HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 93

pix
400.000-klubben

4255 Posts

Posted - 2026/05/11 :  13:57:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett litet mönsterkort innehållande
Reglerad 12,6Vdc för glöd.
Glöden eleverad till ca 40V.
CRC filtrering (föregående CL monteras hårdvirat)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
400.000-klubben

4255 Posts

Posted - 2026/05/12 :  09:35:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kortet klart för test

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
400.000-klubben

4255 Posts

Posted - 2026/05/12 :  12:42:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Allt på plats (hoppas jag).
I stället för en variabel traf använder jag en tappad- med 6 steg (10-120Vac).
Det ger en viss trygghet att kunna mjukstarta innan full 230 ansluts.
Vid prov med 120Vac kunde jag konstatera:
Likriktarrörets (AC) glöd behöver trimmas in (1R nu i serie).
Hela bygget drar ca 50mA vid 120Vac, så ingen katastrof torde komma vid full spänning.
B+ ligger på 180Vdc vid 120Vac in (20mA last). Jag kör nu L-input på filtret. Det torde då finnas utrymme för att justera in ca 300Vdc med en mindre filmkondensator (C)-input.

Go to Top of Page

pix
400.000-klubben

4255 Posts

Posted - 2026/05/12 :  15:17:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite justeringar så stämmer det rätt så bra.
Glöden till likriktarröret (EZ81): 6,5Vac
B+: 301Vdc med 20mA last
Glödspänning ut: 12,7Vdc
Glöden ut eleverad till 45Vdc på + ju (33V på -).

Utan last så far B+ upp till strax under 400Vdc. Jag skall nog montera en bleeder-resistor som håller nere denna spänning om lasten skulle falla av (och under uppstart).

Edited by - pix on 2026/05/12 16:39:19
Go to Top of Page

pix
400.000-klubben

4255 Posts

Posted - 2026/05/13 :  13:22:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I dag blev det lite jobb med Knoll (förstärkardelen).
Då ett hybrid-kaskodstegs förstärkning påverkas kraftigt av den undre transistorns transkonduktans, så har värdet på dess sourcemotstånd en direkt inverkan på kaskodens gain.
Jag har sedan tidigare 47R mellan source och jord, men laborerade i dag med lägre värden.
Strömmen går då upp, transkonduktansen ökar, och när denna multipliceras med förstärkningen i den övre trioden så ökar förstärkningen rejält.
Inget kommer gratis, och så även här. Dels så skapar ett högre sourcemotstånd en lokal feedback vilket ger en stabilare krets. Återkopplingen ger även linjäritet, varför detta skall hanteras varsamt.
Min tanke var att via en switch kunna ställa sourcemotståndets värde, och därmed också gain för grammofonsteget. Gain bör inte användas mer än nödvändigt, då även brus/brumm förstärks. Så att ha en swich för olika gain-nivåer är ju praktiskt.

Efter att ha testat lite olika sourceresistanser så kom jag fram till följande tre värden:
Sourceresistor input/output Vpp gain (ggr) gain (dB) Output rms (MM cart)
47R 5mV/3V 600. 55 1V
23R 5mV/4,3V 860 57 1,5V
10R 5mV/6V 1200 62 2,1V

I 62dB läget så skulle en madium output MC ge 0,6Vrms output, vilket är fullt acceptabelt även utan stepup trafo!

Testerna kördes med Tott (psu-delen). Dock finns där lite mer att greja med, men inget som påverkar dessa mätningar

Det börjar bli ganska trångt, både i Knoll och Tott. Men enheterna är mycket tysta, så jag upplever snarare att den kompakta uppbyggnaden är (än så länge) av godo med korta signalvägar.

Mätning av gain gjordes med 5mVpp input. Utsignalen ser lite skum ut, men jag tror att detta handlar om att instrumenten har svårt att trigga på dessa svaga signaler.

Träramen på plats igen.

Gain-switchen på Knolls baksida, uppmärkt med olika gain-val

55 eller 62dB låter väl som en mindre sak. Men detta är faktiskt en fördubbling av förstärkningen (600 till 1200 gånger). Dessutom så kan jag inte påstå att jag märker nämnvärt mycket mer brus i 62dB lägret.
När Tott blir klar så kan jag testa grammofonsteget i en anläggning med högre känslighet. Först då så kan man nog uttala sig om den höga förstärkningen också innebär ett högre brus/brumm.

Go to Top of Page
Page: of 93  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000