HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Under skalet på Vincent CD-S3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/15 :  02:09:23  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
tror jag ska gifta mig rikt...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/15 :  02:10:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mmm, man får väl det

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Loqvist
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:45:04  Show Profile Send Loqvist a Private Message  Reply
Skulle inte denna tråden handla om Vincent? Jag bara undrade...

Coolast i stan?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:32:59  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Lite spec på Vincent CD S3 för att återgå till Topic:

- D/A omvandlare 24 bit/96kHz Burr&Brown PCM1732
- Mekanik;Philips VAM1202 CD7-II digitalt
- Balanserad XLR
- HDCD
- Fjärr med volym
- Analogdel klass A kopplad
- GIC-Low pass filter
- Dynamik 100dB Distorsion 0,003% S/N ratio 95%
Vikt: 10 kilo

Subjektivt omdöme:
Verkar vara väldigt gedigen och genomtänkt konstruktion. Jag imponeras främst av detaljupplösningen som plockar fram även de minsta detaljerna i musiken. Kan inte yttra mig om ljudbild, närvarokänsla och dynamik ännu då jag anser att jag ännu inte har de rätta högtalarna (eller erfarenheten/jmf-mtrl) för den. Men återkommer om några månader då spelaren får lite bättre högtalare att lira ihop med.
Vincenten har tyvärr inspirerat mig till den grad att det blir lite mer investeringar än vad jag hade tänkt mig.
Fjärren är plast/standard inte så mkt att säga om.

Känns som jag kommer att umgås med denna CD-spelare ett bra tag.




Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:57:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Mycket intressanta bilder för en CD-S3 ägare som jag. Som någon sagt tidigare, många komponenter blir det... Ingen som vill fota en SV-233 också? ;-)

Då får vi se...
Spänningsmatningen sitter alltså till vänster. Transporten i mitten med ett kretskort för displayen etc ovanför sig. Men dessutom finns ett kretskort under transporten (för att styra densamma kanske?) samt ett bakom. Undrar vad det gör...

Till höger har vi analog förstärkingsdel men antagligen också digitaldelen i framkant på spelaren, eller?

Ser ut som om alla komponenter är hålmonterade. Tur att den tillverkas i Kina, för i europa skulle all den manuella montering som antagligen behövs vara hurlöst dyr... Det var länge sedan jag såg en modern elektronikkonstruktion som inte använder ytmonterat (fast jag vet inte hur det ser ut i hifi världen förstås). Fast vill man modda spelaren på något sätt är det ju enklare med hålmonterat förstås!

Angående specen: vad är ett GIC lågpass filter? (jag själv sysslar mest med mjukvara för inbyggda system, så även om jag ser en del olika kretskort är jag inte precis hårdvaruexpert...)

/Staffan

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2003/10/19 10:58:50
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:47:03  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
GIC=General Impedance Circuit
Något slags analogt filter, överlåter åt ngn mer kunnig på detta forum att förklara vad kretsen egentligen gör.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:33:06  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kul rep.. Ser ut som ett välbygge..

Edited by - Cyber on 2003/10/19 13:55:18
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:04:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Geten: går det att se vad det sitter för OP ampar i analogdelen?
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  17:24:17  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
staffann: Ett reportage kommer på sv-233 också dom närmsta dagarna :)

"går det att se vad det sitter för OP ampar i analogdelen?"

Kan du ta det på svenska me? ;) Hehe, vet inte vad det är men förklara gärna! kul att lära sig något :)

// Johan
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:11:07  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Op-ampar är en kort och försvenskad form av "operational amplifiers", helt enkelt små integrerade kretsar man man använda t.ex. för att förstärka en signal (spänning eller ström). Man kan bygga upp motsvarande funktion med enskilda transistorer och motstånd istället, men ofta är det enklare att använda en bra OP amp, där dessa alltså är packade i en IC krets.

Det finns massor av olika sorter av olika kvalitet. Ofta används (alltför) billiga sorter i cd spelare och förstärkare. Op-ampar är en av de saker som ofta uppgraderas av dem som moddar cd-spelare (tillsammans med klocka, spänningsstabilisatorer etc).

Det kan sitta en eller flera op-ampar i en kapsel. Några vanliga (som sitter t.ex. i förstegsdelen i SV233) är OPA 2134 och OPA 2604 från Burr-Brown. Det finns också betydligt dyrare som OPA627, som istället för att kosta ett par kronor kan gå för över 200 kr.

Jag skulle tro att t.ex. de integrerade kretsar (med 8 ben) som sitter längst till höger i spelaren, ungefär halvvägs in, är op-ampar.

Edited by - staffann on 2003/10/19 19:37:20
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/11/02 :  15:42:34  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag kan nu rapportera att det sitter följande komponenter i en CD-S3 (digital och analogdel):

OP-ampar:
Direkt efter DA omvandlaren sitter en OPA2134 - en dubbel op amp
Därefter en NE5532 dubble op per kanal
Sedan en OPA2604 dubbel op per kanal
Vid de balanserad utgångarna sitter en OPA2134

Spänningsregulatorer:
En LM317T vid klockan
En A1837 vid D/A omvandlaren (vad är detta - är det en spänningsreg?)
En LM317T vid analogdelen

Klockdelen är byggd av en oscillator, en 74HC74 flip-flop och en 74HC125 buffertkrets.

Säger inte de flesta (ink mig) så mycket, men det finns säkert folk som kan rapportera om hur bra dessa kretsar är. Enligt LC audio är t.ex. inte NE5532 en höjdare
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  07:18:29  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
staffann ok tack för infon!

// Johan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000