HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 joakim99 (nya bilder sid 2 (2006-01-02))
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:25:15  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Efter att ha varit på det här forumet sedan juni 2002 tänkte jag att det är hög tid för lite bilder hemifrån. MItt rum är cirka 4.3 x 4.0 m² och ett 2-kanalssystem samsas med ett 5-kanals hemmabiosystem. Dock är frontarna (med slutsteg) gemensamt för bägge systemen. Här väljer jag dock att koncentrera mig på 2-kanalssystemet.

Bilderna håller väl ingen mästarklass alla gånger men förhoppningsvis kan man se vad de föreställer i varje fall.

Jag använder en CD-spelare från danska Thule Audio, http://www.thule-audio.dk/.


Thule-loggan är för tjusig för att gömma undan. Här diskret placerad på ovansidan utav spelaren...


Det är modellen CD150B som är en balanserad CD-spelare. Tanken är att uppgradera denna med ett DigitII-kort.

Vad vore hifi-livet utan lite vinylskivor? Förmodligen betydligt mindre bökigt men desto tråkigare.


Skivspelaren kommer från Rega, http://www.rega.co.uk/index2.htm, och modellen är P25. Jag har orginalarm och en Denon DL-160 pickup.


Ingen skivspelare utan ett RIAA-steg.


Jag har valt RIAA-steg från Harmony Design, http://www.harmonydesign.se/v9.htm. Jag har den bättre av de två versioner som finns.


Med hjälp utav ett par sådana här signalkablar leds den balanserade signalen från CD-spelaren och RIAA-steget:

Kablarna är från Harmony Design.

Nu behövs det ju något som tar hand om kablarna från mina signalkällor.



Försteget kommer från kanadensiska Classé, http://www.classeaudio.com/PreampCPs/PreampCP475.html. Modellen är CP-47.5 och är en balanserad konstruktion.

Från försteget fortsätter sedan signalen till mitt slutsteg,


Slutsteget kommer från NAD, http://www.nadelectronics.com/ och modellen är NAD 218 THX.

Nu är vi nästan framme vid målet. Från slusteget går det ett par högtalarkablar:

Dessa kommer från engelska Chord Company, http://www.chord.co.uk/chordweb/index2.htm. Modellen är Odyssey4. Det är en kabel som är gjord för Bi-wiring.

Den observanta läsaren har sett att det har varit en hel del produkter som antingen finns eller har funnits på hifiklubben och varför bryta denna trend bär vi kommer till högtalarna?






Högtalarna kommer från B&W, http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.models/Label/Model%20Nautilus%20805 och modellen är Nautilus 805.



Avslutningsvis en liten översiktsbild från lyssningsplatsen:



På det stora hela börjar jag bli nöjd med min anläggning även om det alltid funderas på uppgraderingar/ändringar.

Det som står på tur att uppgraderas är slusteget och att göra något åt akustiken i rummet. Jag tänkte även testa lite nya signalkablar för att se om man kan göra något där.



SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Edited by - joakim99 on 2006/01/02 17:30:21

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:27:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
joakim99,

Tjusigt!

Vad var den avgörande faktorn till varför du valde Harmony Designs RIAA-steg

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:20:09  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Snyggt system ! Kul med annat stativ än orginalstativen till 805orna.

Mvh
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:20:58  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Ser mycket läckert ut. Vad är det för stativ du har till 805:orna?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:27:46  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
neriks: Jag hade tidigare försteget Pre9 från Harmony Design och när det blev dags att uppgradera mitt RIAA-steg (hade tidigare ProJect Phonobox) så pratade jag med Mattias och på den vägen är det. Jag var grymt med Pre9 så tack vare det så fick han chansen igen så att säga. V9 smo RIAA-steget heter är jag mycket nöjd med.

Poe: Stativet är från Soundstyle och heter select X122. Jag tycker att dessa är snyggare än orgianlstativen. Att de desutom kostar en 1/4 är ju en annan historia.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:51:55  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Snyggt system! Designen på classé är mumma
Tror också du bör uppgradera slutsteget härnäst, men varför stressa då det redan låter bra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:22:19  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Mycket snyggt! B&W nautilus är ju för himla vackra!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:36:24  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Instämmer med ovanstående talare!

Bravo
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:21:55  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
sampix: Visst låter det bra redan nu men har väl uppgraderingssjukan drabbat en är det svårt att låta bli att uppgradera...

Visst är 805-orna fina att titta på. Att de dessutom i mitt tycke låter alldeles förträffligt gör ju inte saken sämre. Dock är jag lite sugen på att gå upp lite i storlek till ett par 804-or eller 803-or, då jag tycker att det ibland saknas lite bas. En alternativ lösning är ju att komplettera med en sub som spelar bra med 805-orna. Tips på passande subbar tas tacksamt emot. Just nu har jag en gammal B&W-sub (B&W AS6) som jag endast använder vid hemmabioanvändning då den inte riktigt hänger med när jag lyssnar på musik.

Någon som har några tips på slutsteg som jag bör provlyssna?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:35:25  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Tjusigt System!!

Det måste låta alldeles förträffligt bra hemma hos dig! Synd att dem inte presterar så mycket bas som du vill, en lösning som du nämnde är att komplettera med en sub. Jag själv äger en Infinity Kappa subwoofer och kan inte än nog rekommendera den! Jag använder den till mina frontare: Dynaudio 1.3 MKII. Kombinationen låter alldeles förträffligt bra.

// Svante
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:29:36  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Snygga och förmodligen väljudande grejer. Helt klart högtalarna och det seriösa Classé steget som drar ner mest dreggel!
Har själv CP35, som jag är ganska nöjd med. Har du testat dem mot varandra och var det isåfall stor skillnad?
mvh,
/Matrixen
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:01:08  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Matrixen: Nej, jag har inte testat dom mot varandra. Jag fick mitt försteg till ett mycket bra pris och då jag trivdes med hur den lät och fungerade var det bara att slå till tyckte jag. Vad har du för slutsteg och högtalare? Jag är nämligen på jakt efter ett nytt slutsteg.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/10 :  19:46:10  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Så har det då efter lite letande blivit dags att uppgradera slutsteget. Valet föll på ett litet diskret steg från Nya Zealändska Plinius, http://www.pliniusaudio.com

Modellen är SA-100 och den tillverkades mellan april 1990 och oktober 2001 så med andra ord en populär modell. Tre olika versioner tillverkades och jag har den senaste, mk3. Steget ger 100 watt och man kan antingen köra det i ren klass A eller i klass AB.

Jag är riktigt nöjd med denna uppgradering. Jag tycker att den spelar bättre än mitt NAD-steg på samtliga punkter.


Ett rejält steg som väger runt 32 kg...


Rejäla kylflänsar som man ganska snart inser att de behövs.


Helt ok anslutningsmöjligheter.



SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/10 :  19:56:29  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Riktigt fin din nya Plinius. =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:46:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jaså du köpte steget som var på annons, jag var nära att panta burkar och skotta snö till mormor för att skrapa ihop till det!

Gratulerar!

Jag skall jaga ett sådant steg när pengar finns.

Vet du skillnaden är stor mellan MKII och MKIII?

PS: Snyggt system!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:38:13  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ser man på Grattis till nya slutsteget! Trevlig pryl det där. Jag gillar verkligen kylfränsarna på den där skapelsen. Var själv på väg att köpa ett sådant för ett tag sen. Men nu blev det ett annat,..men men. Plinius är snygga.
Kör du det i Klass A?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/11 :  02:34:59  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Ser ut att ha artat sig väl på slutstegsfronten. 47,5 skall tydligen vara ett väldigt fint försteg. För att svara på din fråga; jag kör med Gryphon monoblock och B&W 800 Matrix. Stallkompisar på 2 utav 3 då
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/11 :  08:50:24  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
marcus_ec: Jag vet inte exakt vad som skiljer mk2 från mk3. På Plinius hemsida finns en liten förklaring vet jag.

sampix: Än så länge har jag mest kört det i AB. Det står lite dumt i min bänk nu så värmen blir lite väl hög om jag kör mer än 2-3 timmar i klass A just nu. Ambitionen är att köra i klass A när jag "finlyssnar" så att säga. Jag tycker att ljudet blir bättre i klass A jämfört med AB.

matrixen: Låter som ett trevligt system! Jag har tyvärr lyssnat väldigt lite på Matrix-serien.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:20:54  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
grattis till nya slutsteget, snygg grunka värmer den också ?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:30:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hej,

Jädrar va fint det ser ut! Med nya steget känns anläggningen verkligen trevlig och intressant! Jag slängde ett par blickar mot detta steg även jag.

Ps. borde du inte ha en annan (svart) strömkabel till slutsteget? Eller är jag för estetiskt petig?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:06:47  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
DIYamps: Den värmer rätt så bra... Alltid bra att ha en backup om spisen skulle lägga av en dag

epkpeng: Strömsladden sitter inte kvar längre. Numera har jag en sådan här:

Det är en "Master Snake One" från Ljudmakarn (http://www.ljudmakarn.se/). Än så länge är det bara slutsteg och CD-spelare som fått nya nätkablar. Jag skall se om jag upplever någon förbättring och då eventuellt skaffa till försteg och RIAA-steg också.

Jag tänkte testa runt lite i anläggningen och se var de gör mest nytta. Och skulle det vara så att nätkabeln inte ger någon effekt så ser den ju i varje fall trevligare att titta på en orginalkablarna

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:01:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Mycket snyggt och säkert mycket välljudande!

Mvh,
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:42:37  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
hifirocker: Tackar!

Visst låter det bra men saker och ting kan ju alltid bli bättre så jag väntar just nu på att få hem några TQ45 från Svanå. Det skall bli spännande att se vilka förbättringar man kan uppnå med dessa. Jag skall dessutom försöka få till någon bredbandig absorbent på väggen bakom lyssningspositionen.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:49:56  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Den puttrar väl på ganska bra i Klass A förmodar jag. Ha koll på elräkningen

Ska vi inte ta en översiktsbild över systemet, nu när nya skönheten har tillkommit?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:09:09  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Blev det några TQ45? Resultat?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:05:01  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Per G: Jag har inte fått hem min TQ45 ännu. Vet inte riktigt varför och Svanå har inga bra förklaringar på varför. Men förhoppningsvis dyker de upp nästa vecka.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000