HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/04 :  11:51:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vilket projekt Bernt!
quote:

Svackan mellan 200 till 1000 Hz är i ögonfallande när allt annat mäter så bra.

Några tankar/ideer om vad detta beror på? On/off-axismätningar visar ju att högtalarna är verkligt homogena, vill jag minnas?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/05/04 :  13:00:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Pär!
Jodå, jag tycker jag har lyckats bra med det här rummet och jag har lärt mig jättemycket
på vägen. De nya högtalarna funkar rätt så bra i det här lilla rummet trots de är
så stora. Svackan då, jag vet inte riktigt hur det kommer sig att den hamnar så pass
lågt i frekvens för högtalarna har sin svacka högre upp, men den flyttar sig lite
också beroende på mätavstånd. Har du eller någon annan en förklaring/teori så är det välkommet.

Här är en kurva med höger högtalare mätt på 1m (röd), och 2m (vit).

Lyssningsavstånd i mitt rum är lite drygt två meter.

Spridningen beter sig så här. Rakt framifrån (vit) och 30 grader off. Båda är två meter ifrån:

Nu kommer vi som sagt att flytta igen om en månad ungefär och då blir det nya
utmaningar i ett stort, ljust och underbart rum. Jag hörde hur högtalarna
spelade ut i stort rum på DIY-träffen och hoppas få till det goda från båda miljöerna:
det fria, lätta, luftiga från det stora rummet och den torra dynamiska basen
från det lilla. Lyckas det så skulle jag bli mycket nöjd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/04 13:01:50
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  13:28:20  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
I vilken kommun hamnar ni den här gången?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:00:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack!
quote:
Svackan då, jag vet inte riktigt hur det kommer sig att den hamnar så pass
lågt i frekvens för högtalarna har sin svacka högre upp, men den flyttar sig lite
också beroende på mätavstånd. Har du eller någon annan en förklaring/teori så är det välkommet.

Vet inte exakt hur dina BAD-panels fungerar eller är dimensionerade, men absorptionskurvan här:

...är ju inversen av din energi-kurva.

Ett test är ju att mäta utan BAD-panelerna och se om svackan försvinner. Om så är fallet så är det absorptionen som EQ'ar kurvan (i lyssningsposition).

Men det är skitsvårt att sia om såhär på 40 mils avstånd!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:19:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
EA: Javisst, så kan det vara. Jag har dämpmaterial bakom fyra av de sex panelerena och man kan ju göra på olika sätt efter behov. Nu har jag inte XTZ-micken här men det är en tanke för nästa rum om inte annat.

MatsT: Kareby. Det är väl Kungälvs kommun tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:28:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Låter klokt, Bernt!

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2009/05/05 :  16:03:59  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Skall du flytta till Kareby, Bernt? Då blir vi ju nästan grannar ju.. . Flyttar från lägenheten till Ytterby i Juni, så det är ju cykelavstånd. Inom två öls radie kanske?

Du har inga bilder på dina basmumsare också? Det är ju ett intressant projekt som jag är nyfis på.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/05/05 :  16:11:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns bilder någonstans i tråden. Annars går det ju fint att komma förbi som du säger och se dom live.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:58:00  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag får surfa runt lite i tråden och reka lite. Vart i Kareby bär det av? Sambons föräldrar samt ett gäng kompisar bor ju där, så lite koll har man ju på stället... :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/05/08 :  09:57:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Torp heter det där, på vägen mot Arnebo från Kareby.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/06/28 :  22:26:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så, nu har vi flyttat klart. Rummet är ordentligt stort och mycket vackert så här får man gå varligt fram.

Lyckades hitta en högtalarplacering igår som funkar någorlunda. Jag hade en hårdhet i ljudet som jag inte
gillade, det beror mest på att rummet är kalt. OTLen är trasig och gainklon låter hårt som det är nu.
Spelar därför på mina Quad II nu, de är mjuka i soundet så det funkar tills vi köpt vettiga gardiner.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/28 22:32:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/07/11 :  09:24:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu spelar jag med horn i basen!

Byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74446

Lite halvdålig bild men ändå. Bananlådor på hornet.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/07/11 10:08:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:34:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så, nu har jag mätt hur frekvensgången för hela systemet är i rummet. Mätt i lyssningsposition.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/08/14 :  00:33:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bashornet ser lite proprare ut nu, sen har jag gjort en vinylhylla ovanpå också. Så här:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/09/12 :  13:31:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jahapp, nu är OTLen i versionen ovan ett minne blott. Jag har kapat upp
topplåten i fyra delar och två av dessa kommer att återuppstå som monoblock.

Nu spelar jag på förra generationens OTL, den jag kallar T12.

Det har varit en del trixande med delning mellan paneler och hornet, det som
funkat bäst och som jag tycker ger bäst helhet i musiken är att spela panelerna
fullrange och stötta med hornet under 42Hz. Jag skär där med 36dB/oktav.
Hornet drivs med inlånat Radford STA25.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/12 13:32:57
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8256 Posts

Posted - 2009/09/12 :  13:55:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite manligt är det ju med en delning vid 42Hz...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/12 :  20:31:02  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
det som
funkat bäst och som jag tycker ger bäst helhet i musiken är att spela panelerna
fullrange och stötta med hornet under 42Hz.

Vad glad jag blir Bra precis vad jag hade tänkt mig och
jag måste säga att jag har varit lite fundersam över den
tidigare högre delningen du hade .
( Mest för att jag själv inte haft någon önskan att dela så högt )

Särskilt kul att det fungerar bra att köra panelerna fullregister också
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/09/27 :  21:47:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En översiktsbild:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2009/09/27 :  21:54:05  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Snyggt Bernt

Gillar lösningen med skärmen på sidan.
Grattis till ett jättesnyggt rum.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:08:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
De nya sofforna passar in mycket bättre tycker jag. Riktigt snyggt och bashornet syns inte heller
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/30 :  22:40:20  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Snyggt Misstänker att det är vinylsvarven som står i mitten.
Inte många som skulle ställa den på subben

Edited by - DahlbergAudio on 2009/09/30 22:40:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/10/01 :  10:01:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för de positiva kommentarerna.

Jo, det är en Lenco L-78 med Rega RB300-arm som jag provar för att ev. köpa.
Satte på min Miyabi-pickup och det spelar men behöver ställas in ordentligt.
Bashornet är inte med i leken när vinylen spelar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/01 :  10:14:43  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Bashornet är inte med i leken när vinylen spelar.

Fegis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/10/01 :  22:13:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite självbevarelsedrift också. Man ska väl inte behöva bli illamående av buckliga skivor?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/01 :  22:19:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kan ju ligga nått i det där med skador på fastigheten också .
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000