HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/04/29 :  19:37:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Scorpio har fått bra förutsättningar, både bättre placering samt mycket bättre elektronik. Förhoppningsvis så kommer jag att behålla dem, för där är det nog svårt att hitta något bättre för samma pengar eller mindre. WAF-en är också på en ny högstanivå.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/01 :  16:01:53  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Så har jag fått sätta tänderna i Sveriges godaste kardemummabullar. Det var hög WAF på dem också!

Ser fram emot ett återbesök hos dig senare i höst, FBK.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2011/05/01 :  20:39:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Stort tack ska du ha för trevlig lyssning,sällskap och kaffe.(även de 3 fyrbenta var med och lyssnade) När jag kom hem så åkte stereon på direkt naturligtvis, och en viss skillnad är det då du framförallt har en bättre kvalite på basåtergivningen hos dig, något som jag önskar mer av hos mig. Sedan så är AudioPhysic Scorpio mkI överlag så tajta i basen,neutrala och spelglada så efter denna lyssningen så är dessa (eller nyare modeller) med på min lista över tänkbara objekt i en framtida flerkanals-rigg som jag hoppas få till om några år i ett nytt lyssningsrum.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2011/05/01 20:40:15
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/01 :  21:07:11  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Att behålla Scorpionerna verkar bli konsensus. Tack för dina synpunkter, alltid kul med åsikter från fräscha öron.

"Bra på elektronisk musik
Inte hårda i toppen
Tajt, tajt, tajt"
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/02 :  20:05:03  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Så fick jag besök av en fikasugen utomsocknes som hade lite tid att slå ihjäl...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:06:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tja, det var ju mest någon tidsplan som sprack så jag blev tvungen att göra halt någonstans i dryga timmen och vänta in
att dörrkillen skulle bli färdig med sitt göromål.

Men det blev ju lyckat ändå, minst sagt. Jag fick ju tid att hälsa på hos dig huzze och få imundiga mig en liten god espresso.

Vi lyssnade lite på stereo, men det var inte huvudsyftet med besöket och musiklyssning hos huzze hade inte heller några
idealiska förutsättningar just idag.
Men jag kan väl lite kort konstatera att ryktet om dina baskapabla scorpio verkar stämma, även din egen utsaga
om att diskanten är snäll mot öronen och mot sämre mastrad musik.

Jag är ju lite av basnarkoman, så jag trycker på "gilla-knappen".

Och LP-lyssningen infriade inga av mina fördomar (förväntningar? ) om knaster och brus.
Det är kanske tur att jag inte kastat min vinylsamling än.

Så för ett tag sen styrde jag nöjt kosan hemåt med två ytterdörrar på takräcket och ett trevligt besök i minnet.
Just det ja, jag passade också på att köpa en beggad Denon UTP-250 förförstärkare på vägen. Så den gjorde ju också
sällskap i bilen.

edit:
Glömde att skriva;
Tack för att jag fick sällskapa bort en timme och för kaffet.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/05/02 23:17:44
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/03 :  09:24:30  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det var trevligt att det äntligen blev av, om än med kort varsel. Nästa gång får vi bestämma lite i förväg så att huset inte är fullt med tonåringar och barnbarn.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/09 :  15:58:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nyhetens behag borde ha lagt sig vid det här laget, men jag kan bara konstatera än en gång att det låter jäkligt bra. Bottenfundament parat med en öppenhet och gnistrande klarhet som inte känns tillgjord eller blir hård. Realismen är på topp och det är löjligt enkelt att separera ut olika instrument i lager på lager som annars hade grötat ihop sig.

Mellanregistret är tydligt och liveinspelningar får en rymd som tidigare inte fanns.

Nä, Scorpio blir kvar, det blir nog bara katastrof om något annat ska stå på deras plats, speciellt som du nu kontrolleras så bra av för-/slutstegskombon.

Less is more

Edited by - huzze on 2011/05/27 00:59:58
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  18:01:01  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Goda nyheter, synten kom en dag tidigare än planerat. Nu ska här lekas med ljuden och bekanta mig med den.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/15 :  15:15:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Sådärja, nu har Denon CDR-1000 CD-brännaren fått en hedrande plats bredvid sängen. För lurlyssning och den dan jag ska bränna egen musik.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/26 :  15:49:43  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Förra veckan när polarn var här, så visade jag att jag körde digitalt via försteget och bytte snabbt till analogingången från källan. Det var stor "tappa-hakan"-upplevelse. Testade nyss igen och kan bara konstatera att Cambridge BD650 analogt in i försteget låter dovare och murrigare än om försteget får koda av digitalsignalen. Mer bett och upplösning via försteget. BD650 fungerar ypperligt som en allt-i-allo-drive, men avkodningen av CD bör skötas av annan instans.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/26 :  16:45:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du kan mycket väl ha rätt, men kan det inte vara så att försteget har olika ljudsignatur på analoga ingången jämfört med DACen?
Det krävs ju två för en tango, skulle man väl kunna säga!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/26 :  16:47:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tanken slog mig, kan A/D-omvandlaren vara en bov i dramat? Men LP låter ju förbaskat bra...

EDIT: När kommer du över på en fika?

Edited by - huzze on 2011/05/26 16:49:32
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/26 :  17:33:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om det var mig du syftade på kikar jag gärna förbi på lite musikunderhållning vid tillfälle! Å var det inte det så bjuder jag väl in mig själv då!
Nu är det ju knappt 20 mil men det kommer alltid ärenden till Sthlm.
Å naturligtvis är du hjärtligt välkommen förbi när du passerar Falun!
Mvh Micke

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/26 :  18:47:21  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Kul att du verkar trivas huzze
quote:
Om det var mig du syftade på kikar jag gärna förbi på lite musikunderhållning vid tillfälle! Å var det inte det så bjuder jag väl in mig själv då!

Då kanske två stopp passar?
quote:
Å naturligtvis är du hjärtligt välkommen förbi när du passerar Falun!

Visst finns chansen att vi åker norrut någongång, eller hur huzze?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/05/26 18:49:31
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/05/26 :  18:53:29  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
Visst finns chansen att vi åker norrut någongång, eller hur huzze?

Då bjuder jag med mig själv...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/26 :  21:13:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ni är mycket välkomna!
MVH /Micke

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/27 :  00:41:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Verkar bli en fyrkant detta

och ja, det var dig jag menade AlfaGTV

Edited by - huzze on 2011/05/27 00:58:31
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/06/13 :  14:54:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad är det då jag vill?

Jo förra året lät det himla bra på landet. B&W CM1 och Velodyne SPL800i drivna av NAD Viso Two lät nästan som hemma. Vad har då hänt? Jo hemma har det flyttats högtalare, bytts försteg och slutsteg och jag är nu så bortskämd med ljudet att det inte låter lika kul på landet längre. Visst, subben är ju inte där längre, men jag minns hur imponerad jag var av CM1 när de spelar hela registret själva. Nä, nu vill jag ha en slant så att jag kan investera i ett par CM8 och kanske en begagnad NAD C372 så det blir lite fart på prylarna...

Drömma kan man ju alltid (sitter ju inte i sjön, men är väl ack så bortskämd).
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/06/18 :  13:12:01  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det är helt omöjligt att vinna på Lotto om man inte ens spelar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2011/06/22 :  00:15:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vad är det då jag vill?

Jo förra året lät det himla bra på landet. B&W CM1 och Velodyne SPL800i drivna av NAD Viso Two lät nästan som hemma. Vad har då hänt? Jo hemma har det flyttats högtalare, bytts försteg och slutsteg och jag är nu så bortskämd med ljudet att det inte låter lika kul på landet längre. Visst, subben är ju inte där längre, men jag minns hur imponerad jag var av CM1 när de spelar hela registret själva. Nä, nu vill jag ha en slant så att jag kan investera i ett par CM8 och kanske en begagnad NAD C372 så det blir lite fart på prylarna...

Drömma kan man ju alltid (sitter ju inte i sjön, men är väl ack så bortskämd).
bortskämd var ordet Du får njuta lite av tystnaden på landet, det är ju inte helt fel heller.
Själv så skulle jag bli nervös av att bo inne i stan, det är ju aldrig tyst...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/06/22 :  12:10:51  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/07/10 :  13:23:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det blev en ny matta utkörd sent förra året (den som inte fick vara i vardagsrummet längre). Så nu är det väldämpat, dock blev det inte bra med de mjuka fötterna jag hade under stativen plus att högtalarna hamnade på olika höjd med nån cm skillnad. Bort med tassarna och dit med spikes rätt ner i mattan. Upptäckte då att jag glömt plocka bort skumgummiringarna i basportarna, så de åkte ur.

Nu lirar det acceptabelt, dock med en viss obalans i ljudet som jag tror beror på soffan som går utefter vänstra väggen, den absorberar mer än vad höger högtalare får som står helt fritt. Flyttar jag fram huvudet kommer fokuset tillbaka. Vet inte om jag kan ändra så mycket mer med placeringen med tanke på möblering och öppen spis. Nåja, det låter iallafall.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/07/18 :  12:45:52  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Sitter på bryggan alldeles mörbultad efter helgens motorsågsmassaker.

Har äntligen fått igång mediaspelaren (lämna den utan ström så återställer den sig tillkompositutgången och den sladden måste anslutas för att kunna ändra till HDMI), så nu har jag lyssnat på mp3 (spegling av min mp3-spelare) via NAD Viso two med toslinköverföring. Jisses vad tråkigt. Inte ett dugg medryckande. Platt, livlöst och odynamiskt. Allt det skyller jag på mig själv som rippat i 128kb som duger i den bärbara spelaren men inte här. Såg på filmen Inception (DVD-rip) häromdagen och som vanligt med film så finns här en våldsam dynamik.

Kanalobalansen är inte lika tydlig med musik som vid TV-tittande (då TV'n står väldigt off-axis och huvudet vrids) men det ska ändå åtgärdas. Räddade en stereomöbel som en bekant tänkte slänga, så nästa helg blir det ommöblering.

Nä nu ska jag snart upp och fortsätta lyssna och läsa hifi-blaskor.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/18 :  17:44:16  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Sitter på bryggan och...................................nu ska jag snart upp och fortsätta lyssna och läsa hifi-blaskor.

Låter förbaskat skönt och avkopplande Ha en fortsatt skön sommar

Edited by - byZan on 2011/07/18 17:44:55
Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000