Har en förmåga att flytta runt allt och tröttnade på att tvinna mikroskopiska koppartrådar i mina grova högtalarkablar, så jag ville ha bananer i ändarna. Problemet var att min förstärkare inte hade honor till detta, utan någon sorts patetisk palstskruv, som ingen skulle vilja ha. Hursomhelst köpte jag grejor och fixade till. Tänkte ni kunde kommentera till mig och andra vad som är bra och dåligt.
Förstärkaren: Öppnade och lödde bort de gamla kontakterna. Klippte plåt och monterade en aluminiumplatta. I den borrade jag hål och skruvade dit kontakterna. Limmade mellan med epoxy, mest för att det skall sitta, så kontakerna inte vrids om jag skruvar i en kabel senare. Tvinnade fintrådig kopparkabel och lödde på. Kabeln hittade jag på jobbet och är gummikabel, 1,5 mm fintrådig kopparkärna. Vart ganska bra faktiskt.
Kabeln: Vet inte vad ni tycker om denna kabel, men man tager vad man haver. Tänkt byta, men ingen koll på kabelfronten. Banar köpte jag från Svalander:
Klippte bort lödflärpen, klämde in kabeln och lödde dem ordentligt. Krypslang och såhär blev det:
Resultat: Eftersom detta är nytt för mig kan jag inte peka på exakt vad som gör skillnad, men ljudet inbillar jag mig vara liiite klarare än innan.
Den är till för att jorda chassit och förhindra störningar, den har inget med A-hötalaranslutningarna att göra egentligen. Det behövs bara en och det var väl det bästa ställe de hittade att sätta den på.