HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byggprojekt Slutsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/10 :  00:03:58  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Ja då hade jag tänkt att efter träffen hos Cyber (myycket trevlig träff) visa upp mitt lilla steg som blev klart samma dag, runt 11 tiden

Kan ju ta och börja med lite fakta:

Den är uppbyggd på ICEpower moduler (250W). Det är Bang & olufsen som står för tillvärkning och utväckling av dem, Den kör på klass D teknik ock är en fullbrygga. dvs. matas enbart med +50. Mer normalt är att dom matas med +-50.
Nätdelen är en traditionell 50Hz:are.Trafona är på 2x300VA och en något överdriven kondingbank på 120 000 uF. Det är regält med overkill då en klass D har en effektivitet på ca 90%.

Nej jag tror jag har babblat lite mycket nu! det är ju en bildtråd!

hmm lite bilder kanske, ja vist här kommer lite från bygget, Tyvärr hade jag inte kamera hela tiden men men


lite prylar, en trafor, lite alu till lådan. Ja den liiite grövre ÄR 25mm !!!


Det krävs lite flås för att kyla när man fräser




okej såhär ser det ut när man fräser. intressant, mycket hmmm :



Här leker man fotograf. oj va proffsigt




Man börjar fatta vad det ska bli!





leka lite mer med kameran





Efter en dags arbete kan det se ut såhära tex





En till bild på en dags arbete (egentligen 2 men låter bättre med 1 )





"Kylflänsar" dom agerar det iaf. Kan tala om för den som inte viste det men att gänga koppar är mindre roligt!! uuuuurs!

Nej nu är det nog med bygg bilder! hur blev det? i mina ögon (och öron) mycket vackert!


Men bara för att ta upp lite mer plats å tar jag en bild på nåt helt annat! 1 toffla till den som kan gissa exakt vad det är!



Nä nu ska jag inte larva mig mer



godkänd?





Sånna snokar vill jag ha hemma också




Tja insidan, nån som undrar varför det ligger en svart liten kabel runt hela alltet så är det till lysdioderna, han inte fixa det.




Kvällen nalkas och fötterna gör sig påminda


Ja det va väll trevligt? Kommentarer?

PS. Tävlig är utlyst efter ett värdigt namn!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29057

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/05/10 00:25:19

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  00:14:42  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Otroligt snyggt.
Att fräsa en egen låda och få ett så snyggt resultat är verkligen DIY på hög nivå
Och efter vad jag läst om andra ICE Power byggena så låter det säkert bra också.


Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/05/10 :  01:12:31  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Tack för ett härligt fotorep
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/05/10 :  01:48:45  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket, mycket läckert!!! Snyggt jobbat...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:17:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert
Klart coola tassar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:27:28  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fint å skoj bygge...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:35:44  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Snyggt, älskar fötterna, vart har du fått tag på dom.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:59:53  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Riktigt snyggtLite Tri-Vista över det hela
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:16:51  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Man tackar för alla fina ord! mycket roligt att läsa! (tänkte skriva höra).

TAssarna är 3 st runda plexibitar som är vitfolierade på topp och botten. en vit diod neråtriktad gör att dom lyser sådära lite snyggt! kan även ändra ljusstyrkan på dem.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/10 :  10:47:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klockrent bygge,,, Kul med folk som har tillgång till STORA verktyg.

DIY på HÖGnivå. Fötterna lyfter bygget till nåt som är GENOMTÄNKT.
Själv trodde jag det var blåa lysdioder.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/10 :  12:13:51  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
alla "vita" dioder är blåa bara det att dom är mycket ljusa. sen är dom mer eller mindre ljusa och det bestämmer hur pass vita dom är.. dom som jag använde trodde jag var tokvita men icke.. blev bra iaf

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:24:51  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Smallsuper_man: Mycket snyggt bygge, är det inte ett par HFLS-1´or som också håller på att byggas?? (skönt med tofflor på sommaren )

Min anläggning
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:33:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
HUR LÅTER DET? :) otrligt snyggt! och hur mycket blev totalkostnaden?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2004/05/10 23:19:38
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:34:01  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
hihi haha första förslaget på den "hemmliga bilden" tyvär fel.. lite mer bastanta saker..

Hur det låter är jag fel person att svara på, blir lätt en partisk åsikt då. sen har jag inte så mycket "dyrare" att referera till. men om man gämför med vad jag hadde tidigare så är det som att börja cykla på runda hjul när dom varigt fyrkantiga tidigare! (oj vilken underbar liknelse ) dom som var hemma hos cyber kan nog säga ett och annat om det övre registret iaf.. Cybers högtalare har en aktiv bas så är arbetar alldriig slutsteget.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:03:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Klart proffsigt! Har du tänkt dig någon ytfinnish på det eller ?

Namnförslag: D-Ligths.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:27:36  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Det är det knepigaste! jag tyckte att det va toksnyggt att ha den "matta" ytan men det gör en über känslig för stötar och annat!

Vad man kan göra är att klarlacka den man då får man ett glänsande lager på den som jag är lite tveksam till, annar kan man ju bara ställa den där den ska så och alldrig röra den .. men det är ju inte så roligt :-
Förslag någon??

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:40:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du kan ju lacka den med matt klarlack.
Men alu är ju tyvärr inte det roligaste materialet att lacka.
Testade att lacka min förförstärkare men vet inte vad det var med den lacken.. Fick en nyans som liknade båtlack
Mitt skivspelarbygge ska bli eloxerat visserligen repkännslig yta med den oxiderar inte

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/12 :  16:19:48  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
mm Det är ett problem jag inte lyckets lösa kiktit än.. målet är att den ska se ut som den gör på bilderna fast en logga och lite renare

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:35:06  Show Profile Send bing a Private Message  Reply
Skulle rekomendera att du lämnar in chassit på elpolering. Det skulle bli mycket snyggt på ett snyggt bygge m v h Bing

alla öron är olika
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:26:49  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
hmm intressant! hur funkar det? och vad kostar det? å var får man tag på nån som kan göra ett sånt jobb?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:40:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Måste erkänna man blir lite (läs mycket)avis då man ser vad en del kan..
Läckert bygge...
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:49:20  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
riktigt fin denna :) å nu spelar den igen efter ett mindre missöde

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/12/19 :  18:20:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
mm rackarns oxå, men oj vad bra den låter nu =)
har gjort lite små, mycket små modifikationer sen sist, bla så har jag gjort så att fötterna kan lysa mycket svagare än tidigare vilket jag irriterade mig på.

edit: tack mayro för fina ord

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/12/19 18:22:16
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/05 :  18:10:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det är en skamm att du förstör för oss andra och gör så snyggt att man får prestationsångest ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:11:25  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!!

Jag är oxo sugen på att göra leksaker med lite ICE-moduler. Är det en färdig byggsats du kört på eller är det egen design?

Och vad kostade paketet?

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan

Edited by - matsen on 2005/03/07 13:17:28
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/03/07 :  17:07:02  Show Profile Send Björn N a Private Message  Reply
Jättesnyggt!
Tycker det är hur snyggt som helst med en lite rå yta..

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000