HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gudmundsson - *2/7-04*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:11:24  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Allt började när jag fick ett kompaktsystem i julklapp för ca 12 år sen. Blev mera och mer musikintresserad, och på den vägen är det...

Lyssnar på rätt blandad musik, senaste plattorna är Lisa Miskovsky - Fallingwater och Ryan Adams - Love is hell vol. 1

Nuvarande system

CDspelare: Primare D20
Skivspelare: Pro-ject Debut II
Pickup: Grado Prestige Gold
Förstärkare: Primare A30.1
Riaa: Pro-ject Phono box
Högtalare: B&W CM4
Kablage: Tara labs 100 och 200 signalkablar och Taralabs Nexa till högtalarna.

Anläggningen är kanske lite oblanserad, men jag tycker att det låter bra. Ljudet är åt det ljusare hållet, detaljrikt och luftigt.




Detta är en temporär uppställning, rummet är på ca 35 kvm och stereon står längs ena långsidan. Ska testa med lite andra uppställningar, men det får vänta tills jag har byggt mig en "riktigt" stereomöbel.

Ska ordna lite bättre bilder, det var så mörkt den dagen jag tog korten och jag ville inte använda blixten.

Edited by - gudmundsson on 2005/11/30 00:36:16

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:13:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Trevligt!

En Flexy på G kanske?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/17 :  17:04:21  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
epkpeng: jupp... tror att det är den enklaste och praktiska lösningen. Får se ifall jag dokumenterar arbetet
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:36:51  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Flexy rules!

/Mikaell.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  01:14:41  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vaddå obalanserad, ser väl bra ut.
Att allting alltid kan bli bättre är väl en annan sak.

Bravo
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:16:54  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Hmm.
Helgen snart slut och inga bilder?
eller du kanske menar julhelgen

Mvh Mucke
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:38:22  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Hmmm... bilderna kommer, vet iofs inte om det är så mycket att vänta på men

Har ingen dator med uppkoppling hemma, just nu kidnappat en polares dator... Men jag hoppas på att kunna ordna det snart som sagt
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/25 :  22:31:32  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Vad tycker du om kombinationen B&W med Primare? Jag står själv inför ett inköp, av ett slutsteg visserligen men det är ändå intressant att höra synpunkter.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:51:13  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
MasterOfPuppetz: Det funkar väl rätt bra ihop, men tycker att det kan bli lite för ljust ibland. Dock så tycker jag att det beror mycket på musiken.

Men det är väl en kombination som är värd att prova iaf.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/12/27 :  13:35:34  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Jag kör oxå med Primare och B&W. Dock några klasser lägre än gudmundsson.
Primare A 20 mk2 v25:an och B&W 602 s3.
Tycker att den kombinationen funkar bra. Jag upplever inte ljudet
som för ljust.
Tycker faktiskt att ljudet blev bättre på alla punkter förutom att diskanten inte är lika högupplöst som den var med min Cairn fog cd som jag hade innan v 25:an.
Som ni kanske förstår så är jag på väg till hemmabio därav att jag böt ut foggen mot en Primare v 25.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/30 :  09:18:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
gudmundsson>> Det var ganska intressant att höra faktiskt. B&W är ju relativt neutrala i sin klang och Primare är åt det mörka hållet så därför trodde jag att ljudet från anläggningen skulle vara åt det mörkare hållet.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/03 :  17:31:14  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
MasterOfPuppetz: Tja, det kanske. Har ingen direkt uppfattning om själva ljudkaraktären var och försig, men jag tycker iaf att det låter bra tillsammans som sagt.

Har testat lite efter du har frågat... andledningen till att jag tycker att dom kan vara lite för ljusa, till och med vassa ibland beror nog mest på själva musiken och studioarbetet.

Själv så lyssnar jag mest på Tori Amos, Heather Nova osv. och då låter det bra, men sätter jag på exempel Perl Jam - Ten så låter det skit (det är lite tråkigt då jag inte kan plocka fram Perl Jam skivor och njuta av dem längre).

Så jag misstänker att med "rätt" musik så låter det bra, dock så har jag testat Rage Against the Machine - Rage Against the Machine så är det bra tryck, så det är kanske beror lite på studioarbetet.

Vad tycker ni andra som lyssnar på Perl Jam?

Edited by - gudmundsson on 2004/01/03 17:33:03
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:27:58  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ser mysigt ut
Tycker B&W´s CM-serie är riktigt snygg! Jag har själv tidigare haft CM2-högtalarna. Mycket trevliga, om man bara ser upp för den lite påträngande diskanten

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/10 :  16:54:54  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Blev klar med min flexyhylla idag, det gick rätt snabbt, men det som tog tid av att jaga verktyg. Ville nämligen få tag i en pelarborr för att få hålen raka.




och en till vy.




hyllorna:
Bredd: 530mm
Djup: 500mm
Tjocklek: 16mm

Jag valde mellan ek och furu, hade först tänkt att nöja mig med 400mm djupa hyllplan, men insåg att det skulle vara för lite.
Så då fick det bli furu då eken var lite väl dyr tyckte jag.

Men jag har oljat in hyllorna med mörk teakolja så att dom fick lite "eklook"
Jag blev faktiskt positivt överraskad av resultatet, blev riktigt snyggt.

4st gängstänger 16mm*1000mm
32 st M16 muttrar.

Totala kostnaden hamnade på ca 500 kr.

Väntar en dag med att stoppa in grejerna, vill att oljan ska torka ordentligt.

Edited by - gudmundsson on 2005/11/30 00:27:09
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:24:48  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Coolt…en till som heter Svante och verkar bo på Gotland??


// Svante(( Wisbybo))
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:32:19  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Så tidningarna avslöjade mig?!
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:38:51  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Jojo
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:42:28  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Nu har jag ställt iordning allt. Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha för fötter, därför har jag ställt allt på ett lakan.

Själva hyllan.


En annan vinkel.


En översiktsbild.


Det är lite tomt i hyllan, men det hoppas jag kunna åtgärda
Har blivit lite nyfiken på vinyl, men vi får hur det slutar...

Edited by - gudmundsson on 2005/11/30 00:41:51
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:08:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Snyggt. Blommor ska helt klart vara med i en riktig anläggning!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:21:22  Show Profile Send andar a Private Message  Reply
Hej Gudmundsson
Letar själv hyllplan,
Var köpte du dina? vad var det för pris på ek?

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:03:36  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
sampix: Jo, CM serien är snygg, men utseendet är juh inte allt
Vad drev du dina CM2:or med?

Mr Ekan: Jo, lite maskerade absorbenter, iofs så ser dom lite hängiga ut, men jag får skylla på att dom inte är mina

andar: ek med måtten 2400*400*16mm kostade runt lite över 700 kr, och 600mm kostade nästan 1000 kr. Köpte trä:et på http://www.kgahlqvist.se/ här i Visby, men jag har som sagt använt mig av furu (andrahandssortering). Är du oxå ifrån Gotland?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:50:33  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt, bra blir bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:18:37  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Hej Gudmundsson,
Det var riktigt fina grejer. Hade tippat på att kombinationen primare - CM skulle bli välbalancerad. B&W är nog generellt neutrala i karraktären, men just CM är lite ljusare, eller hårdare i toppen jämfört med Nautilus. Jag har gamla 800 serien hemma och åtminstone Pearl Jam Ten låter vansinnigt bra. Även Soundgarden och Alice in chains funkar, men de har generellt sett sämre inspelningar. Rage against the machine - R a t m, funkar riktigt bra, men den är ju erkänt välgjord. Det roliga med dessa högtalare(B&W) är att de funkar lika bra till klassiskt som till jazz och skrammelrock.
CM serien skall tydligen ha ovanligt lång inspelningstid innan den inledande vassheten försvunnit. Har du inte fått ett par hundra speltimmar på dem, så kommer det nog hända ytterligare förbättringar.... i ljudet alltså. Snyggare behövs ju knappast
mvh,
Matrixen
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:44:07  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Bravo: Tack!

Matrixen: Tja, dom funkar bra till den sortens musik jag lyssnar på just nu, men saknar lite tryck i botten. Men som sagt, dom kan vara lite hårda i toppen, men något som jag kan leva med. Då det inte uppträder allt för ofta.

Men det låter som om du har väldigt bra musiksmak... har själv lyssnat mycket på AIC, Soundgarden, Perl Jam, Stone Tempel Pilots m.m. Det är skivor som jag aldrig skulle göra mig av med, det var genom dom grupperna som jag blev musikintresserad

Tror att dom har fått sina timmar när det gäller inspelningen, jag har haft högtalarna i lite mer än 2.5 år så... köpte dom nästan precis när serien kom ut, och då har jag nog nästan spelat på dem varje dag

Jag gillar B&W, så jag är inte missnöjd med köptet... tvärtom.

Det jag tänkte på som var obalanserat var först och främst kablarna, inte för att dom är dåliga iofs, men håller kanske inte riktigt samma standard som resten av systemet.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:08:49  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Jo, CM serien är snygg, men utseendet är juh inte allt
Vad drev du dina CM2:or med?


Men utseendet gör mycket när man ska behöva stirra på burkarna dag in och dag ut
Jag drev mina CM-högtalarna med Rotel-elektronik/AQ-kablagge rakt igenom. Det fungerade riktigt bra faktiskt. Men så blir man ju efter ett tag sugen på att uppgradera,..igen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:09:40  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Jag bytte från Tara Labs prism 1100 till en Rapport, the silver med gott resultat.(se hårdvarurecension) De ligger i samma prisklass och ser ingen anledning att uppgradera i nuläget. Jag kör Van den Hul The Clearwater biwirat till högtalarna och de kostar 70 * 2 / meter ( biwirat ). Mitt sammanlagda kablage kostar mindre än 2% av min anläggning, nypris och bortsett från en planerad nätkablage uppdatering, så kommer jag lägga mer kulor på elektroniken innan det blir ändring. Det är dock enligt min uppfattnign, påtaglig skillnad mellan olika kablar, men det handlar mer om att hitta en som matchar i karraktär snarare än i pris. Jag har balanserade supra EFF IX mellan försteg och slutstegen och då jag testade van den hul "thunderline" fick jag en lugnare och mjukare diskant. Den var även duktig på bas och rumsinformation, dock inte helt rätt i mitt system.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000