HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/08 :  16:43:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Bara att höra av dig när du har tid och möjlighet!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/08 :  17:58:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, definitivt. Jag har hört Utopia en enda gång, på Arken då dom användes till brötig
hembio. Kunde inte bilda mig en uppfattning om vad dom gick för över huvud taget. Här
hemma börjar banden dista och Audaxarna slå i botten när det börjar bli riktigt
intressant, så jag vet egentligen inte vad förstärkarn går för. Den öser på tills det tar
stopp i högtaleriet helt enkelt. Kombinationen kan bli sällsynt lyckad antar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  03:03:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Körde lite ljudtryckstest idag när jag var ensam hemma. Hårdrocksnerven
vaknade till liv, det händer ibland
Ozzy Osbourne - Rock And Roll Rebel, Paranoid, Fire in the sky med mera på häftigt
hög nivå. Jag blev förvånad över hur "rena" de här inspelningarna är egentligen. Jag
har alltid lyssnat på detta på våldsamt höga ljudnivåer, men aldrig med så rent ljud
som jag har nu. Förstärkarna har klippt och löjlat sig, men den här kombinationen
klarar faktiskt av det. Det är rena julafton det här!

Rock´n´Roll kombination - 55 rör spelar Rock´n´Roll för fulla muggar:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:03:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Idag hade vi en mini-forumträff hemma hos mig. Här är mina gäster, time och Pac.
Vi hade en mycket trevlig kväll. Tack för besöket pojkar!

(Och nu fick jag ett fint uppslag för hur RIAA-steget skall förbättras.)

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/12 :  00:52:00  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Två Lyckliga män

Suck

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:22:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack själv Bernt!

Ruggigt bra RIIA du har!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:56:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaadu, och nu skall jag kolla upp dom grejerna som time pratade om när det
gäller 417-rören. Jag har en känsla att det kommer att bli helt superbt...
Du har förresten ingen pissig anläggning själv!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/12 23:59:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/14 :  20:03:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, nu har jag ändrat på en del motståndsvärden i RIAAn så nu låter vinylen ännu ett litet snäpp bättre. Jag tror du hade rätt time!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:31:38  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack själv Bernt ! Det förgyllde mitt besök till Baksidan och gav lite nya ideer till RIAA mm. Det är trevligt att få ansikten på folk och höra deras ljudfilosofier i verkliga livet !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/15 :  15:42:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, du är välkommen tillbaka! Skulle gärna lyssna på ditt system vid tillfälle, det
verkade rätt häftigt. (Minst sagt... 116 dB verkningsgrad på högtalare - OJ!)
Jag kom att tänka på att Manley har exakt samma upplägg på sin bästa RIAA.
(Kostar på fel sida 50000 kr.) Så detta är definitivt en vinnare, måste
fintrimmas lite mer bara.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/15 15:43:27
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:06:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hej Bernt!
Vad ska man säga, smått avundsjuk på dina skapelser blir man allt. ..Får man beställa??

Edit:Fel smily

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/11/17 19:07:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:09:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm... Vad vill du beställa i så fall?
Högtalare är fullt möjligt att beställa.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:21:31  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Ser ut att ha varit en riktigt trevlig hifiafton!! Skall bli skoj att testa ditt steg här hemma med Utopiorna! Försteg har jag dock inget... eller.. det går ju iof att använda min Accuphase E406.. men det blir självklart bättre med ett riktigt bra försteg. Något du kan ta med dig?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:58:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå, Transcendent Grounded Grid kan man ta med sig. Henriks tuba var jäkligt bra också. Vill du åka till Halmstad Henrik?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:08:49  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bernt: Visst, född där ju. Så jag kan ta Tuban under armen.

HenrikL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:10:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så tar jag OTLen under armen

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:55:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hittade en kul bild - så här ser rörfreaken
ut när han inte får lyssna på rör:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/18 :  01:23:25  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply

Kanske hade en annan sett ut såhär:

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/11/18 :  02:34:55  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
Bernt, när hårdrocksnerven vaknar till liv igen så låna ett öra till Ac/Dc. Soul Stripper från Jailbreak är inte helt fel.
Naturligtvis remastrad, otroligt vilken information det finns den gamla plattan:-)

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/18 :  07:22:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bernt: Se bara till att den svalnat först, bränskador i armhålan är inget hit!!

HenrikL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:20:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

AC/DC är inte fel. Jag har några på vinyl och så har jag liven "If you want blood you´ve got it" Jag var på deras konsert på Scandinavium för ett par år sedan. Dom har samma ritual som alltid, Angus ska strippa och moona för publiken etc. Den gången hade han kalsingar med svenska flaggan i röven.
Jag tycker det är ett jätteroligt band. En annan gång (då hade jag sett konserten dagen innan) fick jag se dom då jag skulle med planet till Köpenhamn, dom satt i 1:a klass och jag i Turistklass men jag hejade på dom när vi gick av. Då frågade sångaren (vad han nu heter) om jag hade lust att översätta recensionen av deras konsert i GT så det gjorde jag. Kul!(Det här var nog 15 år sedan. De var väldigt sansade och "vanliga".)

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/18 08:23:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:23:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här kommer kopplingschemat för drivsteget:

Länk till Morgans sida: http://www.eng.umu.se/personal/morgan/Valvular%20Pages/

Och utgången, så här är PL519 arrangerade. Rören ligger 6 i taget,
det som finns inom blå rutan är gånger tre för varje bank:

Edit: Bilden uppdaterad.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/22 00:41:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:52:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vi provspelade OTLen igår på JMLab Utopia. Jag kan konstatera att jag byggt en helt sagolik förstärkare.
Det spelade bättre än jag i min vildaste fantasi hade kunnat drömma om! Blytung bas, ändå spelar förstärkaren
mjukt som silke och med en dynamik som slår allt som jag har hört i varje fall. Och det här utan att någonsin
tappa kontrollen en enda millimeter. Även på ruggigt höga volymer förblir ljudbilden orubbad. Mitt i det
våldsammaste orkesterstycke man kan tänka sig på realistisk ljudnivå kan man ändå höra den där lilla triangeln
som klingar så sprött och fint. Och det spelas upp på ett sätt som om det var den enklaste sak i världen,
nästan nonchalant. Och på låg volym spelade det precis lika bra. Det blir väl till att bygga grejor som
matchar. Nu har jag en gång för alla konstaterat att förstärkaren är det absolut starkaste kortet i
min anläggning.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/24 12:53:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:24:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Måste bara ha med en bild på Halmstadsäventyret.

Hela äventyret finns på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:50:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Man kan bara gratulera dig till ett Mycket fint bygge Bernt!!! Utopiorna är inte kända för att vara snälla mot elektronik.. Hade steget låtit dåligt så hade vi hört det... med besked! hehe

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000