Author |
Topic  |
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/04 : 09:28:05
|
Grammofonstegsbygget börjar närma sig sitt slut. Efter många turer. Flera återvändsgränder, så börjar jag ändå bli rätt så nöjd med resultatet. Ftf. finns lite brumm att jobba bort. Men jag börjar misstänka att detta lika gärna kan komma från step-up trafon som påverkas av magnetisk koppling från trafon/drosslar så detta får bli ett senare projekt att grotta i.
Nu var det dags att färdigställa det kosmetiska. Chassiramen är tillverkad av björk med laxstjärtar i mörk teak. Jag har ännu inte bestämt mig för hur, eller om denna skall ytbehandlas. När ytbehandlingen väl är gjord, så finns ju ingen återvändo. Så den får nog vara så här tills jag bestämt mig. Genom att vira lite gladpack runt ramen så skyddas den från fulla märken som annars lätt uppstår när man jobbar med den.
Alla mina lådor är gjorda i olika träslag, vilket kan kännas lite rörigt. Kanske skulle man först ha valt ett träslag och en behandling, så samtliga lådor fått ett enhetligt utseende. Men då mina byggen ofta kommer till av material som jag för stunden springer på, så blir det lätt så här  Björk kan annars rekommenderas som snickarvirke. Svårare att bearbeta än ek, men med en slätare, mindre gropig yta, vilket gör det lättare att få fram skarpa vinklar och hörn. Den håller formen bra och slår sig sällan om virket är torrt från början. Dessutom så finns det ju betydligt fler björkar att sätta motorsågen i än ekar. Teaken i laxstjärtarna är närmast ett självklart val, då teak har en lite mjuk karaktär som gör att den enkelt fyller ut uttag som dessa. Man kan göra dem lite i tajtataste laget och ändå knacka i dem utan problem. Gör man samma sak med stjärtar i björk så sträcker man lätt materialet, då björken är hårdare. Ramen var klar sedan tidigare. Men nu monterades hörnbleck längst ner i ramen

På hörnblecken monterades sedan fötter av svarvad mässing. Jag gjorde, till skillnad från tidigare (då jag monterat fötterna utanpå en bottenplåt) så här. Då kan jag ha steget på fötter, även utan en bottenplåt monterad. Vid tidigare byggen, med fötterna monterade på bottenplåten så var det ett evigt skrivande när man plötsligt fick feeling att mäta något inuti lådan. Dessutom finns ju en hel del effekt som alstrar värme, så maximal luftströmning kan ju inte vara fel för kylningen.

Jag fick även fräsa bort en bit av hörnen i ramen, då det blev lite tajt med innanmätet 

Hörnbeslagen säkrar upp stabilitet i ramen, men funkade också perfekt med mässingsfötterna. De hamnade lagom långt ut i hörnen på lådan. Om jag senare skall montera en bottenplåt (jag brukar alltid tillverka en sådan, men den blir sällan monterad ) så blir det att klippa av hörnen på denna, så beslag/fötter ligger utanför de kant.

Inuti nässingsfötterna trär jag i kutsar av ett svampigt skumgummimaterial. Detta har lite samma egenskaper som tempur-madrasser, vilket gör de återgående, men med dämpning. Det hela blir som en mekanisk dämpare, vilket är den princip jag använt på alla mina apparater. Kanske har mekanisk återkoppling till en förstärkare ingen påverkan. Men varför inte? När man ändå bygger själv så kan man tillåta sig att sväva ut och göra vissa saker, bara för att det är kul 

Rammen rider här ganska högt på skumgummikutsarna och det hela ser lite svajigt ut. Men med elektroniken på plats i lådan så kommprimeras dessa till lagom nivå.

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/04 09:54:40 |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 09:26:09
|
En skylt måste man ju ha. Frågan är vad det skall stå på denna . Nåja, det får bli en senare fråga
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben
    
8988 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 10:45:18
|
quote:
Rammen rider här ganska högt på skumgummikutsarna
Fiffiga fötter,ser ut som en variant på SD fötter.  |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 14:00:34
|
Tack Ryssen Genom åren har jag testat lite olika sätt att bygga chassin. Jag återkommer dock alltid till en träram med en topplåt av aluminium. Nackdelen (-och speciellt med ett grammofonsteg) är ju att trä inte skärmar elektroniken, lika bra som metall gör. Begreppet skärm är egentligen likvärdigt med en sk. Faradays bur. Dvs man innesluter något med en kapsel som är tät för yttre elektriska- och elektromekaniska störningar. Störningar (som ofta är luftburna) bildar strömmar i skärmen, men når inte det som finns inuti. Någon sådan får vi sällan till i hifi, eftersom alla chassin -oberoende av material har glipor och öppningar. Finns någon öppning lika lång som störningens våglängd, så är den sas. kontaminerad och skärmen tappar sin funktion. Dessutom så måste samtliga förbindelser utifrån och in inför skärmen utföras så att oönskade signaler inte följer med in. Detta genom t.ex genomgångskondensatorer. Detta kan ses i gamla radioapparater där skärmning är avgörande för dess funktion.
Men det vi i vardagligt tal (hifisammanhang) kallar en skärm, har en kapacitiv jord-funktion. Så skärmen behöver inte nödvändigtvis fullständigt täcka eller innesluta, för att göra skillnad. I mitt förra grammofonsteg så byggde jag t.ex. steget på en jordad kopparplatta. Elektroniken var mao. inte innesluten, men den jordade kopparplåten shuntade effektivt bort störningar. Så även om det yttre höljet bestod av plast, trä och aluminium, så var steget väldigt tyst och fritt från störningar. En intressant iakttagelse gällande detta är också den 6 meter långa lågnivåkabel som jag använder mellan grammofonsteg och slutsteg. Denna består av tre tvinnade ledare utan skärm. Den borde orsaka brum men gör det inte, eftersom en av ledarna är kopplad till chassijord (övriga två ledare är signal- (hot) resp. signaljord (cold). Kopplar jag ur den tredje kabeln (den kopplad till chassijord) så hörs ett brus i högtalaren. Ytterligare exempel är när jag haft problem med störningar är att placera en jordad metallplåt under en apparat. Detta kunde ibland räcka för att minska- eller eliminera störtningar (speciellt apparater med icke-metalliska chassin.
För att skärma av (kapacitivt shunta) lådan till detta grammofonsteg så använde jag här en kopparfolie. Materialet kommer från tiden innan man köpte mönsterkort på nätet, utan bakade sina egna för att skapa interna ledarbanor i flerlagerkort. Denna film är relativt tunn och kan klippas med sax

Därtill har jag sk. EMC-tejp. (Fabr. 3M) vilken med elektriskt ledande klister användes för att montera filmen inuti träramen.

Tejpen sammanslöt kopparfolien i hörnen och vidare upp på den hylla, som senare topp- respektive bottenplåt skall vila på. Via dessa ytor får kopparplåtarna elektrisk kontakt med den skyddsjordade topplåten.




|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/05 15:41:06 |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2824 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 16:42:48
|
Oj va stiligt
Ett riaa ja byggde limmade ja alu folie m kontaktlim. De va inte snyggt men de funkade väldigt bra. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 17:12:59
|
Tack  Alufolie med kontaktlim funkar säkert precis lika bra |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2824 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 19:24:04
|
Jo! De ser bara lite lustigt ut. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8346 Posts |
Posted - 2025/07/05 : 22:22:47
|
Tummen upp för chassibygget! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
abbot
Member
    
680 Posts |
Posted - 2025/07/06 : 01:51:42
|
Nåja, det var inte kritik riktad mot dig. Det var inte kritik överhuvudtaget. Jag tycker att du ofta visar att det 'man' vet inte alltid stämmer så i själva verket var det tvärtom. Men ödmjukhet och självreflektion skadar sällan. Bo Hansson förklarade för mig att mitt problem med många högtalare var att jag är extremt känslig för fasfel. Att få en förklaring var en lättnad för jag begrep ingenting. Jag är nu såpass gammal att jag inser att jag knappt vet något alls. Tror jag. |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/06 : 07:18:03
|
@Abbot, Jag tror du sätter fingret på varför vi aldrig kommer att få ett konsensus på vår gåta. Vi hör, och prioriterar olika saker. Någon är känslig för fasförsjutning, någon annan är känsligare för frekvens respons. I slutändan finns inget rätt eller fel. Det hela är mycket subjektivt

Jag borde kanske ha testat att mekaniken skulle passa, innan kopparfolie och fötter monterades. Men med de bortfrästa innerhörnen i ramen så kändes det ändå ganska safe. Jupp. Den gick ned i ramen utan problem.
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/06 07:25:41 |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/06 : 09:07:59
|
Har försökt att skissa ner ett schema efter de värden som jag har i huvudet (hoppas att man minns rätt ). Man glömmer så fort, så jag tänkte att detta kunde senare kompletterats med uppmätta värden/spänningar nästa gång som steget skall plockas isär.
Signaldelen: Ingångsrör är en triodkopplad D3A med LED-bias på katoden. Passivt RIAA-eq samt en bootstrappad dc- kopplad gain- katodföljare som utgångssteg (med dubbeltrioden 6DJ8). Förstärkningen är ca (uppskattad till) 45dB. Bootstrapfunktionen i utgångssteget är en 10uF kondensator som återmatar till gainstegets anodl. En diod från gainstegets anod till karodföljarens katod har till uppgift att skydda trioden vid uppstart. Utgångsstegets gain- respektive katodföljare agerar i symbios, då dessa är direkt (dc-) kopplade.

Nätdelen: GZ-34 som likriktarrör och en choke-input (drossel-) filter Jag delar därefter nätdelen till ett ben för utgångsstegen och ett ben för ingångsstegen. Den senare splittras ytterligare en gång med ett ben för höger, resp. vänster kanal. Signaljord kopplas till chassijord via en resistor. Glöden likriktas till DC och eleveras (höjs) 30V över signaljord.

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/06 09:28:17 |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/07 : 07:25:25
|
Den sista spiken blir sällan slagen och det sista penseldraget sällan lagt. Så är det nog här också. Jag tänkte att jag skulle undvika synliga skruvskallar längs med topplåtens ytterkant, och i stället göra en fästanordning från under/insidan. Detta återstår att klura på. Samma sak gäller kåpan över nättrafon. Just nu står den löst. Men någon gång skall väl även dessa bitar komma på plats  Så här blev hon iaf



|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/07 07:37:31 |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2824 Posts |
Posted - 2025/07/07 : 18:52:35
|
Fint bygge 
Jordar du inte riaa't? |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/07 : 20:32:43
|
Tack  Tänkte du på bananjacket bredvid likrikrarröret? Detta är signaljord, dvs samma som cold i rca-kontakterna. Jag sätter alltid dit en jordkontrakt för att senare kunna prova olika jord-kopplingar, och hitta den mest brum-fria. Jag gör samma sak med kablarna. Tre ledare och en skärm. Två för signal och en ledare med banankontakter. Sätter även en sladd stup i själva skärmen. Jag kan då konfigurera jordning/skärm på en massa olika sätt. Så skärmen i detta fall är ansluten i slutstegets chassijord sedan går det förbi grammofonsteget och ansluter i skärmen på kabeln mellan grammofonsteget och stepup. Samma sak där. Skärmen går förbi stepup och ansluter till skärmen på kabeln mellan srepup och puppan. Det var den konfiguration som funkade bäst här |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/07 21:05:42 |
 |
|
nisseW
Member
    
532 Posts |
Posted - 2025/07/09 : 11:16:57
|
Snyggt och #8221;nordiskt#8221; rent och elegant! |
Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten! |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/09 : 12:24:06
|
Tack Nisse  |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/11 : 16:56:07
|
I jakten på minimalt brum så gjorde jag om stepup trafon. Jag har några olika trafos, men tycker bäst om Lundahls LL1931 (med amorph-kärna). Denna har möjligheter att kopplas 1:8 eller 1:16, av vilket jag väljer det senare. Min ZYX puppa har en output på 0,47 mV, vilket i teorin skulle ge 7,68mV till grammofonsteget. Onödigt högt kan tyckas (5mV är något av en standard). Men då trafon måste lastas på sekundärsidan för att lasta pickupen, och tämja ringningar, så sjunker nivån något. Så jag skulle tro att 1:16 gör att jag hamnar någonstans runt 5mV. Nåväl, anledningen till att plocka ner den tidigare kopplingen och göra om på nytt är att jag ville prova att göra jordningen mer renodlad. Jag ville helt frigöra signal (hot respektive cold) samt jord från varandra. Och jag vilja att all jordning skall ske i en punkt (stjärnjord).
Då jordströmmar är nästan omöjliga att förutspå, så har jag insett att man behöver en flexibilitet, att kunna göra kopplingar när enheten är inkopplad i anläggningen. Inget är så uppenbart som att vrida upp volymen, och lyssna sig till vilken koppling som ger lägst brum. Därför har samtliga mina apparater (och kablar) anslutningsmöjlighet, att kunna ansluta sig mot signaljord via banan-jack. Signalkablarna har tre ledare (två för signalen (hot och cold) samt en ground-wire). Denna ground-wire-ledare kan ibland behöva användas för att jorda något längre bort i signalkedjan utan att använda kabelskärmen (som ju tillför en kapacitans). Och som sagt, utanpå dessa tre ledare jag jag en skärm som också har löstagbara anslutningar (banan-pluggar).

Den yttre metallådan har ingen koppling till signalerna men den ses som en skärm och ansluter därför i dessa. Skärmarna ansluter nu bara i en punkt. I grammofonsteget. Tidigare så var denna ansluten till Cold i stepuptrafon men den anslöt även till stepuptrafons eget metall hus eftersom denna rent fysiskt låg emot metall mot metall. Trafon var även kopplad så att pinne 8 (intern skärm mellan primär- och sekundär lindningarna) var förbunden med signaljord. För att ytterligare spä på med galla så var primär- och sekundärlindningarnas cold sammankopplade. Dvs trafon var kopplad för single end. Så här beskriver faktiskt databladet från Lundahls att man kan koppla, så inget fel i sak. Men jag inbillar mig att först jorda skärm i grammofonsteget. Och sedan jorda -i princip allt som går att jorda, i stepup-kopplingen. Det känns inte bra. Så jag gjorde så här i stället. Skärmen är helt fristående från signal, förutom att den ansluter till cold i en punkt, i grammofonsteget. Skärmen kopplar sedan vidare till den yttre metallboxen som skärmar trafon. Skärmen ansluter sedan vidare till kabelskärmen mellan stepup och pickup, där den ansluter till tonarmsröret. Så skärm startar mao i grammofonsteget och går hela vägen till tonsrmsröret utan att kontakta något annat. Signalledarna ansluter på bägge sidor om stepup trafon, där trofons interna skärm (pinne 8) är ansluten till cold (pinne 9). Genom att inte jorda primärsidan på trafon så blir dessa ledare balanserade. Men ibland så är är single end mindre brum-benägen, och då jordad jag primär (cold) via en jumper. Detta gör det smidigt och enkelt att testa on the fly. Sekundärlindningen lastas -som brukligt, med ett 56K motstånd. Detta motstånd sitter nu i små hållare för att enkelt kunna bytas till annat värde, men ger här -i kombination med ingångsimpedansen hos grammofonsteget (47K) en pickup-last på 100R. https://i.postimg.cc/MHjFHFGH/IMG-8066.jpg[/img
 ] |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/11 17:39:11 |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2025/07/11 : 18:18:31
|
Det blev ett komplicerat och svårförståligt inlägg  Men jag försöker förtydliga:
- Skärmen ansluter enbart i en punkt -vid signaljorden i grammofonsteget. Därefter löper denna hela vägen fram till tonarmsröret.
Signalkablarna från pickupen ansluter till stepup-trafons primärlindning. Denna strömkrets är flytande (mao balanserad)
Signalkablarna från stepuptrafons sekundärlindning ansluter till grammofonsteget med stepuptrafons interna skärm (8) ansluten itill cold-ledaren .
Det finns en (möjlig) bygling mellan primärlindningens- resp sekundärlindningens cold. Vilken gör att man kan välja om pickupen skall arbeta i balanserat- eller single end-mode.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/07/11 18:34:51 |
 |
|
Topic  |
|