HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mattias
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/05 :  21:56:13  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply



Här kommer en liten beskrivning om ett tweak som testats i min anläggning. Det handlar om underlag under elektronik, inklusive stereoracket.
Det hela började med att en tråd angående SD-kuddar lästes. Stod något om att testa med hockeypuckar under de elektriska apparaterna Trodde det var ett skämt först! Tänkte lite på det hela och kunde helt enkelt inte låta bli att testa.

Tråd om SD-fötter: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9116



Uppställning innan med SD mm
Sedan länge har jag trott att SD-kuddar gör bra ifrån sig under min elektronik. Fyra st under en apparat, cd och förstärkare, dessutom under orginalfötterna (aj aj!!). Under stereobänken låg en hårdare variant av gummimojäng (hård gummi/plastfot från Claes Ohlsson).


Uppställning efter med hockeypuckar mm
Köpt hockeypuckar (godkända matchpuckar enligt Svenska Hockeyförbundet) 6 st (till en apparat). Limmat ihop två och två. Blir ett set om tre hockeypuckspaket. En komplett uppsättning till cd och förstärkare. Spikes under stereobänken.


Genomförande
Började med ett puckset under cd-spelarn, fortsatte med nästa under förstärkaren, slutligen monterades spikes under stereobänken. Mellan varje steg var det minst en dags lyssning. Efter steg ett fler dagars lyssning. Intressant är att det hördes klart märkbar skillnad efter varje förändring, dessutom till det positiva.


Ljudet vad hände?
Detta är efter att cd och förstärkare har puckar samt stereobänk med tillhörande spikes. Har nu lyssnat ett par veckor efter det kompletta genomförandet. Mer steg för steg beskrivning finns beskrivna under: Steg för steg.

Till att börja med var det chockerande! Hur kunde det vara möjligt? Det hände saker som jag trott hade andra anledningar. Helt plötsligt försvann den lilla otydlighet i de högre registren, jag trodde berodde på brister i lågnivåkablaget (HT - Truth link). Ljudet blev renare. Detaljrikedomen blev helt plötsligt bättre. Upplösningen blev klart bättre. Hörde saker på mina skivor jag aldrig hört. Basen blev klart renare och mindre "färgad" upplever jag det som.
Hade också misstankar om mitt rum att det gav ifrån sig lång efterklangstid så att detta skulle påverka ljudet negativt. Mina misstankar var som bortblåsta! Kanske fått fel för mig om detta med efterklangstid, att jag led av det problemet.
Skillnaden ljudmässigt blev så påtaglig att en omflyttning av högtalare var ett måste. För att anpassa det nya ljudet till rummet. Renheten gjorde att jag vill ha lite mer bas. Efter justering ser det ut som på bilderna, postade innan. Markeringen på golvet anger den gamla positionen av högtalarna.

Känns som nästan allt blivit bättre i min anläggning i mitt hem! Ett billigare tweak som gör så mycket finns nästan inte! Förutom möjligen en ommöblering av en felplacerad stereoanläggning. Kostnad för detta tweak är kring 120 kr och lite lim. Visst lite tid också men, thats all! Gissa om man är nöjd!

Slutligen skruvades orginalföterna bort på både cd och förstärkare. Gissa om huvudet är fullt av funderingar på BDR-grejer?!

SD-kuddarna kommer inte i närheten av min anläggning! Det är en sådan chock för en annan då man målat upp scenarior och trott saker som varit direkt fel! Som vanligt kommer man ingenvart utan att testa. Nu vet jag att det funkar för mig i mitt hem och det är huvudsaken


Steg för steg

CD
Cd-spelarn var objekt nummer 1.
Puckar inköptes och limmning påbörjades under stort tryck (många tjocka böcker). Morgonen efter monterades puckarna under spelarn. Ett set under cd-luckan, ett under spelarnes trafo och det tredje för balans. Reagerade häftigt redan då. Men var tvungen att samla mig, kanske var det bara inbillning! Psykologiskt?! När dagen var slut på jobbet, hem och lyssna. Det hade hänt saker, utan tvekan. Lyssnade fler dagar på mycket musik under denna tid och fann helt enkelt en sådan förbättring att jag inte kunde sluta redan här.

Förstärkaren
Iväg till affärn skaffa fler puckar En natt med limmning. Upp och montering av puckarna. Här blev det focus under trafo. Många trafos i en rörförstärkare. Det blev en på varje sida av apparaten och en främre för balans. Den främre dock ej centrerad, då rören vill ha kylning både underifrån och överifrån. Blev helt till mig vid den snabba morgonlyssningen. Trodde inte det skulle bli sådan skillnad, på förstärkaren!

Stereobänk
Kikade på bänken och bara synen av de hårda gummimojängerna ala "Claes i sjön" gjorde mig nu irriterad. Då kom tanken, hmm spikesen som följde med Atacama Europa bänken (tror jag den heter), vart är de?
Bara att hämta och pilla dit. Lite kruxigt att få dit med tunga apparater monterade, det gick tillslut. Underlägg fick bli vanliga 5 kronor. Tills man hittar på ngt bättre. 5 kr är inte helt bra! Men man kan hoppas att de rena ytorna höjdnivå (utan tryck) i jäntemot ytterkanten i höjdnivå är bra/hårt specade. Även här klar skillnad jämfört med de hårda gummigrejerna som användes innan.

Trodde möjligen att hårda grejer under allt skulle bli för mycket av det goda. Men så blev det inte

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:38:38  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply


Hockeypuckar.


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:49:16  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ovanstående borde skrivas ut och hängas upp i varje hifibutik.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/03/06 :  00:51:13  Show Profile Send DHT a Private Message  Reply
Mycket intressant!, tack för beskrivningen. Ställde du apparaterna löst på puckarna eller satte du fast dem i apparaterna på ngt sätt? Vilket material är en hockeypuck gjord av egentligen? Någon som testat puckar under högtalare?

Mycket trevligt system förresten .
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/06 :  01:04:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Håller på att testa Puck under högtalare...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/03/06 :  07:37:45  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
Mycket intressant läsning Mattias.
Kul att du dokumenterat vad du pysslar med...

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  12:07:41  Show Profile Send peder47 a Private Message  Reply
Tack,intressant......och tack till Timbre för tipset...!!

Har inte testat än men kommer att göra det,alltid intressant med billiga lösningar.
Det går alltid att hitta dyra bättre lösningar, men mkt för lite pengar är alltid roligt.

Här ser man fördelarna med ett sånt här forum,tänk om fler kunde ta till sig av de seriösa råd som ges här och inte bara argumentera teoretiskt.Dvs testa och använda öronen,funkar det inte i ditt system så *so what* då vet du i alla fall.

Sagt med vänlighet....och TACK igen,du har *vågat vara openminded*

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/03/06 :  14:43:51  Show Profile Send DHT a Private Message  Reply
Zalve, jag tänkte mer på puckar istället för spikar eller mjukisfötter...Fast spikar på puckar är ju också en variant...
Vad har du fått för intryck så här långt?

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:04:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Att de står stadigt =)
Skämt och sido.. Satte det dem igår kväll, så det hann inte bli nån musik. Får återkomma senare.
(Fast det känns som man skall åka hem och sätta på en TUNG platta, och relaxa lite)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/03/06 15:06:02
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:33:56  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Zalve, det ser ut som att du har borrat upp en fördjupning för konspetsen.
De´ va´ smart...
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:39:01  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Får börja med att tacka Timbre som gav initialt gav tipset om hockeypuckarna och som resulterade i ett för mig fantastiskt resultat

Tack alla för den positiva responsen! Hoppas det kan hjälpa någon därute i sin jakt på bättre ljud/musikåtergivning.

DHT: Apparaterna står löst eller rättare sagt hårt på puckarna. Apparaterna är ganska tunga och står stabilt
Ingen tejp eller annan faststättning.

Vänligen Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:46:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Zalve, det ser ut som att du har borrat upp en fördjupning för konspetsen.
De´ va´ smart...

Tyvärr är jag inte så smart som jag verkar (Mattias trodde oxå det)
Det var I.Newton som kom på lösning.
(20 Kg högtalare och vassa spikes fixar sånt själva )

Men jag tar det som en komplimang, Timbre

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:15:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Man blir otroligt sugen att genast åka iväg och köpa ett dussin hockeypuckar, detta måste testas.

För övrigt tycker jag att dina Coplandgrejer är så himla fina. Jag får fantasier om att börja samla Coplandprylar på det sätt "vissa" samlar Accuphase och Sonus Faber grejer.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:29:48  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Helt klart ett "tweak" som skall testas! Kalasbeskrivning! Tack för den! ...undrar bara vad du använde för lim mellan puckarna?

\\K-man
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:36:14  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
K-man: Vassego

Använde Karlsons klister, när två hockeypuckar sammanfogades. Det funkade

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:47:51  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
StefanB: Det är ingen dum ide
Om både du och jag samlar, kanske vi kan få ihop till en utställning vid 80 bast eller liknande och troligen kommer vi inte ens i närheten av vissa andra samlare i församligen

Maken till mekanisk kvalitet och stabilitet som Copland har får man leta efter, speciellt i prisklassen. Nu gillar jag just modellerna med liknande utseende som dina och mina. Nyaste serien har jag inte fastnat för.

/Mattias
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:55:44  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Oooooootroligt vad lite Karlssons klister kan fixa!

Garanterat kommer snart speciellt hifi-Karlssons... ..med ett "visst påslag"..

Redan halvägs upp på vinden efter puckar!

\\K-man
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:21:34  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
hi

mattias: Använde Karlsons klister, när två hockeypuckar sammanfogades

Hardet någon ljudmässig betydelse om limmar ihop puckarna eller är det
bara för att det ska bli lättare att placera ut dem?

mvh thomas
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:00:36  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
X2000:
Det är nog så enkelt att tipset följdes fullt ut. Utan limning mellan puckarna har inte testats under organiserade former.

K-man:
Hoppas vi slipper hifiklistret
Billigare så.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:25:42  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Det verkar pågå två parallella diskussioner här men den som är intresserad kan läsa om mina erfarenheter av puckar i tråden om SD-fötternas vara eller icke-vara...

/P
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:22:25  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag vill också brutaltacka för hockeypuckstipset! Satte en enkel uppsättning under mina högtalare (tre puckar under varje) och tog bort spikesen. Till saken hör att det på mitt parkettgolv har utspillts vatten av tidigare hyresgäst, så parketten går i vågor om man säger så. Blir lite vingligt med spikes på sånt underlag.

Puckarna kostade 12 kr styck, så allt som allt blev det 72 kr för ett lyft jag inte trodde var möjligt i mitt rum. Hela tiden har jag trott att det varit stående vågor i rummet, men det har antagligen mest berott på svajig högtalare att basen bumlade nåt så hejdlöst. Nu ska jag skaffa tre till och sätta under cdspelaren. För inte måste man limma ihop två stycken för att det ska funka?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:23:49  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Nä, det finns genvägar till puckolivet...

Apparatfötterna måste dock hänga fritt. Ett sätt är att skruva bort dom.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:30:26  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Grattis Lindvall!

Kul att det funkade för dig under högtalerit
Får se hur det går med cd'n då.

Lycka till!

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:09:36  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Två små uppgraderingar som varit med ett tag.

Liten kopparsnok i signalvägen, Kimber select KS1010. Rca bestyckad.
http://hellosimplymusic.com/cables/ks1010.html
Pang på rödbetan och spela mitt i ansiktet känslan är nu ett minne blott. Nu är det luft i återgivningen. Bättre 3d och ett lugn i ljudet. Myys. Dock har basen påverkats och är inte lika framträdande som med HT Truth link. Omplacering av högtalare har genomförts, för anpassing till rumet. Truthlinken tjänstgör nu som signalledare från dac vid filmspelning.

Orginalbläcken (när "singlewire" används) på högtalarna har bytts ut mot vanlig enkel kopparledare, Supra 3.4mm2. Bara skalat ett par enkelledare och skruvat dit. Billigt, enkelt och ett lyft.

Hur avslutar man? Asch.... *ler* *trivs* *spelar musik*

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/04/28 22:24:12
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:04:21  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply


Samma anläggning mer bilder.

Elektronik

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000