op, så blir det lätt så här.
Björk kan annars rekommenderas. Svårare att bearbeta än ek, men med en slätare, mindre gropig yta, vilket gör det lättare att få fram skarpa vinklar och hörn. Teaken i laxstjärtarna är närmast självklar då teak har en lite mjuk karaktär som gör att den enkelt fyller ut uttag som dessa.
Ramen var klar sedan tidigare. Men nu monterades hörnbleck längst ner i ramen

På hörnblecken monterades fötter av svarvad mässing.
Jag gjorde, till skillnad från tidigare, då jag monterat fötterna utanpå en bottenplåt, så här, för att kunna ha steget på fötter, även utan en bottenplatta monterad. Detta då jag vet att jag ofta vill kunna kika/mäta eller justera steget, när den spelar inkopplad i anläggningen. Dessutom finns här en hel del effekt, så maximal luftströmning är bra för kylningen.

Jag fick även fräsa bort en bit av hörnen i ramen, då det blev lite tajt med innanmätet

Hörnbeslagen säkrar upp stabilitet i ramen, men funkade också perfekt med mässingsfötterna. De hamnade lagom långt ut i hörnen på lådan. Om jag senare skall montera en bottenplåt (jag brukar alltid tillverka en sådan, men den blir sällan monterad ) så blir det att klippa av hörnen på denna, så beslag/fötter ligger utanför.

Inuti nässingsfötterna trär jag i kutsar av ett svampigt skumgummimaterial. Detta har lite samma egenskaper som tempur-madrasser, vilket gör det återgående, men med dämpning. Det hela blir som en mekanisk dämpare, vilket är den princip jag använt på alla mina apparater. Kanske har mekanisk återkoppling till en förstärkare ingen påverkan. Men varför inte? När man ändå bygger själv så kan man tillåta sig att göra vissa saker, bara för att det är kul

Rammen rider här ganska högt på skumgummikutsarna och det hela ser lite svajigt ut. Men med elektroniken på plats i lådan så kommprimeras dessa till lagom nivå.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 84  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000