HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Orpheus...the gillestuga....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/11 :  02:42:48  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ja du Sampix det var en trevlig eftermiddag!
Kul att få någon annans omdömme om ens egna anläggning,speciellt av en sån erfaren o kunnig person
Efter lite baxande på högtalare så fick vi ett helt annat djup i ljudet(tack för det!)
Jo sedan prövade vi Sampix högtalarkablage oxå.Var det cardas de hette?
En riktigt trevlig upplevelse,yvärr funkade den inte på min cambridge med de kontakterna men jag hade lånat en Arcam A80 som vi spelade dem med.
A80 var en besvikelse,trodde på en riktig ahaupplevelse men det utmynnade i ett jaha istället.
Missförstå mig rätt,den var bättre en cambridgen men 4 ggr så dyr
Både Sampix o jag tyckte inte att den var en hit hos mig.
Kanske är det ett väldigt gott betyg till Min A500


Cd:n var en Philips cd160 från -86 tror jag,bild kommer snart!

Patrik





Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2004/04/11 03:44:19
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:48:22  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Cardas Golden Reference hette kablarna

Men just kablaget är kanske inget att satsa på i första hand. Utan en ny förstärkare låter klart mer nyttigt. Däremot spelade Cambridgen på riktigt bra, och behövde inte alls skämmas allt för mycket mot Arcam-förstärkaren.
Visst, den generella kontrollen och ljudbildens omfång ökade markant med Arcam. Rösterna blev lite mer äkta och man fick en större insikt i många av inspelningarna.
Cambrigde hade däremot mer attack och var enligt mig en roligare förstärkare att lyssna på

Philipsen hade däremot ett "lätt" digitalt ljud

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/04/12 :  02:03:06  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket snyggt. Man blir inspirerad... Bra jobbat!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/16 :  12:17:58  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Patrik,
Härligt att se någon som akustik-tweakar. Slår vad om att du har fått maximal valuta för pengarna du har lagt ner!
Hälsningar,
Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:53:23  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Jag verkar ha problem att se dina bilder. Är det min dator eller kan det ligga någon annanstans. Jag undrar också lite kring akustik vilket ju du verkar ha experimenterat med en del. Om man har högtalarna ganska lång från sidoväggarna, jag har kanske 1,5 meter, hur viktigt kan det då vara att dämpa i hörnen? Jag har dessutom så att mitt ena hörne består av fönster. Om det nu ändå är en fördel att dämpa hörnen, räcker det då att sätta något som är max en halvmeter? Frun hemma skulle väl antagligen tro att jag blivit tokig och skicka mig någonstans om jag satte dämpning framför fönstrena...
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:22:05  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
bfjohansson:Jag kan för lite om akustik för att svara korrekt på dina frågor
Ideerna till mina förändringar har jag fått genom att söka på forumet o plocka godbitarna från alla kunniga här o sedan bygga själv efter eget huvud.
Jag fick ett jättelyft men vem vet det kanske hade blivit ännu bättre om jag hade gjort si eller så men jag är jättenöjd,så mitt råd är att söka på Akustik,rörskålar dämpvggar osv samt kanske posta dina frågor i en egen tråd så får du nog bättre svar.
Lycka till!!!!
Patrik
Ps.glöm inte de arkiverade svaren i sökfunktionen.ds

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:18:05  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Tack för svaret. Som ny på forumet är jag inte riktigt medveten om alla möjligheter som finnes här . Nu ser jag också alla bilderna.

Edited by - bfjohansson on 2004/04/20 11:19:30
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:37:23  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Nu har en ny(för mig) cd kommit in i racket
Det var inte meningen att uppgraderingen skulle börja med en cd men en annons i lokaltidningen o jag o cd:n blev sålda
Det blev en Primare d20,ett märke som jag fastnat för till en början för deras snygga design men oxå för alla goda recensioner som deras saker har fått.

Fick den igår så att någon seriös lyssning har ej kunnat göras men säg så här...att en cd kunde inverka så pass mycket på en så här pass enkel anläggning trodde jag inte
Bilder o mer intryck kommer snart!
Mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:49:37  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
En bild på den nya cd:n



En bild till:


De hemmagjorda "tubetrapsen" har försvunnit,tyckte inte att de gjorde så stor nytta,det var mest de stora väggabsorbenterna som gjorde verkan.
Förmodligen slarvigt byggda från början,man har ju så bråttom ibland

Ha det gott Patrik


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/11/26 :  09:38:49  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tjusigt en A30.1 till det där så... eller åtminstone en I20 (har jag, rekomenderas).

Kul att du gjorde en lyckad uppgradering...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:33:06  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Snyggt rum, verkligen - och en trevligt uppgradering med CD-spelaren dessutom.
Man blir inspirerad av hur estetiskt det faktiskt går att få med lite tyg!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:11:37  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Nu har lyssningsintrycken o första chocken lagt sig!
Nu förstår jag de som förespråkar att signalkällan är mycket viktig.
Aldrig trodde jag på den här förbättringen i mitt system.
Hur det låter...????
Jag har alldrig varit speciellt bra på o beskriva ljud men allting låter mycket mer kontrollerat än med den gammla cd:n(som ej var dålig i mina öron)!
Lite mer komplicerad musik låter mycket mer riktig nu o sedan har jag förtått uttrycket lyssningströtthet med denna cd.
Det märker jag på att när jag satt på en skiva så lägger jag ifrån mig fjärrkontrollen o bara lyssnar o hoppar ej omkring på skivorna som innan,det är nog det bästa betyget på en bra produkt!
Kort sagt mer ordning o reda på registren så nu blir det nog en Primareförstärkare nästa gång.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:12:12  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Nu har lyssningsintrycken o första chocken lagt sig!
Nu förstår jag de som förespråkar att signalkällan är mycket viktig.
Aldrig trodde jag på den här förbättringen i mitt system.
Hur det låter...????
Jag har alldrig varit speciellt bra på o beskriva ljud men allting låter mycket mer kontrollerat än med den gammla cd:n(som ej var dålig i mina öron)!
Lite mer komplicerad musik låter mycket mer riktig nu o sedan har jag förtått uttrycket lyssningströtthet med denna cd.
Det märker jag på att när jag satt på en skiva så lägger jag ifrån mig fjärrkontrollen o bara lyssnar o hoppar ej omkring på skivorna som innan,det är nog det bästa betyget på en bra produkt!
Kort sagt mer ordning o reda på registren så nu blir det nog en Primareförstärkare nästa gång.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:38:19  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Äntligen en uppgradering!

Cantonburkarna är uppflyttade till vardagsrummet tillsammans med ett TEAC minisystem,låter riktigt bra för 2500kr.

Men då måste ju ett par nya högtalare in i husets lyssningsrum så idag bär det iväg till Stockholm för inköp o bilder kommer å det snaraste.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:47:13  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
jag väntar med spänning. Det är tomt i stockholm!
/Säljaren
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/12 :  09:31:28  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ja du ockham.....jag förstår att det är tomt men dina nya högisar blir nog nått att glädjas över oxå tillsammans med ditt nya bygge.
Lycka till!!

En mycket nöjd Sonus Faber ägare!!!!!!!!!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/12 :  09:43:43  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jo jag hade nöjet att åka till Stockholm i förrgår o inhandla ett par Sonus Faber grand piano home

Dessa enormt vackra skapelser står nu o spelar i gillestugan för fullt o jag är helnöjd så som på en sak men det kan inte högtalarna lastas för.
En djup dip vid ca 80 hz vid lyssningsplatsenså det blir att laborera lite men det slutar nog med ett besök av svanå tillslut.

Med tanke på de enorma kraftresurser som driver dessa skönheter så kan jag bara vara helnöjd o säga att utvecklingspotensial finnes

Är nog inte många Grand piano som drivs av en Cambridge

Men nu är det tomt på Hifi kontot en bra stund så det tar nog en stund att köpa ny stärkare men vad gör väl det en dag som denna.

Bilder kommer snart....

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/12 :  11:07:06  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply


Inte världens bästa bild men fler kommer inom kort!
Som ni ser är det inte bara högtalarna som är utbytta utan även bänk,matta olite mer prylar.
Mer om det senare.
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/01/12 :  11:08:32  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Kan ju bli hur bra som helst det där
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/12 :  11:15:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Riktigt läckert Patrik! Väldigt snyggt rum, har samma matta jag med... ...dock i hallen.
Gillar de pryttlarna du på väggarna, är det akustikreglering?

Grattis till de nya burkarna!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/01/12 :  18:58:51  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Kul att du är nöjd. Det är glädjen med att släppa ett par så vackra trostjänare, att det är till någon som njuter av dem. Jag var iväg på onsdagen och beställde mina ZU Studio hos Audio Concept (enlig min mening bästa HiFi butiken i Sthlm, avlägg ett besök när du är i Stockholm) men får vänta två veckor innan det är dags . Suck.

Placerade in mina gammla Mission M70 istället men det gick liksom inte att lyssna till dem efter GPH. Jag hoppas din fru spelar japansk flöjt på den nya högtalarna och vidarebefodrar en rapport via dig.

Ser snyggt ut på bilden. Så snygga blir inte min nya, men jag hoppas att ljudet blir fint med mitt rörprojekt.


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/12 :  19:16:18  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Toppklass Orpheus!

Nu behöver du bara en förstärkare som klarar av att driva dina nya "flås-busar"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:15:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag är dock GRYMT nyfiken på hur SF låter med en sketen Cambridge!
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:37:35  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Läckert

Ju, skulle vara intressant att höra cambridge sonus kombination..

Några ideer för möjliga förstärkare-kanditer?

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:04:33  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Vadå "sketen Cambridge"

Faktum är att det låter bättre än vad jag trodde att det skulle,kanske beror det på att Cambridgen inte sticker ut åt nått speciellt håll vad vet jag.
Men visst ska man vara realist men när man uppgraderar högtalarna blir ju ljudet bättre än det man hade innan,jag tror att det skulle vara surt om man hade suttit med en krallig Krell o bytt til en Cambridge.
Men... det som stör mig mest är min frekvensdip vid ca 80 hz som nu stör ännu mera än förut
Så det ser jag som ett större problem än förstärkaren just nu.
Sedan kommer denna förstärkare att va kvar en stund då vi ska investera i ett nytt kök snartså det är bara att vänja sig.
Men det blir nog ett samtal till Svanå i vinter/vår för en uppmätning o lite konsultering.

STORT TACK för alla vänliga o uppmuntrande ord om rummet o högtalarinköpet!!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000