HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Micke Y - en epok slutar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/12 :  15:54:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mina B&W DM16 har fått ett nytt hem hos en person som verkligen uppskattar dom och liksom jag vill pröva olika vintage högtalare.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/29 :  09:49:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Finns ett par liknande ifrån samma tids ålder hos https://www.rehifi.se/nyheter/bowers-wilkins-bw-dm6-63346 Men dina var i mycket finare skick.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/08/29 09:50:04
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/08 :  06:49:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Igår gjorde något galet, åkte 60 mil efter jobbet för att hämta 30kg norsk metall i kompakt format. Bara galenpannor gör sådant men jag har under många år velat ha ett sånt här men inte hittat det rätta. Eller saknat pengarna vid rätt tillfälle. Nu står det här och imorgon kommer jag koppla in det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/10/08 :  11:02:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Electrocompaniet?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/10/08 :  11:26:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Måste vara det,eller det andra märket som jag inte kommer på namnet på.
Om det är Electrocompaniet så kan du vänta dig ett naturligt ljud. Har aldrig hört det märket låta illa på någon mässa oavsett vilka burkar som varit inkopplade.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/08 :  19:43:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästan rätt, jag har köpt ett Dynamic Presision steg, 250W nästan ingen dist och ganska robust.

http://www.dpguiden.no/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/10/08 :  20:18:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det var det andra märket som jag trodde det kunde vara. Men jag föredrar Electrocompaniet till de flesta högtalare. Dynamic Presision, Norges svar på Krell. Som passar högtalare som inte är för analytiska i mina öron. Rejäla slutsteg hur som helst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/10/08 :  21:15:57  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Lite galen måste man vara annars blir det tråkigt. Förr i tiden körde jag också riket runt för att hämta grejor. Ibland möttes man halvvägs.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/10/09 :  07:24:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Bara galenpannor gör sådant

Det är sunt att tillåta sig lite galenskaper ibland!
Bilder, mänska, bilder!!!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/11/10 :  09:57:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har mina Kef 103/3 fått ett nytt hem hos en person som letat länge efter dom. Igår kom han och hämtade.

Mest glad är min sambo som nu inte behöver trängas med tomlådorna i hennes arbetsrum.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/01/06 :  09:05:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Arkelogiserien veckan skiva från 2007

Midge Ure - Breathe

Klingar Namnet Midge Ure bekant? Kanske har du hört talas om honom som medlem i den avsomnade gruppen Ultravox där han var drivande i de flesta avseenden. Eller är det som en av de drivande bakom Live Aid där Midge skrev låten tillsammans med Bob Geldof och också som producent för inspelningen av den samma.

Det kan också vara från en myriad av andra tillfällen där han förekommit både som solo artist eller för diverse välgörenhetskonserter eller varför inte när han var med i Thin Lizzy?

Midge är en multi artist som skriver musik, spelar massor med instrument, producerar både egna och andras skivor och har t.o.m. regicerat video´s.

Jag har här valt att skriva några ord om en av hans soloskivor – Breathe som släpptes 1996 men Answers to nothing och Pure är lika bra och värda att utforska de med.

Musiken är en bra bit ifrån Ultravox eller för den delen hans första solo skiva – The Gift. Den var full av plipp-plopp syntar så där som när Ultravox var som allra tråkigast och är kanske inte riktigt min favorit. På den här skivan har Midge valt att lämna syntarna till fylla ut lite i bakgrunden och istället satsa på riktiga musiker som spelar en blandning av akustiska och elektriska instrument. Vi hittar en hel del irländska musiker och intrument tillsammans med en del kända pop musiker såsom Larry Klein, Robert Fripp, Dean Parks bara för att nämna några.

Det här är smart pop baserat på ett låtmaterial av hög kvalitet. På ytan är det ganska enkelt men musiken håller för väldigt många lyssningar innan man tröttnar för arrangemangen är varierade och det finns många kryddor i anrättningen. Texterna handlar mycket om kärlek men med en mognad som en person som varit med om en del kan dela med sig av. Midge har bl.a. tre döttrar och det ger väl kanske lite perspektiv på tillvaron.

Come lay your head upon my breast, she said
Come turn your worries into mine
I want to hear it all, so let your fortress fall
and you´ll be fine

When your tired of of all your sorrows
Just fire your guns and arrows
and nail me to my heart
Oh this broken heart

You´re through with hoping you´re done with dreaming
Why have you burned every bridge you have crossed
You can´t rely on anyone, your mother´s boy, your father´s son
If you belive in no one, what will you do? *It´s there in front of you

Pull for the shore line, reach for a hand
You´re nothing at all oh you sinnerman
No more excuses won´t you please understand
You´re lost without love oh you sinnerman, you sinnerman


Midge skivor är några som väldigt ofta hamnar i CD spelaren hemma, ibland som lite slölyssning, ibland när jag vill lyssna lite mer koncentrerat. Jag vet inte riktigt vad som drar men det finns en sådan där kvalitet som t.ex. ABBA har i sina bästa stunder för musiken håller år från år. Det låter enkelt och fastnar lätt men innehåller så mycket variation och dynamik i musiken att det håller för tidens tand.

Hur är ljudet då? Ja, det är en ganska OK popinspelning där han har litat på instrumentens egna ljud utan en massa manipulation. Något riktigt toppljud är det dock inte tal om.

http://www.midgeure.com/


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/01/06 :  09:07:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Arkelogiserien från 2007

ARENA - Immortal
Format - CD
Utgivningsår - 2000
Bolag - Verglas
ARENA WORLD
Verglas


Arena är ett Engelskt band och grundades av Clive Nolan och Mick Pointer 1995 och har sedan dess gett ut hela 14 skivor varav flera är live eller samlingsmaterial. Immortal är nummer 6 i ordningen och består av bara 7 spår. Ni gissar helt rätt om ni tror att vissa låtar är ganska långa, Moviedrome är längst med sina 19 minuter. Jag gillar det skarpt men det finns ju dom som blir lite tveksamma när man säger det.

Arena hittade jag när jag letade runt på diverse nättidningar som ofta har massor av recensioner. I mina ögon stod de ut lite från mängden och jag tog en chansning och köpte ett par. Det står 4 skivor i samlingen idag med dom, The Visitor, Immortal?, Contagion och Pepper´s Ghost.

Bandet består på den här skivan av:
Clive Nolan - Keyboards
Mick Pointer - Drums
Rob Sowden - Vocals
John Mitchell - Guitars
Ian Salmon - Bass

Immortal är uppföljaren till den mycket starka The Visitor som var ett verkligt koncept album där musik, text och omslag bildade en helhet. Alla vet att det ofta är svårt att följa upp ett sådant utan att det blir ett hål efter den föregående. Min personliga åsikt är att de lyckats totalt och jag betraktar dom som en helhet trots att det ligger en hel del tid mellan dom och en del byten av bandmedlemmar också. Trots det sätter jag mycket ofta på dom båda direkt efter varandra, nästan 2 timmar musik av samma artist! Något måste bara vara bra för att man ska tycka sådant är kul. Det stämmer i alla fall på mig.

Musiken på Immortal sträcker sig från låtar med akustisk gitarr och stillsamma keyboard till ganska tunga saker utan att det blir hårdrock av det. Men visst märks det att Clive Nolan spelar keyboard för de är alltid i ljudbilden och bygger och stärker stämningar över allt.

Influenser hörs från Marillion, Pink Floyd och Genesis med ett tydligt gemensamt drag i långa låtar. Du kan höra dessa influenser tydligt i många av spåren såsom låten Climbing the net innehåller ett keyboard baserat solo som hade gjort Tony Banks stolt medan både Ghost in the firewall och Moviedrome har gitarrsolon där man hör melodier ifrån både Dave Gilmour och Steve Rothery.

Stämningarna på den här skivan är ganska eftertänksamma eller grubblande, men inget deppigt . Musiken speglar det här i arrangemang och stil vilket matchar texterna som Clive Nolan skriver själv. Han har ett lite eget sätt att skriva och det blir ofta ordrika texter som ibland inte är helt enkla att förstå. Ämnen han tar upp är inte det vanliga kärlek och relationer, nä Clive fördrar att beskriva inre känslor och funderingar vi brottas med lite då och då.

Ledaren - Clive Nolan

Ljudet då? Helt OK för att vara en rock skiva men varning utfärdas mot Pepper´s Ghost som är totalt utjämnad i nivå & dynamik och dödligt tråkig även om musiken är helt OK.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/01/06 :  09:09:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Arkelogiserien fortsätter

Brave - Searching for the sun


Hört talas om det amerikanska bandet Brave? Inte jag heller, faktiskt kommer jag inte ihåg var jag läste om dom men det var någonstans på nätet. Det var inte helt enkelt att hitta någonstans att köpa skivan men till slut hittade jag det lilla I hate records i Norrköping!!

Brave bildades och spelade in sin första skiva 1997 men är idag bara ett lokalt band i USA så de har inte fått något genombrott ännu. Tvärtom har de en vardag med mycket små gig på barer och pubar som är så typiskt innan man når en bredare publik.




Den här skivan kom samtidigt som ett gäng andra damp ner i brevlådan men trots utbudet så är det den här som går i 9 av 10 fall. Den är bra.

Brave består av fyra personer, en tjej och tre killar i en typisk trumma/bas/keys/gitarr sättning. Musiken är en slags pop med lite progressiva kryddor i mixen. Kryddorna består mest av taktförskjutningar (synkoper) och lite mer spännande arrangemang än som är brukligt. En ganska stor del av skivan har akustiskt komp även om det också finns spår med lite tyngre gitarrer och tufft sound. Allmänt så är stämningen eftertänksam . Resultatet är att det finns betydligt mer att lyssna på och hitta än rena popband.

Falling onto bliss är en ren pop låt och följs av den betydligt tuffare Trapped inside med ganska tuffa gitarrer och distat ljud. Before nightfall står som kontrast med sin rent akustiska komp till lite mer vanlig pop med refränger och som lätt kan fastna i huvudet.

Texterna handlar mycket om relationsproblem och sjungs av Michelle Loose som dominerar musiken kraftigt med sin röst. Den är ljus och späd men det är ganska många korn salt i såren så har finns inget socker eller sirap i uttrycket eller hennes sätt att sjunga. Hon har en säkerhet i att hålla ton och klarar av de krav melodierna ställer så här finns det resurser och känslor som flödar. Hon förmedlar allt från innerlighet till ren ilska med all önskvärd tydlighet så ingen behöver tveka om vad som gäller. Cool tycker jag.

So much love and so much pain
Bleeds into me
Can you feel it
Bleeds into me
Will you open your eyes
If I open mine


Andra kretsar runt kring livets mening och vår misshandel av vår jord och de som befolkar den.

Det äkta paret Michelle och Scott Loose är kärnan i gruppen och de har en ganska spännande bakgrund. Vad sägs om universitetsexamen i historia (Scott)och kriminologi (Michelle)(!!)? Ganska ovanligt i popsammanhang skulle jag gissa.

http://www.bravemusic.com/index.html


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/01/06 :  09:11:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mer arkelogi från forumet

Loreena McKennitt - An Ancient Muse

Utgivningsdatum - 2006-12-01
Format - CD
Bolag - Quinlan Road


Den kanadensiska sångerskan Loreena McKennitt är tillbaka efter många långa års tystnad. Hennes Book of secrets släpptes 1997 så det är nästan 10 år sedan ett studio album släpptes. Återigen får vi följa med på hennes personliga resa i sökandet efter kelternas ursprung och spridning i världen. Vi får följa med till Mongoliet, Grekland, Turkiet och vi höra massor av referenser till länderna i musiken i form av instrument, klanger och melodier. Alla sånger är noga arrangerade och genomarbetade in i minsta detalj. Loreena och Brian Hughes har arbetat fram en tät musik med många klanger och detaljer i var låt.

Som vanligt börjar skivan med en instrumental sak som därefter följs av en av hennes bästa sånger på länge. Långsam, suggestiv och starkt rytmisk leder den - Incantations - in oss i små spår av Turkiet och Grekland och med hennes egen musikaliska world music. Hennes röst dominerar, mjuk och ren i klangen tillsammans med bas och slagverk.

En av Loreenas speciella tillgångar är att hennes röst tar väldigt olika och tydliga uttryck. Ena sången glad, len och klar för att i någon annan låta nästan rock liknande. Hon arbetar både med själva sångtekniken såväl som studions möjligheter med klanger och atmosfär. Jag har en kompis som sjunger i kör och han påpekade det för mig och när jag hörde det så har det fastnat. Det blir något jag lägger märke till.

Återigen har hon spelat in i Real World studion som ligger i Box nord öst från London sett. Det är studion som Peter Gabriel äger och som är lite speciell genom att kontrollrum och studio är samma rum. Mixerbord och effekter står alltså mitt i det stora inspelningsrummet vilket en del artister tycker är väldigt bra.

Det tekniska teamet är idel adel med Stuart Bruce, Jeff Wolpert och Kevin Killen för att bara nämna några. Deras arbete är först klassiskt, ljudet är rent, klart, detaljerat och med stor bandbredd. Alla instrument har fått behålla sina egna klanger och de har helt avstått från att manipulera dom tydligt. Enda klagomålet är att den allmänna kompressions nivån kunde varit lägre men det är svårt att få allt. Ljudet är totalt sett mycket bra.

Musiken är hennes vanliga blandning av new age, irländskt och folk ofta med utpräglade rytmer och mycket slagverksinstrument. Stämningarna är på den skivan mer eftertänksamma och lite återhållna. Många låtar har ett lite lägre tempo än tidigare och lite mer stillsamma. Det blir med meditativt, mer passande en regnig höst kväll eller att lyssna på när brasan brinner och du vill lyssna på något vackert.
Vi finner och mer orkester och kör än vanligt som fyller på och förstärker stämningarna i sångerna som alla är skrivna av henne själv. Det finns även någon äldre sång som hon arrangerat. Det är tre instrumentala spår på skiva som håller lite varierande intresse.

Loreena har hittat sitt eget musikaliska språk och vi känner igen klanger, rytmer och arrangemang från tidigare skivor på gott och ont. Mycket är därmed precis lika bra, och i någon låt, magiskt medryckande som tidigare. Samtidigt är det inte lika mycket nytt eller variation som vi hört på en del andra skivor. An ancient muse blir till en lugnare förlängning av The book of secrets till väldigt stor del. Här finns väldigt mycket av samma klanger och sånger och visst kommer det här att vara en av de skivor man gärna återvänder till om och om igen. Kanske inte vid alla sinnesstämningar men visst är det här en riktigt bra skiva. Totalt har Loreena sålt 13 milj


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/01/06 :  09:17:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den sista i arkelogiserien från 2007

Marillion

Bolag: EMI
Katalognummer: EMI-7243 -4970342
Remaster

Misplaced childhood

Det finns skivor som har tagit en speciell plats i mitt hjärta och det här är definitivt en av dom. Många tusen varv har den här skivan snurrat, först på min gamla Thorens och senare även på CD. Det som gör den så speciell är att musik, arrangemang och text bildar en så harmonisk helhet som mycket få andra skivor når upp till. Här finns det både nyskapande, lekfullhet blandat med seriösa och stora arrangemang. Skivan består av två delar där de individuella spåren är musikaliskt sammanflätade till helheter, ett arv från vinylens tidevarv när den här skivan skapades. Det är med andra ord inte en särskilt modern skiva det här. Inspelningen gjordes i Berlin 1985 när muren fortfarande stod kvar och studion låg bara 100 meter därifrån. Vid något tillfälle stod bandet och kastade tegelstenar över den och försökte trigga landminor!
Lokalen hade varit officersmäss åt SS under en lång period och en del av den speciella atmosphär som här fanns märks på resultatet.
Likaså har det faktumet att musiken är inspelad till största delen live i studion med hela bandet har bidragit till att framförandet har massor av känsla och stämning. Låtarna är långa med mycket starka melodier, långa återkommande teman och gitarr som främsta soloinstrument. Det är en mjuk form av rock som de spelar med influenser från Pink Floyd, Genesis och Rush.

Sångaren Fish har popvärldens bästa texter utan konkurrens i mina ögon. Vissa kan prestera som han i en enskild låt men inte över hela skivor gång på gång som han. Texterna är långa och innehåller massor med litterära och andra referenser som gör att du måste vara vaken lyssnare om du skall fånga alla dess meningar. Fish skriver gärna om de känslor som ett vilt leverne har som konsekvens på honom och just det vilda levernet var det mycket gått om under den här tiden då texterna kom till.


”She wore a ring of violet bruises
They where pinned upon her arm
Two hundred francs for sanctuary and she led me by the hand
To a room of dancing shadows where all the heartaches disappears
And from glowing tongues of candles I heard her whisper in my ear
J’entend ton Coeur“

Annars finns det många texter som handlar om livet på turné som Marillion hade gjort massor av innan den här skivan. Föregångaren Fugazi hade blivit en ganska stor framgång lite varstans i världen och det ville man följa upp med turnéer för att höja försäljningen ännu mer. Nu var nog det ingenting mot vad som följde efter den här skivan som var deras stora genombrott på många ställen.
Det är nog bara Fish som skulle komma på att beskriva en ögonblicksbild av turnélivet på det här sättet:


Another Holiday Inn, another temporary home
And an interviewer threatened me with a microphone
Talk to me wont you tell me your stories

So I talked about conscience and I talked about pain
And he looked out the window and it started to rain
I thought maybe I’ve already gone crazy
So I reached for the bottle and he reached for the door
And I picked up the sleeping pill crushed on the floor
Inviting me to casual obscenity


Redan när Misplaced childhood spelades in så var den omodern och totalt ute på alla former av inneli - text borta


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/20 :  16:35:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har hittat lite gamla bilder som försvunnit från tidigare posts




Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/03/20 16:38:28
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/20 :  16:39:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ännu äldre version av systemet



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/27 :  15:51:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fler gamla bilder

Några olika spelare jag haft







Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/27 :  15:53:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Slutresultatet av akustikbehandlingen av mitt lilla rum ser ut så här



Kort efterklang och jämn dämpning som - enligt mig- plockar fram betydligt fler detaljer av en inspelning, även nere i basen. Gjort helt utan beräkningar eller kalkyler.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/03/31 09:53:36
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/31 :  14:22:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Två olika försteg jag haft

ett passivt



ett aktivt



Båda var sådana att det var svårt att hitta någon karaktär på ljudet som de släppte igenom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/04/04 :  18:27:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fick låna lite skoj leksaker med olika typer av rör



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/10 :  10:34:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har också haft det passiva Passion försteget. Under en period på 90-talet då jag spelade med cd-spelaren Denon DCD-3560 så upplevde jag bättre ljud när jag kopplade den till slutsteget direkt via den variabla utgången i stället för det försteg jag då hade. Jag vill minnas att jag kopplade försteget till en av ingångarna i Passion, så att mina andra apparater och skivspelaren fick hjälp av försteget. Cd-spelaren kunde utan vidare driva slutsteget och behövde ingen hjälp av ett aktivt försteg. När jag senare bytte spelare fick jag komplettera med Musical Fidelitys rörbuffer, eftersom den spelaren behövde mer hjälp. Det slutade med att jag övergav det passiva försteget och köpte en Advantage P1 försteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/05/09 :  19:45:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fick in en ny DAC idag som jag håller på att lyssna in. Det är tidigt ännu men det känns lovande.

Det gick till så här
1 tankade ner en zip fil
2 la filerna på en tom usb
3 pluggade in den bak på DACn
4 slog på strömmen
5 klart

Min DAC är helt mjuvarustyrd o det är så grymt smart. PS Audio har kontinuerligt arbetat för att förbättra ljudet genom lägre dist, lägre brusgolv, lägre jitter som tillsammans gett bättre ljud

Kostnad noll kronor

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/05/10 :  17:00:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är väldigt glad idag, det låter faktiskt helt underbart. Hur Ted har trollat fram den här versionen förstår jag inte men resultatet är helt lysande.

Bättre separation mellan instrument, mer dynamiskt ljud, större klarhet och tydligare djupbas.

Jag fundera på hur mycket pengar jag sparat under tiden jag haft min PS audio dac. Tror det är 3 eller 4 uppdateringar fram till idag och alla har gett vissa förbättringar även om ingen tidigare blev så bra som den här. Skulle jag gjort samma resa men bytt produkt istället hade nog kalaset hamnat på fel sida om 100 000.

Har gått igenom en hel del referensmusik och allt är så mycket bättre - det blir hundratals små saker i enda lång rad.

Ler med hela kroppen

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/05/14 :  15:54:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fortfarande helt såld på den nya versionen av programvaran samtidigt som jag undrar hur f-n går det till. Ted - konstruktören - svamlar om synk mellan diverse interna klockor och lite annat. Men hur det resulterar i bättre klarhet och dynamisk kontrast fattar inte jag. Nåväl, vem bryr sig? Jag fortsätter o gläds åt det och musiken flödar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000