HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Audio Research Classic 60, byte högtalarkontakter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:17:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
För ett tag sedan fick jag uppdraget av svejk att byta högtalarkontakter på hans Audio Research Classic 60.

Till att börja med var det ett rent mähä att bära hem den. Med sina modiga kilo (den är tung) och min trasiga höftled smärtade det mig att ta den från svejk...

Väl hemma hos mig började undersökandet av de befintliga kontakterna för att se hur modifieringen skulle lösas. Efter lite skruvande och undersökande hade till slut en plan formats.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:21:16  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Här kommer lite bilder från jobbet



Skönheten själv...
Nåja. Den får knappast pris för innovativ yttre design, men det är ju hjärtat som räknas.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:26:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Närbild på kontakten som ska monteras.

(här kommer lite smygreklam:)
Den är inhandlad hos Svalander, en handlare som är bra att ha att göra med. Beställningen levererades snabbt, justa priser (tycker jag), och flera betalnings-alternativ.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:35:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jämförsele mellan de nya kontakterna och den gamla kopplings-plinten som ska bli utbytt. Titta på skruvarna på den gamla kontakten och fråga er själva "hur fäster man en High-End kabel i det där?"



Svejk hade faktist det jag tycker är den rimligaste lösningen med den gamla kontakten: Flätade fler-kardeliga tunna silver-kablar till banankontakts-honor, inte mer än en decimeter lång.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:36:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Fortsättning följer...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/17 :  08:51:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En legendarisk förstärkare!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  21:53:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Baksidan/undersidan:


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  21:54:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
För att kunna komma åt kontakterna var jag tvungen att lossa på skyddsgallret på ovansidan. Tjusig symetri, alla rör var uppmärkta. RIFA kondingar i mitten. Hittade faktist något som såg ut som operationsförstärkare på kortet.



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  21:56:31  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply

Ett veritabelt ormbo på undersidan. Först hade jag tänkt plocka ut hela kortet för att kunna komma åt, men med alla kablar som det såg ut insåg jag att det var i stort sett omöjligt utan behöva mycket mera tid.

Dags att fundera ut andra lösningar.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  22:01:06  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Närbild på baksidan av kopplings-plinten för att man ska se hur trångt det egentligen var.

Gå tillbaka till bilden på den lösa kopplings-plinten så ser ni de fyra pinnarna som sticker ut. Om jag inte minns helt fel är godset 4mm Svart-eloxerat Aluminium



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/03/17 22:02:50
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  22:10:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Genom att lossa på distanserna som håller fast kretskortet i chassit gick det att 'lyfta' kortet tillräckligt för att man ska kunna komma åt kontakten. (En av dessa distanser syns längst till höger på den här bilden. Distansen hänger på undersidan av ramen, och kortet hänger i distansen.)

Lägg märke till att det går två kablar till några av högtalar-kontakterna. Jag antar att de ingår i en aktiv återkoppling, men jag kan ha fel. En av trådarna i varje par är ansluten någonstans mitt i kretskortet medans den andra går till trafon. Har själv inte sett denna variant tidigare. Kanske Bernt kan upplysa oss okunniga.



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/03/17 22:12:27
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  22:15:30  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Lödpennan. Den användes faktist inte speciellt mycket. Det enklaste sättet att lossa kablarna från den gamla kopplings-plinten var att försiktigt bryta loss dem med en tång. De lossnade så lätt att jag misstänker att det var kall-lödningar till att börja med, eller att metallen i plinten inte var lika lödbar som koppar vanligtvis är.
Lödpennan användes till att ta bort överflödigt tenn från kablarna som sedan skruvades i de nya kontakterna. Jag glömde ta med mig en tenn-fläta från jobbet men det gick bra ändå.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/17 :  22:16:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Nu har ni fått en teaser... Fortsättning följer, och då börjar det hända saker.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:00:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
MER !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/18 :  15:43:05  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Kul att se mitt fornminne på bilder!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:45:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Kontakterna var för långa för att bara skruvas dit: hade man gjort det hade de varit ivägen för kretskortet. En distans behövde alltså användas på utsidan av chassit.
Efter en hel del letande hittade jag dessa.





Kapar den med Dremel...




...och trär på den på kontakten. Funkar utmärkt.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:47:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply


Sedan ska kablarna igenom chassit, och skruvas fast i kontakten; kontakten skruvas sedan fast i chassit.

När jag kom så här långt var jag så upphetsad och inne i jobbet att jag glömde bort att jag hade kameran med mig. Den lilla röda ringen på kontakten var också ihopmekad. Den ska isolera kontakten från innersidan på hålet i chassit.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:48:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply

De första två kontaktera monterade och klara. Två kablar, de för 8 Ohm och 16 Ohm används inte, så jag isolerade dem med lite gaffa-tejp. På bordet ligger lite aluminium-spån: de gamla hålen var inte tillräckligt stora så jag blev tvungen att borra upp dem en aning.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:50:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply

Liten närbild. Här ser man skruvarna för att dra fast kablarna. Det gick inte att dra åt dem förrän kontakten satt på plats på grund av muttern, och tyvärr är chassit i vägen för skruvmejseln att dra åt dem. Lösningen blev att borra ett litet hål att sticka mejseln igenom för att komma åt. Då gick det mycket lättare.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:50:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply


Gamla och nya kontakten.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:55:00  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply

Tadaaa... Slutresultatet:
Det blev tyvärr inte fler bilder, för jag hade ingen dedikerad fotograf närvarande under arbetet. Tjejen har en juste kamera, men hon delar inte mig entusiasm för mekande...
Jag hoppas det blir lite fler bilder nästa gång jag gör ett bild-reportage.




Tanken var från början att även byta nätsladd, och även om den nya sladden var lite extra med fyra flätade trådar till varje pol, så var den inte skyddsjordad, något som inte får glömmas bort.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/03/19 00:59:22
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/19 :  01:09:53  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nu kommer jag säkert reta alla som gillar Audio Research, och jag vet att det är ett väljudande märke...
Men det där var bland det värsta kretslayouter jag sett, uppenbarligen fungerar det men det ser ut som någon av de nödlösningar jag monterar ihop på jobbet ibland när jag behöver någon krets snabbt.
Ren ingenjörsstolthet borde förhindra att någon säljer något som ser ut så, så många kablar hit och dit är ok för en prototyp innan man gjort den sista generationen av kretskort; men i en färdig produkt?

Eller också är det bara jag som är fånig, jag gillar välplanerade snygga kretsar; kanske en yrkesskada men oftast fungerar de faktiskt bättre än "råttbon".

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/19 :  05:20:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
f95toli:

Håller med. Lönt att kirra kontakter (avsedda för dyrkablar) när det ser ut så (undertill)?


Jag håller f:ö AR som ett grymt märke men efter denna bildtråd blir man tämligen skeptisk*.


* Det som inte syns hörs inte.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:35:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trevligt repotage Gaffa,,, på en trevlig Produkt.

m_p79: Så nu spelar insidan roll om hur det låter ?!? Tur att inte utsidan gör det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:20:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Snyggt Gaffa !!!! Hur blev ljudet efter bytet ???

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/03/19 12:20:48
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:42:19  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Får passa på att även offentligt tacka Gaffa för ett snyggt jobb och bra bilder. Detta är ett exempel på när forumet funkar som bäst. Vi får en kontakt med varandra, tjänster o prylar bytes, dom inblandade kommer båda billigare undan. Som extra plus kanske någon inspereras att göra likadant. Vi får se om mitt fornminne spelar bättre, skulle den inte göra det så blir det ialla fall enklare att byta kablage.

Att den ser risig ut, yepp! Men AR kanske sysslar mer med ljudkonst än ingenjörskonst? Den låter redan mycket bra i mina öron, spelar musik helt enkelt. Skall enligt många vara en av ARs mest lyckade konstruktioner.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000