HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Baltazars pryttlar, nu med nyfanerade BS60
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/17 :  21:49:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Uppdatering 05/11/18

Nu är mina lådor nyfanerade av undertecknad. Det gick rätt så bra trots att det var första gången. Men många svärdommar krävdes dock...

Bilder finns på sista sidan.

Kontrollboxen och filtren till BS60 hämtas på söndag. Ska bli spännande


Uppdatering 05/11/13

Hållrr nu på att fanera lådorna och ska inom kort inhandla BC60(kontrollboxen) och filterkomponenterna och köra lådorna som BS60 istf pX-2.


Uppdatering 05/11/01

Ett par pX-2 kommer anlända på fredag. Dessa kommer provisoriskt att sitta i små lådor på endast 45 liter. Får se hur det blir.
Även ett passande slutsteg för drivning av dessa kommer att köpas redan idag.


Uppdatering 05/07/22

Högtalarna är hos lackerare och blir nog klara nästa vecka.

Mina pP-2 är sålda.Komemr kanske att bli ett par pX eller BS60 som nästa "uppgradering" och ör att råda bot på några dumma rumsresonanser. Annars känns det som om jag kommer vara nöjd rätt länge med mina pi60.


Uppdatering 05/03/29

Några få bilder från bygget finns på sida 4.
Såhär efter ca:30h låter dom helt enkelt skitbra förutom en lite bumlig bas, men det brukar ju bero på icke inspelat element.

Spelade lite Infected Mushroom(conv. vegetarians) igår och fyfan vad bra det lät. Dessa burkar är helt fantastiska.

Uppdatering 05/03/25

Mina piP sålda på väg till en ny ägare.
Byggsatsen är monterad och klar. Tog drygt 5h allt som allt men det var det värt. De låter makalöst bra trots att de är helt "färska" [:8]

Nuvarande prylar är alltså:

-Förstärkare, Denon AVR-2105

-Fronthögtalare, Ino Audio piP Ino pi60

-Basmoduler Ino profundus P-2(drivna av Zachry d-250)(används ej för tillfället) Sålda!

-Cd/dvd-spelare, Pioneer dv-575

-Bakhögtlare, Jamo(nånting)

Här är lite nya bilder på anläggningen(en del inaktuella):

Dessa söta 8" små element står för all information <80hz


En fin ass-shot av ett av de norsktillverkade elementen


Liksom korgen är konen i aluminium:


En lite skum vinkel måste jag bjuda på:


Fler och större bilder från bl.a bygget finns här: http://bildarkiv.hififorum.nu/Baltazar/prof/


Såhär ser uppställningen ut för tillfället:




Bilder på mina piP i körsbärsfanèr:






En av piPs basar samt filterkomponenter som väntar på lödning:






Lite närbild på sladd(EKK(made by Jokkon))



Mvh / Christian




Edited by - Baltazar on 2005/11/18 00:32:20

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/17 :  22:44:56  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Det ser ju trevligt ut! Italienare har lätt för att smälta in...
Vill du inte länka in bilderna direkt i denna tråd...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:15:49  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Jo, Italienarna kan ju design

Går tyvärr inte att direktlänka på picturecd




<---Såhär blir det tyvärr



Edited by - Baltazar on 2003/05/18 00:24:58
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:32:13  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Ser ju myspys ut! Har själv gett upp det där med hemmabio dock. En fråga, din signatur, var har du fått den ifrån? Jag hade en lärare på LTH i Analog elektronik som alltid sa det där, brann det gjorde det också i den kursen några gånger :)

Om du gillar Martin Logan borde du definitivt titta på Infintys äldre grejor (IRS, Renassaince 90 med flera), banddiskant och bandmellanregister. Har själv ett par Renassaince 90 och detaljupplösningen är minst sagt imponerande! Riktigt stygga mot förstärkariet dock, men det är väl smällar man får ta!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:39:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut. Ser inte så "hifi" ut, men det är ju kalasläckert iaf... Smälter in finfint!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:49:05  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
mmx 2-> Vet inte riktigt vad jag fått utrycket från. En kompis tror jag. Rätt så skoj är det iaf Angående de äldre Infinity-högtalarna har jag aldrig lyssnat på dom. Låter dom som elektrostater? Alltså en lika bred och härlig och detaljerad ljudbild? Elektrostater är väl inte heller så lättdrivna som jag förstått det?

epkpeng-> Ser det itne "hifi" ut för att det är hemmbiokomponenter? Förstod inte riktigt Kul att du tyckte det såg fint ut iaf Blir ju tyvärr lite kompromisser när man inte har obegränsat med pengar och fortfarande bor hemma.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:00:12  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Baltazar, definitivt åt elektrostathållet fantastisk upplösning. Har inte provat logan grejor hemma men en kompis i Stockholm har ett hembiossystem med Martin Logan Quest-Z som fronter och jag tycker (kan bero på elektroniken också) att de får stryk av mina, men som alltid handlar det om tycke och smak!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/26 :  00:33:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trevliga bilder...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/27 :  01:02:27  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Appropå uttrycket "friskt kopplat hälfen brunnet" så är det ett standardskämt som används av nästan alla labbhandledare i elektronikkurser.
Har själv spritt dessa visdomsord till många studenter

Jag brukar använda det när jag försöker få studenterna att fatta att det kan vara bra att kolla kopplingen INNAN man slår på strömmen (skämtet är så dåligt och nördigt att de förhoppningsvis kommer ihåg det).

Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/03/27 :  01:07:57  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message  Reply
Hej Baltazar!

Epkpeng jag kan intyga utseendet! Det är idel vackra ting hos Baltazar, framförallt han själv! :)
Fast jag vet inte vad jag ska säga om "icke HIFI".. klart du får säga det du vill, men alla har inte din ekonomi månne? (eller tycke)

Grymma bilder, och faktiskt sköna högtalare!

rokkON

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/27 :  14:51:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Jokkon, observera inläggens datum. Inte alla som refererar till nuvarande prylar


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/27 :  20:51:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Vad har du för kamera? Feeeeeeeeeeeeta bilder!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:13:12  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Man tackar! Jag använder mig av en Canon Powershot A70. Mycket prisvärd kamera måste jag säga. Är betydligt billigare idag än när jag köpte den för ett år sedan... Kan inte annat än att rekomendera den.

Mvh


Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/15 :  11:05:23  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Nu har jag en ny bakgrundsbild på datorn
Tack för den!


Är denna bild tagen med en Powershot A70?! Enligt pricerunner kan man få en för 2090:-! Makalöst bra pris för så fina bilder!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/15 :  18:47:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Tackar!
Jodå, den är tagen med an PS A70. Surt att man betalade ungefär det dubbla när den var ny och då var ansågs den vara mycket prisvärd. Med lite träning kan man ta rätt bra bilder. Den har ju även helt manuella exponeringsmöjligheter om man vill vara lite mer avancerad.
För dryga 2k är den mycket bra. Vet dock inte om det finns bättre alternativ för pengarna.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/08/23 09:33:13
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:14:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hur tycker du SACD funkar på Pip'arna, jag tänker själklart i jämförelse mot vanlig cd?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/08/23 10:21:07
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:36:51  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
HEhe, jag äger inte en endaste SACD så jag har ingen aning

Köpyte 963:an mest för att den lät bra som cd-spelare.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:00:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Baltazar, jag för står att du är nöjd med både din a QUAD och din A70, men snälla,, Lägg INTE upp bilder som är 1024x768. Det är för stort att titta på. OM du känner att du MÅSTE göra det, se då till och komprimera dem lite!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:33:27  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Ok, Zalve. Ska tänka på det till nästa gång.
Eftersom dom bilderna funnits uppe så länge trodde jag det var okej. Kanske finns regler/önskemål för hur man ska bete sig som jag råkat missa?
Har även för mig att man inte kan radera sina bilder själv via ftp:n och det kanske är onödigt att ladda upp fler av samma bilder, fast mindre, på servern?

Fö. lägger jag upp stora bilder för att jag tror att det uppskattas av de flesta och har kanppast något att göra med hur nöjd jag är över varken Quadarna(som jag inte äger längre) eller min kamera.

Mvh


Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:11:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Det är lustigt hur mycket snyggare en högtalare blir när man har hört hur bra den låter. Tyckte den var riktigt ful innan jag lyssnat på den. Sen var faktiskt ek-fanér väldigt fint. Synd bara på den förskräckligt fula diskanten. Den skulle varit rund och utan "gallret", hur svårt hade det varit att ordna? Man kliar sig i huvudet.

Zalve:
Med tanke på att de flesta tenderar att HF-surfa främst från jobbet (högst frekvens på inläggen mellan 8-17 på vardagar ) så borde väl inte upplösningen vara ett problem? De flesta kör med en upplösning 1280x1024 / 1024x768, har bredband på jobbet. Tror det är ganska få som har modem numera. Vidare så belastar det ju inte HF.nu:s server och det är ju "Baltazar":s tråd, han borde få göra vad han vill. Fast 800x600 brukar räcka.. men det kanske inte "Baltazar" tycker?

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/25 :  05:39:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Är det verkligen en bra idé att smältlimma fast filtren på magneten?
Om den inte är skärmad kommer magnetfätet att påverka spolarna i filtret, ganska troligen på ett negativt sätt. Ville bara höja varnings-flaggan...

PS. Föredetta dina Quad:ar spelar kanonbra hemma hos mig.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/08/25 05:40:01
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/25 :  06:05:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gerhard.

Jag brukar inte klaga på bildstorlekar,,, MEn det finns fortfarande ett stort antal som sitter på modem. 1024x kan tyckas att det borde räcka, men forumdelen upptar inte hela den bredden. Iom att jag kunde editera bilderna så låg de väl på knaak.

Nåja, nu inväntar vi lite mer bilder på piP

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/25 :  08:25:29  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Gaffa-> Det är en mycket bättre idé att smältlimma fast dom på magneten än att låta bli då filtret är beräknat att endast fungera som det skall vid påverkan av magnetfältet från högtalaren :)Mao vore all annan placering av filtret värdelöst.
Det är en extremt genomtänkt konstruktion.
Fan, har ju glömt att jag ska skicka kvittot till dig. Även om jag inte ser meningen med det...
Ps. Skitkul att du är nöjd med Quadarna. De är verkligen kanonhögtalare för pengarna. Säknar verkligen dess grymma finish...

Zalve-> Slänger nog upp bilder ikväll om jag hinner. De blir väl 800*600 så alla blir nöjda

Mvh / Christian


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2004/09/10 :  00:34:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Christian!
Dina piP är ju klart snyggare än vad ryktet säger, hoppas att det blir någon provlyssning någon gång, tar gärna med mig Amplifixen

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/09/10 :  09:32:38  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Syns vara en riktig trevlig system och Ino audios ser ju helt bra ut! Tycker att ditt beslut att gå för det bästa ljudet för ditt musiksmak är riktig bra val, thumbs up!

Hur har du lyckats integrera subben till högtalare? Skriv gärna ngt om ljudet med Quaderna och nu...

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/09/10 :  09:34:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Tjena Per!

Visst är dom inte så fula? Ok, klart fulare än många andra(Quad 12L) men det är inte så att man måste släcka ner för att slippa se dom när man lyssnar på musik

Skulle vara jättekul om du kunde komma förbi en sväng med Amplifixen. Jag är mycket nyfiken på vad piP kan prestera med en bra 2-kanalare som din
Sen vill jag ju givetvis att du ska få lyssna på ett par piP också så du får en uppfattning om hur dom låter annat än genom ryktesvägen. Jag tycker dom är jättetrevliga

Kan ju höras över PM om en lämplig dag för oss båda.

Mvh / Christian


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000