HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Billie300B uppdatering, Tillökning!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:25:44  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Hej,
vilka fina anläggningar alla har! Här delar jag med mig av min anläggning:
Skivspelaren är min ögonsten, Michell Gyrodec, SME 5, Lyra lydian PU:


Newsflash 040601!!
Jag har fått tillökning i skivspelarfamiljen i form av en Thorens TD 126 MkIII. Den är i rätt ankommet skick, men renovering har redan påbörjats. Bilder på underverket kommer vad det lider

Försteget är Audio Analogue Bellini eller när rörsjukan gör sig påmind ett rejält moddat Edison One försteg. Bild på rörförsteget & CD-Driven (Cambridge Discmagic). Burken på CD-Driven är en MC-stepup från Threshold:


De är ju värdelösa utan slutsteg, så här är en bild på dem: Consonance Billie 300B,9 'häftiga' watt är inte mycket att skryta med, men vilken ljuv musik..


Högtalarna är Klipsch RF3, vars höga känslighet passar utmärkt till slutstegen å andra sidan är de kanske inte de bästa när det gäller upplösning & perspektiv...:


Här följer en bild på DAT-bandaren, som också tjänstgör som D/A omvandlare eftersom den riktiga D/A:n (MSB Link DACIII med uppsampling etc.) varit hos doktorn i en evighet. Surt som tusan...


Slutligen en överblicksbild (så gott som kameran förmår):


Jag blir grymt inspirerad och imponerad av de anläggningar som visas här, och hoppas mina bilder till viss mån kan tjäna samma syfte.
Update: Jahaja- så skulle det presenterats en DAC som varit på reparation sedan Januari. AES/EBU-ingången fungerade inte. Helt nya kort från USA skulle fixa det hela- glad i hågen kopplades den in- och det funkade inte.. vet inte om jag skall skratta eller gråta . Jaja det kommer fixa sig å dååå!

God lyssning!
Kristian
PS
Kolla gärna in min hemsida där jag skriver lite mer om mina äventyr i hi-fi träsket och lite annat: http://hem.bredband.net/b103861
EDIT: översiktsbild
EDIT: andra bilder

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2004/06/02 22:36:51

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:27:45  Show Profile Send zorro a Private Message  Reply
några tips..

byt topicen till ditt användarnamn så inte modernatorerna blir purkna

gör bilderna till image-länk.. så det kommer en bild istället för en länk!

annars så ser det väldigt bra ut!

heja sverige!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:39:53  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Tack för tipsen, fixat!
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:32:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Ser ju mums ut! Hur ofta behöver man egentligen byta rör i slutstegen?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:38:48  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
300B "håller stilen" i 1000-2000 timmar säger de som vet (varierar mycket mellan olika fabrikat). Men tyvärr är det väl egentligen så att ljudet börjar försämras lite från timme tjugo ungefär

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/07/26 22:54:52
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/27 :  08:34:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Ojdå, har gått i lite rörtankar själv nämligen , därför jag frågar. Vad kostar sedan ett nytt set rör?

Vad använder du i kabelväg?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:24:49  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
*s* var inte meningen att avskräcka från rör, det jag menade med att ljudet började försämras var att rören "slits" med gradvis försämrat ljud, till skillnad från transistorer. Det är alltså inte så att man hör att det låter sämre efter säg 20 timmar.
Nya 300B finns från ca. 1000.- st. och uppåt. Småsignalrören (6SL7GT) och likriktarören (5U4G) från ett par hundralappar st.

Kablar:
Från tonarmen- VdH MCD502 Hybrid, Från MCStepupen (Threshold) Harmonic Tech Precision link. Mellan för- och slutstegen Harmonic Tech Truth link. Högtalarkablarna är biwirade Harmonic Tech Music wawe elller vad de nu heter. Från Dat till försteg VdH MCD 102. I garderoben ligger även en uppsättning högtalar- och signalkablar från Intermezzo. De låter fantastiskt men är bedrövliga att använda eftersom de består av kopparrör. Stela är bara förnamnet
Javisstja, digitalkabeln från driven till DAC är Supra och nätkablar en blandning mellan Clou, Tiffany, Electrocompaniet & Kimber.

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/07/27 09:31:43
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:38:48  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Tjena Billie300B!

Du behöver verkligen inte skämmas för din anläggning må jag säga.
Ser ut och vara en mycket välljudande sådan, din skivspelare var fräck.


Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:45:52  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Mors Poman!
Tack! Jag trivs verkligen bra med den, om det nu bara kunde bli lite svalare igen så man kan lyssna på musik. Det blir varmt med rör...

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/27 :  19:32:27  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Wow, jätteskoj att se att någon annan på forumet kör Michell!
Ett sorgligt bortglömt skivspelarmärke i Sverige enligt min mening. De som har agenturen (inga namn...) borde få stå i skamvrån för sin underlåtenhet att marknadsföra Michell i Sverige!
Bilder på min egen anläggning med bl.a. Gyro SE (modifierad) kommer inom kort...
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:06:03  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Japp, kul med en stallkamrat! Min kompis köpte sin Orbe SE från tyskland istället... Rätt åt generalagenten! Jag har moddat min Gyrodec oxå- meckat dit Origin Lives DC-motor. Lite provisoriskt än så länge, men det låter bra!

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:48:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Trevligt värre! Jag körde med Intermezzo EM förut, det var svårt att skiljas från dem, men de var inte rätt med mina nya högtalare så dom fick en ny husse.
Annars tyckte jag att de var det roligaste köpet, snacka om att det händer saker, vad tycker du?
Jag kör också med tiffany TPC-1= mycket ljud för pengarna enl mig.
Rör är så coolt, ibland funderar jag på att byta till rör, men men...

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:05:51  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Hej Adagio,
kan bara hålla med om Intermezzo: ruskigt bra högtalarkablar- men ack så bökiga att hålla på med. Jag kommer helt klart att försöka "bocka" till dem så jag kan testa i den uppsättning jag kör nu. De jag har heter visst "Full range", dessvärre är det kortis i en av dem så jag har lite att pyssla med... I mina system har de iaf låtit bättre än biwirade Kimber 4 TC, MIT & några andra kablar. Kommer nog försöka få till signalkabeln oxå när DAC:en kommer hem från doktorn.
God lyssning!

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/01 :  16:18:39  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message  Reply
Billie300B, oerhört "go" anläggning du har, lyllos dig ;)

/Vecc
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:56:54  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Jag kom på att det kanske kunde vara kul med en länk till en recenscion av mina slutsteg (Enjoy the music/ Torsten Loesch)
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0801/thorsten1/billie.htm
/Kristian
EDIT: asch, skrev fel i webadressen...

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/01 22:14:27
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/01 :  22:15:57  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
vecc,
tack för de vänliga orden

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:02:32  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
... och bra låter det också ... det vet jag

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:06:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Billie300B,

Jisses vilken snygg vinylsvarv Enormt vacker !

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:17:26  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Tack Neriks
Hoppas göra ett litet fotoreportage om mixtrande med ny motor.. Vi får se.
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/10 21:17:56
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:21:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Billie300B,

Det ser vi fram emot

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/11 :  20:18:55  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Lite om motorer..
Det har varit mycket prat om DC-motorer till skivspelare, bl.a. på TNT. På kringelikrokiga vägar landade så en Origin Live DC-motor med tillhörande styrkort hemma hos mig.
Gyrons orginalmotor sitter i ett tvådelat aluminiumhus som i sin tur sitter bultat i plexiplattan- ser ut såhär:

Till att börja med meckade jag loss hela motorn med hus och allt och drog fast nya motorn i Gyrons plexiplatta med hjälp av en stång- dock bara i ett av motorns fästhål. Absolut inte optimalt, men det blev skillnad mot orginalmotorn.
Basen fastare, mer luft och bättre dynamik och mer detaljer än tidigare- cooolt.
Motorn lät lite- ett försynt pysljud liksom, men inga vibratoner över huvud taget, det måste vara bra.
Nåväl, en bättre montering än den provisoriska måste till så huset till orginalmotorn togs isär och orginalmotorn togs bort. OL motorn klämdes sedan fast i orginalmotorns hål genom att fästplattan och motorn skruvades isär, och sedan monterades ihop på var sida om orginalmotorns fästplatta, såhär:


Sedan vidtog provkörning och..... katastrof- det som förut varit ett försynt pysljud lät nu som bara tusan, det hördes lätt till lyssningsplatsen under tysta avsnitt i musiken. Suck...
Aluburken orginalmotorn satt i förstärkte motorljudet på ett alldeles för effektivt sätt.
Dags för lite grubbel och lateral thinking- och följande lösning togs fram (Obs! Rebus):
2 X

+
1 X

+ kontaktlim å borrar å grejjer.

=

&

&

&


Voila!
Å det blev tyst- tvärtyst. Ett lyckat bygge, inte vackert men funktionellt (öch det går att återställa till orginal utan problem).

Styrkortet då?
Jodå, ett Creek RIAA-steg fick donera sin kropp och trafon (jättestor) bor längst ner i racket bland sina strömburkskompisar.

Det blev mycket pladder å bilder- men alltid intresserar det någon (hoppas jag).
God lyssning!
Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/11 20:27:21
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:46:26  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
F*n, om jag ändå bara var hälften så händig/uppfinningsrik. Du upphör aldrig att förvåna !

Ser fram emot en demo!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/11 :  22:04:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Vädigt fin aläggning!

Din vinylsvarv är bara för fet!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:10:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Billie300B,

Trevligt litet repotage om motorer ... och dessutom enormt härliga bilder

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/12 :  09:16:01  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
mikethebike:
Asch heller , demo kommer inom kort.

neriks & Dazzin:
tack för de vänliga orden

Lite länkar på recensioner av motorkitet:
http://www.turntable-power-supply.com/lp12.htm
http://www.turntable-power-supply.com/turntable-motor.htm


http://www.turntable-power-supply.com/dc_motor_listener.htm
edit: döda länkar

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2004/02/07 21:58:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/12 :  09:42:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det var intressant, jag funderar själv på skivspelarbygge. Vad kostade motorn och kortet?
Inte så många komponenter på kortet... Kanske är det enkelt att bygga ett styrkort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000